beste oplossing om temp. te regelen ? | Ecobouwers.be

U bent hier

beste oplossing om temp. te regelen ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/10/2005 - 14:46

Momenteel zit ik met het volgende systeem:
- 1 condensatie ketel (dus met ingebouwde pomp)
- kamerthermostaat in de living

Probleem:
- de andere kamers gaan dus enkel opwarmen indien het in de
living te koud (volgens de thermostaat)
- vooral voor de badkamer is dit een probleem: die bevindt
zich in het midden van ons huis, maw. in de zomer wanneer
de living lekker warm tgv. zonnestralen) is het daar koud
en dit komt de vochtigheid niet ten goede ...

Mogelijke oplossing:
- men heeft me verteld dat ik de kamerthermostaat zou
kunnen gebruiken om de ketel aan te sturen (bvb. temp.
instellen op 28 graden ofzo) en dan ALLE radiatoren
voorzien van thermostatische kranen (we hebben
in totaal 7 radiatoren - waarvan 3 in de living)
- in de badkamer zouden we dan bvb. een thermostatische
kraan met klok kunnen gebruiken

-> vraag1: is dit inderdaad de beste oplossing ?
-> vraag2: stel dat overal in het huis de temp. van alle
kamers overeenkomt met de respectievelijke thermostaat
instelling, hoe zit het dan met de ketel ? Ik bedoel:
die 28 graden zal ik niet halen in de living, dus blijft
die ketel maar branden of wat gebeurt er dan ?

Of zijn er nog andere mogelijkheden ?

Nota: in de winter kan het ook zijn dat de living al opgewarmd is, maar bvb. een slaapkamer op de 1e verdieping nog niet. Momenteel is de enige oplossing om de temp. in de living te verhogen zodat dan de ketel aanschiet ... :-(

47 Reacties

Reacties

12/10/2005 - 19:16

zou men dan niet beter een modulerende pomp steken

12/10/2005 - 19:29

euh ... kan je me het werkingsprincipe van een modulerende pomp uitleggen ? Alvast bedankt.

12/10/2005 - 19:39

Opstali,

een eenvoudigere manier zou de volgende kunnen zijn: voorzie de radiatoren in de living van kranen (moeten geen thermostatische zijn). Draai deze gedeeltelijk toe. Dan zal de installatie langer nodig hebben om de living op temperatuur te krijgen. Zodoende kan je in de badkamer wel op temperatuur houden, en ook de slaapkamers. Vervolgens kan je dan ook de slaapkamers en de badkamer voorzien van thermostatische kranen.
Het systeem van de een thermostaat in de living die de ketel stopt werkt eigenlijk maar goed als de verwarmingseisen (lees opwarmtijd) in de andere ruimtes van het huis kleiner zijn dan in de woonkamer.

Walter

13/10/2005 - 08:54

Dag Walter,

Inderdaad, momenteel doen we het ook zoals jij vertelt en dit werkt vrij goed.

Enkel: in de zomer zal de ketel niet aanslaan (want living is warm genoeg),
maar de temp. in de badkamer zakt echter wel tot 18 graden ... (vermits in het
midden van ons huis en daar blijft het in de zomer vrij koel).
En vermits de ketel niet aansluit, blijft het dus te koud/vochtig in de badkamer ...

Vandaar het idee om de kamerthermostaat heel hoog te zetten (bvb 28 graden) en
dan al de rest van thermostaatkranen te voorzien. In de zomer zal de ketel dan
enkel werken om in de badkamer de nodige warmte te voorzien ... (en tevens
de vochtigheid te voorkomen) ...

Ik weet echter niet of er bepaalde addertjes onder het gras zitten, zoals:

- als alle radiators de warmte hebben bereikt (volgens instelling thermostaatkraan),
wat gebeurt er dan met de condensatieketel (stopt de pomp vanzelf ?) - wetende
dat de kamerthermostaattemp. nooit zal bereikt worden ?
- onze aannemer vertelde me dat er een retour in het circuit zat, voor de moment is
dat de radiator in de gang en die moet altijd een beetje openstaan ... ?
-> hoe zit het daarmee ?
- thermostaatkraan ? gewone kraan ?
- retour verleggen (dichter bij ketel) ? en wat betekent eigenlijk het volgende
dat ik in de handleiding van de ketel (Ariston Microgenus 28 MFFI) kon lezen:
"automatische by-pass" (kan dit niet gebruikt worden ipv. de radiator vd. gang ?)

