passiefhuis sww en verwarming | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

passiefhuis sww en verwarming

26/04/2020 - 20:43

Hallo forumleden,

Wij zijn een koppel dat hoopt volgend jaar een (gecertifieerd) passiefhuis te bouwen. We zitten momenteel in de voorontwerpfase. Gezien de specifieke lage behoefte aan vermogen om te verwarmen is nu het deel sww belangrijk om een verwarmingssysteem voor te hebben.

Bij mijn zoektocht in de huidige technieken zie ik door het bos de bomen niet meer. Ik had verschillende denkpistes waaronder een pelletketel voor sww gecombineerd met buffervat en zonnecollectoren. Of een kachel met watermantel in de leefruimte gecombineerd met een buffervat en zonnecollectoren. Omdat we dan passief huisden en geen grote verbruikers (warmtepompen) zouden implementeren hoefden ook geen pv panelen geplaatst om deze grote verbruikers te compenseren. Ik ben niet tegen pv panelen, heb er nu zelf maar als het niet hoeft dan liever niet. Op lange termijn is dan het weer zo dat co² uitstoot, van welke aard dan ook, tegen 2050 niet meer toegelaten zal zijn en als ik, toch wel voor "de groene" versleten in mijn huidige woonplaats, ook ik voor eigen deur moet keren en co² uitstoot vermijden.

Door lange leessessies op diverse fora kwam ik dan het concept compacttoestellen tegen. Toestellen die ventilatie D met (lucht)verwarming en aanmmaak sww combineren. Hier weer op door gezocht en op de website van passivhaus in Duitsland hebben ze een databank met alle componenten (ramen, deuren, ventilatiesystemen, compacttoestellen, ....) die door hun gecertifcieerd zijn. Eén toestel leek mij wel heel interessant, de Pichler PKOM4 van wege een optineel in te bouwen spiraal warmtewisselaar in de sww tank die dan gebruikt kan voor de aansluiting op een zonneboiler of te gebruiken als lage temp bijverwarming in de badkamer.

Een nadeel van deze toestellen is volgens mij echter de (na)verwarming van de lucht die via de ventilatie naar binnen komt en waarbij ook de slaapkamers bediend worden. Mijn vraag is of er iemand die ervaring heeft met een compacttoestel, ongeacht het merk, of specifiek de Pichler. De meeste gerelateerde topics ivm dit onderwerp dateren van al een tijdje geleden en daarom deze vraag voor een nieuwe stand van zaken.

Groeten, Sam

 

   

47 Reacties

30/04/2020 - 13:00

Hallo Ivo,

Dat is nu eens een levensstijl die ik mij ook wel zou kunnen aanmeten. Nog 2 maanden en ga op brugpensioen na 43 jaar in de zware beroepen met een slechte rug en heup tot gevolg. Jouw leven lijkt mij wel ideaal en vooral het gedeelte dat je je tijdsgebruik indeelt naar eigen goeddunken :).

Er zijn natuurlijk grenzen aan het "uitbenen". Ik reken alles wat het leven makkelijker maakt in de keuken en de was en plas tot de basisbehoeften. Als eerste komt een huis naar de hoogste standaard qua isolatie en daarna de technieken die het huis aangenaam om in te vertoeven maken en daarna de rest. Hoe de rest er moet uitzien kan dan persoonlijk ingevuld. Als er iets is wat ik hier geleerd heb is dat de visies op wonen en comfort ver uiteen kunnen liggen en dat is ook goed zo zolang de basis in orde is. Aan eenheidsworst heeft niemand behoefte. Dat daar ook nog een maatschappelijk rol te vervullen is (netbalancering), stond ik eigenlijk niet zo bij stil. Eens de oogkleppen weg komt zo veel extra in het zicht dat de mindset evolueert. Jezelf afsluiten van de wereld kan toch niet meer of je moet naar een onbewoond eiland.

Een pasklaar antwoord op mijn oorspronkelijke vraag zal niet bestaan, is ook niet van tel, bijleren wel.

