Balansventilatie Paul Novus 300 | Ecobouwers.be

U bent hier

Balansventilatie Paul Novus 300

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

01/03/2011 - 13:08

Wij zoeken een degelijk toestel met automatische bypass,
heeft hier al iemand ervaring met de nog vrij nieuwe Paul Novus 300?

Dank bij voorbaat.

91 Reacties

Reacties

21/06/2011 - 18:57

misschien moeten we dit wat open trekken en stellen dat er een aantal vernieuwingen op de markt zijn

D&W primus PHI zertifikat lopend

nieuwigheid bv branduitschakelaar, nieuw bediensysteem touchscreen, nadeel slechts 1 bedienpaneel mogelijk, geen autom zomerbypass

D&W Topo PHI zertifikaat aanwezig

 

Paul Novus 300 klassieke WW zertikat aanwezig

impulsschakelaar mogelijk,93% PHI, 2450 euro 'stroomop', touchscreen, autom zomerbypass

Paul Novus 300 met enthalpie wisselaar ? wisselt ook vocht ?

Paul is blijkbaar ook opgenomen in de zehndergroep waar ook stork onder zit.

 

Heeft iemand al wat meer input ? Wat moet je tegenwoordig kiezen ?

 

 

22/06/2011 - 10:54

In een gesprek met een ventilatie installateur, ze doen zowel Storck als Paul werd volgende gezegd:

  • Paul was het eerste om PH-certificaat te halen maar Storck heeft dat nu ook
  • ze gebruiken hetzelfde filter element, gemaakt door Paul
  • standaard zit er een element is dat geen vocht uitwisselt tussen de uit- en ingaande luchtstromen maar dat kan gekocht worden (in de buurt van 500 euro)

 

verdere verschillen gingen idd over de bedieningsschermpjes en kleine details....

21/06/2011 - 18:59

Ik heb mijn "Paul" (thermos) nu 10 jaar, en ben er nog steeds heel tevreden over.

De handbediende bypass gaat hier open in het voorjaar, en weer dicht in het najaar... werkt prima.

 

Dirk

22/06/2011 - 13:26

Ik ben ook wel tevreden over Paul Thermos 300DC, het rendement van de WW ligt erg hoog.
Op de zomerbypass zit wel wat verlies, op warme dagen wordt de rechtstreeks ingeblazen lucht toch nog een paar graden opgewarmd door de afgezogen lucht (met motorische en manuele bypass ingeschakeld uiteraard).
De bediening van de sturing is wat "jaren 70" maar dat hebben ze met hun nieuwe modellen wel opgelost.
Filters van Paul vind ik wel schandalig duur. Ik betaal meer dan 700euro per 1,5 jaar voor filters als ik ze altijd tijdig vervang.
Hoe zit dat bij jullie?
 

22/06/2011 - 15:45

"Ik betaal meer dan 700euro per 1,5 jaar voor filters als ik ze altijd tijdig vervang"

==> lees ik daar echt 700 euro per 1.5 jaar  voor filters ???

22/06/2011 - 20:27

Toch wel. Een filter voor de BWW (diegene die dus het eerst in aanraking komt met buitenlucht en dus het snelst vuil wordt) kost per stuk 43 euro. Je kan deze toevallig niet in pakketten van 10 (met dan pakketkorting) ofzo kopen. Dus dan zit je al gauw aan 430 euro. In de ventilatieunit zelf zitten ook nog eens een F7 en een G4 filter die je dan weer wel in een pakket van 10 en voor 270euro kan kopen. Ik verbruik een 15-tal filters per jaar...
Pure afzetterij dus, want zo'n filter stelt niet veel voor.

Het straffe is dat ik hier op dit forum nog nooit iets over gelezen heb. Blijkbaar ben ik de de enige die hier een probleem mee heeft...

29/06/2011 - 19:10

passieveling

ik ben nou geen grote paul fan, maar een fijnstoffilter voor 43 euro lijkt me een aanvaardbare prijs.  de filter in de buitenkast heeft voldoende filteroppervlak zodat ie toch wel een jaar meegaat.  als jij die natuurlijk elke maand vervangt wordt het een dure grap, maar dat heeft geen zin, integendeel. 

wij werken met een fijnfilter F7 in de aanzuig en G4 filters in het toestel. ik raad aan de fijnfilter 1 of 2 keer per jaar te vervangen, de groffilter in het toestel om de 3 maanden voor de extractie, en 1 of 2 keer per jaar voor de pulsie, want die wordt dank zijn de voorgeplaatste fijnfilter nauwelijks vuil.  en dan zitten we aan 50 a 80 € per jaar.  en dat kan nog goedkoper als je de groffilter per rol koopt en ze zelf op maat snijdt.