Vriendelijke groeten,

Jan

13/10/2005 - 09:19

Jan,

in mijn ouderlijk huis, wordt de badkamer verwarmd via een apart circuit dat opgewarmd wordt via een warmtewisselaar in de warmwater boiler. Daardoor is er dus steeds verwarming mogelijk in de badkamer zonder dat de verwarming opstaat.
Bij jou kan je misschien eventueel de bypass plaatsen op de radiatoren in de badkamer ipv in de gang. Zodoende zou je alle radiatoren uit kunnen zetten, de termostaat werking in de woonruimte afzetten en zo kan je ook in de zomer de badkamer verwarmen. Al weet ik niet zeker of dit ook echt je probleem oplost en technisch ook mogelijk is.
Dat zover voor een slecht geissoleerd huis. In mijn goed geïssolleerd huis waar de badkamer ook zowat in het midden zit gaat de temperatuur in de zomer nooit onder de 21°C. (en dat is nu nog steeds zo, zonder dat de verwarming al echt aan gestaan heeft). En doordat de badkamer zelf ook nog geïssolleerd is van de rest van het huis, wordt het bij het nemen van een bad direct ook nog warmer. Dit helpt jou wel niet, maar enkel er op te wijzen dat wanneer er correct geïssolleerd wordt je dit probleem niet hebt.

Walter

13/10/2005 - 09:40

met een modulerende pomp bedoel ik een pomp die zich aanpast aan de radiatoren,hoe meer radiatoren er open staan hoe hoger ze draaid ,minder radiatoren open hoe stiller ze draaid en minder verbruik van electriek
dan overal thermostaat kranen en u kan de verwarming regelen zoals u wilt
de ppomp is wel duurder,en u kan het stroomverbruik ook nog beperken door een taimer aan de pomp aan te sluiten,maar die zit waarschijnlijk al op uwe kamerthermostaat daar kan u het dan ook mee regelen

13/10/2005 - 22:17
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Een eenvoudige oplossing kan zijn werken met 2 kamerthermostaten : één in de living de tweede in de badkamer.

De kamerthermostaten zorgen dat de zoneventiel wordt geopend.
De kamerthermostaat badkamer opent zoneventiel die de radiator badkamervoedt.
De kamerthermostaat living opend zoneventiel die de rest van de installatie voedt.
Als één of beide zoneventiel(en) is geopend laat men de ketel starten. (Via contact op moter van zoneventiel dat aangeeft dat de zoneventiel open staat)

Opm: als men via thermostatische kranen de ruimte temperatuur regelt en de ketel constant op een zekere temperatuur staat bv 70°C . Dan is dat onjunstig voor het verbruik.

17/10/2005 - 21:48

Nog gemakkelijker kan met een infrarood thermostaat op afstandbediening. Die kun je in de desgewenste kamer plaatsen, meenemen, op temperatuur zetten en de verwarming springt uit als deze kamer de temp heeft bereikt. Normaal een bereik van 300 meter. Wel best in elke kamer thermostatische kranen plaatsen, anders kan het wel heel warm worden waar je niet wil.

Hans V.

