Betere koeling in zomer door AWW met water | Ecobouwers.be

U bent hier

Betere koeling in zomer door AWW met water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

14/03/2006 - 20:47

Daar ik zeer slecht tegen de warmte kan, ben ik het in deze richting aan het zoeken, in de hoop hiermee in de zomer een sterk verbeterde koeling te bekomen. Een BV met een 100% bypass, en liefst een vrij hoog debiet, tot 400m³.
Door de bypass aan de buitenluchtkant kan er een deel van de lucht intern circuleren, wat voorkomt dat er op het warmste van de dag buitenlucht van 30° aan 400m³/uur moet afgekoeld worden. Let wel, het is de bedoeling dat die klep zo gemaakt wordt dat er steeds een minimum aan verse lucht aangezogen wordt, en dat ze in de laagste stand van het BV-toestel helemaal open blijft.
Ik geloof heel sterk in een water AWW, omdat:
- Geen lastig onderhoud van de AWW
- Geen beperking in lengte (drukval)
- Geen filter buiten
- Makkelijker tot bij de BV te krijgen (zolder!)
- Geen condensput nodig
- Veeeel gemakkelijker te leggen (helling niet belangrijk)
Nadelen:
- Verbruik pomp
- Iets duurder…
De waterbatterij zal voor optimaal resultaat wel een zeer goede warmteoverdracht moeten hebben, wegens vrij lage delta-T

Alle meningen over dit idee welkom…
Mark.

39 Reacties

Reacties

14/03/2006 - 21:14

Geen condens??? Ik denk veel condens aan de waterbatterij.

Afhankelijk van uw vochtigheidsgraag van de afgevoerde lucht van de woning. In zomer toch hoger dan in winter. Of u moet met leem binnen werken.

14/03/2006 - 21:57

Drie vragen:
a) Vrij hoog debiet...
Riskeer je dan geen overmaat lawaai en/of dat het onaangenaam gaat worden door te sterke luchtstroom in bepaalde delen van je woning?

b) Aansluitend bij a): Zijn er geen aanbevolen verhoudingen van het aantal m3 lucht dat je per uur door de wtw laat stromen in verhouding tot het aantal m3 luchtinhoud van de woning?
Of: Weet iemand wat het normaal of standaard debiet is om goed te ventileren?

c) Die waterbatterij kan je die bij de leverancier van je wtw aanschaffen zodanig dat je zeker bent dat het rendement daarvan aangepast is aan de hoeveelheid lucht die je wtw erdoor gaat zuigen?

14/03/2006 - 22:18

Condens aan een waterbatterij is makkelijk op te vangen.

rudy,
a) ovedag als het buiten 30° is kan ik leven met een beetje geluid. s' Nachts gaat hij in de laagste stand.
Luctstroom? bij max 400m³ voor heel de woning? Enig idee met welk debiet een airco of luchtverwarming werkt?

b) zie EPR, alhoewel aanbevolen debiet sterk overdreven.

c) Weet ik nog niet, is nog in experimenteel stadium.

14/03/2006 - 23:53
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Kan in de winter ook als voorverwarming (boven 0°C houden) dienen voor de balansventilatie.

Als je de pomp enkel gebruikt bij vrieskoude of te warm weer zal het verbruik van de pomp ook wel meevallen. Het is ook een afgesloten watercircuit waardoor er wel milieuvriendelijke antivries zal kunnen gebruikt worden.

Ik zou er wel aan denken om de water-lucht warmtewisselaar zelf, eventueel gedeeltelijk, te kunnen bypassen, want die gaat uiteraard ook een luchtweerstand geven.

In zoverre een AWW met manuele bypas niet hetzelfde resultaat zou geven en veel goedkoper zou zijn. Met de manuele bypas kan je ervoor zorgen dat de AWW enkel in de winter en de warmste delen van de zomer in dienst is. Als het nodig is zal hij dan ook nog een grotere delta t hebben en dus meer koelen of voorverwarmen.

Alain

15/03/2006 - 08:54

Alain,
de toevoeging van antivries lijkt me niet nodig, 2m diep is er geen vorst, en de pomp laat ik wel aanslagen vanaf een graad of 4. (meten in aangezogen lucht.)
Dat de terugloop onder de 0 zou geraken lijkt me nogal sterk.

