'ideale' verwarming LEW | Ecobouwers.be

U bent hier

'ideale' verwarming LEW

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

19/03/2007 - 10:20

Wij hebben net een in aanbouw zijnde lage energie woning (k-waarde 27)gekocht.
De ruwbouw in skeletbouwijze staat er al maar nu moeten we op korte termijn beslissen welke verwarming we gaan plaatsen.
In het lastenboek van de bouwer is een klassieke verwarming op aardgas met radiatoren voorzien, dit is echter niet definitief en we hebben dus nog de vrije keuze.
Wat we ons niet willen laten ontnemen is de gezellige warmte van een houtkachel, deze al dan niet met pellets en misschien gekoppeld aan de centrale verwarming.
Nu ben ik nog vrij nieuw in deze materie maar ik heb me al laten vertellen dat vloerverwarming een goede oplossing zou zijn. Een balansventilatiesysteem wordt natuurlijk ook voorzien.
Wat hebben jullie geplaatst en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Dirk

36 Reacties

Reacties

26/04/2007 - 20:55
tom

'k heb lang gadacht aan een warmtepomp maar begin nu toch te twijfelen. Het aardgasverbruik in een LEW is namelijk ook héél laag. En je hebt geen problemen met sanitair warm water. Weet het ook nog niet goed wat het beste is
.

28/04/2007 - 20:47

Ik heb geen cijfers om mijn redenering te staven of het al dan goedkoper is om met warmtepomp(WP) te werken of niet.

Maar indien je de elektriciteit nodig voor de WP niet zelf kan opwekken(op jaar basis), zou ik niet met electriciteit verwarmen.

Electriciteit is nl een hoge vorm van energie. Je kan immers electriciteit omvormen naar heel wat andere energievormen. Wat niet kan gezegd van warmte energie.

Aardgas heeft dan nog als voordeel dat je en sanitair water kan opwarmen en dat je een gasfornuis in de keuken kunt plaatsen.

Maar natuurlijk wie ben ik om te zeggen wat het beste is...
Aan jouw de keuze!

Groet,
Karel.

02/05/2007 - 22:53

Heb je nog de mogelijkheid om vloerverwarming aan te brengen?
Die is ook ideaal om later te combineren met een (grote!) zonneboiler.

02/05/2007 - 22:57

misschien kan een finoven wel de oplossing zijn , intrigerende kachel met over de 90 % rendement.
groeten
Geert

04/05/2007 - 07:34

stralingswarmte (vloer/muurverwarming, tegelkachel) is te verkiezen boven convectiewarmte (radiatoren, warmelucht, gewone houtkachel)

Vanwege economischer stoken, (bv lagere temperatuur), gezondheid (minder stofcirculatie) en een aangenamer, comfortabeler woonklimaat.

04/05/2007 - 22:50

Na lang nadenken(werd er zot van soms) over verwarming en balansventilatie gaan wij voor onze LEW vloerverwarming instaleren en geen balansventilatie. Vloerverwarming leggen we zelf, dit hebben we nog nooit gedaan maar zou perfect te doen zijn www.stallo.be.
Door de vele isolatie moet het water net geen 30 graden hebben, tegenover radiatoren 70 a 80graden. En ook omdat je ganse vloer dan 1 groot verwarmingselement word is 30 graden voldoende. De prijs lag rond de 6500€ a 7000€ dacht ik, btw incl. offerte in detail, Buderus gasketel plus Onderstaande tapwaterboiler. Vooral de Onderstaande tapwaterboiler is een luxe, het water word opgewarmd door gasketel en je heb direct warm water voor de douche of lauw met deze dagen, constante temp. Boiler is ook klaar voor later eventueel een zonneboiler van te maken.

Beste Stylebuilder,

Als jij in een LEW gaat wonen met een vloertemp van 30°C, dan ga je er wel een sauna van maken, vrees ik.
Voor mij is een aanvaardbare vloertemp ongeveer 22°C.

