Balansventilatie Paul Novus 300 | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Balansventilatie Paul Novus 300

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

01/03/2011 - 13:08

Wij zoeken een degelijk toestel met automatische bypass,
heeft hier al iemand ervaring met de nog vrij nieuwe Paul Novus 300?

Dank bij voorbaat.

91 Reacties

Reacties

21/01/2012 - 09:14

Misschien een electricien aansprekenen het samen doen?

eddy

29/01/2012 - 14:16

Hallo, 

Wij wonen nu bijna 3 jaar in ons passiefhuis in de Ardennen .....gezien alles in hout is hadden wij in het begin toch veel stof . Dat is nu heel veel verminderd, moet zeggen dat we midden in de natuur wonen, de filters G4 en F7 ( Paul Thermos 300) zijn heel proper, maar ben vorig jaar enorm veel bezig geweest om info te vinden over electrostatische filters, de voordelen, nadelen, op welke manier toegepast ( in te  bouwen in bestaand ventilatie systeem in woonhuis), fabrikanten, leveranciers, etc etc .

Echt veel tijd ingestoken. Bottomline is dat heel veel ventilatie-bedrijven een oplossing willen dmv een electrostatische filtersysteem .... maar dat dit op kleine schaal nog niet echt voorradig is, er geen fabrikant zou zijn, of whatever. Uiteindelijk ook kwa kosten/baten blijf ik bij mij G4 en F7 (fijn) filters..... nog eens gezegd zijnde, wij wonen heel verweg van de stad, industrie en verkeer. Waarom wil je'n electrostatisch filter laten plaatsen ? Moet je het filter zo vaak vervangen ? Veel vervuiling ?

Heel veel stof ( de schadelijkste) haalt een electrostatisch nu ook weer niet uit de lucht dacht ik als ik me goed herinner.

27/09/2012 - 21:12

Gevonden, de F50F van Honeywell, voor 957 Eur incl. BTW bij EMMAX woningventilatie.

Zonder leidingen of installatie wel te verstaan.

22/01/2012 - 16:08

De vraag dateert van bijna een jaar geleden, dus mijn antwoord doet misschien niet erg meer ter zake. Maar ik wou toch reageren.

Ik heb een Novus 300 van Paul. Over het verbruik en de werking van het toestel heb ik niet te klagen. Ik vind het wel een zeer groot nadeel dat je niet weet wat er aan't  gebeuren is. Je kan geen temperaturen aflezen, je kan niet zien of uw lucht over de platenwisselaar gaat of via de bypass, je kan niet zelf de bypass in- of uitschakelen. 

Ik vermoedde al een tijdje dat de lucht niet over de platenwisselaar ging. Het is maar op het moment dat het kouder begon te worden dat ik echt wel met zekerheid kon zeggen dat de lucht altijd via de bypass stroomde i.p.v. over de platenwisselaar. De pulsielucht voelde echt ijskoud aan. Ik had nochtans de instellingen voor de bypass goed gecontroleerd en die stonden juist. De bypass volledig uitschakelen heb ik ook geprobeerd, maar de lucht bleef over de bypass gaan. 

Ik heb er dan een technieker bijgehaald die dan alles wat ik al had geprobeerd ook eens probeerde. Het heeft eventjes geduurd eer hij ook zeker was dat de lucht inderdaad niet over de platenwisselaar ging. 't Was dan ook een probleem dat nog niemand eerder had gemeld/voorgehad. Hierbij stel ik mij dan de vraag of ik echt wel de enige ben, of gewoon de enige die het opgemerkt heeft. Bij hoeveel toestellen stroomt de lucht, zonder dat de bewoners het beseffen, gewoon via de bypass? Zeker als er naverwarming is (bij mij niet het geval), valt het helemaal niet op. 

De technieker heeft het toestel dan volledig gereset en zo was het in orde. En nu staat die bypass gewoon uit. Ik hou niet van die automatische zaken, je weet niet wat er gebeurt. 

22/01/2012 - 18:07

Hallo baai,

ik kan hetgene je schrijft enkel maar 100% bijtreden, het gebrek aan controle in de onmogelijkheid om manueel in te grijpen is gewoon irrritant en een toestel van deze klasse niet waardig.

Zo hadden we vorig jaar na een weekje heet weer plots veel frisser weer.

Het was binnen 25°, buiten 14, en toen we 's avonds thuiskwamen stond dat ding gewoon warme lucht te blazen, en daar is niks aan te veranderen. Buiten lager dan 15° = bypass dicht.

Een 2de flinke misser aan zo'n toestel vindt ik dat je geen 2de bedieningspanneel kan aansluiten, alhoewel dit proggrameer-technisch echt niet veel voorsteld.

Om nog maar te zwijgen over filtercontrole door middel van een timer...

22/01/2012 - 18:24

markie

ik wist dat er een reden moest zijn dat paul ineens een toestel op de markt kon brengen dat cijfermatig beter scoorde dan hun vorige toestel, maar wel merkelijk goedkoper is.  maar het fetishisme van de cijfers haalt het dikwijls op de rest.  ergens moesten ze besparen.

