aanvoer warm water via lange leiding | Ecobouwers.be

U bent hier

aanvoer warm water via lange leiding

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/07/2013 - 20:35

Keukenrenovatie staat op stapel. Het warm water komt momenteel van een elektrisch boilertje. We hebben een zonneboiler en zouden warm water voor de keuken hiervan willen ontrekken. Enkel de aanvoer van dit warm water zal over een lengte van 18m moeten gebeuren. Voor het gebruiksgemak is dit waarschijnlijk niet echt handig, eerst een hoop koud water verspillen eer je warm hebt. Ik had al van iemand gehoord om te werken met een circulatieleiding, iemand hier ervaring mee?

De vloerhoogte bedraagt 24cm vanaf de betonvloer en er zal met vloerverwarming gewerkt worden. Hoeveel chape heb je eigenlijk nodig, ik lees van 6cm tot 12cm. En is uitvulchape ook nodig bij ruimte waar geen leidingen over de beton lopen?

39 Reacties

Reacties

14/07/2013 - 09:25

Beste,

Uiteraard is het altijd het beste om de warmwaterleiding zo kort mogelijk te houden.

Een lengte van 18 m maakt dat je elke keer zo'n 3 liter koud water moet laten lopen bij een leiding van 15 mm zoals ze meestal hiervoor gebruikt  wordt. Ik zou dan een leiding van 10 mm voorzien, in dat geval is dat dan maar iets meer dan 1 liter. Qua debiet en waterdruk ga je dat nauwelijks merken die dunnere leiding.

Een circulatieleiding heeft het voordeel dat je altijd meteen warm water hebt bij het openen van de kraan. Daar staat tegenover dat je een dubbele leiding nodig hebt en een altijd draaiende circulatiepomp. Je hebt ook constant warmteverlies van 36 m warme leiding.

Charel

14/07/2013 - 14:23

Ik weet het dat het zo kort mogelijk moet zijn maar beide zaken staan nu in de uiterste punten van het huis dus korter kan het niet.  De circulatiepomp, moet die constant draaien of op zeer regelmatige basis een tijdje aanspringen?

14/07/2013 - 14:52

Er zijn verschillende mogelijkheden om de pomp te sturen. Wil je onmiddellijk warm water, dan moet je de pomp altijd laten draaien, eventueel via een klok. Grundfoss heeft pompjes met een ingebouwde thermostaat. Als het water in het pompje warm wordt, stopt de pomp, koelt het af, dan start het weer. Hoe goed dit werkt, weet ik niet.

Een andere oplossing is een drukknop in de keuken plaatsen. Via een timer (traphuisautomaat) laat je het pompje enkele minuten draaien. De nodige tijd kan je proefondervindelijk bepalen. Het water is dan ook warm aan de kraan op zeer korte tijd (duurt zeker niet langer dan laten lopen).

14/07/2013 - 19:25

Homer

Zelf één liggen van  6 mm(11 m) voor één enkel tappunt in keuken , onmiddelijk warm water.

Na 5 à 6 sec warm water en druk genoeg.

Ik heb dit uitgetest met PVC luchtleiding 6mm 20 m lang spoot er  10 m uit.

Chris

14/07/2013 - 19:49

Chris,

Is dat koper of kunststof wat je nu hebt liggen?

 

14/07/2013 - 20:13

Ben wel gewonnen voor het idee van een dunnere leiding, is toch maar enkel voor gootsteen en eventueel afwasmachine, enkel de eerste 2 meter is 22mm (aan boiler) en dan nog een 7 meter 15mm, de resterende meters worden nieuw aangelegd.  Is toch wel goedkoper en veel eenvoudiger dan retourleiding.  Heb net gekeken bij Henco maar vind daar buizen tot 10mm, nu ken ik niet veel van verschillende merken, iemand een idee?

14/07/2013 - 21:21

Lacroix

Met kunststof ( zwarte luchtleiding) uitgetest .(omdat ik niet zeker was)

Wat ik liggen heb is een koper leiding op rol  van 6mm  en  in de bestaande wiki buis geschoven ( wel omslachtig )

Zoals deze

http://www.dte.be/pages/producten.php?id=548&prodid=931964

@Homer , zou volledig gaan voor 6 mm lengte.

Enkel alleen gebruiken voor één tap , bij twee valt debiet naar 50%

Chris

 

 

14/07/2013 - 22:13

Die kunststof kan je inderdaad beter niet gebruiken voor warm water. Zou wel eens onaangename verrassingen kunnen geven met een slang die van de koppeling gesprongen is.

Homer,

Let wel op dat je multilayer buis gebruikt, en geen buis voor vloer of wandverwarming.

14/07/2013 - 22:08

Wat Chris zegt kan kloppen op voorwaarde dat de druk in uw leidingen groot genoeg is. Hoe minder druk er op uw waterleiding zit hoe groter de diameters die je moet installeren.

