Bedrijf isolatie ventilatiebuizen

Beste allemaal,

De galva ventilatiebuizen van mijn systeem D met warmte- en vochtwisseling lopen deels over een bergzolder waarvan de vloer wel, maar het dak niet geïsoleerd is. Ik wil die buizen dus graag geïsoleerd zien om condens en warmteverlies in de winter/verhitting in de zomer te vermijden. 

Mijn ventilatiepartner zei dat er bedrijfjes zijn die gespecialiseerd zijn in het isoleren van dergelijke buizen en dat veel sneller/beter doen dan ik dat zelf zou kunnen. Hij kon me echter geen namen geven en online lijk ik die ook niet te vinden ...

Kennen jullie dergelijke bedrijven?

Hartelijke groeten,
Stefaan

Reacties

Dat ze het sneller kunnen dan jij, zou me niet verbazen ;-).  Betaald worden motiveert wel eens iets sneller te doen.

Maar het is maar isoleren en weinig kritisch.  Voor die paar meters buis op de zolder schat ik dat aanrijden al bijna duurder is dan is dan isoleren zelf.  

Je kan perfect zelf met wat isolatie flexibele isolatie (glaswol, rotswol al dan  niet in een alu-deken of papier) aan de slag en de buizen omwikkelen.  Je hebt geen risico op condensatie (tenzij je in de zomer gaat koelen, maar dan nog...) dus weinig risico iets fout te doen.  

Ik vraag me af of je installateur niet verwijst naar isoleren van koelleidingen wat wel nauw zit.  

Walter, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen.

Niet kritisch? Als je condendatie wil vermijden moet de isolatie toch luchtdicht zijn? Ik heb allesinds mijn werk gehad. Gewerkt met lamellendekens van 60 en 40 mm. Vooral de bochten zijn moeilijk. Die lamellendekens zijn niet efficiënt in verwerking voor kleine diameters (d 200 mm)

Ik vraag mij af hoe andere bouwes dit doen. Je moet minimaal 3 cm isolatie hebben om condens te voorkomen (frsi 0,7 en t -10°c dacht ik). De isolatiemouwen die verkrijgbaar zijn heb ik niet getest.

@TS: je kan mijn sjablonen altijd gebruiken voor de bochten. Of ik stuur excel door om sjablonen te maken.

 

Update: condens enkel kritisch bij aanvoer en afvoer van buitenlucht natuurlijk

@ Tom,

Voor de duidelijkheid; ik dacht dat de vraag enkel ging over  buizen aan de zijde van het huis die lucht aanvoeren ná het toestel of afvoeren naar het toestel -niet de zijde van afvoer of aanvoer naar buiten- langs een koudere plaats te leiden.   

Ik zie niet hoe in de context van de vraagsteller er een condensatieprobleem kan zijn. 

Voor de aanvoer van buiten lucht en afvoer van lucht naar buiten is je condensatierisico natuurlijk wel relevant.

Hey, bedankt voor de feedback al 🙂

Misschien nog even verduidelijken: het gaat inderdaad om de galva leidingen na de unit. Dat is een ventilatiesysteem D met enthalpiewisselaar dus, mocht dat uitmaken. 

@walter: met zo'n systeem kan ik toch niet koelen, of mis ik iets? Ik kan me wel voorstellen dat de lucht (die op het oosten wordt aangezogen, vanop een gevel die 's ochtends in de zon ligt) 's ochtends soms warmer is dan de lucht op zolder na een frisse/koude nacht. Dan riskeer ik toch wel condens? Of - bedenk ik net - is dat enkel voor het toestel en niet meer erna?

Je kan er altijd een koelunit aanhangen, maar dat wordt zelden gedaan...

Na het toestel zal de lucht grofweg de temperatuur hebben van je woning lucht.  Ik zie totaal geen condensatierisico.

Merci! Heeft het trouwens zin om de unit zelf in een geïsoleerde kast te plaatsen?

Je hebt denk ik niets vertelt over waar de unit hangt; hoe koud kan het daar worden?

Wat zeggen de specificaties van de unit waar ze mag hangen?

