13 cm vloeropbouw | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

13 cm vloeropbouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

afbeelding van davy-9
06/01/2006 - 22:39

Hallo,

Ik ben zelf aan het bouwen en ik heb volgende vloeropbouw in gedachte:

Ik zit met 13 cm die ik moet opvullen waarvan ik de afwerkingslaag chape laat doen, de opvulling eronder doe ik zelf.

mogelijkheid 1
- 4cm isolerende chape om de leidingen te bedekken
- 5cm Rockwool Bouwplaat221
- folie
- 4cm vezelchape of chape met anhydriet

of

mogelijkheid 2
- 9cm isolerende chape
- 4cm vezelchape of chape met anhydriet

of

mogelijkheid 3
- 4cm isolerende chape om de leidingen te bedekken
- 5cm Silent Top van Homatherm
- folie
- 4cm vezelchape of chape met anhydriet

of

mogelijkheid 4
- 4cm isolerende chape om de leidingen te bedekken
- 2cm rockwool om de oneffenheden in de chape op te vangen
- 3cm harde kunststofplaat
- 4cm vezelchape of chape met anhydriet

of

mogelijkheid 5
- 4cm isolerende chape om de leidingen te bedekken
- 2cm rockwool om de oneffenheden in de chape op te vangen
- 3cm floorboard (glasfoam)
- 4cm vezelchape of chape met anhydriet

of

mogelijkheid 6 (kunnen we wel niet zelf)
- 8cm gespoten PUR
- 5cm chape

Of

mogelijkheid 7 (kunnen we wel niet zelf)

- 8cm Thermogran
- 5cm chape

groeten

Davy

48 Reacties

Reacties

afbeelding van sinaro
13/11/2006 - 11:49

Dat PUR 3 keer zo goed isoleert is een zeker geen feit. Als de EPS chappe geplaatst wordt, moeten de leidingen helemaal bedekt zijn. Er bestaan allerhande oplichters die de eps korrels in hun gewone chappe mengen wat niets van isolatiewaarde oplevert. De isolatiewaarde bekom je door alleen cement en eps korrels te gebruiken, samen met glijmiddel en bindmiddel. Je kan er niet rechtstreeks op lijmen, maar wel vloeren in de mortel. Het is zo vlak dat je zeker geen miserie kan hebben met je platen en zonder moeite vloerverwarming kan plaatsen. Omdat ik er dagelijks inzit, zal ik in de nabije toekomst eens foto's nemen van de geplaaste materie, dan kan je zien dat indien een professioneel het plaatst, het een goed een oplossing is.

afbeelding van daan-4
04/03/2007 - 19:35

jongens wat jullie allemaal zeggen klopt ook niet allemaal
geeft niet hoor maar ik wou ff zeggen dat ik bij een isolatie bedrijf werk en dat ik ook purspuit 2companente schuim
dus ik zou kiezen voor pur 100% echt

heb je vragen over isolatei dan hoor ik het wel

groeten d

afbeelding van stijn Jardin
10/09/2008 - 17:44

Geeft onderstaand antwoord voldoende druksterkte en stabiliteit voor betonvloer met vloerverwarming. wat is nog mogelijk om uit te vullen in eigen uitvoering?

Dit is een antwoord van Argex zelf:
"De uitvullaag met Argexkorrels kan op 2 manieren gebeuren, waarbij de droge methode in dit geval de voorkeur geniet. Na het aanbrengen van de leidingen zullen deze uitgevlakt worden met droge Argexkorrels, korrelmaat 4/10. Aantrillen heeft enkel zin bij een laagdikte groter dan 30 cm."

"Daarna worden de stijve isolatieplaten koud tegen elkaar op de Argex gelegd. Eventuele oneffenheden kunnen dan nog weggewerkt worden (met cementgebonden Argex wordt dit erg moeilijk).
Op de stijve platen worden dan de netten en het vloerverwarmingssysteem bevestigd, waarna de afwerkings- of accumulatiechape wordt aangebracht. Bij deze opbouw moet enkel de chape uitdrogen."

afbeelding van r.vanrossen@skynet.be
11/09/2008 - 08:14

Als je voor de vloeropbouw maar over 13 cm beschikt gaat het met Argex uitvulling niet lukken om ook nog voldoende te isoleren.

