Pelletketel icm buffervat? | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Pelletketel icm buffervat?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van Anoniem1
02/11/2008 - 12:32

Beste forumgebruikers,

We plannen een lew en zullen wss verwarmen met een pelletketel (mss pelletkachel). De warmteverliesberekening is nog in de maak maar ik schat dat we een pelletketel van 10kW zullen nodig hebben. Nu mijn vraag: moet er op deze ketel een buffervat aangesloten worden (om vv te voeden) of is dit niet echt een must omdat de ketel kan moduleren.
Ik zie 2 mogelijkheden:
1) pelletketel + zonneboiler voor sww
2) pelletketel + zonneboiler (buffervat) voor sww en vv

Voordeel mogelijkheid 1:
- goedkoper
- zonnepanelen kunnen uitgesteld worden
Nadeel:
- pelletketel zal mogelijk niet kunnen doorbranden

Voordeel en nadeel mogelijkheid 2:
omgekeerde van hierboven + ondersteuning verwarming door zon is maar een klein percentage

Stel dat mogelijkheid 2 de beste oplossing is, hoe groot moet het buffervat dan zijn (is 500l voldoende???) en hoeveel m² panelen moet hierop aangesloten worden (8m²???)

Alvats bedankt voor uw hulp.

31 Reacties

Reacties

afbeelding van Anonieme gebruiker
13/06/2009 - 23:04
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hallo,

Er is iemand die er heel veel verstand van heeft je moet maar even mailen naar info [at] dehittebron [dot] nl  deze man (Leo) weet alles over stoken op hout en is zeer technisch aangelegd.

Succes Vriendelijke groet Ted Donkervoort

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.