20m² zonnepanelen voor cv en sanit water? | Ecobouwers.be

U bent hier

20m² zonnepanelen voor cv en sanit water?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/09/2007 - 23:34

We zijn bezig met de renovatie van een hoog en smal rijhuis. Aangezien de buizen voor de radiatoren vertrekken vanuit de kelder dachten we daar een condensatieketel te plaatsen. Voor het sanitair water dachten we beroep te doen op enkele m²'s zonnepanelen met naverwarming 1 verdieping lager. Dus werken met 2 ketels.

Nu stelde onze architecte hetvolgende voor: het dak langs de zuidkant volledig te bedekken met zonnepanelen. Met minimum 20m² zouden we in de zomer geen naverwarming nodig hebben. Indien er toch niet genoeg zon is zou een electrische weerstand ons depaneren. In de winter kan een condensatieketel zowel het water voor de verwarming als het sanitair water opwarmen. Er zou dus maar een ketel ipv 2 nodig zijn. Indien het water nog warm genoeg is, na het circuit te hebben doorlopen, kan een kraan het traject langs de ketel afsluiten en loopt het nog een rondje.

Zij kende iemand die dat gedaan had en in de zomer had hij warm water (slechts 5 dagen electr weerstand moeten gebruiken). Enige probleem was dat zijn water eerder rond de 40 ipv 60° schommelde. Niet ideaal voor legionella etc.

Klopt dit? Kan je de hoeveelheid zonnepanelen niet overdimensioneren?

32 Reacties

Reacties

30/09/2007 - 23:37
Ann

een schema van hoe wij de zaken begrepen hebben:
http://users.telenet.be/kahlan/zonnesysteem.GIF

01/10/2007 - 02:12
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Als je toch CV en sanitair naverwarmt met een ketel heb je die stroomvretende elektrische weerstand niet nodig.
Neem een opslagvat met een extra spiraal bovenaan voor het sanitaire water, minder risico op legionella.

Ondersteuning van verwarming met zonnepanelen is economisch gezien nonsense. Wanneer je de verwarming het meeste nodig hebt (winter), brengen de panelen juist het minste op, terwijl je in de zomer met een enorm hoeveelheid nutteloze zonnewarmte zit. De investering haal je er nooit uit.
Ecologisch gezien is het ook niet aan te raden; voor de prijs van zulk een zonneinstallatie kan je zoveel isoleren dat je de verwarming nog amper nodig hebt.

01/10/2007 - 09:36
jandc (niet gecontroleerd)

Jef, bij een renovatie zijn de mogelijkheden om te isoleren beperkter dan bij een nieuwbouw. Ik ben uiteindelijk zelfs overgegaan naar dingen als spaceloft om toch nog een hoop koudbruggen zo maximaal mogelijk te isoleren.

Die elektrische weerstand is inderdaad overbodig want je gaat naverwarmen met een verwarmingstoestel. Dat laatste zal er voor zorgen dat het water 60 graden bereikt. Het is dan niet nodig om je vat op temperatuur te brengen. Voor 20m2 zonnepanelen heb je rap een vat van 1000 a 2000l en dat wil je niet effe elektrisch gaan opwarmen. Als je zonnepanelen voor verwarming wilt ben je ook zowat genoodzaakt om vloerverwarming/wandverwarming te gebruiken.

Zelf zit ik in soortgelijke situatie maar ik heb nu het probleem dat ik geen ketel vind die genoeg vermogen kan leveren voor SWW en laag genoeg kan moduleren voor vloerverwarming (zie het topic dat ik gestart heb).