30/04/2020 - 14:00

Helemaal mee eens. 
Alleen een kleine persoonlijke bemerking: als je PV-installatie en/of batterij is aangesloten op het openbaar net kan ik volledig begrijpen dat je daar ook een bijdrage voor betaalt en zelfs meehelpt het uit te balanceren. 
Maar als je investeert in een eilandinstallatie (waar je dus de econmie mee draaiende houdt en BTW betaalt als bijdrage aan de maatschappij) kan het er bij mij niet in dat de overheid of een sem-ioverheidsinstelling (VREG)  denkt zich daar mee te moeten komen moeien. Dan denk ik wel eens aan een eiland of streek die bijna verlaten is. Maar dan moet je idd ook weer veel missen (heb bv. 25 jaar een verblijf in een bijna verlaten rotsdorp in het zuiden gehad en daar was de laatste jaar ook geen paradijs meer).
Dus probeer hier nu de gulden middenweg te bewandelen. 

Oeps, 43 jaar zwaar beroep en dan nog niet op full pensioen kunnen gaan. Ik ben er al na 41 jaar mee gestopt. Je gaat het je niet beklagen. Ik moet dan wel 1.000 € per maand inleveren maar de tijd en vrijheid die ik daar voor terugkrijg is onbetaalbaar. Je kan dagelijks tenslotte niet meer eten en drinken dan je honger en dorst je aangeeft. Had ik het geweten - en ik was mijn werk absoluut niet moe noch fysieke problemen -  was ik jaren eerder gestopt met anderen hun tijd te vullen. 

Benieuwd hoe je projecteert evolueert tot de finalisering. Veel moed en vooral inspiratie. 

30/04/2020 - 14:28

Sam, als je een douche-WTW installeert en ook een zonneboiler, dan zijn dit twee investeringen die mss ietwat dubbelop zijn. De douche-warmtewisselaar rendeert wel altijd (vooral in de winter met lagere temperatuur van het toevoerwater en met in de toekomst variabele tarieven en dus hogere energieprijzen). Zelf hebben we een douche beneden en hadden we zo'n douche-WTW overwogen, maar zo'n horizontale rendeert zo goed niet. We vonden het de prijs niet waard. Als die boven had gestaan of bovenop een kelder was het er mss wel van gekomen.

Onze BWW is een socarex die rond de regenput ligt (helaas niet getest op lekken en de druk zakt geleidelijk aan... mss nog door luchtbellen??) . De AWW (aardwarmtewisselaar) hebben we maar kort overwogen, gezien idd het risico op schimmels bij onzorgvoldige plaatsting of latere bodemverzakking. Of BWW en AWW officiële termen zijn weet ik niet.

Ivob, i.v.m. "de kast met batterijen". Een beetje zoals je nu een fietsbatterij in jouw fiets stopt, maar dan heel wat (fiets)batterijen in een kast in jouw huis, aangesloten aan de thuisinstallatie. Ze zouden dus als een PowerWall gebruikt kunnen worden. Net een fietstochtje gedaan en terug een volle batterij nodig? Je trekt er eentje uit de kast en stopt je lege in de plaats. Met de bakfiets een grote fietstocht voor de boeg? Je haalt twee fietsbatterijen uit de kast en neemt ze mee. Met het volledige gezin op stap? Met voldoende batterijen en deze autofiets geraak je ook wel ergens ;-). Maar zonder een standaardformaat (zoals we wel hebben met AA, AAA, knoopcellen, ...) is het zeker al geen optie...

30/04/2020 - 15:42

Nu ben ik mee. 
Maar je kan de fietsbatterij en de reservebatterijen toch gewoon inpluggen in het 230V stopcontact. Desnoods een stopcontact in een kast. Wordt, gezien de prijs van fietsbatterijen, wel een dure fietshobby. 
Fietsen met twee batterijen om de autonomie te vergroten bestaan ook al. 
Het grootste huidige probleem zal zitten in het feit dat de huidige fietsbatterijen niet echt geschikt zijn voor dagelijks huishoudelijk gebruik (als powerwall). 

En de opsomming die je geeft is juist het tegendeel van een echte standaard. Je zegt het zelf al: AA,AAA,... , 9V, CRxxxx, LRxxxx, SRxxxx,VGAx,VGSx,Vx,VLx...., d392,...
Batterijformaten bij de vleet. Alleen al van knoopcelbatterijen zijn er bijna 100 types. 

30/04/2020 - 17:05

@ Ivo,

Dat eilandverhaal ga ik eens verder onderzoeken, zeer interessant. 