hans d

29/06/2011 - 21:45

Hans,

Heb ik ooit gezegd dat ik mijn filters elke maand vervang? Dat zou inderdaad een beetje dwaas zijn.
Maar als ik kijk naar die filter in de aanzuig die volgens u 1 of 2 keer per jaar moet vervangen worden, dan ziet die na 3 maanden donker grijs.
Mijn logisch verstand zegt dan dat die vuil is en dat ik die moet vervangen, zoals de fabrikant trouwens voorschrijft.
Ook die voor de pulsie is na 3 maanden echt wel vuil, die maar 1 keer per jaar vervangen lijkt me niet echt verstandig.

Die groffilter op de rol, waar kan je die kopen?

10/11/2011 - 11:02

 

Ik vind deze discussie belangrijk genoeg om een inbreng te doen. Op m'n blog heb ik enkele foto's gezet.

http://passiefhuissintpauwels.wordpress.com/2011/11/10/luchtfilters

 

Een luchtfilter zal niet zomaar doorslaan. Het is voldoende om de luchtfilters regelmatig te reinigen nl. met stofzuiger over te gaan. Laat die grijs zien, dat doet er niet toe. Mijn mening is dat zolang het filtermateriaal niet teveel versleten is door het reinigen, deze verder gebruikt kunnen worden. Uiteindelijk zullen de vouwen van het filtermateriaal doorgesleten geraken. Dit is natuurlijk de stap te ver, voor het zover is moet je ze vervangen. Ik heb dit slijtagefenomeen al meer gezien bij dit soort plooifilters, maar na 5 jaar regelmatig kuisen, niet na 2 maanden.

 

Eigenlijk is het toenemend energieverbruik en het afnemend ventilatiedebiet de bepalende factor om de filters te reinigen. Je zoudt het electriciteitsverbruik moeten monitoren, en bij bv 10 % toename, de filters reinigen. Dit als je een ventilatietoestel hebt dat het debiet automatisch meet en automatisch de ventilatoren bijstuurt om het debiet constant te houden. Dat is zeker niet standaard op de huidige generatie balansventilatieunits, ook niet op de Paul Thermos 300 die wij in 2010 gekocht hebben.

 

Ik zoek nog een geschikt en betaalbaar meettoestel om het electriciteitsverbruik te registreren van m'n balansvertilatieunit om dit in praktijk te proberen.

10/11/2011 - 11:44

 In plaats van het elektriciteitsverbruik van je toestel te gaan meten, en aan de hand hiervan je filters gaat reinigen/vervangen, kan je veel goedkoper een drukverschilmeter over je filter plaatsen, die schakelt, op het moment dat het door jouw ingestelde verschil bereikt wordt. Die schakelaar kan je dan een lamp, geluidssignaal of eender wat laten aansturen.

Zo'n drukverschilmeter heb je al vanaf 50à100€ en zou, mijns inziens, standaard bij iedere filterkast moeten meegeleverd worden.

10/11/2011 - 15:42

oostlanvaarder

een paar bedenkingen:

1. een fijnfilter reinig je niet, nog met de stofzuiger, nog op een andere manier.  deze filters zijn zo fijn dat je ze beschadigd.  als je een beetje filteroppervlak heeft, doe je er makkelijk een jaar mee.

2. de kleur doet er inderdaad niet toe

3. er zijn heel wat merken die constantdebietregeling hebben, ook de paul thermos heeft dat, zij het met een opleg van een paar honderd euro.  maar dat is zeker een nuttige uitgave, want je bent tenminste zekervan je debiet en je balans.

4. je zou stroom kunnen meten, of een drukverschilwachter plaatsen, zodra de drukval over de filter groter wordt dan 50 Pa, is het zeker zinvol deze te vervangen.

hans d

10/11/2011 - 19:37

Dag Hans,

1. De F7 filter van 'Paul' is van hetzelfde stevig materiaal als de G4 filters. Die kan je perfect stofzuigen. Behalve als je denkt dat de poriënstructuur van het filtermateriaal zou beschadigd worden. Alleen, dan zou die ook beschadigd worden door de luchtstroom tijdens normale werking. En er zijn genoeg industriele sterielfilters die zelfs met stoom gereinigd worden. Natuurlijk, voor ons amateurs, zonder meetgegevens en vergelijkingsgrond, is het allemaal een beetje koffiedik kijken. De constructeurs, die hebben de middelen om het te weten, maar of die het ook aan ons gaan vertellen... .