Chris, heb jij een idee of heb je al eens gemeten hoe hoog de waterdruk bij jouw is? Ik weet van plaatsen waar die nauwelijks 2 bar is en andere plaatsen waar die tot 6 bar kan zijn.

Bij 2 tot 3 bar zou die 6 mm wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Charel

15/07/2013 - 09:03

PVC buis enkel gebruikt met  koud water om te kijken dat  het met 6mm werkte.(test)

Een PVC buis zou ik zeker niet gebruiken.

Wonderbaar werkte het zeer perfect , maar wel met één tap .

Mijn bestaande warm water leiding loopt in kruipkelder en hoeken  tussen uit gezaagd nadien  de zachte kopere leiding van 6 mm  door bestaande buis geschoven .

Waterdruk is +- 4 bar .

15/07/2013 - 10:20

je kunt natuurlijk minder katholiek maar niet zo'n drama zo'n boilerke ertussen laten, die krijgt dan altijd warm water binnen en blijft het warmhouden. vanaf je water aftakt heb je direct warm water, komt er een vloot koud binnen... die opgewarmd wordt door uw boilerke.

Ik zou vooral die buis extra dik isoleren, dat zal dan de meest rendabele investering zijn in die context. Zoek dus de hoogst isolerende buisisolatie...

15/07/2013 - 13:49

Ja Paul, dat isoleren helpt, maar dan enkel als je zeer regelmatig warm water nodig hebt.

Bij voorbeeld: Als je 's morgens voor het eerst warm water neemt is het water in de leiding, ondanks een maximum isolatie toch afgekoeld na een nacht en moet je bijgevolg al dat water onbenut laten wegstromen alvorens je warm water kan aftappen. Daarna zit dan die leiding vol met warm water. Indien je dan pas in de namiddag of avond terug warm water neemt is dat water inmiddels ook weer afgekoeld.

Dus ik denk niet dat dat in de meeste gevallen de meest rendabele inverstering gaat zijn, soms zelfs een bijna nutteloze.

Je moet er vooral voor zorgen dat er telkens zo weinig mogelijk warm water in de leiding achterblijft. Dat kan enerzijds door de afstand zo kort mogelijk te houden en anderzijds door de leiding zo dun mogelijk te nemen.

Charel

15/07/2013 - 15:22

en als hij die warmte doet circuleren in de buizen, is het als het ware een vloerverwarming op zichzelf, dus hij kan beter die buizen maximaal isoleren ? Misschien hier eens toegeven dat het toch beter is in het circulatiescenario ?

15/07/2013 - 15:43

Er is maar één manier om water van 18m ver uit zonneboiler zeer  vlug (luttele sec.)aan tappunt te krijgen , met dunne leiding .

Isoleren van leiding haalt niets uit en zeker niet bij leiding van 6 mm

Chris

15/07/2013 - 15:53

dat is allemaal juist, maar vergeet niet de debiet is omgekeerd evenredig met doorsnede van buis, dus bij lage druk zoals hier gesteld 3barr bvb, kunje daar gewoon een warm mierepisje verwachten ipv 'warm water'

Laat staan als je dit dan mengt met een mengkraan, zie ik daar water gemengd worden tot ùax 25°

15/07/2013 - 17:28

Paul.

Ik heb het wel eerst uitgetest met PVC leiding(rol van 20 m) van 6 mm.

En met dat mierenpisje kon ik op 9 à10 meter  u nat  p.....    ;-).

Het werkt degelijk , enkel bij één tappunt.

@homer niet twijfelen.

Chris

15/07/2013 - 21:47

Paul, beter dat hangt af van wat je beter noemt. Met een circulatieleiding is het qua comfort misschien beter (hoewel) omdat je onmiddelijk warm water uit de kraan krijgt. Energetisch is dit echter het slechtste scenario.

Energetisch is het veel beter om een leiding met zo weinig mogelijk inhoud te hebben (kort of dun of beide). Ook qua gebruiksgemak is dat beter, je hebt veel sneller warm water aan de kraan en je moet minder koud water laten weglopen. Isoleren zal de leiding niet weerhouden om toch af te koelen al duurt het met isolatie wat langer, maar hoe dan ook koelt ze af.

Dus in deze heeft ook Chris het bij het rechte eind, onder voorbehoud van de 6 mm die hij adviseert, maar met 10 mm zeker geen probleem. 

Charel 

Toegevoegd: Foutje gemaakt in mijn redenering, in verband met het isoleren ging ik uit van een enkele leiding, niet van een circulerende leiding, die moet je inderdaad zo goed mogelijk isoleren om het constante warmteverlies te beperken.

Desondanks zal die circulerende dubbele leiding, bij normaal en gemiddeld keukengebruik, energetisch toch niet de beste oplossing zijn.

16/07/2013 - 18:55

ik weet niet of dat bestaat , maar ik dacht aan een soort "sattelietboiler".