01/10/2007 - 11:03
Luc V (niet gecontroleerd)

"Met MINIMUM 20m² zouden we in de ZOMER geen naverwarming nodig hebben".
Ja wablief, heeft die architecte soms aandelen bij producenten van zonnepanelen ?
Aangezien je in de zomer normaal gezien geen verwarming nodig hebt, neem ik aan dat je het hier hebt over sanitair warm water. Hoeveel liters S W W ben je dan wel van plan te verbruiken ?
Halveer minstens die opp, kies een aangepast volume buffervat, verwarm er je S W W mee, en gebruik het uitgespaarde geld om je woning beter te isoleren.
Je hebt een rijwoning, dat zijn dus al twee gevels waar je geen of weinig warmteverlies hebt, isoleer zo mogelijk de nog resterende gevels. Steek minstens 20 cm dakisolatie, ramen met HR+ glas, etc.
Dan kom je al aan een heel goede k waarde, en wat je dan nog nodige hebt aan verwarming, kan je beter doen met je condenserende gasketel.
Zoveel investeren in zonnepanelen en dan elektrisch gaan bijverwarmen is inderdaad onzin, zowel economisch als ecolgisch, zoals hierboven gezegd. Maar ja, sommige architecten pakken liever uit met fotootjes van een dak vol zonnepanelen dan met een dak dat goed geisoleerd is.

01/10/2007 - 12:27
Ann

ik denk dat er iets niet duidelijk was.

Volgens de architecte kan je dus in de zomer enkel en alleen met zonnepanelen je sanitair warm water verwarmen, zonder naverwarming. Ze rekende 20m² panelen en een vat van 200 à 300 liter. In de zomer zou de ketel dus sowieso afstaan. Indien de warmte van de zonnepanelen niet voldoende is, dan pas zou die electrische weerstand gebruikt worden. Alhoewel ik me nu afvraag of dat wel nodig is. Dan kunnen we evengoed de ketel opzetten.

01/10/2007 - 13:22
Luc V (niet gecontroleerd)

Ofwel ga je met de zon voor enkel S W W en dan kies je voor een vat van 300 liter, maar dan heb je geen 20 m2 panelen nodig. Ofwel kies je voor verwarming én SWW, maar dan heb je minstens een boiler van 500 l en liefst meer, nodig.

02/10/2007 - 00:32
Ann

Dankjewel!
Interessante link, Luc.

We laten momenteel een EPB-bereking doen door een architecte zodat we kunnen bekijken hoeveel enkele cm's meer of minder isolatie een verschil maken. Over die 2 gevels heb je gelijk. Maar de voorgevel kan niet geïsoleerd worden, tenzij langs binnen, hetgeen we niet zien zitten. Vreemd genoeg hebben dak-, kelder- en achtergevelisolatie, dubbel glas, etc. een minder grote invloed dan bv de afstand van de ketel tot de badkamer/keuken. We zitten dus vele avonden te prutsen in een excellbestand maar qua verwarming zijn we nog clueless.

02/10/2007 - 09:10

wij hadden dit jaar een fantastische zomer zodat onze zonneboiler zig echt kon bewijzen, goed weer slecht weer, alles door elkaar wij zijn al iets ouder en willen het in de avond ook warm hebben, dus heeft gans de zomer onze verwarming aangelegen, weleenswaar op 16,5 m² zonnepanelen die momenteel 1000 liter opwarmen voor de wandverwarming,als er overscht was in het vat verwarmden we ons huis tot 21° overdag, dan moest s'avonds de termostaat zelfs niet meer werken, zo verwarmden we soms rechstreeks met de zon omdat we op 30° à 35° verwarmen, ons vat had op de betere momenten dan alsnog tot 70°, wat we de volgende dagen konden opgebruiken.Het sanitair water loopt door een apparte warmtewisselaar, en word eventueel naverwarmd indien nodig.

02/10/2007 - 11:29

Beste,
20m² is, bij een goede oriëntatie, tussen de 5 à 10 maal te groot voor het verwarmen van een zonneboiler van 200 liter.