Van je boiler ben ik ook helemaal niet de wolken, om deze te gebruiken als zonneboiler.
Dit is volgens mij een liggend model, en als je deze gaat gebruiken als zonneboiler, dan ga je er bijna geen rendement uithalen, je kunt er natuurlijk een hoop panelen op aansluiten, en de verkoper van de panelen zal heel gelukkig zijn..
Een zonneboiler moet een hoge slanke boiler zijn, enkel op deze wijze ga je maximaal gebruik maken van de gelaagdheid van het water.

Tevens moet ik Rudy dik gelijk geven.
Als je roosters in je ramen plaatst, krijg je dure tochtgaten en koudebruggen in je beter superisolerend glas, en ga je massa’s energie verliezen.
De verkoper van uw ramen zal daar niet van wakker liggen, hij heeft trouwens het maximaal verdient bij u.

Een boete betalen om niet te ventileren kan natuurlijk ook, maar voor dit geld heb je al bijna een balansventilatie, en dan recupereer je het maximale van de energie, en heeft je woning een gezond binnenklimaat met verse lucht.

Niet verluchten kan natuurlijk ook, maar dan komen natuurlijk de beestje en de schimmels om de hoek kijken, om maar te zwijgen van de luchtkwaliteit op zich.

Het is aan u, om opnieuw enkele nachten na te denken, en een goed beslissing te nemen.

Groeten,

Lucien

05/05/2007 - 21:08

Lucien Van Looy
De exacte watertemp. voor de vloerverwarming wist ik niet meer, ik wist wel dat die nog onder de 30graden lag. En ventilatie gebeurt via roosters. De balansventilatie is al mijn grootste zorgenkindje geweest. Ik heb er lang over getwijfeld en heb nu eindelijk een beslissing genomen. Langs de ene kant wil ik zeker de balansventilatie maar wegens budget. Ons stuk bouwgrond van 749m² nam al een grote hap uit ons budget. Er zijn dingen die nu eenmaal voorrang krijgen zoals een 15cm isolatie in de muren en de isolerende ruiten. Tevens zijn we pas 3 jaar zelfstandig en die onzekerheid speelt ook een rol mee. De reden dat we zo snel bouwen is dat we als eerste de kans hadden om het stuk land te kopen in de het dorp waar we wilden wonen. In ieder geval de balansventilatie zou van “drexel und weiss” geweest zijn. Balansventilatie, zonneboiler, pv panelen allemaal leuk en dingen die ik wou. Maar als je gaat bouwen en je moet van nul beginnen zit je rap boven de 250.000€. En dan ga je eens nadenken… (ik toch) groeten De exacte watertemp. voor de vloerverwarming wist ik niet meer, ik wist wel dat die nog onder de 30graden lag. En ventilatie gebeurt via roosters. De balansventilatie is al mijn grootste zorgenkindje geweest. Ik heb er lang over getwijfeld en heb nu eindelijk een beslissing genomen. Langs de ene kant wil ik zeker de balansventilatie maar wegens budget. Ons stuk bouwgrond van 749m² nam al een grote hap uit ons budget. Er zijn dingen die nu eenmaal voorrang krijgen zoals een 15cm isolatie in de muren en de isolerende ruiten. Tevens zijn we pas 3 jaar zelfstandig en die onzekerheid speelt ook een rol mee. De reden dat we zo snel bouwen is dat we als eerste de kans hadden om het stuk land te kopen in de het dorp waar we wilden wonen. In ieder geval de balansventilatie zou van “drexel und weiss” geweest zijn. Balansventilatie, zonneboiler, pv panelen allemaal leuk en dingen die ik wou. Maar als je gaat bouwen en je moet van nul beginnen zit je rap boven de 250.000€. En dan ga je eens nadenken… (ik toch) groeten stylebuilder