3. Ik heb inderdaad uit de handleiding van de Paul Thermos geleerd dat dit een optie is. Jammer genoeg geeft niemand me dat verteld in de aankoopfase. 

Ervaring is iets dat je hebt als het voorbij is.

 

10/11/2011 - 11:27

 Persoonlijk snap ik niet waarom je de fijnfilter voor je WTW unit plaatst...

 

Ik zou deze direct na de WTW unit plaatsen op het pulsiekanaal. Op die manier wordt de fijnfilter minder snel vuil (want er staat nog eerst een groffilter voor) dus minder kosten en heb je minder kans op condensatie want je zit na de WTW.

 

De buizen voor de WTW unit 100% proper/stofvrij houden heeft volgens mij niet veel zin.

 

Mvg,

 

E.

 

 

10/11/2011 - 15:31

Die filters zitten standaard voor de WTW om de WTW te beschermen tegen vervuiling.

10/11/2011 - 15:46

 De groffilters zitten inderdaad voor de WTW om die te beschermen...

 

De fijnstoffilter plaats je volgens mij best na de WTW op het pulsiekanaal. Als je de fijnstoffilter voor de WTW plaatst moet je hem isoleren, anders zou je wel eens een vochtige filter kunnen krijgen!

10/11/2011 - 15:45

evga

als je de filters in de doos laat zitten, worden ze nog veel minder snel vuil ;-)

zoals al aangehaald is het zeker zinvol de wtw te beschermen tegen stof, maar ook de buizen.  je kan voor de filter een hoop rommel in je buizen krijgen en op die manier schimmels etc.  ik zou dat toch maar niet riskeren.  niet dat de kans zo groot is, maar beter voorkomen dan genezen.

hans d

10/11/2011 - 16:03

Hans,

 

Met de fijnstoffilter op de aanvoer voor de WTW kan je één van je groffilters voor de WTW weglaten. Deze heeft dan totaal geen nut meer want er zit al een fijnstoffilter voor...

 

Wat doe je met condensatie als je de fijnstoffilter voor de WTW plaatst? Isoleer je dan de filterbox waar de F7 inzit?

 

Stof (en zelfs schimmel, als het al voorkomt) in de aanvoerbuis naar de WTW kan weinig kwaad als er een F7 na de WTW zit, toch? Trouwens, als je de aanvoerleiding deftig isoleert en er zijn normale debieten is de kans op schimmel nihil. Als er zoveel stof in die aanvoerleiding zou komen dat normale werking niet meer mogelijk is (nog nergens gezien), neem je gewoon een compressor en blaas je al het stof er terug uit naar buiten toe, toch?

 

Mvg,

 

E.

 

10/11/2011 - 19:07

klopt, je kan die groffilter weglaten aan de andere kant, wordt die ook niet vuil.

waaro zou je condensatie op de fijnfilter krijgen?  in principe is de temperatuur en de RV voor en achter de filter dezelfde. de filterbox, als die in de verwarmde schilzit, moet je inderdaad isoleren, anders kan je aan de buitenkant van de filterbox condenswater krijgen.

beter voorkomen dan genezen is de boodschap, je gaat toch geen schimmels kweken in je buizen en ze er dan proberen uit te halen met een filter?

alles kan, maar voorkomen is de boodschap.  wat ik niet begrijp is dat je beweert dat als je de buizen isoleert je dan geen kans op schimmelvorming hebt.  nu begrijp ik niet wat het isoleren van die buizen daar mee te maken heeft.  je zuigt met momenten vochtige lucht aan, en in lucht zitten altijd schimmels.  als er stof in de buizen ligt kan dat vocht opnemen en kan als voedingsbodem dienen voor de in de lucht aanwezige schimmels.

en ik weet ook wel dat die kans niet zo groot is, maar ze is er wel en je kan dat makkelijk vermijden, daar gaat het me om.

overigens, bij vele installaties komt je niet zomaar bij de toevoerbuis, en soms zijn ze ook vrij lang, en vergeet dan die compressor maar, of je moet er eentje hebben met een capaciteit van 10.000 m³/h.

hans d

 

10/11/2011 - 19:23

Hallo,

 

Ik kan me de mogelijkheid van het plaatsen van de fijnfilter na de WTW wel voorstellen. En dat die daar nog beter beschermt is tegen vocht is me ook duidelijk. De filter tussen de BWW en de WTW kan dan komen te vervallen. Alleen is die laatste filter in de standaardopstelling en standaardbehuizing voorzien.