Met een doorloop verwarming kan je best je san warm water naverwarmen zonder probleem en dit zonder electrische bijverwarming (foei).
In het slechtste geval zal je verwarming inderdaad een dag of vijf tijdens zes tot acht zomer (en tussenseizoen)maanden moeten bijspringen, maar dan ook nog met een beperkte bijverwarming.
Ik heb panelen liggen die west georienteerd zijn (geen al te best orientatie dus). Van April tot begin deze maand stonden zij volledig in voor het sanitair warm water van onze woning (gezin van vier met zonneboiler van 120l (90liter nuttig volume). Nu staat de boiler nog rond de 30°C, en moet de ketel dus maar een goede 15 ° bijwarmen.

02/10/2007 - 11:34

Uit bijna alle studies blijkt verder dat overdimmentioneren van zonnepanelen voor ruimteverwarming niet rendabel is. Zeker niet indien geen lage termperatuur verwarming en indien niet optimaal geisoleerd (le-woning).
Met mijn slechte orientatie en 4.12m² zonnepanelen kom ik echter van april tot september rond voor het sanitaire gedeelte van mijn verbruik. (met een vijftal dagen uitzonderlijk bijstoken dmv verwarming).
De enige uitzondering is indien je de overgedimmentioneerde zonnecollectoren ook zou willen gebruiken voor het opwarmen van een zwembad. Dan zou je wel uit de kosten komen.
Belangrijk is dat de hele renovatie gebalanceerd wordt uitgevoerd, en dat er voldoende aandacht wordt besteed aan isolatie (beperken van warmteverliezen). Daar zijn de grootste besparingen te bereiken.

02/10/2007 - 21:33

ik ben eens met je...bij onze project in frankrijk in passiefhuis gebouwd met EPS (kijk op www.veerhuis.biz)zijn 60 vacuumpijpen via en 350 liter boiler/wisselar verbonden...huis krijgt sanitairwater en vloerverwarming begane grond plus radiatoren od de etage...in de zomerstand woordt de waarmte gebruikt voor verwarming van de zwembad...huis in in Guillestre zuidkant van Alpen op de hoogte van 1200m...binnenkort(1/2 jaar)oplossing voor zomerseoverschot door midel van electraproduktie van de restwaarmte...

03/10/2007 - 17:38

@wim

jij kan overdrijven zeg
reken een keer uit 90l inhoud en 4,21m2 panelen naar 200l boilerinhoud dan kan er maximaal 2 maal overgedimentioneerd zijn en geen 5 tot 10 keer!

Dus een boiler van 300l zou volgens de installatie van wim 14 m2 panelen nodig hebben om dezelfde resultaten te hebben. Nu is het dakoppervlakte wel afhankelijk van de te halen temp.

Tevens dient men rekening te houden met wanneer men gebruik wenst te maken van het warm water. Immers wanneer de max temp bereikt wordt dan stopt het paneel met werken.
Men kan moeilijk de spelende kinderen binnenroepen om 15u omdat het water dan heet is.

Bijverwarmen is altijd noodzakelijk (30+15=45° -> legionella!) en dan is het afwegen wat in ieder specifiek geval het verbruik het goedkoopst is. We spreken hier wel over renovatie, in nieuwbouw liggen de mogelijkheden anders.

De volledige boiler opwarmen is te mijden met zonnepanelen. Enkel een bovenste stuk. Elektrisch is een optie zonder (of heel beperkte) leidingverliezen zeker als boiler en ketel ver van elkaar zouden verwijderd zijn. Een boiler die én ketel én ZP kan is merkelijk duurder dan een die ZP en weerstand heeft.

Bij mij zijn er 60m2 panelen, in 1988 was het goedkoper om het volledige dak uit te rusten dan een beperkt deel met waterdichtheidsgarantie. Van subsidies was er toen nog geen sprake. Een ideale installatie zal het wel niet zijn. Directe sanitaire boiler 300l, 150l naverwarmd elektrisch (60°), indirect 1.000L welke ook voor klamme dagen verwarming kan zorgen. Verbruik tussen 1/4 en 30/9 242KWh.
5 gezinsleden enkel bad

04/10/2007 - 00:56
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Je vat kan eigelijk niet groot genoeg zijn; hoe meer volume, hoe meer warmte je kan opslaan en hoe meer zonloze dagen je doorkan zonder bijverwarmen. Zoals jandc al zei, gebruik voor 20 m² best een vat van 1000 à 2000 ltr.