Dat het resultaat met water beter kan zijn, daar twijfel ik niet aan, 'k heb alleen nog geen goed zicht op de warmteoverdracht van zo'n waterbatterij. Die zijn meestal ontworpen voor een pak grotere delta-T...

16/03/2006 - 21:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik heb geen praktische ervaring met de watertemperatuur in zo'n opstelling, maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en antivries toevoegen. Al was het maar omdat bij het niet aanslaan van de circulatiepomp, de watertemperatuur in je water-lucht wisselaar relatief snel de luchttemperatuur zal aannemen.

Bovendien kun je je circulatiepomp dan ook bij een lagere temperatuur laten aanslaan, wat het aantal draaiuren relatief veel zal verminderen. Het is hier relatief vaak tussen 0°C en 4°C buiten.

Voor je lucht-lucht warmtewisselaar is er geen probleem zolang er geen bevriezing optreed in de uitgaande lucht, maw je inkomende lucht mag 0°C worden of zelfs iets lager. Als de lucht-lucht warmewisselaar een goed rendement heeft, zal de inkomende lucht ook bijna evenveel opwarming kennen.

Ik zie nu ook op je schets dat je PE 32mm wil gebruiken. Waarom zo'n grote diameter? De PE 32mm die ik ken is minder vlot plooibaar dan kleinere diameters en de waterinhoud neemt fors toe tov kleinere diameters. Een PE 32mm heeft volgens mij al 70% meer waterinhoud dan een PE 25mm.

Ik zou wel meerdere (3-4) circuits leggen die ik afzonderlijk kan afsluiten. Mocht er ooit één gaan lekken kan het eenvoudig buiten dienst gesteld worden.

Alain

17/03/2006 - 09:18

Alain,
kleinere doormeter = kleinere contactoppervlak met aarde.
kleinere doormeter = hogere weerstand om 't water rond te pompen.

kleinere doormeter = natuurlijk wel goedkoper...
Plooibaarheid zie ik niet zo als een probleem, ze zullen in 2 grote lussen gelegd worden, 50 a 70cm van elkaar (afhankelijk van de sleuvenbak), die binnenkomen in een afgedankte regenwaterput onder de wasplaats. Ik kan dus nog kiezen of ik ze serie of parallel ga gebruiken.

Dit zijn maar veronderstellingen van mij, ik weet niet of het effect van de doormeter op de warmteoverdracht kan berekend worden. Misschien is bij parallel gebruik 25mm ruim voldoende…

Voor bevriezing ben ik niet bang, ik bouw de regeltechniek zelf, en ga niet kijken op een sensor (van 1€30) zodat ik de boel kan laten stilleggen als er iets fout gaat. Dat de pomp elke dag enkele minuten moet draaien tegen het vastlopen is ook vanzelfsprekend.

Er bestaat ook een kant en klare unit ( ik dacht van Drexel&Weiss, waterbatterij + pomp + regeling) maar ‘k heb daar nog geen documentatie van. Hans Delannoye kan je daar meer van vertellen.

Groeten, Mark.

17/03/2006 - 10:33

Even naar de prijs geinformeert van PE-darm, €0.9 voor 25mm en 1€55 voor 32mm.
Ik zou dus iets goedkoper 3x 100m 25mm kunnen leggen dan 2x 100m 32mm.
Maar wat het beste is?
Als ze ver genoeg uit elkaar kunnen liggen misschien wel 3x 100m 25mm?

wat ik me dan wel afvraag...
waarom kan je die 3 keer 100m dan niet koppelen met je vloerverwarming?
plaats een platenwarmtewisselaar tussen het circuit van buiten en het circuit van je vloerverwarming + eventueel een platenwarmtewisselaar tussen je ketel en je vloerverwarming en dan kan je kiezen:
OF via platenwarmtewisselaar naar de ketel vloerVERWARMING
OF vloerbuizen aan met platenwisselaar naar het water-onder-gazon en je hebt vloerkoeling.

tis nog maar een basisidee want door 2 platenwisselaars te plaatsen heb je al minstens 3 pompen nodig wat heel wat energie kan verbruiken... moet dus zeker zuiniger kunnen.

maar ik denk wel dat gekoelde vloer meer effect heeft dan gekoelde lucht.

groeten,
christophe

PS: één basisregel: in een GOED geisoleerd en GOED luchtdicht huis kan er GEEN warmte binnenkomen ALS je een goede zonnewering hebt EN niet te veel interne warmtebronnen hebt. en dan zit je met je geisoleerd huis op rozen hoor, zonder zo een "complex" geheel nodig te hebben.

