aardwarmtewisselaar | Ecobouwers.be

U bent hier

aardwarmtewisselaar

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

20/09/2003 - 10:02

hallo,

ga heel binnenkort mijn "buis" in de grond steken...

ik zal waarschijnlijk PE-buis nemen van 200mm

grondwater staat ook vrij hoog

is een diepte van 2m bij aankomst ok?

op welke diepte begin ik?

zijn er "kapjes" voorhanden om op de inlaat te zetten en kan je een uitneembaar filter plaatsen (pollen, maar ook sluikstookgeurtjes?)

Kan ik een voeler plaatsen aan mijn inlaat die 'alarm" kan geven en zodoende de boel kan afsluiten?

Dus, zijn deze dingen in 200mm (fiterhuizen) verkrijgbaar en waar?

groeten

jeroen

187 Reacties

Reacties

18/08/2005 - 09:19
Jan

voor de mensen die 'het' willen zien, mijn BV is klaar maar ligt nog bloot, en m'n AWW is klaar, maar gaat heel binnenkort de grond in.
Steeds welkom.

mvg
Jan

18/08/2005 - 09:24

Jan,

ik wil dit wel eens zien ! Onze AWW ligt in de grond, maar daar ik zelf het buizensysteem binnenshuis zou willen monteren ben ik zeer geïnteresseerd en neem je aanbod met dank aan (als het niet te ver is...).

Stuur je me een mailtje met de concrete gegevens ?

Wout

22/08/2005 - 11:51
bob

Ik neem aan dat bij plaatsing van een AWW ook de luchtafvoer vaak via de tuin gebeurt. Dit betekent dus dat je zowel voor de aanvoer als de afvoer met je buis boven de grond moet komen met een bescherming tegen regeninval en ongedierte. Daarenboven moet op de aanvoer ook een fijner filter komen om de lucht zelf te filteren.

Is dit een standaard produkt dat je kant en klaar kunt kopen (waar ?) of moet je dit zelf bouwen.

26/08/2005 - 12:45

Mijn AWW zorgt voor de aanvoer, maar ik plan geen afvoer via de tuin: die gaat gewoon door de muur naar buiten via een rooster. Voor de aanvoer bestaan idd. standaardoplossingen: een aanzuigbuis + filter + afdekkap. Ik veronderstel dat de leveranciers van de AWW buis die ook verkopen, ik heb de mijne in elk geval ook daar gekocht.

03/11/2005 - 19:19

Ik zou met mijn aww(rode flex buis 200mm) door de kelder komen. is het beter om juist voor de doorgang(link seal) naar een stijve buis over te gaan en dan ook in de kelder een 90°in datzelfde materiaal te nemen (om naar boven te gaan).

Dit om het dichtknijpen van de buis door de linkseal te vermijden en om een beter dichting te verkrijgen, glad opp. i.p.v. geript.

In elk materiaal neem ik deze stijve buis en 90° bocht het beste, war kan ik dit krijgen ?

03/11/2005 - 21:18

Frank

Heb je deze foto al gezien http://uushuus.lika.be/slides/IMGP4967B.html

Die brengen de geribde buis ook eerst binnen door de seal daarna verder met mof op de balansventilatie

Als je toch buiten wil overgaan op de gladde buis kun je dit volgens mij het best in PP doen deze zijn te verkrijgen in de betere bouwmaterialen handel maar denk eraan dat dit een extra verbinding is aan de buitenkant met kans op lekken.

Op deze foto kun je zien dat je die buis toch redelijk goed kan buigen
http://uushuus.lika.be/slides/IMGP1148.html

Mvg Luc

05/11/2005 - 19:16

Hoi,

Is er al sprake geweest van eventuele voorverwarming van de ingangslucht in de aardbuis bvb aangepaste zonneboiler ?
Of is dit niet haalbaar voor 200 m3/h bij lage buiten temperatuur ?

dirkk

05/11/2005 - 21:41

Dirk K

" Is er al sprake geweest van eventuele voorverwarming van de ingangslucht in de aardbuis bvb aangepaste zonneboiler? "
Er zijn al een paar honderd tussenkomsten i.v.m. AWW, maar ik begrijp niet waar je met die zonneboiler naar toe wil.

Hans

05/11/2005 - 21:49

Dirk,

De aardbuis dient juist om de aangezogen lucht voor te verwarmen in de winter en in de zomer af te koelen
De aardbuis ligt op een diepe van ongeveer 2 m hier is er een temperatuur van ongeveer 10°C
Als je nu lucht door de buis aanzuigt in de winter van bv -5°C
zal deze aan de uitgang al voorverwarmt zijn hierdoor zal de warmtewisselaar van de balansventilatie niet bevriezen en is het energieverlies ook 'n stuk kleiner
In de zomer zal de aangezogen lucht bv.28°C worden afgekoeld hierdoor kan je via de ventilatie je huis iets verfrissen als de balansventilatie 'n bijpas functie heeft.
Mvg Luc

06/11/2005 - 10:12
bob

Is er eigenlijk een reden waarom je de flexibele buis niet zou laten doorlopen tot aan de ventilatieunit ? Dit spaart niet alleen een verbinding uit, maar maakt het eventueel ook nog gemakkelijker om bochten in de buis te verwezenlijken. Ik zie niet meteen waarom de buis 30 m onder de grond mag lopen zonder probleem, maar als hij het huis binnenkomt plots moet vervangen worden door een metalen buis.