@ m2ts,

Heb eens terugverdientijd bekeken en inderdaad een 25€ per jaar en 14 à 16 jaar rekening houdend met zonnewarmte in de zomer. Ik hou deze cijfers in m'n achterhoofd. Het is wel zo dat dan de collector opp kleiner kan omdat er minder energievraag is uit het boilervat. Als de collector grootte hetzelfde blijft kan er stagnatie optreden (in case van een drukgevuld systeem). Ik moet eerst nog uitzoeken hoe variabel collectoroppervekte kan bestelt. Ze zijn meestal wel standaardformaten. Waarschijnlijk ben ik het allemaal weer te moeilijk aan het maken door alles juist genoeg te willen inpassen en is het ten eerste al koffiedik kijken wat ons verbruik in warm water gaat zijn tegenover het gemiddelde verbruikscijfers die worden aangewend in de behoefte berekeningen. Ik weet je kan de waterteller gebruiken en de gebruikte watertemp meten maar die faktoren zuullen anders zijn in een passieve badkamer dan in onze badkamer nu, pff mijne kop doet nu al zeer.

Voor het ontluchten van de sorarex slang heb je voldoende debiet nodig bij het ontluchten om de luchtbellen weg te krijgen als dit de oorzaak is van uw drukverlies. Slang is tot 200m uit één stuk te krijgen, ik ga hem gewoon leggen tot hij op is. Ben toch wel overtuigd van zo'n systeem, niet voor ontvriezing van de warmtepomp maar eerder de koelcapaciteit. Zoals hier al gezegd, winters worden warmer en zomers veel warmer. 

30/04/2020 - 19:44

Als fietsbatterijen niet geschikt zijn als een soort van PowerWall, dan stopt het verhaal al direct. Het klopt dat er veel batterijformaten zijn, maar toch minder dan de accuformaten.

Sam, het lijkt er inderdaad op dat bij het ontwerp de zomer meer aandacht moet krijgen in vergelijking met vroeger. Op dat vlak blijkt dat er bij ons nog best veel warmte binnenkomt op het oosten en westen. Passieve zonnewarmte, die er niet geraakt in de winter, omdat de zon daar zo hoog niet staat.

30/04/2020 - 20:07

Geen mogelijkheid tot bewegende screens of bladverliezende bomen? 

30/04/2020 - 20:13

@Sam: gezien leeftijd, brugpensioen en ingrijpende bouw waarschijnlijk laatste bouwproject? 

Als deze inschatting juist is aan gedacht om alles gelijkvloers te bouwen om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen en vereenvoudiging van onderhoud? 

30/04/2020 - 23:22

Hallo,

Ja, is laatste stuiptrekking. Iedereen verklaart mij zot maar is een way of (my) life.

Nieuwe bouw gaat 3 slaapkamers hebben en naar verkoopbaarheid toe (is tegelijk erfenis planning) is dat een betere strategie. Dat is niet evident op één bouwlaag, is ook een verspilling van plaats (grondopp) en materiaal eigenlijk (dakbedekking) en je zit met lange gangen. Op 8 aren gaat dat ook niet toegelaten worden maar heb het zelfs niet overwogen.

Over de oudere dag is al nagedacht. De benedenverdieping heeft maar 2 binnendeuren (wc en kelder) en 1 schuifdeur (voor de berging/wasplaats aan de keuken, kan zonder plaatsverlies open blijven staan, geen nood aan koele berging, hebben daar de kelder voor). Een trap van 1 m breed die vertrekt in de leefruimte en voorzien om een stoellift (die ik hoop nooit nodig te hebben) te installeren. Boven ook brede deuren, geen bad maar inloopdouche en draairichting deuren bekeken en bestemming/indeling van de kamers in die zin verandert.

Over het onderhoud tja, mijn vrouw vroeg ook al wie gaat die vensters poetsen maar daar bestaan mensen voor die dat profesioneel doen en ik moet dan niet meer op de ladder. Gevel bekleding cementvezel platen, geen voegen die uitvallen of zichtbare barsten, apart te vervangen.