05/05/2007 - 21:10

Lucien Van Looy
De exacte watertemp. voor de vloerverwarming wist ik niet meer, ik wist wel dat die nog onder de 30graden lag. En ventilatie gebeurt via roosters. De balansventilatie is al mijn grootste zorgenkindje geweest. Ik heb er lang over getwijfeld en heb nu eindelijk een beslissing genomen. Langs de ene kant wil ik zeker de balansventilatie maar wegens budget. Ons stuk bouwgrond van 749m² nam al een grote hap uit ons budget. Er zijn dingen die nu eenmaal voorrang krijgen zoals een 15cm isolatie in de muren en de isolerende ruiten. Tevens zijn we pas 3 jaar zelfstandig en die onzekerheid speelt ook een rol mee. De reden dat we zo snel bouwen is dat we als eerste de kans hadden om het stuk land te kopen in de het dorp waar we wilden wonen. In ieder geval de balansventilatie zou van “drexel und weiss” geweest zijn. Balansventilatie, zonneboiler, pv panelen allemaal leuk en dingen die ik wou. Maar als je gaat bouwen en je moet van nul beginnen zit je rap boven de 250.000€. En dan ga je eens nadenken… (ik toch) groeten De exacte watertemp. voor de vloerverwarming wist ik niet meer, ik wist wel dat die nog onder de 30graden lag. En ventilatie gebeurt via roosters. De balansventilatie is al mijn grootste zorgenkindje geweest. Ik heb er lang over getwijfeld en heb nu eindelijk een beslissing genomen. Langs de ene kant wil ik zeker de balansventilatie maar wegens budget. Ons stuk bouwgrond van 749m² nam al een grote hap uit ons budget. Er zijn dingen die nu eenmaal voorrang krijgen zoals een 15cm isolatie in de muren en de isolerende ruiten. Tevens zijn we pas 3 jaar zelfstandig en die onzekerheid speelt ook een rol mee. De reden dat we zo snel bouwen is dat we als eerste de kans hadden om het stuk land te kopen in de het dorp waar we wilden wonen. In ieder geval de balansventilatie zou van “drexel und weiss” geweest zijn. Balansventilatie, zonneboiler, pv panelen allemaal leuk en dingen die ik wou. Maar als je gaat bouwen en je moet van nul beginnen zit je rap boven de 250.000€. En dan ga je eens nadenken… (ik toch) groeten stylebuilder

05/05/2007 - 21:42

Lucien Van Looy schreef:

"Als jij in een LEW gaat wonen met een vloertemp van 30°C, dan ga je er wel een sauna van maken, vrees ik.
Voor mij is een aanvaardbare vloertemp ongeveer 22°C."

Als je in een steenkoud huis wil vertoeven is 22 graden vloertemperatuur wel de oplossing.

Ik weet niet wat je als kamertemperatuur wenst?
Reken op 11 watt per m2 wat de vloer aan warmte afstaat bij elke graad temperatuursverschil tussen vloer en ruimte.

Bij 21 graden gewenst en een kamer van 50m2 heb je een verwarmingscapaciteit van 550 watt.
Omgerekend naar m3 kom je aan een standaard hoogte van 2.60 aan 130 m3.
Je installeerd een vermogen van 4,2 watt per m3.
Hiermee zou je ruim 3x minder gaan stoken dan in een pasief huis.
We hadden het toch over een lew woning?

05/05/2007 - 21:43

excuus het is 1/3 minder dan een pasief huis.

06/05/2007 - 00:00

Even een vraagje voor het hier uit de hand loopt : er is toch nog wel een
verschil tussen de watertemperatuur en de vloertemperatuur bij VV, niet ?
Lijkt mij perfect mogelijk om een vloertemperatuur van 22-24 graden te
krijgen met water dat vertrekt aan 30 graden. Is dat misschien wat
stylebuilder bedoelt ?

06/05/2007 - 09:13

Beste stylebuilder,

Met radiatoren 80 graden watertemp ????
Als je ze goed dimensioneerd kan je bij -8 met 55 graden watertemperatuur werken. Als je fatsoenlijk isoleerd zijn de radiatoren geneens groter als normaal !

Let tevens op dat je vloerverwarming beter niet gebruikt om snel op te warmen. Bijv. 0600 op 0800 af 1600 op 2200 af.

Door de langzame reactietijden van de vloerverwarming kan je dan beter voor radiatioren kiezen.