Wanneer je wenst te verbruiken maakt toch helemaal niet uit? Zij het door de zon en/of bijverwarming, warm water heb je altijd.

Het legionella risico heb je niet zo als je sanitair water laat doorstromen ipv het water uit de boiler zelf te gebruiken.

De volledige boiler opwarmen met zonnepanelen is juist optimaal. Waarom zou je niet al de warmte opslaan die je gratis kan krijgen?

04/10/2007 - 13:20
Ann

Ik heb blijkbaar iets verkeerd begrepen. De boiler zou 200 a 300 liter zijn indein gewoon voor sww, anders groter.
Wim, electr verwarming is inderdaad foei, maar zij vertelde dat dit echt maar zeer sporadisch zou zijn.
Het betreft radiatoren en geen lage-temp-verwarming. en geen zwembad ;-)

Bon, we zijn overtuigd dat dit geen goede oplossing is.

Bedankt allemaal!

Nu nog nadenken over plaatsing boiler, welke naverwarming, grootte boiler, etc. Nog wat werk aan de winkel...

04/10/2007 - 22:13

als je architect een voorstel doet van 20 M2 plaat met maar en boiler van 200 of 300 L en dan nog met radiatoren, dan heeft die toch niet veel kennis van duurzaam bouwen.

04/10/2007 - 22:53
Ann

Walter,
Ik heb dat van de grootte van de zonneboiler verkeerd begrepen. Maar ze wist wel dat we radiatoren hebben staan. Ze heeft niets gezegd over vervanging (vloer- of wandverwarming). Wist dus dat het met hoge temp was. Is nochtans een bio/eco-archi. Tja, chance dat zo'n forum nog bestaat he!

21/10/2007 - 23:13

20 m2 zonnepanelen voor sanitair en cv is ok op een boiler an 1500 liter minimaal. moet je de installatie zo bouwen dat je in de zomer geen overtemperatuur krijgt als er geen zwembad op staat.

Ik denk dat sommige toch nog veel zullen moeten leren als je deze treat leest.

21/10/2007 - 23:36

Waarom zou je geen overtemperatuur mogen hebben in de zomer?

in de zomer heb je enkel voor je sanitair nodig en heb je niet veel buffer nodig.

In de winter heb je veel warmte nodig maar is er weinig aanbod van warmte.
Nem je een te grote buffer dan zal je in de winter bij een matige zon de temperatuur van je buffer nauwelijks opwarmen dit zal niet genoeg zijn om je cv er op te laten functioneren. voor het sanitair wordt het helemaal tobben.

Je zal een redelijke tussenweg moeten zoeken zodat je in de winter enigzins de temperatuur van je vat op peil krijgt.
Dit gaat niet lukken met een te groot buffervat.

01/11/2007 - 11:32

Wat men in deze discussie vergeet is het volgende...
Wanneer men zonnepanelen op zijn dak gaat plaatsen hoeft men op die plaatsen niet te isoleren...dit spaart men uit. Zonnepanelen hebben allemaal een heel goede isolatie...Wanneer we spreken over zonnethermie panelen (enkel zonnewarmte...warm water) dan hebben deze panelen allemaal een zwarte anti-reflektiecoating ( los van eventuele andere isolatie. Dit heeft voor gevolg dat de warmte die binnenzit (althans de stralingswarmte...ongeveer 75%) terug weerkaatst worden en binnenblijft. Dit is het zelfde principe als het isolerend nanocoating glas van Bekaert. In de zomer gaat deze coating op uw panelen zoveel mogelijk stralingen (UV-IR) vasthouden...gevolg uw huis wordt koeler. Bij fotovoltaische zonepanelen (maken van electriciteit)heeft men eenzelfde effect maar daar zit het een beetje anders.