17/10/2005 - 23:59

Beste Opstali,
Eerst vraag ik mij af wie U een kondenserende ketel geinstalleerd heeft met een kamerthermostaat?
Als men een condenserende ketel gaat sturen met een kamerthermostaat ga je de ketel sturen met alles of niets.
Op 100% vermogen gaat er al een gedeelte verloren van het condensatie effect en zo het rendament en besparing.
De bedoeling van zo een ketel is dat hij moduleert.
En dit liefst met een weersafhankelijke regeling met de keteltemperatuur in functie van de buitentemperatuur.
De beste en voordeligste oplossing voor jou is de ketel weersafhankelijk maken en de stooklijn zo instellen volgens de behoefte van het meest vragende lokaal.
De andere lokalen moeten daarna worden geregeld met de thermostatische radiatorkranen.
Enkel zo kan je op de meest economische manier je temperatuur regelen en je ketel tot zijn recht laten komen.
Een E pomp helpt voor geluiden in de leidingen maar met een verschildrukventiel tussen aanvoer en terugloop kan men perfect dit probleem opvangen.
Doch zit men hier met een constant stroomverbruik van +/- 40w.

18/10/2005 - 09:49

Richard,

>Eerst vraag ik mij af wie U een kondenserende ketel geinstalleerd heeft met een kamerthermostaat? Als men een condenserende ketel gaat sturen met een kamerthermostaat ga je de ketel sturen met alles of niets.

Hoe kom je daar bij? Onze ketel (BE2) is voorzien van BrainQ kamerthermostaat en war. Ik hou het gedrag van de ketel zo'n beetje in de gaten dmv de BrainQ (weergave van het modulatie percentage) en heb die NOG NOOIT op 100% weten branden.

Jou redenering gaat misschien op voor de oude systemen waar de ketel effectie aangeschakeld werd (onder spanning gezet, 230v) dmv de kamerthermostaat. Maar door de jaren is de regeltechniek wel wat verfijnder geworden hoor. De BrainQ regelt nu tesamen met de WAR de ketel en communiceert dmv bus-signalen met de ketel.

18/10/2005 - 11:25

Beste Lennie,
Uit de voorgaande reacties kon ik niet opmaken welke regeling er geplaatst was.
Maar U spreekt van "onze" ketel.
Welke uw relatie is met Opstali of met de ketel is niet duidelijk, maar deze persoon heeft problemen met de temperatuur regeling van zijn woning.
Stel deze persoon een oplossing voor met het door U beschreven systeem.

18/10/2005 - 11:55

Richard,

>Uit de voorgaande reacties kon ik niet opmaken welke regeling er geplaatst was.

Ik ook niet... maar u veralgemeent meteen de hele situatie naar een domme aan-uit kamerthermostaat. Indien zo'n thermostaat op een condenserende ketel geplaatst zou zijn is dit inderdaad pure zonde. Maar is dit wel zo?

>Maar U spreekt van "onze" ketel.

Daar wil ik mee zeggen de ketel die bij ons geplaatst is.

>Welke uw relatie is met Opstali of met de ketel is niet duidelijk, maar deze persoon heeft problemen met de temperatuur regeling van zijn woning.

Geen... ik heb niets met Opstali of zijn ketel te maken.

>Stel deze persoon een oplossing voor met het door U beschreven systeem.

Ik heb niets voor te stellen. Ik ben geen installateur.

Maar ik wilde gewoon even tegengas geven tegen uw pertinente stelling dat een kamerthermostaat per definitie een domme aan-uit schakelaar is die ofwel de ketel afzet ofwel op 100% laat bollen. Dat is dus niet per sé zo. Vandaar mijn reactie, die misschien niet helemaal duidelijk overkwam.

De situatie van Opstali is overigens vergelijkbaar met die van ons. Ook ik zat te redeneren over het uitschakelen van de ketel door de thermostaat en het al dan niet koud blijven van de andere ruimtes. Ook ik ben er nog niet 100% uit wat de meest comfortabele en vooral ook zuinige regeling is. Ik heb dan ook besloten om er wat mee te experimenteren.

18/10/2005 - 22:33

Beste Lennie,
Het spijt me, ik wou alleen maar Mr Opstali helpen.
Het spijt me dat ik je gekwetst heb met uwe ketel en uw kennis te onderschatten.