17/03/2006 - 22:13

christophe

ik geloof echt niet in vloerkoeling, 'k heb dat ook nog nergens gezien. (plafondkoeling al wel) Koude lucht stijgt niet en ik denk dat we dan enkel koude voeten krijgen.
Tenslotte loop je in de zomer toch wel met open schoenen of sandalen rond...

ik weet het ook niet zeker... heb er geen ervaring mee.

heb wel ervaring met koude vloer (maar dan in wintersituatie). wij hebben vloerverwarming, maar soms staat die 24h of langer uit (zelfs in de winter) en dan ervaar ik toch...
een koude vloer en 20° binnentemp. voelt koud aan,
maar 20° binnen met een "warme" vloer voelt aangenaam aan.

en ik denk dat in de zomer ook hetzelfde geldt: ik loop altijd op kousevoeten of blote voeten, en ik denk dat als je voeten koeler hebben dat je het dan ook kouder aanvoelt (al is het binnen dus dezelfde temperatuur). vandaar dat ik wel een beetje geloof in vloerkoeling, omdat dat "contact"koeling is.

maar ofdat die opstelling dan de ideale is... daar ben ik al helemaal niet van overtuigd. zoeken dus!
het kan zeker geen kwaad die waterbuizen onder je gras te steken, je kan dat waterregister dan nog altijd opsplitsen of wisselen van lucht naar vloer: dan kan je experimenteren.

of... je kan er "betonkernactivering" van maken: zo trek je de warmte ook consequent (maar met een heel grote vertraging) uit je gebouw?

groeten,
christophe

17/03/2006 - 22:42

Ik heb die slechte ervaring wel op m'n werk, niet geisoleerde betonvloer op volle grond. Zelf in 't heetst van de zomer krijg ik daar koude voeten op sandalen.

Betonkernactivering van muren zie ik ook wel zitten, maar bij renovatie is dat nogal moeilijk.
En een nieuwbouw zou ik ook wel maken dat dat allemaal ni nodig is...

18/03/2006 - 00:29
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Markie :

Als ik nog goed kan rekenen is de oppervlakte van 3*25mm quasi gelijk aan 2*33mm, maar de waterinhoud is een 10 à 15% minder (marge voor de wanddiktes). Vermits je pomp normaal voor relatief lange periodes zal draaien (een ganse nacht bv.) ga ik er vanuit dat de warmteafgifte van de buizen meer afhangt van de aard van de ondergrond en in hoofdzaak de warmtegeleiding en -opslagcapaciteit ervan (bv. aanwezigheid grondwater). Volgens mij ben je dan beter af met 3 leidingen, je krijgt dan immers 3 "cilinders" rond je buizen ipv 2 waar de warmte naartoe kan.

Ik vraag me af aan welke debieten je gedacht had, maar ik verwacht niet echt grote ladingsverliezen in een PE 25mm. Het aansluitwerk met zijn korte bochten en enkele afsluiters zou procentueel al voor redelijk wat kunnen zorgen. Hoe hoger je delta t van het water mag zijn, hoe minder debiet je nodig hebt. Als je geen antivries gebruikt, moet je waterretourtemperatuur steeds groter dan 0°C zijn. Wat niet alleen een negatief effect heeft doordat je inkomende lucht "teveel" opgewarmt wordt, je pomp gemiddeld "harder" moet draaien (en een hoger maximum debiet moet aankunnen), maar ook meer buis in de grond nodig maakt (ook daar is er dan een kleinere delta t).

Christophe :

Vloerkoeling? Volgens mij vragen om condensproblemen op de vloer en erg onaangenaam. Als het goed zou werken zou dat in kantoren meer gebruikt worden ipv plafondkoeling. Bij koeling van de binnenkomende lucht ga je daar -bij hoge luchtvochtigheid- echter vocht ontrekken en de luchtvochtigheid in de woning beperken. Als dat enkel gebruikt wordt bij onaangenaam warme dagen zo dat wel eens een extra gunstig effect kunnen geven.