01/11/2007 - 13:44

Yeah, right...

"wanneer men zonnepanelen op zijn dak gaat plaatsen hoeft men op die
plaatsen niet te isoleren...dit spaart men uit"

Waarom isoleren wij in België onze huizen ?
In de eerste plaats toch wel om warmteverlies in de winter te voorkomen, hé ?
De winter, dat is dat seizoen dat je de zon maar een paar dagen per maand te
zien krijgt, en dat zijn dan ook nog behoorlijk korte dagen, dus een mindere
warmtedoorslag vanwege de installatie van zonnepanelen (wat mij trouwens
waarschijnlijk lijkt) aanhalen als argument om op isolatie te besparen is
volgens mij echt larie en apekool in onze contreien.

01/11/2007 - 20:16

Ann

Je architecte weet duidelijk niet over wat ze spreekt, gelukkig ben je op dit forum terechtgekomen. Ik lees pas nu deze vraagstaart, anders had ik al vroeger gereageerd.
Om je installatie een beetje rendement te geven, reken je 50lt boilerinhoud per m² vlakkeplaatcollector, voor 20m² dus minstens 1000lt. Ik heb de hele tread nog niet gelezen, maar ergens heeft iemand voorgesteld de oppervlakte te halveren, en daar kan ik me goed bij vinden. Combineer dit met een buffervat van 500 a 600lt, en je moet, zelfs bij een rotzomer als we nu gehad hebben, voor meer dan 90% van je warmwater met de zon kunnen aanmaken.
Voor verwarmingsondersteuning kan je naar 20m² gaan, maar dan met minstens 1500 lt. En dat heeft dan nog maar enkel zin als je kunt verwarmen op zeer lage temperatuur, 30 a 35°C. Dus zoals iemand ook aml terecht aanhaalde, eerst centen steken in isoleren, brengt je het 10-voudige op, met wat je zo spaart kan je binnen 10 jaar je volledige installatie bekostigen.

Hans

k denk dat er iets niet duidelijk was.

Volgens de architecte kan je dus in de zomer enkel en alleen met zonnepanelen je sanitair warm water verwarmen, zonder naverwarming. Ze rekende 20m² panelen en een vat van 200 à 300 liter. In de zomer zou de ketel dus sowieso afstaan. Indien de warmte van de zonnepanelen niet voldoende is, dan pas zou die electrische weerstand gebruikt worden. Alhoewel ik me nu afvraag of dat wel nodig is. Dan kunnen we evengoed de ketel opzetten.

01/11/2007 - 20:28

A. Bisschops

<< Wanneer men zonnepanelen op zijn dak gaat plaatsen hoeft men op die plaatsen niet te isoleren...dit spaart men uit. Zonnepanelen hebben allemaal een heel goede isolatie...>>
Geloof je dat echt zelf??? Dat meen je toch niet.
Al jaren hanteren we de wat simplistische regel 10/15/20cm isolatie, waarbij de 20cm bedoeld is voor de daken. Zonnecollectoren worden in het beste geval met 6cm rugisolatie uitgevoerd? En in de meeste gevallen worden deze collectoren op de pannelatten geplaatst, dus buiten de geisoleerde schil, als je dus niks onder de panelen legt, heb je een gratis broeikast in de zomer en een diepvries in de winter.
Vandaag de dag hebben de meeste panelen een blauwe coating type Sunselect en Tinox, zwart is al lang voorbijgestreefd.

<< Dit heeft voor gevolg dat de warmte die binnenzit (althans de stralingswarmte...ongeveer 75%) terug weerkaatst worden en binnenblijft. >>
Kan je dit even voor me vertalen , want ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld.