Zoninstraling in de zomer op het oosten en zeker westen wordt (zwaar) onderschat. Verleden week was het al zover zelfs met een haag leilindes van 4 m hoog al goed in het blad op 2,5 m afstand van de (oost) buitendeur met glaspartij. Daarom in de volgende bouw ook op oostgerichte venster van slaapkamer een screeen, omlaag afhankelijk van tijdstip van de dag in de zomer, in de winter nog profiteren van de zon. Voor de rest alles screens en als optie nog een architecturale (maakt deel uit van het gebouw) zonwering met lamellen overkapping aan zuidkant (evaluatie na 1 jaar) die ik zelf maak.

Mijn leeftijd is ook de reden dat ik goed voorbereid moet zijn, krijg geen herkansing meer maar zie het positief in want m'n handen jeuken.

Groeten   

01/05/2020 - 08:45

Met bladverliezende bomen zouden we ook zon voor de buren wegnemen. Voor bewegende screens hebben we geen elektriciteit voorzien. Het zullen waarschijnlijk vaste screen worden, die we kunnen wegnemen in najaar/winter/voorjaar. De plaatsen zijn toch maar een slaapkamer en een gang, dus niet erg dat het daar iets donkerder is.

01/05/2020 - 12:36

@ m2ts: wij hebben ook alleen maar elektrisch aangedreven verticaal bewegende testiel screens op gedeelte dat in 2019 werd bijgebouwd en gerenoveerd (zuidgerichte zonnestraat met driedubbel 0.6 glas).

Op het renovatiegedeelte uit 2013 hebben we echter aan de ramen ook geen elektriciteit voorzien. Hier staan er horizontaal bewegende en instelbare screens. Volhouten luiken (ook effectief bij wind, storm en om koude wind van 0.8 glas weg te houden) met een Franse sluiting. Hier is die sluiting moeilijk te vinden maar in Zuid-Frankrijk zie je ze overal en kan je ze in elke DHZ kopen. In de muur zit een lange haak en op de dwarslat van de luiken een metalen strip met gaten waarin de haak past. Hierdoor kan je de luiken volledig openen, geheel sluiten of daartussen gefaseerd (volgens de inval van de zon) openen en vastzetten zonder dat de wind er vat op heeft. 
Je moet ze dan ook  niet telkens wegnemen en je kan de lichtinval volledig regelen. In de slaapkamers hebben we daardoor ook geen enkele andere verduistering nodig (en kunnen we blijven verluchten maar dat is in jouw geval overbodig). 
Doordat de buitenzijde van onze woning volledig in hout is en de luiken in de dag van het raam indraaien gaan ze bij volledige sluiting ook volledig in de gevel op. 

Bladverliezende bomen staan hier ook alleen langs sommige  terrassen. Nadeel van blasverliezende bomen vlak bij de woning is dat je veel werk hebt om in de herfst en het voorjaar de dakgoten te reinigen. En wij hebben dan nog het voordeel dat de dakgoten maar op 260 cm van de begane grond liggen. 

@Sam: Ik begrijp je inplanning van de nieuwe woning maar zoals je zelf al in een andere bewoording zei: "zoveel bouwheren, zoveel denkwijzen" :-).

Wij hebben bewust gekozen voor 2 slaapkamers (en de mogelijkheid een bergruimte om te bouwen tot slaapkamer). Omdat we er van uitgaan dat de tijd van grote gezinnen achter ons ligt en er in de toekomst in verhouding ook meer singles op de huizenmarkt zullen opduiken. 
De woning staat nu op een perceel van 30 are bouwgrond met 50 meter aan de straat. Maar is eigenlijk nu reeds administratief verkaveld in twee percelen van 11 en 16 are. Ik verwacht zelfs dat tegen de tijd dat we hier zelf niet meer kunnen wonen (wat hopelijk nooit praktijk zal worden) de grond beter geschikt is voor een cohousing project of een klein residentieel wooncomplex met meerdere woonunits en gemenschappelijke tuin (achter de bouwgrond ligt nog aansluitend 70 are bos dat - wat niet tot de eigendom hoort - weer overgaat in beschermd agrarisch gebied en natuurgebied. 
De economische waarde van de 2 aansluitende bouwgronden (waarvan het grootste deel nu biotuin is)  is nu al hoger dan de waarde van het huidige woning. 

Maar eerlijk gezegd kan het ons niet echt iets schelen wat er met onze "erfenis" gebeurt. Dat moeten de kinderen maar beslissen. Wij zijn niet van plan van ons zelf te erven. :-).