19/10/2005 - 07:58

Richard,

Zo erg is het nu ook weer niet hé ;-)

19/10/2005 - 13:17

Een ketel laten draaien tijdens de tussenseizoenen voor een badkamer alleen zou ik niet doen; beter is het dan een elektrische hulpverwarming (dmv straling is het zuinigste) te plaatsen. Voor de korte bezettingstijden van de badkamer is dit ideaal, ik had zelf in mijn ouderlijke woning de ervaring dat een eenvoudig 1000W/2000W ir-stralertje (veilig opgehangen zonder brandgevaar) gedurende die 15 minuutjes per koudere dag zeker geen overdreven verbruik geeft. Denk wel aan een goede en continue ventilatie, want anders ga je - door de lagere temperatuur van je badkamer - condensproblemen krijgen: handdoeken blijven de ganse dag damp afgeven die neerslaat op de koude (buiten-)muren en op de ramen.
Natuurlijk, in een slecht geïsoleerde woning zal in het tussenseizoen de temperatuur van de badkamer dagelijks dusdanig teruglopen dat de hoofdverwarming voor de andere delen van het huis ook vaker zal aanslaan, wat het probleem bijna volledig oplost. Op dit ogenblik ondervind ik dit aan den lijve in mijn recent aangekochte en (nog niet) goed geïsoleerde woning: mijn badkamer is zelden echt koud.
Oppassen met het plaatsen van kamerthermostaat en thermostatische kranen in één ruimte: dit geeft regelingsproblemen, tenzij je inderdaad de thermostatische kranen in het tussenseizoen maximaal openzet. Uiteraard moet je bij de stilstandsverliezen (ketel die opwarmt voor bijna niets) nog het extra vermogen van je drukverlies door de bypass rekenen. Met andere woorden: deze optie is energievretend!
Mits belangrijke meerprijs bestaan er inderdaad systemen met mogelijkheid om een tweede thermostaat bij te schakelen (maar dan draait dus je verwarming voor alleen de badkamer, dus stilstandsverlies relatief groot), maar dan is het goedkoper een draadloze kamerthermostaat te gebruiken en deze (tijdelijk) in de badkamer te hangen. Of dit laatste echt praktisch is, gezien het dagelijks veranderende weer, betwijfel ik.
Maar ik ben er nog altijd van overtuigd dat een eenvoudige elektrische straalkachel veel zuiniger is. Een supergeïsoleerde woning is natuurlijk nog beter.
Er zijn tot slot ook radiatoren waarin je een elektrische weerstand kunt steken, ook naar 't schijnt achteraf op bepaalde modellen. Hiervoor heb ik nu offerte gekregen, maar deze zijn echter niet goedkoop, en doordat convectie hier relatief belangrijker is dan straling ga je de lucht en tenslotte heel je massa van je badkamer verwarmen en niet enkel de aanwezige 'badgasten' tijdens hun aanwezigheid, wat weerom minder energie-efficiënt is.
Succes!

22/10/2005 - 13:50
Jan

Dit is inderdaad een goede oplossing.
Ik mis alleen een aantal zaken in de genoemde instellingen.
Weersafhankelijke regeling werkt inderdaad met het meten van de buiten en binnen temp. Daarna zal de thermostaat aan de hand van een "stooklijn" bepalen welke water temp. er gemaakt moet worden om de ruimten efficient te verwarmen.
Er zijn dus twee instellingen belangrijk:
1) De ingestelde temp op de thermostaat. Deze bepaald niet de temp. in de ruimte zoals in de conv. situatie maar door het verschil tussen ingestelde temp en buiten temp word er een hogere c.q. lagere temp voor het water gekozen.
2) Het kiezen van de stooklijn welke bij u past. Standaard staan deze al ingesteld in het thermostaat, maar deze kunt u aanpassen. Hoe stijler de stooklijn wordt gekozen, des te warmer het water wordt gemaakt voor het verwarmen. De stooklijnen staan vaak in de handleiding.

Verder meet de thermostaat de temp. in de aanvoer en retour leiding van de ketel. Als deze waarden erg dicht bij elkaar komen te liggen betekend dit dat er weinig warmte wordt afgenomen (alle radiator kranen zijn kennelijk dicht omdat de temp is bereikt) en zal de thermostaat de ketel uitzetten. Als het goed is staat de pomp van de ketel ingesteld op een nadraai tijd van ongveer 15min to 45 min. Het warme water zal dus blijven circuleren. Wanneer er een radiator kraan open gaat, wordt het temp verschil in de beide leidingen groter en geeft de thermostaat de ketel opdracht bij te stoken.