06/11/2005 - 14:10

Bob

Dat mag wel, maar je bochten zijn 10 keer groter dan wanneer je metalen bochten gebruikt. En als je in de kelder de condens wil opvangen, moet je toch de buis onderbreken. Maar het is zeker geen plicht.

Hans

06/11/2005 - 20:07

goedenavond,

Als je bvb de eerste meters of alleen de vertikale ingangsbuis zou voorzien van een warmtewisselaar welke in de wintermaanden de eerste koude uit de aanvoerlucht zou halen
kan je misschien al 1 of 2 graden winst doen.
Als je deze warmteoverdracht dan zou doen met een zonneboiler welke in de winter toch ook 40 graden snel bereikt verbruik je enkel je eigen energie.

groetjes dirkk

06/11/2005 - 20:28

Dirk K

Je kan perfect een zonne-WW plaatsen op ded toeveoer van de ventilatielucht, maar 40°C? Dat is och wel wat optimistisch, ik zou al tevreden zijn als je de lucht van 0° tot 10°C kan opwarmen. Tenzij je alle warmte voor de ventilatielucht zou gebruiken, maar ik zou eerder opteren om dat beetje warmte dat je kan recuperen voor sanitair water te gebruiken.

Hans

08/11/2005 - 15:45

Hallo forum,
nog een vraagje ivm. AWW.

Waarom wordt de aanzuigbuis eerst een heel stuk langs de ondergrond van de tuin geleid en pas op het einde onder de vloerplaat;

Ik zou eerder zoveel mogelijk van de buis (eventueel in lussen) onder de vloerplaat laten komen , reden :

- in de zomer aanzuig van meer koelere lucht (geen
zonnewinsten)
- in de winter blijft het onder de vloerplaat meestal toch iets warmer dan in de "vrije aarde" : dus aanzuig van iets warmere lucht.

- derde reden : bij de graafwerken wordt de grond onder de vloerplaat toch al uitgegraven , die in de tuin niet.

of zie ik het helemaal verkeerd ???

09/11/2005 - 13:24
Jan

Als je de AWW onder de vloerplaat legt, kan je er wel niet meer aan als er zich een probleem zou voordoen. Wij zitten eigenlijk met hetzelfde probleem, want als we de buis niet onder de vloerplaat leggen, moeten we zo'n 10 meter door de kruipruimte (tot aan de BV). Ik vraag me af of dat efficiënte van de AWW niet gaat teniet doen? Maar onder de vloerplaat vind ik toch ook maar riskant...

Greetz,

Jan.

>Hallo forum,
>nog een vraagje ivm. AWW.
>
>Waarom wordt de aanzuigbuis eerst een heel stuk langs de >ondergrond van de tuin geleid en pas op het einde onder de >vloerplaat;
>
>Ik zou eerder zoveel mogelijk van de buis (eventueel in >lussen) onder de vloerplaat laten komen , reden :
>
>- in de zomer aanzuig van meer koelere lucht (geen
>zonnewinsten)
>- in de winter blijft het onder de vloerplaat meestal toch >iets warmer dan in de "vrije aarde" : dus aanzuig van iets >warmere lucht.
>
>- derde reden : bij de graafwerken wordt de grond onder de >vloerplaat toch al uitgegraven , die in de tuin niet.
>
>of zie ik het helemaal verkeerd ???

09/11/2005 - 13:32

Wanneer de AWW-buis door je kelder moet lopen, kan je het stuk voor het BV-toestel goed isoleren. Dat hoeft dan geen grote consequenties te hebben op het rendement.

Bij "alternatieve buistrajecten" moet je altijd wel voor ogen houden dat het mogelijk moet zijn om de buis periodiek te reinigen. Dat gaat m.i. nog altijd het makkelijkst en het efficiëntst als ze een zo recht mogelijk recht traject volgt.

Wout

09/11/2005 - 13:45
Jan

Bedankt voor de info. Onze grond is helaas niet groot genoeg om 30 à 40 meter rechtdoor te leggen, dus plannen wij een een bocht van 180° door de buis in een een halve cirkel met een straal van 5 meter leggen. Is dat haalbaar qua luchtweerstand en reiniging? (totale lengte 40 m)

Greetz,

Jan.