Inzake beslag op grondoppervlakte val het nogal mee. Ten eerste hebben we bewust gekozen om een woning uit de vorige eeuw te renoveren (dus geen nieuw grondbeslag) en ten tweede verbouwden we zeer compact (balk) zonder tierlantijntjes. Hierdoor is het interieur zeer efficiënt in te richten, gemakkelijk te onderhouden (bv. door de stofzuiger in één centraal stopcontact te steken stofzuigen we in één loopbeweging de ganse woning, vensters wassen doen we uiteraard zonder ladder en kunnen we zelf blijven doen als deel van goedkope lichaamsbeweging) en beperk je het bouwmateriaal (geen trappen, geen tussenvloer, geen zware draagconstructies om een verdieping te dragen, eenvoudig en efficiënt te isoleren). 
Door het één niveau hopen we er ook langer te kunnen blijven wonen zonder gebruik te moeten maken van constructies die energie nodig hebben (lift)of een last zijn voor een uitgewoond lichaam (plaatsbesparende kortdraaiende trappen naar verdieping, keldertrap). 
We hebben er dus ook over nagedacht maar gewoon een ander uitgangspunt. 
Uiteraard hebben we door de balkconstructie een centrale gang maar ik heb toch een klein vermoeden dat dit in het geheel niet meer plaats inneemt dan een verbindingshal met trap(pen) die verschillende niveaus moet verbinden. 

Uiteraard waren we met ons project ook beperkt tot de bestaande fundering, buitenmuren en dak. Maar uit principe liever dat dan nieuw verhard grondbeslag (We hebben nog nooit een nieuwbouw gezet. Al onze vorige woonprojecten waren renovaties. Het eerst zelfs een pand uit de 16de eeuw. waarschijnlijk is dat principe erfbelastend want al onze kinderen hebben een bestaande woning gekocht en gerenoveerd).

Maar zoals ik aanving: ieder zijn eigen ding en prioriteiten. 

Als ik je nog een kleine tip mag meegeven ivm de inloopdouche: wij planden eerst ook een inloopdoche maar na een tip van de vloerder hebben we dit toch licht aangepast. De inloopdouche zelf is door een deurloze glazen wand gescheiden van de rest van de badkamer. 
Maar de vloer van de doucheruimte (180 x 90 cm) is 3 cm hoger dan deze van de badkamer en de doorgang en scheidingswand tussen douche en badkamer staat op een smalle richel welke  7 cm hoger is dan de vloer van de badkamer. Hierdoor krijg je praktisch het effect van een inloopdouche maar kan er nooit water van de douchevloer op de vloer van de badkamer lopen. Gemakkelijk voor onderhoud en wanneer de afloop van de douche tijdelijk minder snel wegstroomt (denk bv. aan haren en stof in de microfilter van de afloop).  

Alle SWW leidingen van de badkamer lopen ook van het SWW vat (dat aan de ene zijde van de scheidingsmuur tussen badkamer en utiliteitsruimte staat en tegenover de  tegenoverliggende tussenwand van de douche volgt de spoelbak van de keuken,  dit om de lSWW-leidingen zo kort mogelijk te houden) eerst onder de verhoogde vloer van de inloopdouche waaronder de vloerisolatie ook dikker is en het SWW leidingverlies ook meer afstraalt op de douchevloer. Dat laatste is uiteraard niet van toepassing op een nieuwbouw met vloerverwarming maar misschien ook nuttig in een PH zonder verwarming?

01/05/2020 - 14:44

Jullie zijn hier duidelijk nog veel meer mee bezig geweest dan wij. Vroeger reeds opgedane ervaringen en daardoor groter horizon. De mensen waar je mee in contact komt gedurende je leven, opleiding, beroep of het gebrek aan deze faktoren zijn allemaal van invloed. Zo ook in mijn geval. Ik lees soms met open mond over wat hier allemaal geschreven wordt en vraag me meer dan eens af waar die expertise vandaan komt. Respect dus voor iedereen.