<< In de zomer gaat deze coating op uw panelen zoveel mogelijk stralingen (UV-IR) vasthouden...gevolg uw huis wordt koeler. >>
Zonder dakisolatie wordt je huis in de zomer eerder warmer dan koeler volgens mijn bescheiden mening.

Hans

02/11/2007 - 01:39
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Klassieke isolatie berust op het principe dat lucht ongeveer de BESTE isolator is welke men kent.

Zonnecreme blokkeerd UV straling maar dit heeft geen barst met warmteisolatie te maken, wel met het beschermen tegen huidcel beschadiging. Of gaat u op een zonnige winterdag goed ingesmeerd en enkel in uw badpak buiten wandelen?
Straling neemt maar een klein percentage in van de warmteoverdracht in normale omstandigheden. Convectie en conductie zijn veel belangrijker; tegen het eerste bouwen we luchtdicht, tegen het tweede isoleren we zo dik mogelijk. Er zijn recent wel meer producenten die hun flinterdunne stralingsreflecterende isolatie gelijkstellen aan pakweg 20cm rotswol, maar het is al aangetoont dat dit niet meer dan verkopersgelul is.

En zoals reeds gezegd, heeft isolatie door zonnepanelen sowiso geen nut zolang de panelen niet luchtdicht op het onderdak liggen.

26/01/2008 - 17:08
jk

Hoe liggen de rendementen in de volgende situatie?

Ik overweeg plaatsing van zonnepanelen op mijn perfect op zuid georienteerde garagedak.
De garage ligt los van de woning en ik overweeg dan ook (om lange vloeistofleidingen te vermijden) photovoltaische panelen, in eerste instantie voor de basisverwarming van mijn sanitair warmwater en in tweede instantie voor levering van een eventueel overschot aan het net.
Mijn huis heeft een wat oudere maar nog perfecte moderne aardgasgestookte combi-boiler voor cv en sanitair warm water.
Ik wil via een extra warmtewisselaar (om cv-water en sanitair warmwater te scheiden) via een electrische verwarmingsweerstand het cv/sw water voorverwarmen, en eventueel bijstoken met aardgas.
Zo gebruik ik ook in de winter de opbrengst van de zonnepanelen en het is niet nodig om vorstbescheringsmaatregelen te nemen voor de zonnepanelen.
Heeft iemand hiermee ervaring, en welke opbrengstverliezen maken deze opzet eventueel onaantrekkelijk?

26/01/2008 - 17:59

http://www.zonstraal.net/ kijk eens hier wie weet groeten stefaan zonne energie gebruiker

26/01/2008 - 18:10

Water opwarmen doe je best met een zonnecollecor. Het rendement ligt stukken hoger dan PV. Het heeft weinig zin om eerst licht om te zetten in elec en dan naar warmte terwijl die warmte rechtstreeks ingestraald wordt in uw zonnecollector...

27/01/2008 - 12:35

Hallo Jk, Stef doet hier een fantatische job, je kan cijfers van ondertussen 22 PV installaties vinden bij hem. http://www.zonstraal.net @ Stef op je startpagina staat nog steeds 15 installaties :p CYa Peter http://www.zonneblog.be

27/01/2008 - 15:00

dank u is aangepast staat op 22 druk bezig met mijn grafieken lol groeten stef http://www.zonstraal.net

27/01/2008 - 20:39

@ Ann

wat een gelul je hier schrijft, in de zomer verwarming? begin eerst met woning deftig te isoleren zodat je maar een paar maand per jaar verwarming nodig hebt

denk daarna nog eens aan een zonneboiler

en 20m² aan 300 liter boiler : is niet in verhouding, lees hier hoger

elektrische weerstand en dan ook nog gas naverwarming : weeral gelul, lees ook hierboven voor meer uitleg, boiler met meerder spiralen, aansluitingen

begin ook maar eens met andere achitecte te raadplegen als je wil doorgaan met dit project

...

MVG
stefan

PS : bij ons iets meer dan 4m² en tijdens de zomer ook 100% dekking, dus 20m² is ....

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.