Je opstelling is ook veel complexere en het stuk dat markie voor ogen heeft, moet best toch gemaakt worden om bevriezing in de balansventilatiewarmtewisselaar te vermijden.

Alain

18/03/2006 - 11:29

Alain,
ok, je hebt me ovetuigd om 3x25mm te gebruiken.

Voor de waterretourtemp. ga ik er (voorlopig) vanuit dat die niet echt onder die van de opgewarmde lucht zal gaan, tenzij dat er bij die water-lucht WW ook van het tegenstroomprincipe gebruik kan gemaakt worden.

18/03/2006 - 13:35
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Markie

Een interessant stukje literatuur :

http://www.stichtingwarmtepompen.nl/i/portalkennisoverdracht/200584172530TVVL%20koude%20laden%20met%20lucht.pdf

Vermits men in de aangehaalde situatie met een open systeem werkt, kan men niet anders dan werken met water.

Zie ook goed naar de tekening van de warmtewisselaar, volgens mij wel degelijk een tegenstroomachtig principe. Dat zou je trouwens een meeste koeling geven in de zomer.

PS. Antivries kan je natuurlijk altijd achteraf toevoegen.

Alain

18/03/2006 - 13:48

het grote verschil tussen deze AWW en een gewone is dat de laatste gratis werkt en dat jij hier pomp, ... hebt die weer elektriciteit verbruiken

Stefan

21/06/2006 - 19:08

De buis zit in de grond, 't is een beetje bescheidener geworden, 170m PE van 25 mm, 2,6m in de grond.
Net waar het grondwater begint.
Word vervolgt...

28/07/2006 - 21:10

Beste,

Zijn er al resultaten gekend van een Watergekoelde (balans) ventilatie ? Vooral met dit weer.

Grandcru/Jacinto zou ook zoiets hebben (http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1153903706&first=&last=), weet iemand te vertellen of dit (goed) werkt.

En concreet, aangezien ik een grond/water warmtepomp ga leggen met captatienet, kan ik dan het zelfde captatienet dan gebruiken om in de zomer de inkomende lucht voor de ventilatie te koelen.

En nog concreter, bestaat er een kant en klaar ventilatietoestel met waterkoeling (waarschijnlijk niet) en/of waar vindt ik zo'n water/lucht warmtewisselaar en wat voor dimensies moet ik vragen (300 m3/uur of zoiets).

AWW blijft nog steeds een optie, maar ik wil graag de kosten/baten vergelijken.

Iemand een idee ?

Mvg

Jan Van Achte

28/07/2006 - 22:00

Bij mij werkt het nog niet (te veel ander werk), maar volgende zomer MOET en ZAL her g**v****mm* werken!

29/07/2006 - 12:20

Markie,

Ik weet niet op welke berekening u staaft om de lengte te bepalen van de buizen in de grond. Bij warmtepompen met captatienet heb je voor een wp van 12 kw ongeveer 1000 meter buis in de grond liggen. Ga jij er dan van uit dat je met 4kw ga toekomen?

Hans V.

29/07/2006 - 13:25

"Ga jij er dan van uit dat je met 4kw ga toekomen?"
Met een luchtdebiet van max. 400m³ per uur lijkt mij dat zelfs al redelijk overdreven. Het is geen airco, de bedoeling is degelijk ventileren met frisse lucht. De rest is voor de isolatie en zonnewering. Als ik bij 35° buiten lucht zou kunnen inblazen niet warmer dan 20°, zou ik dat al geweldig vinden...

Dat captatienet bij warmtepompen ligt meestal maar 60 cm diep, bij mij ligt het 2m60 diep. Dat zal ook nog wel verschil maken.

29/07/2006 - 19:09

Markie,

Het ziet er dus naar uit dat ik de spits moet afbijten. Alhoewel, ik hoop dat Grandcru/Jacinto nog reageert (indien niet mail ik hem).

Mijn (warmtepomp) captatienet zal minstens 1.2m diep zitten, en ik denk eraaan het nog dieper te steken.

Jij bent zo'n handige harry die je regeltechniek zelf kan maken. Ik dus niet. Dus waar haal ik de water/lucht warmtewisselaar en waar haal ik de regel techniek.