Als laatste zit er op de ketel een beveiliging dat wanneer de, in het slechtste geval, thermostaat de ketel niet uitzet en het water als maar heter wordt de beveiliging in werking treed en de ketel alsnog uitzet. (dit moet op elke ketel zitten)

Ps: hou er rekening mee dat er in het totaal systeem van leidingen altijd een bypass aanwezig is, zodat de pomp kan blijven draaien ook als alle radiatoren, al dan niet uit zichzelf, zijn dicht gegaan. Anders zal de pomp vastlopen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

29/10/2005 - 20:40

Beste mensen ,

Als installateur (Viessmann) , kan ik uit ervaring
met zekerheid het volgende stellen

Een condensatieketel heeft enkel nut !!!
met een weersafhankelijke regeling !!!!

ANDERS CONDENSEERD DEZE NIET !

Jammer genoeg staan zo vele installaties geïnstalleerd...

Iedere vertrektemperatuur boven zo'n 60°C , kan er geen sprake meer zijn van condensatie... en heb je hetzelfde effect als met een hoogrendement ...

Tip
Kies voor een staande condensatieketel , en geen gaswandtoestellen = komt levensduur ten goede (=staande ketel)

Thomas

29/10/2005 - 23:31

Mr. Thomas, installateur Viessmann

Ten eerste, reclame wordt niet door ons op prijs gesteld, en al helemaal niet van mensen die eigenlijk niet weten waarover ze praten.

Ten tweede:
" ANDERS CONDENSEERD DEZE NIET ! " condenseert wordt met een t geschreven.

" Iedere vertrektemperatuur boven zo'n 60°C , kan er geen sprake meer zijn van condensatie... en heb je hetzelfde effect als met een hoogrendement ... "
Wat is dat nu weer voor onzin, waar hebben ze je dat geleerd? En dat voor een evaren Viessman installateur!
De condensatietemperatuur ligt bij aardgas rond de 53°C (afhankelijk van het CO² gehalte), als de retourwatert° daar onder komt, gaat ie condenseren. De vertrekwatert° speelt daar geen enkele rol in. Ook met regimes 90/50 ga je condenseren.
Maar zelfs bij hogere t° ligt het rendement hoger dan bij een HR+. Bij een HR+ ligt het rendement rond de 90% op de cow, bij een Vitodens 300 (kijk maar eens in de technische bladen) ligt die bij een regime 75/60 nog bij 104%.

Maar misschien liegt Viessmann ons wat voor, en heb jij dat door?

Allen

Een goede tip
Kies voor een installateur die buiten buizen plaatsen ook iets van de theorie kent, dat is aardig meegenomen. En zo vermijdt je dat ze je slechte raad geven waardoor je als klant de verkeerde keuze's maakt.

Hans

30/10/2005 - 10:10

Hans ,

Je bent té theoretisch bezig !

Ik zou zeggen , heb respect voor de "oude" vakmannen

Je uitleg klopt inderdaad ,
alleen met een Dt van 20 of 15 (=meestal bij radiatoren)
kan je onmogelijk bij vertrek van 90C
nog condenseren...

Ik blijf erbij , kijk naar betrouwbaarheid (=al wat mensen willen) + graag een zuinig verbruik

Vitodens is inderdaad zuinig , maar niet altijd even betrouwbaar...
mensen moeten zich aanpassen , en weggaan van het idee dat de huididge verwarmingsketels nog 30jaar zullen meegaan.
Kijk eens naar de draaiuren van zo'n vitodens (+/- 3500uren jaarlijks + het aantal aan/af cyclussen (pff!) = niet goed

Ik wil hier zeker geen ruzie komen maken , een mening is toch nog altijd vrij zeker...
Ik twijfel niet over uw kennis ... maar ik weet wat ik dagelijks zie... en particulieren hebben ook recht om te weten wat ze kopen , niet alleen naar verbuik toe , maar ook levensduur en betrouwbaarheid...