afbeelding van stijn-13
11/09/2008 - 09:07

sorry, vloeropbouw is 4-7 cm voor uitvulling (beton beetje scheef) 10 cm isolatie, 10 cm betonvloer.

vraag is of losse argex voldoende stabiel is?

dank voor reactie

afbeelding van PatrickM
11/09/2008 - 09:43

Stijn, ik zou een uitvullaag leggen van 1-2 cm's, om de leidingen net te bedekken, daarna zoveel mogelijk isolatie (8 cm harde PU-plaat bvb) dat je nog net genoeg cm's overhoudt voor de dikte van je vloer + 5 cm uitvullaag.
Dat levert de hoogste isolatie op.

Maar zo zie je maar weer eens dat je in het hele bouwproces die belangrijke isolatie in het oog moet houden, want als de beton mooi recht had gelegen dan had er gemakkelijk 10cm isolatie ingekunnen.

8 cm is ook al niet slecht hoor Stijn.

Veel succes

afbeelding van stijn-13
12/09/2008 - 09:59

Sorry, ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt.

De hoogte voor de vloeropbouw (beschikbare cm is 24) is hier niet het probleem.

De vraag is: hoe kan ik mijn leidingen best uitvullen (eigen uitvoering, zodat ik zowel een vlak oppervlak bekom voor de isolatie en VV EN welk materiaal is hiervoor stabiel en drukvast genoeg? (zie mijn post hierboven over argex.)

ik dacht aan losse argex daar ik dit wel vlak krijg , maar zelf chape mooi horizontaal leggen is al wat moeilijker.

welke materialen (eventueel merken via privé mail) werken makkelijk en zijn stabiel?

alvast dank voor info

afbeelding van Anonieme gebruiker
12/09/2008 - 11:13
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Stijn,

Die eerste uitvullaag met chappe kan je best zelf doen, want die moet ook niet 100% perfect liggen zoals de bovenste uitvullaag waar de vloer opkomt.

Stabilisé met een minimale hoeveelheid cement is zeker stabiel en drukvast genoeg.

Als je losse argex vlak krijgt, dan een dun laagje stabilisé ook wel.

En leg daarop dan harde PU-platen, die bestaan in verschillend druksterktes. Hou het maar bij één enkel isolatiemateriaal!

Hoe dunner je eerste uitvullingslaag, hoe meer cm's isolatie, dan win je 2 keer: eerst minder kruiwagens stabilisé binnen te rijden, en daarna de rest van uw leven warme voeten.

Veel succes

afbeelding van Anonieme gebruiker
12/09/2008 - 11:50
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

De oplossing van Stef hierboven zal ik niet tegenspreken.

Maar ik ben op zoek naar een uitvulling die zeer dun is, chape en stabilisé is minimaal 3cm laagdikte. Pavalitkorrels 2cm maar heeft pavastep nog nodig.

Chapemix met argex zou ook kunnen maar is 2cm laagdikte ook.

Fermacellkorrels evt, 1 cm dacht ik.

En egaline zou slechts 8mm als minimale laagdikte hebben. Daarop kan dan isolatie geplaatst worden.

afbeelding van Anonieme gebruiker
12/09/2008 - 12:08
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Waarvoor moet die uitvulling dienen Albrecht, want in bovenstaand geval zou ik die eerste uitvullaag in chappe/stabilisé gerust zo dun durven maken, net gelijk met de leidingen, meer niet...

afbeelding van stijn-13
12/09/2008 - 15:45

merci voor reactie

afbeelding van Anonieme gebruiker
16/09/2008 - 20:37
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Stef,

De uitvulling juist gelijk leggen met de leidingen moet mogelijk zijn, dat denk ik ook.

Ik dacht eerder aan de situatie waarbij de uitvulling dient voor het uitvullen van een 'put' in het beton, daar heb je dan aan de randen slechts enkele mm, en dat is dan wel over een groter oppervlak dan één leidingske ergens. De kans is dan wel groot dat er chape losbreekt, dus ik ga dit toch maar niet riskeren.

Allen,

Isoleren boven een beton die enorm hellend is (chapedikte varieert van 2cm! tot 11cm)...
Isolcap fein is een mogelijkheid als ik de technische fiche mag geloven. "Rechtstreeks betegelbaar", dus daar zou ik een chape mee kunnen leggen van gemiddeld x cm, en daarop tegelen ?