Vergeet ook niet dat je voor vloerverwarming je installatie
ingewikkeld maakt, om goed te zijn zou je een evenwichtsfles moeten installeren(tenminste als je radiatoren en vloerverwarming hebt) en 2 extra circulatiepompen. Deze pompen kosten ook energie en bij een condensatieketel zal je rendement verliezen op de evenwichtfles. Vergeet ook niet een goede watertemperatuur regeling van je vloerverwarming mee te rekenen welke watertemperatuur regeld op basis van ruimtetemperatuur en buitentemperatuur.
Het grote voordeel van vloerverwarming is natuurlijk wel dat je hier veel beter met buffervaten en alternatieve energiebronnen kunt werken.

De budures ketels zijn volgens mij vanaf 24 kw en moduleren
vanaf 4,5 kw. (de topline tenminste)

Beter is het om via de EPB berekening je warmteverliezen te berekenen en je ketel hierop te kiezen.

Misschien kom je wel met een 9 kw ketel toe.

06/05/2007 - 10:45

Lucien,

stylbuilder schreef dat het water 30°C is, niet de vloer. Hier hebben we een aanvoer temperatuur bij -8°C van een 30°C. Maar de vloer wordt nooit zo warm natuurlijk. Die is iets als maximaal 25°C (eigenlijk wel nooit gemeten). In ieder geval moet het al echt koud zijn voordat de vloer hier warm aanvoelt.

Een maximale aanvoertemperatuur van je water van 30°C is trouwens een zeer goede waarde en duid zeker op goede isolatie.

Walter

06/05/2007 - 12:40

Dirk Met welke firma ben je aan het bouwen?
onze ketel moduleert van 6 tot 30kw. ze hebben een model die van 4,8 tot 24kw moduleert, maar je zou voldoende kW nodig hebben voor warmwater productie. Toch volgens stallo (logamax plus GB142 + logalux s120 boiler)
De radiators van ons huurappartement halen 75 graden, of deze goed gedimensioneerd is weet ik niet, ik denk van niet. de ruimte is niet zo groot

06/05/2007 - 14:20
mad

Stylebuilder, weet je hoeveel liter/min warm water je kan produceren met de verschillende modellen van de GB142? Ik zit namelijk ook met een offerte met het model 6 tot 30 kw. Ik vraag me af als ik ook voldoende zal hebben aan het lager model 4,8 tot 24 kw.

Ter informatie : ik zit ook met een LEW met vloerverwarming en ventilatie met natuurlijke aanvoer en mechanische afvoer.

06/05/2007 - 16:17

mad
Geen idee. Ik heb de folder hier liggen en vind het niet, ook niet op de site! Tussen de 6 en 30 kW zijn toch ook al goede waardes? Op zoveel verschil zal het nu ook niet op aankomen? ik maak me er in ieder geval geen zorgen meer over. groeten

06/05/2007 - 16:47

Stylebuilder,

ook met een ketel die maar 12kW vermogen heeft ga je met een redelijke boiler steeds warm water zat hebben. Met een boiler van voldoende formaat kan je je verwarmingsinstallatie dimensioneren zuiver op de warmteverliezen.
Geen enkele reden om ooit 30kW nodig te hebben dus.
Merk trouwens op dat je maximum nodig vermogen voor verwarming in een LEW veelal een eind onder de 10kW zit. Het zal dus al moeten vriezen om ooit die 6kW nodig te hebben.

Walter

06/05/2007 - 19:36

Het probleem is dat ik niet weet hoe veel kW er nodig is voor de vloerverwarming en hoeveel voor water verwarming. Ik wist niet dat met zulke lage kW waardes genoeg had om voor warm water. dan is de Buderus die moduleert tussen 4,8 en 24 ook al voldoende voor warm water en vloerverwarming? Hoe bereken je dat? Thanks, leer elke dag bij

06/05/2007 - 20:10

Bedankt voor de info, deze maand beginnen ze aan onze woning. ik kan nog alle kanten uit. Voor het EPB verslag zal het nog wachten zijn. Ga alvast eens kijken op de site van Radson. Onder tussen kan ik mijn plannen verder finetunen. groeten

06/05/2007 - 22:16
mad

Ik heb voor mijn bouw zelf berekeningen uitgevoerd via de epb-software. De maximum energie-behoefte ligt in januari :
transmissie-verliezen = 6143
ventilatie-verliezen = 7601
interne winsten = 1816
zonnewinsten = 617
...
eindenergieverbruik = 13489

Alles is uitgedrukt in MJ. Weet er hier iemand hoe je dit nu moet vertalen naar het nodige vermogen van de ketel?