23/01/2012 - 10:22

Deze regeling vind ik persoonlijk zeer logisch. Als het buiten plots veel koeler wordt, dan moet de balansventilatie daar nog niet meer koelte aan toevoegen. Want na korte tijd zal het aangenamer zijn als het binnen voldoende warm blijft.

Men kan nog altijd een venster openen om het sneller te laten afkoelen. In de slaapkamer doen we dat dan altijd.

23/01/2012 - 19:59

Net voor de zomer niet kunnen koelen als het eindelijk even 14° is buiten?

Jaja, zeer logisch.

23/01/2012 - 20:39

Markie,

de novus300 gaat standaard koelen met bypass wanneer het binnen >25° is , je kan dat naar eigen voorkeur veranderen naar 24...23...22... Waarom zou je manueel willen ingrijpen als het toestel perfect je wensen volgt die je natuurlijk eerst moet kenbaar maken.

24/01/2012 - 09:52

Markie,

Woont ge ergens in de Provence? Ons huis is gedurende de laatste vier zomers slechts gedurende enkele dagen aan 25° binnenshuis gekomen. En 's nachts is het hier dan nog voldoende koel om her huis gedeeltelijk af te kunnen koelen. Men moet natuurlijk enkele voorzorgen nemen (zonneweringen, geen vensters gedurende de dag open zetten...).

24/01/2012 - 20:29

Pierrechristiaens, we hadden toen niets zonnewering aan de zuidkant, en ja dan warmt het snel op.

Maar dat is ondertussen in orde.

24/01/2012 - 20:25

Patrik,

klopt gedeeltelijk, de minimum buitentemperatuur waarop de bypas mag werken kan ik niet lager zetten dan 15°.

Ik heb het led-bedieningspaneel, misschien kan je meer met het lcd paneel, dat heb ik nog niet bekeken.

25/01/2012 - 20:54

Markie,

Ik heb zelf ook de Paul Novus 300 staan en ga volledig akkoord met de kritiek. Ik heb de versie met de display, maar onbegrijpelijk is dat je ook daarop de status van de bypass klep niet kan aflezen.

Ik kampte zelf met het volgende probleem: er staat een BWW voor de toevoer, in de zomer koelt die de aangevoerde lucht af en wil ik de bypass activeren als (toegeven, zeer beperkte) extra koeling. Zoals je zelf al opmerkte: wordt de buitenlucht te koud, dan zal het toestel de lucht steeds over de warmtewisselaar laten gaan. Blijkbaar om te vermijden dat de toevoerbuizen in huis te fel afkomen en daarop condensatie zou kunnen ontstaan. Op die manier wordt de zomerwerking van de BWW wel fel tegengewerkt. Oplossing was om een extra temperatuursensor te installeren voor de BWW (10 kOhm NTC thermistor).  

26/01/2012 - 07:56

Dag Filip,

hier ook een BWW, werkende sinds 11/2011.

Jouw oplossing is prima voor de werking met BWW, maar als de (nacht) temperatuur buiten onder de 15° zakt lukt het weer niet. Ik ga de NTC eens vervangen door een 4K7 type, en kijken wat ie dan doet.

01/02/2012 - 21:49

Markie,

Inderdaad, en in de winter moet ik de temperatuursensor voor de BWW afkoppelen en opnieuw de standaard sensor in het toestel aankoppelen, want anders gaat het toestel voortdurend in "dichtvriesbeveiliging" (gezien het dan de koude inlaatemperatuur van de BWW inleest, terwijl ie in werkelijkheid de door de BWW opgewarmde lucht binnenkrijgt). Er is dus hier en daar nog wel wat ruimte voor verbetering, beste mensen van Paul...

02/02/2012 - 18:09

Ik heb mij altijd voorgenomen dat de Paul Novus 300 HET toestel was om te plaatsen voor een passiefhuis. Maar als ik bovenstaande reacties lees zijn hierover blijkbaar toch gemengde meningen. Zijn er alternatieven voor dit toestel welke ook een hoog rendement (+90%) halen? Of blijft de Novus gewoonde juiste keuze? (Persoonlijk mis ik wel de mogelijkheid om deze aan domotica te koppelen.)

02/02/2012 - 20:44

Dave,

Paul heeft (of had -- mijn toestel dateert van najaar 2010) zeker nog werk aan de "interface" van de Novus, maar voor de rest ben ik er best tevreden van, zowel qua performantie (warmteoverdracht versus energieverbruik), maar ook bijvoorbeeld wat het geluid betreft. Hoewel dit toestel niet bekend staat als het stilste op de markt, draait het hier in huis al meer dan een jaar in een niet-afgesloten technische ruimte op een tiental meters van de slaapkamers. Je hoort het toestel daar wel draaien, maar het stoort niet. 

19/03/2012 - 10:02

Bestaat er ergens toch een truck om de novus ook via domotica te koppelen?