DWZ. een kleine boiler thv je afnamepunt , dat op temp wordt gehouden met het warme water van  je zonneboiler.

Wat je nodig hebt is een geïsoleerd voorraadvatje met een extra warmtespiraal, dat op je circuit van je zonneboiler zit;

pomp hoeft echt niet lang te draaien om je kleine voorraad op temp te houden, je hebt onmiddellijk warm water waar je het nodig hebt en geen lange leidingverliezen (het verlies van de lange leiding van je grote zonneboiler naar je kleine sattellietboiler zie ik niet als verlies , als de zonneboiler werkt heb je meestal toch genoeg warm water ,systeem van zonneboiler slaat meestal rond de middag al af wegens "te veel warmte")

 

ik weet niet of dit in de handel bestaat , misschien iets voor de bricoleurs onder ons om zelf te maken, hoeft niet veel te kosten me dunkt.

17/07/2013 - 01:37

Wil je met circulatie werken, wees dan zo verstandig om de pomp met een drukknop te sturen. Heb je warm water nodig? Op de knop drukken en beetje wachten. Enige voordeel: waterbesparing. Energetisch maakt het geen bal uit of dat koude water nu naar de riool of terug naar de boiler gaat. Kostprijs pomp + drukknop zal je sowieso nooit terugverdienen, gezien de boiler voor 50-60% van het jaar gratis warm water maakt.

Dus de dunne leiding is dan waarschijnlijk de beste oplossing.

17/07/2013 - 08:27

Ga voor dunne leiding, eventueel kan ik nog in het eerste gedeelte een retouleiding aanleggen als het toch te onpraktisch wordt.

 

Iemand enig idee voor het volgende probleem: De vloerhoogte bedraagt 24cm vanaf de betonvloer en er zal met vloerverwarming gewerkt worden. Hoeveel chape heb je eigenlijk nodig, ik lees van 6cm tot 12cm. En is uitvulchape ook nodig bij ruimtes waar geen leidingen over de beton lopen?

17/07/2013 - 08:48

Voor welke isolatie kies je?

17/07/2013 - 17:40

 Als je gespoten PUR gaat gebruiken, is er eigenlijk nergens uitvulchape nodig.

18/07/2013 - 20:48

Of platen isolatie en leidingen infrezen. Dan heb je ook geen uitvulchape nodig.

17/07/2013 - 17:41

Chris, voor alle duidelijkheid.

Is dat 6mm binnendiameter of buitendiameter?

17/07/2013 - 18:59

Lacroix,

binnen diameter van 6mm buiten 8mm

homer,

Pur nemen en nadien  laten vlakschuren voor vloerverwarming.

Simpel ,snel en goed.

Chris

17/07/2013 - 19:15

Oké, want dat is wel belangrijk om rekening mee te houden.

Met een koperbuis wordt meestal de buitendiameter gebruikt, en niet de binnendiamtern (DN)

18/07/2013 - 13:03

Inderdaad, en als ik het dus heb over 10 mm of 15 mm dan is dat ook buitenmaat, de binnenmaat is dan 8 mm en 13 mm.

Die 6 mm waar Chris het altijd over heeft, dat gaat dan in feite over buizen van 8 mm.

Het verschil in debiet is veel groter dan je op het eerste zicht zou denken. Een buis van 8 mm buitendiameter laat bijvoorbeeld meer dan tweemaal zoveel water door dan één van 6 mm buitendiameter. Een buis van 10 mm buitendiameter laat 4 maal zoveel door als één van 6 mm.

Goed dat hierover nu geen misverstand meer is.

Charel 

 

18/07/2013 - 14:23

In elk geval, volgens mij zou je naar de collector de grootste buizen moeten voorzien en vanaf de collector kun je kleinere buizen voorzien. Meestal heb je zo'n klojo vast van een sanitairman die geen bal begrijpt van hydroliek en die doodleuk de goedkoopste buisjes legt omdat hij weet dat jij daar niet op gaat letten, en ondertussen denkt aan zijn bekrompen winst in zijn portomonnee

 

18/07/2013 - 18:57

Paul, je zegt:

In elk geval, volgens mij zou je naar de collector de grootste buizen moeten voorzien en vanaf de collector kun je kleinere buizen voorzien

Dat is niet het juiste advies in dit geval. In dit geval moet je zo kort mogelijk bij de boiler rechtstreeks vertrekken naar de keukenkraan met een dunne leiding.

Dus niet te vlug en te veralgemenend de sanitairman een klojo noemen.

Charel

18/07/2013 - 19:43

Zuch5.

JMijn waterleiding komt viaeen 1cm? toe op de colmector, spitst dan naar de boiler die erbovenhanvt dit centraal en zo dichtmogelijk bij alle warmfetappunten.  En raad eens hpe gezellig dat is onder de douche als iemandwater aftapt?e

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.