Het is ook duidelijk dat er op enige manier een groffilter voorafgaande aan het fijnfilter dient te zitten, om de levensduur van het fijnfilter te verlengen.

Wat me niet zo duidelijk is, is waarom U blijft hameren op het isoleren van de F7 om condensatie te voorkomen in het filter, en dezelfde reden om de aanzuigleiding ( verse lucht van buiten naar de WTW toe?) te isoleren.

De aanzuigleiding isoleren doe je om condensatie op de buitenzijde van deze leiding te voorkomen en om warmteverlies tegen te gaan. Niet om condensatie binnenin deze leiding tegen te gaan. Zolang de temperatuur stijgt zal er toch geen condensatie zijn?

De voorfilter, voor de BWW kan nat zijn, dat heb ik vastgesteld bij het vervangen van de filters. Dit is door het aanzuigen van dauwdruppels. De voorfilter werkt dan als een druppelvanger. Maar de ingangsfilter voor de WTW was perfect droog.

11/11/2011 - 10:56

 

 

Het gevaar voor inwendige condensatie in het apparaat zelf is feitelijk het grootst geduende zeer warme dagen. Dan kan men lucht op bijvoorbeeld 30°C aanzuigen en afkoelen met binnenlucht op 23°C. Deze condens zal dan wel 's nachts weggeblazen worden.

11/11/2011 - 12:30

oostlandvaarder

ik neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld is?

1. ik kan me dat net zo goed voorstellen, maar in mijn ogen is dat niet de meest zinvolle plaats. als je toch een filter gebruikt waarom hem dan niet helemaal aan het begin zetten zodat je ook vervuiling van de buizen vermijdt?

2. je moet nog eens lezen wat ik geschreven heb , enkel als de filterbox in de verwarmde schil zit moet je die isoleren, anders kan je aan de buitenkant van de filterbox condens krijgen. er staan dus een paar voorwaardes bij, en het gaat dus niet om condensatie op de filter, maar aan de buitenzijde van de kast.

3. of je condensatie binnen of buiten krijgt hangt van de omstandigheden af. als je zeer warme buitenlucht aanzuigt en je leiding gaat bv door de kelder, kan je absoluut langs de binnenkant condens krijgen, en condens is m.i. in de zomer veel gevaarlijker dan in de winter, kans op ontwikkeling van schimmels en bakterien is bij hogere temperaturen veel groter. terwijl condens aan de buitenkant zonder gevaar is, hooguit een comfortprobleem geeft.

4. dauw, regen, vorst kunnen zorgen voor vochtige filters, verder naar binnen zal dat meestal geen probleem geven omdat de lucht meestal wat opwarmt in de buis en dus de RV daalt. maar meestal is dat heel beperkt in duur.

11/11/2011 - 14:34

Hans,

Het was bedoelt voor EvaQ8, maar reacties hebben elkaar blijkbaar gekruist.

1,2,3,4: volledig eens!

Toch een emotioneel thema, die filters!

11/11/2011 - 13:59

Hans & Oostlandvaarder,

 

Ik dacht dat het isoleren van de aanvoerleiding ook condenastie in de buis verminderde als deze binnen het verwarmde volume lag. Dat is dus blijkbaar niet zo... My bad :-)

 

Dus best de fijnfilter (voorafgegaan door een groffilter) op de aanvoerleiding voor de wtw. Plaats je die filterbox met G4 & F7 dan direct na de luchtinlaat?

 

Kan je in de wtw die groffilter (aanvoer) er makkelijk uithalen? Die zorgt toch enkel maar voor extra drukval.

 

Groeten,

 

E.