30/10/2005 - 22:38

Thomas

Ik sta nog alle dagen in de praktijk, als je dat gerust kan stellen.

Ik weet dat een regime 90/50 niets is voor verwarming, maar eerder voor de procesindustrie, maar het kan. Ik haalde dit voorbeeld maar aan omdat jijkomt beweren dat je bij een vertrekt° van 60° niet meer kan condenseren en je dan een rendement krijgt dat vergelijkbaar is met een HR+ ketel, en dat is je reinste onzin. Heb je ondertussen al eens naar de technische bladen gekeken van die ketels?

" Kijk eens naar de draaiuren van zo'n vitodens (+/- 3500uren jaarlijks + het aantal aan/af cyclussen (pff!) = niet goed "
Als je zoveel branderuren hebt (en dat is positief), dan zal het aantal starts/stops wel meevallen, zal in elk geval veel minder zijn dan bij een atmosferische gasketel? Zelfs als die een veel grotere waterinhoud heeft.
Maar het probleemis dat de meeste collega's te lui zijn om te rekenen en dan 30 kW ketels plaatsen, als er maar 15 nodig zijn. En dan krijg je natuurlijk problemen met pendelen.

Hans

31/10/2005 - 15:25

Hans ,

Je uitleg van het pendelen klopt niet helemaal...
Zoals je waarschijnlijk ook weet , kan je het maximumvermogen aanpassen van de vitodens
iets wat ik ook altijd doe...

Ik vraag mij wel af , welke viessmann condensatieketel jij 10jaar geleden al plaatste ?

Ik merk dat jij over een zeer grote kennis beschikt wat betreft de nieuwe technologieën...

Wel vind ik het spijtig dat je direct begint 'aan te vallen'

Ik kan toch persoonlijk stellen , dat wij bij Viessmann
een dergelijk grote omzet maken dat wij bij
de grootste klanten horen
(= afgelopen Batibouw actie , zijn wij één van de drie enige installateurs die de duurste prijs mochten kiezen voor aankoop)
Graag had ik eens geweten welke omzet jij zoal draait met Viessmann (=aangezien jij blijkbaar toch de duurste toestellen verkoopt ??

Dat er veel 'knoeiers' rondlopen , dat weet ik...
Ik blijf er allezins bij , de isolatienormen die jij opgeeft zijn een 'mooie' veronderstelling , en is realistisch voor Duitsland , maar niet voor Belgie
Een belg rekent nu namelijks anders
BVB. Vitolaplus ketel = meerprijs 3000€
Minverbruik jaarlijks (zie geg.Viessmann) +/- 150ltr
Aan huide prijs 0,5€/ltr=minverbruik 75€
Terugverdienste na , 40 jaar !!!!!!!!!!!!!
Is dit dan economisch ?

Jij weet , net zoals ik , hoe moeilijk het is om een klant te overtuigen om in een duurdere installatie (zonneerngie) te investeren...
Iedereen wil wel bespraren , maar als ze de installatiekost zien (BELG) krabbelen ze terug...
Je moet maar eens Vitosol 100 en meerbijzonder 200 , bestellen bij Viessmann = je geraakt er zeer moeilijk aan (=geen stock)
Evenzeer voor de Vitolaplus (=geen stock)
Wat zou dit willen zeggen Hans ? ja juist , geen verkoop!

Thomas

PS
Collega's zoals jij , juig ik alleen maar toe hoor!
Denk niet andersom , ik ben overtuigd van je kennis
(die groter dan zijn dan de mijne)
Maar onderschat onze (mijn) ervaring / verkoop Viessmann zeker niet.

31/10/2005 - 15:41

Thomas,

je hebt het misschien nog niet gemerkt maar je zit wel op een energieforum. De mensen hier isoleren veel of willen veel isoleren. Dus hier zit je juist met veel mensen die willen isoleren.