Terug ter zake

De sww leidingen die onder je douchevloer doorlopen, voel je daar zelf iets van ? Ik zou zeggen dat je die warmte dan kwijt bent aan de keukenkraan waar je toch een hogere temp nodig hebt dan aan de douchekraan. Die leidingen zijn ook niet geisoleerd dan en liggen bovenop de vloerisolatie, dan de chape en dan douchevloer. Dan zou je alleen de doucheleiding voelen als er in de keuken geen verbruik is. Geen kans op barsten in de vloer door het (hoge) tempverschil onverwarmt en verwarmt ? Ik vraag dit omdat hier de vertrektemp aan de boiler 55° is. De koudwater leidingen liggen dan onder de vloerisolatie ? Ik zou met een collector werken in de badkamer voor de verschillende aftappunten douche en pompbak(ken) en doorlussen naar de keuken. (Collector in leidingspouw of onder pompbak) De tip van de verhoogde douchevloer is goed is ook gemakkelijker om een afvoer te voorzien zonder in de extreem dure te gaan. Hoe is de richel uitgevoerd, gegoten ? Nog meer vloerwerk :) ,gelukkig kan ik zelf mijn tegels snijden. 

Een vraag nog, de eilandinstallatie betekent semi off grid zijn ? en hoe bedoel je dat de economie hierdoor draaiende houd (btw versta ik als je de economie draaiende houdt) Is het de combinatie van zonnepanelen en een batterijsysteem dat je volledige behoefte aan elek op jaarbasis dekt of is het dat er nog extra zonnepanelen nodig zijn om ook in de winter voldoende elek te produceren om batteriijen opgeladen te krijgen. Ik vind zo niet direct een antwoord. Dank bij voorbaat.

Sam

01/05/2020 - 16:30

Of je daar iets van voelt hangt gewoon af van de watertemperatuur die wordt aangemaakt. 
Ik heb het misschien niet goed uitgelegd. 
De woning heeft de vorm van een balk. Aan een lange zijde van de balk liggen achter elkaar de utiliteitsruimte (met o.a. omvormer, batterijen, binnenunit L/W warmtepomp en vlak ernaast het SWW vat met dubbele spiraal van 150/300 liter). 
Het SWW vat staat in de utiliteitsruimte tegen de binnenmuur die grenst aan de badkamer. In de badkamer ligt de inloopdouche tussen de scheidingsmuur van de utiliteitsruimte en de scheidingsmuur van de keuken. 
Zo lopen alle warmwaterleidingen vanaf het SWW-vat in een rechte lijn eerst onder de vloer van de inloopdouche tot in de keukenruimte. Onder de vloer van de inloopdouche vertakken de warmwaterleidingen zich dan naar de douchekop, waterbekken van de badkamer en waterbekken in de keuken. 
Als het echt koud is maken wij in de winter 300 l SWW aan van 50-80°C.  Dit is de restwarmte geproduceerd door de warmtewisselaar die achteraan in de speksteenkachel zit. Deze warmte, dus wanneer je ze echt nodig hebt, voel je zeer goed aan de kalkstenen vloer van de inloopdouche. Het warm water stroomt tenslotte van het SWW-vat steeds tot aan het aftappunt waar het door de mengkraan pas op gebruikstemperatuur gebracht wordt. We kunnen er, bij vriestemperaturen, het is tenslotte geen PH, uiteraard onze badkamer niet mee verwarmen maar het voorkomt wel dat je op de stenen vloer een koud gevoel aan de voeten hebt. Gebruik je een douchevloer in kunststof ga je uiteraard dit effect niet (nodig) hebben. 

De douchevloer bestaan uit een natuurstenen kalksteen vloer  met voegen (meermaals behandeld tot hij volledig waterdicht was) en de wanden uit tadelakt. Deze staat er al 7 jaar en vertoont tot op heden nog geen enkele barst. Is ook nog steeds waterdicht. 
Wij hebben wel de huisregel dat de laatste die een douche neemt de volledige douchevloer en wanden opdroogt. 
De vertrektemperatuur is hier zelfs zeer uiteenlopend => nl. tussen de 11 en 80°C. 
Op de vloerplaat van de badkamer ligt eerst 8 cm pur, de koudwaterleidingen liggen in een extra purmantel op de vloerplaat en onder de pur.. De WW leidingen - met uitzondering van het gedeelte onder de inloopdouche - eveneens. Onder de vloerplaat van de inloopdouche loopt de pexleiding vlak onder de vloer boven de isolatieplaat.
Waar het kan liggen de leidingen bovengronds (bv. achter de plinten van de bad-, keuken en inbouwkasten). In de hele woning staat alleen in de leefruimte één "zwevende" kast (bevestigd aan de muur zodat er geen poten in de weg staan).  Alle andere meubels (bergruimte, hall, slaapkamers, badkamer, winterleefruimte anex keuken, zomerleefruimte, tuinhuis) zijn per ruimte op maat gemaakt van vloer tot plafond om zoveel mogelijk ruimte te besparen en het onderhoud te vergemakkelijken (geen stofophoping onder en op kasten). 
Alle sanitaire leidingen zijn meerlagig met perskoppeling. 