11/11/2011 - 14:56

eva

wij gebruiken enkel de fijnfilter, ik heb eigenlijk geen aanwijzing dat een groffilter ervoor de levensduur van de fijnfilter significant verlengd.  wij plaatsen de filter altijd zo dicht mogelijk bij de inlaat, maar wel op een plaats waar je er vlot bijkan!

wat condensatie betreft:

lucht condenseeert wanneer de relatieve vochtigheid de 100% bereikt.  hoe warmer de lucht, hoe meer vocht ze kan bevatten, en dat houdt in dat als je lucht met een RV van 100% verwarmd, het condenseren vanzelf ophoudt.  en hetzelfde omgekeerd, als je lucht afkoelt gaat de RV stijgen en komt er dus een moment dat je condensatie krijgt.

vandaar condens op enkel glas, de warme binnenlucht gaat ter hoogte van het koude glas in temperatuur dalen en als die koud genoeg is ook condenseren. en dat condenseren gebeurt altijd aan de warme zijde!

wat nu die aanvoerleiding betreft krijg je net hetzelfde.   als de lucht kouder is dan de buis zal de lucht langzaam opwarmen en niet condenseren. maar aan de buitenkant van de buis krijg je dan het omgekeerde effect, aangezien de buis door de koude buitenlucht afkoelt gaat de warmere lucht van binnen ter hoogte van de buis afkoelen en mogelijk condens veroorzaken aan de buitenkant van de buis.

en dit kan je steeds doortrekken, als bv de warme vochtige lucht die je in de badkamer afzuigt tijdens het douchen door een koude ruimte gaat (kelder bv) kan je daar dus wel condens krijgen langs de binnenkant, en dat is een niet te onderschatten risico, dus steeds goed overleggen wat je doet.

en eentjeom het af te leren, eentje die nogal eens vergeten wordt:  in de zomer zal de BWW (indien aanwezig) de warme lucht sterk afkoelen, meestal zal deze dan condenseren, maar daar is de BWW kast op voorzien.  maar deze koude lucht gaat dan verder in huis waar het warm is, daar is toch wel wat risico op condens als men de lucht te ver afkoelt.  en het is dus al wel gebeurt dat er druppels van de buizen op het vals plafond vallen bv.

mijn raad, laat de lucht zeker nooit verder afkoelen dan 20°, tenzij je de nodige maatregelen hebt voorzien.

hans d

14/11/2011 - 10:23

Hans,

 

Vanaf welke temperaturen (of vanaf welk temperatuursverschil) krijg je last van condensatie?

 

Ik twijfel voor onze toekomstige LEW nog steeds of we een BWW zouden aanschaffen... De massa zegt dat het koelingseffect redelijk beperkt is en als je niet oplet kan je dan ook nog eens condensatie krijgen. De kostprijs (materiaal + installatie) is ook nog redelijk hoog 3500€ excl. Hans, hoe sta jij tegenover een BWW?

 

Groeten,

 

E.

14/11/2011 - 11:04

eva

hangt van de RV af, daar kan je niet zomaar een bedrag op kleven.

3500 voor een BWW, dat lijkt me redelijk hoog.  voor een 1500 € heb je het materiaal, 2000 € plaatsing lijkt me wel erg veel.

hoe ik tegenover de BWW sta?  wel, de BWW is eigenlijk een benaming die van mij komt, en was een antwoord op de AWW, omdat daar altijd maar meer problemen met gemeld werden.  ik ben in elk geval overtuigd van de zin ervan.  het koeleffect is beperkt, maar de BWW zorgt er wel voor dat je je woning niet verder opwarmt met de ventilatie (wat anders wel gebeurt) en zorgt er ook voor dat je in de winter de aanvoerlucht niet elektrisch moet gaan voorverwarmen.

hans d

22/06/2011 - 15:46

 Heeft er iemand een idee of er van de Novus ook een model zal gemaakt worden met een groter debiet (analoog aan de Santos serie: 370 & 570)?

 

Groeten,

 

E.

 

22/06/2011 - 18:27

Ja hoor de novus 450. (tussenin is er jammer genoeg niets) en dan zitten we weer bij de discussie of de debieten die hier geventileerd dienen te worden wel de juiste zijn. Toestelen zijn gemaakt op de duitse normen.

Ik ga zelf ook een paul novus isntalleren (zou juist niet toekomen met een 300)

Ik vind wel dat die toestellen zeer veel geld kosten (2650 voor een 300 en 3300 voor een 450) ecl btw. Dat is toch echt wel veel voor de zeer eenvoudige technologie die daar insteekt en aan duurde materialen kan het ook niet liggen.

 

10/11/2011 - 15:30

 Is er al meer info bekend over de geluidswaarden van de Novus 450 alsook de verkrijgbaarheid (+ recente prijs)?

 

Mvg,

 

E.

19/01/2012 - 21:32

Ik probeer vruchteloos een installateur te vinden die een electrostatisch filter wil plaatsen, vb een Honeywell, ter vervanging van de filter voor de BWW.

Weet iemand raad?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.