We hebben de novus 300 en willen dit laten aansturen via niko home control.

19/03/2012 - 19:03

Niko home control is nu niet echt het meest open systeem hé. Met knx zou er misschien wel nog iets te vinden/maken zijn.

01/04/2012 - 19:33

Mijn Novus 300 is gekoppeld aan mijn domotica systeem. De Bypass kan je niet met je domotica regelen, maar wel de snelheden. Het werkt gewoon met een 0-10V signaal. Bij 0V ligt het systeem wel niet volledig uit, een signaal van 0V komt overeen met nog ongeveer 10%. Ik heb dus gewoon een relais gestoken op de voeding zodat ik het ook volledig kan afleggen. En dan een dimmer, zoals voor verlichting, voor het 0-10V signaal. Dit werkt nu allemaal zeer goed. 

Om je groep te laten zeggen dat hij door dat 0-10V signaal gestuurd moet worden, moet je wel het uitgebreidere bedieningspaneel aanschaffen. Via het eenvoudige LED panel kan je dat niet instellen. 

04/04/2012 - 08:30

@Baai bedankt voor de hoop :-) Dan moeten we maw nog een manier zoeken om dit LED-panel probleempje te omzeilen.

verder vroeg ik me ook nog af of het ergens zichtbaar is of de bypass in werking is?
Ideaal zou zijn dat ik ergens een contact kan leggen met gewoon een led-lampje dat ik ergens op een handige plaats kan nakijken.

31/10/2012 - 10:11

Baai, (of anderen) op welke manier heb je die 0-10V signalen precies gekoppeld?
Blijkbaar heb ik enkele potentiaalvrije contacten nodig. Maar ik zie niet meteen waar ik die kan vinden.

Een korte praktische uitleg is daarbij zeer welkom!

08/05/2013 - 20:04

Het blijkt dat de paul novus wel de mogelijkheid heeft om extern de "boost" te laten bedienen.
een volledige sturing van de ventilatie is niet extern mogelijk.

De manier waarop de boost kan worden aangesloten: op de WAGO-klem met 9 aansluitingen waar je zelf aan kunt na 4 schroefjes los te draaien.
De truc is dan om twee draden aan te sluiten: op klem 4 en klem 5.

Die twee draden kunnen dan bij niko via potentiaalvrij contact bediend worden. 
Hier is dit dan via de 3e stand die op de ventilatiemodule staat. (wordt aangetrokken als in software de 'boost' geactiveerd wordt).

Maar wat blijkt nu: als via NIKO het signaal wordt gegeven 'boost' dan start de PAUL ook met die boost. Maar als NIKO signaal geeft einde van de boost, dan duurt het toch nog 15 min voordat PAUL ook stopt met de boost.
Met andere woorden: het einde van NIKO signaal is eigenlijk nog het begin van PAUL boost-signaal.

Met wat creatieve manier van programmeren NIKO is dat natuurlijk nog wel aanvaardbaar te maken. Want volgens de handleiding van PAUL kan ik die boost niet minder dan 15 min instellen.

10/10/2013 - 22:00

Kleine update. Het is daarnaast ook gelukt om de volledige sturing van PAUL over te laten nemen door NHC.

Het heeft wel wat extra materiaal gekost (zoals andere module van NIKO en ander bedieningspaneel van PAUL).

Meer uitleg vind je hier: http://www.vannuffelen-vandamme.be/wordpress/balansventilatie-op-domotica/ 

22/04/2012 - 22:03

Korte poll aan de mensen die de Novus hebben gekocht: voor herhaling vatbaar?  We staan op punt de beslissing te maken en de Novus stond ook op onze lijst bovenaan.  Zijn er alternatieven die we zeker dienen te bekijken?

24/04/2012 - 11:47

Zou ik ook wel graag de meningen over weten...

24/04/2012 - 12:12

Korte poll aan de mensen die de Novus hebben gekocht: voor herhaling vatbaar?

Ja.

Geluid: niet merkbaar (tussen de ruimte waar het toestel staat en mijn slaapkamer is enkel 1 deur)
Rendement: hoog.
Verbruik: laag
Bediening mag gebruiksvriendelijker, en wat meer info over temperaturen en status bypass (en controle daarover) zou niet slecht zijn maar uiteindelijk, er zijn andere dingen in het leven dan u met de status van uw BV-toestel bezig te houden en eens alles ingesteld doet het toestel perfect wat het moet doen, zonder verder omkijken.

24/04/2012 - 15:13

Mag ik vragen wat het gemeten electrisch verbruik is van Uw BV-toestel Novus?

Mijn toestel Thermos (ook van Paul) verbruikt in minimum stand toch al 60 W. Als de pomp van de bodemwarmtewisselaar ook draait, dan loopt het verbruik samen op tot 90 W.

26/04/2012 - 08:45

ik heb gisterenavond eens gemeten:

23 Watt bij 40% debiet
17.5 Watt bij 30 % debiet

26/04/2012 - 20:05

dat ziet er goed uit
die van ons is ook besteld

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.