>Wanneer de AWW-buis door je kelder moet lopen, kan je het stuk voor het BV-toestel goed isoleren.
>Dat hoeft dan geen grote consequenties te hebben op het rendement.
>
>Bij "alternatieve buistrajecten" moet je altijd wel voor ogen houden dat het mogelijk moet zijn om de buis
>periodiek te reinigen. Dat gaat m.i. nog altijd het makkelijkst en het efficiëntst als ze een zo recht
>mogelijk recht traject volgt.
>
>Wout

09/11/2005 - 14:24

Wat het reinigen betreft: ik heb die vraag ook gehad; meer bepaald naar hoe je dat dan moet realiseren: een trekdraad voorzien in de AWW om er een vod of iets dergelijks door te trekken? Het antwoord toen was dat dit in de praktijk niet gebeurt; en zonder trekdraad zie ik geen andere reinigingsmogelijkheid. Mijn AWW ligt er al, nog niet in gebruik, maar er ligt wel nog een trekdraad in. In de kelder ga ik ook eerst een 4-tal meter door een kruipkelder, en ben van plan dit stuk goed te isoleren.
Of het allemaal goed werkt weet ik nog niet, de bouw is nog volop bezig (één en andere te bekijken op www.francescov.tk)

09/11/2005 - 15:36

Kijk eens op deze site.

Geeft voorbeelden van reining van luchtkanalen

http://www.veteo.com

Mvg

Benny

09/11/2005 - 16:00

Goedenavond iedereen,

Sinds kort krijg ik vele E-mails over AWW die eigenlijk niet bestemd zijn voor mij.
Ik ben blij met de info maar daarentegen zullen er anderen de nodige informatie niet krijgen en dat is niet de bedoeling van het forum denk ik.

groetjes en hopelijk wordt alles rechtgezet

dirkk

09/11/2005 - 21:03

Goedenavond iedereen,
ik zie bij veel AWW-buisconstructies dat deze voor ze de woning binnengaan (op het laagste punt) eindigen in een soort condensatieopvangput.

Is deze voorziening werkelijk nodig ?

Het beetje condensvocht in de toevoerbuis zal bij een bestendige luchtaanzuig toch wel verdampen ?

Ik ben vooral bang voor grondwaterinfiltratie in deze open (bodemloze) put .

13/11/2005 - 19:17

Geert

In ons landje zal je altijd met een gesloten put moeten werken, en indien nodig het water er uitpompen. Maar als je een kelder hebt kan je natuurlijk beter de buis tot binnen voeren en daar een opvang voor het condenswater voorzien.
Zolang deze buis door de kelder loopt is isolatie meestal niet nodig, tenminste als ie vorstvrij is. Maar het kan daar dan nodig zijn om te isoleren om condens aan de buitenkant van de buis te vermijden.
Bij kruipruimte's, daar durft het al eens vriezen, daar zou ik isoleren zeker aanbevelen.

Hans

28/11/2005 - 10:09

Allen, wij denken eraan om met een AWW te werken bij onze nieuwbouw. Moet de AWW een minimumlengte hebben en moet deze in een rechte lijn worden gelegd of is een (flauwe) bocht ook mogelijk. Deze info hebben wij nodig bij het zoeken naar een bouwgrond.
P.S. Forummers die grond te koop hebben in het westen van Limburg mogen dit altijd meegeven. ;-)
Bij voorbaat dank.

28/11/2005 - 11:00

Roel,
Alle info kan je vinden bij PAUL LUFTUNG. Deze firma wordt aanzien als de referentie voor balansventilatie.
Mon

28/11/2005 - 12:21

Mon, een "e" vergeten bij Paul Lueftung. Als je zoekt op Paul Luftung kom je op een aantal niet-katholieke sites uit.
;-))

28/11/2005 - 12:27

Roel,
Bij mij lukt het wel op die manier.
Je kan het best een buis rechtdoor laten gaan, lengte 40m, diam. 200mm, 2m diep. Op het forum staat er ook voldoende uitleg.
Mon

28/11/2005 - 13:41

Roel
Hoe minder weerstand, hoe beter. Maar een bocht kan echt geen kwaad hoor. Om toch iets of wat effect te hebben ga je best niet korter dan 30m. Maar je kan hem net zo goed ro,d het huis leggen. Werk je met een flexibele buis gaat dat zonder probleem, werk je met starre buis, gebruik dan geen bochten van 90° maar 2 van 45° of 3 van 30°.

Hans

28/11/2005 - 21:41

Waarom wordt er nooit over een "prefab" systeem als de Terra Air Home gesproken? ventiline.be/terraairhome%20ventilatie.htm Margo

29/11/2005 - 20:04

Margo

Daar heeft de prijs misschien iets mee te maken? Want dat systeem kost al snel 2000 euro.

Hans

29/11/2005 - 21:03

Hans,

Als ik alles uit het voorgaande goed begrepen heb, is het ideaal als je buis in het grondwater zit. Hoe doe je dat dan met je condensputje? Ook dat moet dan waterdicht zijn... Je spreekt in de voorgaande mail met Margo over de kostprijs dat systeem. Wat kost een gewoon systeem dan ongeveer? (de buis alleen kost een 300€ meen ik maar alle overige benodigdheden??? zoals de filters...) en de balansventilatie wat moet ik mij daarbij voorstellen. Natuurlijk hangt het hier ook van de leidingen in huis af.... Heb je hier ook leidingen uit één stuk of zijn dit allemaal stukken die je aanelkaar moet koppelen en in welk materiaal is dat dan.
Ik heb al op veel plaatsen gezocht maar nog niets concreets gevonden, ook via de zoekfunctie hier heb ik al geprobeerd.

Marc

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.