Sorry voor de late reply, stevig verbouwd de laatste maanden en dit is pas nu relevant :  )

De unit hangt op een niet-geïsoleerde zolder (we hebben de zoldervloer stevig geïsoleerd), weliswaar met onderdak en quasi tochtvrij. Het kan daar in theorie dus vriezen en de unit moet in een vorstvrije ruimte hangen. Best omkasten met isolatie dus?

Ik zie 2 kritische zaken in de oplossing: de elektronica van je toestel en de waterafvoer.  Die gaan best niet mogen bevriezen (voor de elektronica eerder gevaar op condens); inwendig door constante aanvoer van warme lucht zal het wel warm genoeg blijven.  En het toestel is zelf ook geisoleerd.  Misschien als je inkast is de warmtewinst door aanvoer van warme lucht voldoende.  Misschien ook niet.  Eventueel wat afvoerleiding niet isoleren zodat je van daar wat warmtewinst in de kast hebt.  

En net in de winter zal je waterafvoer water moeten verwerken.  Die moet dus vorstvrij blijven.

Ik zou bijna aanraden plaatselijk de zoldervloerisolatie weghalen en inkasten tot aan de vloer met veel isolatie.  Zo blijft het toestel zeker vorstvrij.   

Dankjewel Walter!

Misschien even vermelden ook dat het toestel - een Zehnder Comfoair Q 600 ERV met warmte- en vochtrecuperatie - een vorstbeveiliging met ingebouwde voorverwarmer heeft. Daar zegt Zehnder dit over:

Modulerende voorverwarmer
De ComfoAir Q Premium heeft een modulerende voorverwarmer. Vriest het? Dan verwarmt deze voorverwarmer de binnenkomende lucht alvast voor, tot een constante temperatuur van zo'n 0°C. Nooit meer dan dat nodig is, zoals een aan/uit-voorverwarmer dat doet. Zo creëert de voorverwarmer de optimale situatie voor warmteterugwinning.

Helpt dit om bevriezing en condens te voorkomen?

De condensleiding ga ik uiteraard isoleren om bevriezing te voorkomen.

Wat ik net bedenk: zou ik niet beter in de ruimte waarin de unit staat het dak stevig isoleren? Nu is enkel de zoldervloer geïsoleerd.

Het is 1/4 van mijn zolder maar ik kan er een deur in plaatsen als ik wil: https://i.postimg.cc/NfFbY6hj/IMG-4476.jpg en https://i.postimg.cc/XYy8BnYM/IMG-4477.jpg

Het raampje dat erin zit heeft driedubbel glas en deze lente wordt de buitenmuur geïsoleerd. 

Bonus: mijn vriendin heeft daar een kamertje in gemaakt waar ze nu zelden zit omdat het er te koud/warm is. Die isolatie zal de temperatuurswings wel dempen, denk ik. En ik kan er dan een verwarmingselement zetten als vorstbeveiliging voor die 5 dagen op een jaar dat het vriest ...

 

Het probleem is dat een plaats die geen warmtewinsten krijgt, ook al is die super geïsoleerd, altijd onder nul zal gaan als het maar lang genoeg vriest.  

Bij een garage heb je altijd warmtewinst via de grond die de temperatuur zeer lang positief kan houden.  Zo een warmtewinst heb je niet op je zolder.  

Langs de andere kant is de kans wel groot dat de aangevoerde lucht voldoende energie verliest om warm genoeg te houden.  De voorverwarming zit in het toestel dacht ik; de energie zou nauwelijks uit het toestel komen denk ik. 

Of ook; je zou het eens door kunnen rekenen hoe koud het wordt op je zolder en eventueel je kast.... maar te moeilijk voor mij om dat even te doen ;-).  

  Ik heb hier zo wat de zelfde zolder; veel vloer isolatie, 2cm houtvezel als onderdak.  Ik had eigenlijk eens moeten meten hoe koud het wordt....

 

en ammaai; wat een mooi opgeruimde zolder ;-).

Ps; als het toestel idd vocht recuperatie heeft zal er nauwelijks afvoervocht zijn; zo weinig dat het eventueel gewoon kan verdampen?

 

En je kan zelf eens meten hie koud het werd op de zolder...