De richel tussen de douchevloer en de badkamer is in hetzelfde materiaal uitvoerd als de vloer, nl. kalksteentegels.
De richel is 13 cm breed met een niveauverschil van 7 cm aan de badkamerzijde en 4 cm aan de douchezijde. 
Op de richel is ook de glazen douchewand met nano coating (scheelt weer in onderhoud) ingewerkte met een alu profiel. Aan de zijde van de douche is de glazen wand in één vlak met de richel zodat er geen water op kan blijven staan. 

In het voorseizoen en naseizoen (van 3°C tot 10-15°C) wordt er via de WP 150 l SWW aangemaakt tussen 30-45°C (bovenste deel van het SWW-vat) . Dan

In de zomer (+15°C buitentemp.) gebruiken we de WP voor het  SWW-vat in de utiliteitsruimte nauwelijks. We nemen dan in de inloopdouche gewoon een douche op de temp van het leidingwater (18-20°C). Maar wel via de warmwaterkraan van de mengkraan van de douche en via het (koude) SWW. Dit om het water in het vat regelmatig in beweging te houden. 
Willen we nog eens een warme douche (bv. wanneer mijn vriendin haar haren wil wassen) of is het echt warm/mooi weer gebruiken we gewoon de buitenbadkamer welke is uitgerust met een regendouche met warmwaterkolom (via zoninstraling). 

Wij hebben aan de keukenkraan nauwelijks warmer water nodig dan in de douche. 
In de winter gebruiken wij hier het hete water van de kachel (bv. voor de handafwas).
Is de kachel niet in werking maar wel de WP voor het SWW (het is een split hybride L/W L/L WP die zowel tot 55°C SWW kan aanmaken, via LT convectoren de leefruimte met aanvoertemp. van  27-35°C kan verwarmen en met de L/L functie de slaapkamers kan verwarmen en koelen) gebruiken we afwisselend en volgens behoefte in de keuken WW van de kraan (50°C is voor ons warm genoeg voor de afwas), warmen dit bij met een snelwarmkoker van 3 kW (1-2 liter is al voldoende) of gebruiken we de afwasmachine. 
In de zomer gebruiken we - zeker bij voldoende zon - overwegend de afwasmachine en dit zoveel mogelijk  tussen 11:00 en 14:30 uur.

Ik zou niet weten waarom we anders nog veel WW van de keukenkraan zouden nodig hebben. 

Een eilandinstallatie kan zowel semi offgrid zijn als off grid. Het bekekent gewoon dat ze niet netgekoppeld is. 
Een gewone PV-installatie is gewoon grid gekoppeld (ze hangt altijd aan het net en wordt bij netonderhoudswerken en/of stroomuitval automatisch door de omlvormer van het net afgekoppeld. Gevolg voor de prosument is dan dat er tijdens de netonderbrekeing ook geen productie is van de eigen PV installatie (en eventueel geen GSC productie). 
Bij semi off grid (meestal een hybride omvormer met batterijkoppeling met back up functie) schakelt de installatie bij een stroomonderbrekeing met een ontkoppelings relais vliegensvlug (je ziet nauwelijks de lichten flikkeren) over naar de back up. De woning draait dan op de voorbehouden back up van de batterij (toch de kringen die hie rop zijn aangesloten) en de PV-installatie  kan de batterij blijven aanvullen.
Dit is het systeem dat over enkele maanden in onze utiliteitsruimte wordt bijgeplaatst.
Een echte eilandinstallatie draait volledig autnoom zonder tussenkomst van het net.  Je kan er je hele woning op laten draaien om volledig off grid te zijn (maar met een terugdraaiende teller heeft dat in Vlaanderen nog weinig zin) of ze als tweede installatie installeren als back up naast de netgekoppelde installatie. Bv. handig al je huidige installatie nog GSC gerechtigd is (mag je niets aan wijzigen of je verliest je GSC rechten) maar je wil wel meer eigen energie produceren. Ook handig in de overgansfase naar off grid. Je kan dan een tijd proefdraaien op je eilandinstallatie en in noodgevallen altijd terugvallen op het net. 
In ons tuinhuis (wat bij het ontwerp opgevat is als een autonome tuinwoning) zijn bij de bouw de voorbereidingen getroffen voor een eilandinstallatie (de tuinwoning heeft een plat dak van 72 m² wat op het oosten tot zuiden  geen schaduw heeft dus ideaal voor bijkomende panelen). Ook de wateraanvoer en-afvoer zijn er off grid opgevat.  