Jan

29/07/2006 - 19:14

Jan,

Ik leg het capatienet altijd minimuum 2 meter diep.

Steeds in het grondwater leggen.

Hans V.

29/07/2006 - 21:49

Jan,
mail eens naar Hans Delannoye, hij kent een compleet systeem met water -> luchtwarmtewisselaar, pomp en regeling voor een hele redelijke prijs.

Ga jij dat combineren met een warmtepomp?

29/07/2006 - 22:11

't Is inderdaad de bedoeling om een combinatie van warmtepomp, (balans)ventilatie en zonnepanelen zo te combineren dat ik een maximum aan comfort heb met het kleinst mogelijk (niet zonne-) energiegebruik.

Denk je dat dit (g)een goed idee is ?

Een goed gesprek met Hans staat zowieso op mijn lijst voor augustus.

Jan

29/07/2006 - 22:20

Weet ik niet, maar 't is een mooie denkoefening.
Wat ik me afvraag is of dat in de winter je warmtepomp je captatienet niet te veel gaat afkoelen om nog nuttig te zijn voor het ontvriezen van de binnenkomende lucht aan je BV.
Gr, Mark.

29/07/2006 - 22:33

Als ik het captatienet diep genoeg en veruitelkaar genoeg leg, moet de temperatuur toch wel hoger liggen

Maar 't is wel een probleem waar ik nog niet aan gedacht had... Ik had eventueel gedacht om mijn AWW (als ik die nodig zou achten) plus minus in de zelfde (heel brede) sleuf te leggen als het captatienet, omdat de graafkosten voor de AWW dan wegvallen. Maar dat lost natuurlijk niks op.

Even nadenken en opzoeken dus. Alle ideen welkom.

Jan

29/07/2006 - 23:25

't Is toch niet zo simpel. Voor een lucht AWW moet je een zachte helling respecteren, aflopend naar je condensput toe. En geen "zakken" in de buis dus. Voor je captatienet speelt dit allemaal geen rol.
Ik heb al wel cijfers gezien bij VV met warmtepomp waar de temp van het captatienet enkele graden onder 0 kunnen gaan,
dus die AWW toch maar best ergens anders leggen. Bv. rond je fundering?

29/07/2006 - 23:42

Hallo,

@ JVA mijn balansventilatie wordt niet gekoelt met water, maar de aanvoer van verse lucht gebeurt via een AWW van 40 meter lang en diameter 50 in beton.
Ik zou het opnieuw doen,het is maar een kleine meerprijs, zogoed als onderhoudsvrij en voor elke graad die je koelt( of opwarmt) heb je geen extra energie nodig.

betreffende de vloerkoeling na 2 jaar ervaring( zeker dit jaar)heb ik daar enkel nog maar voordelen van ondervonden.
Indien je zoals bij mij toch over een captatienet en vloerverwarming beschikt is het maar een kleine ingreep om de vloer te koelen.
Nee de vloer voelt niet ijskoud aan
Nee er is nergens geen condensvorming
nee, het koelt niet zoals een airco, maar dat is de bedoeling niet ook, het zorgt ervoor dat na een lange warme periode de struktuur van het gebouw niet opwarmt en het steeds aangenaam blijft zonder energieverslindende toestellen.
bij mij enkel nog zonnewering plaatsen en dan is het perfect.
P.S. de ideale temperatuur wanneer het warm is is de buitentemperatuur -7° en dan heb je geen last van alle gevreesde aircoziektes en kan je daarna nog buitenkomen ook.

Betreffende het captatienet is het ook belangrijk dat de buizen ver genoeg van elkaar liggen zodat ze hun energie van alle richtingen kunnen halen en de grond goed kan recupereren.

klein extra voordeel van de koeling: - in de zomer steek je de warmte in de grond en in de winter koel je die terug af.

groeten,

Jacinto

30/07/2006 - 08:05

@ Markie,

bij mij is de temperatuur van het captatienet begin van de winter +/- 16°c en het laagste dat ik afgelezen heb 1°c.
Ik kan mij wel inbeelden dat indien het captatienet in minder goede omstandigheden ligt dat zij dan wel tot min temperaturen komen.

vg.

Jacinto

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.