Ik ken er niet veel van, dus zal ik daar niets over zeggen. Maar wat bedoel je dat Hans zijn uitleg over pendelen niet klopt. Kan je dat even uitleggen want Hans zijn uitleg begrijp ik wel en is heel duidelijk voor mij.

En het is niet omdat jullie bij de grootste zijn bent dat je daarvoor de beste bent hé Grotendeels van de huizen in België worden slecht geïsoleerd, daarom is dat niet goed hé

Bedankt, Pierre

31/10/2005 - 16:13

Hallo Pierre ,

Ik heb mij slecht 'uitgedrukt' !
Hans zijn uitleg klopt voor een deel , vindt ik ...

Inderdaad als het vermogen te groot is , krijg je de pendelbeweging...

Maar.. dit heeft ook te maken met de waterinhoud , die steeds te klein is bij de
gaswandcondensatieketels , en dit veroorzaakt ook het pendelen

Wij hebben thuis een oude Viessmann ketel vervangen , dewelke indertijd te groot genomen was (je kent dat)
Nieuwe installatie = Vitodens 333 26Kw
dewelke zeker niet te zwaar is , maar correct gedimensioneerd! en als ik hier zie hoeveel start/stop die maakt ! amai !
Ik weet natuurlijk , de ingebouwde doorstromer is hier ook een groot deel de boosdoener van...
Ook daarom dat wij minder voor doorstromers te vinden zijn , maar dit model verkoopt.. nu eenmaal zeer vlot.

Volgend weekend breek ik de Vitodens 333 uit , draait 6mnd
en wordt hij vervangen door Vitocrossal 300 + zonneboiler
Dit is pas een ketel ... kijk eens naar de waterinhoud
EN kijk eens naar wat Viessmann in hun gebouwen staan heeft...JUIST JA .. VITOCROSSAL 300
LEVENSDUUR JONGENS ... dat is ook economsich !
Ik vindt dat mijn discussies ook passen in het kader van "Energieforum"

31/10/2005 - 16:42

Sorry Thomas,

Woon jij misschien in een heel groot kasteel. Een Vitocrossal (website viessman) heeft een minimaal vermogen van 80 KW!!!! Die gaat toch veel meer stoppen en starten. Hoe regelen jullie dan condenserende ketels wel als zelf een kleinere zoveel stopt?

Mijn toekomstige woning heeft maar 12 KW nodig bij een temp van -10 (allemaal vloerverwarming lage temp). Wat moet ik met zo een monster doen?

Ik probeer je logica te begrijpen maar het lukt mij niet.

gtx, Pierre

31/10/2005 - 16:50

Pierre ,

Nu ben je mis

Vitocrossal 8-27Kw

Moet ik je het juiste type laten weten ?
Je hebt die in alle maten en soorten...

Ik weet wat ik zie bij gaswandketels en wat ik zie bij Vitocrossal ketels
oa. waterinhoud Vitocrossal 58 ltr
Vitodens 6 ltr ?

Vloerverwarming met Vitodens = evenwichtsfles = verliespost
Lees een de tech. doc. van Viessmann Vitocrossal
Die evenwichtsfles zorgt automatisch voor een negatief effect en meestal niet te vermijden (zie planningsdocumenten)

Thomas

31/10/2005 - 20:25

Pierre

Er zijn inderdaad twee verschillende Vitocrossal ketels, de kleintjes (?) gaan van 8 tot 60 kW, de grote tot 1000 kW.

Thomas

Mijn uitleg over pendelen klopt niet? Leg me dat dan eens uit?
Het is jouw verhaal dat niet klopt, je beweert zelf dat je 300 euro gas per jaar gebruikt, daaruit maak ik op dat je aan 10 kW ketelvermogen genoeg hebt. Maar je hebt er 26, gevolg, je ketel pendelt de hele tijd, want zelf in het putje winter gaat ie voldoende hebben aan z'n minimum last.
Ik val jou niet aan, maar ik heb het recht, nee de plicht, je te verbeteren als je dingen vertelt die niet kloppen. Pendelen doet zo'n wandketel als ie z'n warmte niet kwijt kan, en daar kunnen grofweg twee redenen voor zijn, vermogen te groot (jou geval), of te weinig debiet. Maar als je een grote inhoud hebt, is dat te kleine debiet inderdaad geen probleem.
Ik ben geen verkoper maar een technieker, en trek me van omzet niks aan, ik doe gewoon m'n uiterste best, en verdien daarbij goed m'n brood. Ik heb gewoon geen tijd om op Batibouw te gaan staan, ik werk dan.
Ik ben zeker geen grote klant bij Viessmann - en heb daar ook geen behoefte aan - maar wel een van de trouwste. En ik verkoop liever niks dan een atmosferische gasketel.