Eén vloerder heb ik gevonden die ervaring met isolcap fein had, maar die vond dat het niet vlak te krijgen was.

groeten,

Albrecht

afbeelding van jobomix
29/09/2008 - 15:35

PUR SPUITEN KOST 11€ PER M2 4 CM DIK

afbeelding van cris-3
30/01/2009 - 23:30

Geachte,

wij gaan een uitbouw plaatsen die doorloopt in de bestaande keuken. In de keuken hebben we betonnen vloer op vaste grond, met chape van 5-6 cm + tegels.

Geeft maw niet vel mogelijkheden om ook maar iets can isolatie aan te brengen.vandaar volgende vragen:

- de vermeldde resolplaten - kun je hier rechtstreeks op betegelen ?
- ik lees eldrs dat deze niet goed tegen vocht kunnen - beteknt dit niet geschikt voor keuken ?
- enige ander alternatief is isolerende chape - neem ik aan ?

Albrecht - welk materiaal heb je uiteindelijk gebruikt om de betonvloer te 'egaliseren' met minimale dikte ?

Vriendelijke groeten,

Cris

afbeelding van paul vandekerckhove
31/01/2009 - 11:05

Beste lezers,
Ik wil denkoefening doen op basis van hetgeen ik wijzer geworden ben uit
bovenstaande. Als er graten in zitten hoor ik het graag omdat ik soms door
bomen bos niet meer zie. Ook heb ik nog een vraag.
Heb betonnen vloerplaat - ligt redelijk scheef : aan de ene kan heb ik 13 cm,
aan de andere kant (12 meter verder) 19 cm. Er komt 1/3 betegelde vloer en
2/3 parket. Ik denk eraan om alles te egaliseren met gewone chappe.
Erbovenop 8 cm vaste PU platen ( - is dat niet wat overdreven ???!!). Op die
vaste pu-platen, roosteren met schalieberd van 1,8 cm (los erbovenop op zijn
plattekant met daarop : osb platen van 12 mm. Daarop mijn parketvloer
(eveneens 12mm) gelijmd.
Daar waar vloerbetegeling komt heb ik meest 'vloeropbouwruimte' (tss de 16
en 19cm). Hoeveel cm moet ik overhouden gerekend vanaf de pu-platen -
mijn tegels zijn 1,5 cm dik - om te kunnen chappen (en tegels in de cement
te kunnen leggen) ?
Als je fouten ziet in mijn denkoefening, of je weet raad, dan hoor ik het
graag.
Mvg
Paul
-als je iets doet, doe het dan goed!-

afbeelding van patrick m
31/01/2009 - 12:48

Paul, volgens mij kan je die osb gerust 'zwevend' op de isolatieplaten leggen (eventueel wel 18mm pakken), en dan daarop de parket. Dan heb je minder werk en meer ruimte voor isolatie, want 8cm is niks te veel. Maak de egalisatielaag zo dun mogelijk zodat er zoveel mogelijk cm's over blijven voor isolatie.

afbeelding van Anonieme gebruiker
31/01/2009 - 13:06
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Als je dan OSB zwevend wil plaatsen op je isolatie, kun je best 2 kruislingse lagen over mekaar lijmen, en daar je parket over. Gewoon t&g enkellaags in mekaar is nogal risicovol mbt werken.

Waarom plaatst de OP niet gewoon het gedeelte parket op balken? Je kunt balken gebruiken van bv 8 x 7 cm, stevige balken, dus, en die als een terras op pootjes zetten (kan met houten calage). Tussen & onder de balken kan hij volop isoleren met niet-vaste isolatie of zelfs isofloc. Op de balken kan hij kiezen voor een massieve plancher ofwel voor osb-platen (1 laag) en daar kruislings 9 mm of 14 mm parket erop.

De stenen gedeeltes zou ik laten chappen met isolatie onder.

afbeelding van mon jansegers
31/01/2009 - 13:21

Paul, egaliseren vloer( pas zetten), max. dikte isolatie, leg OSB zwevend op de isolatie, verlijm met open voegen (+/-10mm) de goedkoopste moziekparket op de OSB, lijm parket op de mozaiek.
Mon

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.