07/05/2007 - 13:32
mad

Bedankt rene!

Je stelt hierboven dat een ketel van 9 Kw al zou moeten volstaan voor een LEW. Met de EBP-software kom ik uit op E69/K28. Dus voldoende om van een LEW te spreken dacht ik.
Toch heb ik volgens de berekeningen een ketel met 16 Kw nodig?

Mag ik besluiten dat de GB142 van 24 Kw overkill is?

Wat meer details ter info :
-beneden 75 m² vloerverwarming
-boven voorlopig een LT-radiator in de badkamer, voorzieningen om later LT-radiatoren te plaatsen in slaap/studeer-kamers kinderen (2x)
-later wil ik het systeem uitbreiden met een zonneboiler

Voorgesteld systeem :
-GB 142 condensatie, modulerend van 6 naar 30 Kw (ik vond dit zelf al te zwaar en wil zeker naar het model 4,8 tot 24 Kw)
-2 pompen (1 voor vloerverwarming, 1 voor radiatoren)
-boiler van 25 liter (dit zou ideaal zijn om later samen te werken met de zonneboiler)

07/05/2007 - 13:53

Hallo Mad,

De berekening vertrekt vanuit een theoretische energieberekening(EPB). De EPB berekening gaat uit van een gemiddelde temperatuur van 18 graden celsius van het Besloten Volume.

In de praktijk is dit een hoge gemiddelde temperatuur.

Vaak zie dat gebruikersgedrag uitkomt op 50% van het theoretisch verbruik. Dus dan zou je met de helft van 16 kw toe kunnen komen.

Eigenlijk dien je nog een warmteverliesberekening te maken waarbij je per kamer de daar gewenste temperatuur invuld.
Je rekend dan je warmteverlies uit welke onstaat bij bijv -8 buitentemperatuur.

07/05/2007 - 15:31
mad

Heb hier nog een oud rekenblad (warmtevraag) van Björn rondslingeren.

Is dit de beste manier om de berekeningen te doen of zijn er intussen al andere excel-sheets voor deze?

08/05/2007 - 20:16

Beste mad,

Ik zie trouwens dat je ventilatieverlies hoger is dan je
transmissieverlies.

Kan je dan beter geen balansventilatie met wtw overwegen ?

Blad van bjorn is goed te gebruiken.

08/05/2007 - 21:02

Alles is uitgedrukt in MJ. Weet er hier iemand hoe je dit nu moet vertalen naar het nodige vermogen van de ketel?

Mad:

1 joule is 1 watt/seconde.
Deel dit door 3600 en je hebt het vermogen in watts.

3600kj is 1kw.

In jou geval klopt er iets niet in je berekening.

08/05/2007 - 21:04

Of je hebt een gigantisch huis, dat kan ook natuurlijk.

08/05/2007 - 21:10
mad

Ik heb eerst en vooral goed geïnvesteerd in isolatie. Hierbij heb ik mijn vooropgesteld budget al serieus overschreden. De volgende logische stap is inderdaad balansventilatie maar ik heb geen ruimte meer in mijn budget.

08/05/2007 - 21:27
mad

chathanky, kan het zijn dat je iets over het hoofd ziet?

13489 MJ voor maand januari
delen door 3,6 = 3747 kwh voor maand januari
delen door 31 dagen = 121 kwh voor 1 dag
delen door 8 uur = 15 kw per uur

09/05/2007 - 00:44

Dat het over een maand ging heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

Je kunt er in iedergeval zelf mee verder zie ik.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.