"Ik blijf er allezins bij , de isolatienormen die jij opgeeft zijn een 'mooie' veronderstelling "
En de harde realiteit, in honderden woningen, maar allicht komen jullie daar niet mee in kontakt.

En ik weet niet hoe moeilijk het is om een klant te overtuigen om een dure ketel te kopen, ik weiger gewoon iets anders dan "best available technology" te verkopen. Doen jullie die atmosferisch maar. En denk vooral maar niet dat mijn klanten arts of advokaat zijn, de meeste wonen liever in een huis zonder binnendeuren maar met een goede ketel, dan in een luxekrot met een atmosferische!

Hans

31/10/2005 - 21:53

Hans,

Een vraagje waarmee ik na deze discussie mee zit en misschien nog een andere leek die hier wat raad zoekt.

Wat zijn nu de voor- en nadelen van wandmodellen en staande modellen want als ik goed begrijp, zijn er in beide soorten condenserende ketels. Wandketels zijn compacter ... maar verder ? Want heeft het zin voor op zolder ook voor een wandmodel te kiezen?

Dank bij voorbaat.

Joost

31/10/2005 - 23:41

Hans,

als neutrale lezer met weinig kennis maar wel gezond verstand, ga ik toch voor de vitodens 300.

Bedankt voor je input.

Pierre

01/11/2005 - 10:57

JOOST

Verwacht niet te snel een antwoord: deze zeer ervaren mensen discussiëren blijkbaar vooral graag met collega-vakmensen.

En ik die dacht dat dit een energieforum was!

Ik lees hierboven warempel dat sommige installateurs blijkbaar nog zweren bij atmosferische ketels. Afgezien van de stilstandverliezen lijkt er mij vooral een praktisch probleem: breng maar eens tochtvrij een goede luchttoevoer aan op een zolder, ongevoelig voor wind. Onbegonnen werk.

Kijk ook eens naar het installatiegemak van een wandketel: een vloerketel weegt een pak meer dan een wandketel, en een wandketel hangt netjes tegen een muur zonder veel plaats in te nemen.

Ik heb ook altijd oog gehad voor de geluidsproductie: een vloerketel moet je al echt gaan omkasten indien te dicht bij bewoonde lokalen, en indien op een houten zoldervloer geplaatst, zal het geluid zich door het hele huis verspreiden. Een wandketel kun je - mits de nodige veiligheidsafstanden, makkelijk met een akoustische kast afschermen.

01/11/2005 - 11:05

Dit energieforum moeten ze volgens mij van naam veranderen.
Het viessmann forum zou veel toepasselijker zijn.
Als technieker met 19 jaar ervaring met daarvan de laatste 8 als hoofdtechnieker weet ik wel echt waar ik over spreek.
De marketing machine van viessmann werkt op volle toeren, overal vindt je reclame van viessmann.
En waar denken de mensen dat deze reclame mee wordt betaald? Juist, dat zit mee in de prijs van hun producten.
viessman zou beter wat minder reclame maken en het geld dat ze hiermee uitsparen spenderen om hun producten betrouwbaarder en goedkoper te maken.
Dat is pas een economische oplossing voor de gebruikers.
Aan de heren Thomas en Hans.
Dit is een forum om de mensen met vragen en problemen te helpen en niet voor jullie reclame en twisten.
Die vinden we toch al overal.
Heeft mijnheer Opstali nu al een oplossing voor zijn probleem?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.