Ik produceer - op eigen voeding na - niets zelf. Ik koop het dus extern aan. Op mijn bescheiden manier draag ik dus bij tot het in stand houden van de economie :-). 

Op jaarbasis is mijn huidige PV-installatie meer dan voldoende om in mijn elektriciteitsbehoeften te voorzien (incl. SWW en CV). 
Dit werkt alleen met netopslag (terugdraaiende telller en prosumententarief). Ik heb daar zels geen batterijen voor nodig. 
Het batterij systeem kan met de huidige PV-installatie alleen dag en nacht overbruggen en tijdens normale jaren  3/4 van het jaar. 
Tijdens het stookseizoen (hier van begin december tot half februari) kan ik met de speksteenkachel (welke SWW en CV overneemt) terugschakelen op een elektriciteitsbehoefte van 4-5 kWh per etmaal. 
De batterijen komen er dus om bij stroomuitval een back up te hebben, zoveel mogelijk autonoom te zijn en voorbereid te zijn op het afschaffen van de saldering (waar nu de grootste verwarring over bestaat maar in het beste geval bij mij toch afloopt in 2026).
Maar onze huidige PV-installatie heeft meerdere dagen/weken onvoldoende productievermogen om de batterij aan te vullen en het jaar rond iedere week minstens 35 kWh te leveren . Is tijdens putje winter beperkt in productie door de monofase aansluiting en ligging met bosrand op oost en west waardoor er in de winter maar een max. productie is tussen 10:30 en 15:00 uur. Ik zou de huidige productie met dezelfde 5.0 kVA omvormer in de winter bijna kunnen verdubbelen door panelen bij te plaatsen en/of modernere panelen met een hoger eenheidsvermogen te plaatsen (de huidige SMA omvormer kan dat aan). Maar dan zit de GSC regeling (hier nog van toepassing tot 2031) weer in de weg. 
Daarom heb ik voor een laatste (toekomstige) fase gekozen voor een tweede eilandinstallatie op het tuinhuis. 
Maar zolang de saldering nog van toepassing is komt deze er voorlopig niet. 

 

 
 

01/05/2020 - 18:37

Ivo, merci voor de info van de Franse luiken. Helaas voor ons niet zo handig, gezien het gaat om een moderne stijl, met horizontale ramen. Niet dat ik die Franse luiken dus lelijk vind, maar 't zou bij ons niet passen :-).

01/05/2020 - 21:10

Ivo,

Ik heb het begrepen. Een goede tip. Omdat we nooit een pv installatie zullen kunnen aansluiten voor 31/12/2020, zal de 15 jaar "terugdraaiende " teller niet van toepassing zijn op ons. De installatie van panelen met hybride omvormer en batterij zal ervoor zorgen dat stroomverbruik uit eigen productie hoger komt te liggen. Geen prosumententarief meer te betalen. Altijd beschikbaarheid van het net voor als het nodig is tot er eventueel een volgende stap, off grid, kan gezet. Perfect, waarvoor dank.

De sww leiding onder de douchevloer neem ik mee, we zijn wel nog lang niet bezig met te gebruiken materialen voor afwerking.

02/05/2020 - 09:47

@Sam: als ik nu nog een PV-installatie zou aansluiten zou ik nooit rekening houden met de effecten van de terugdraaiende teller. Beschouw dat gewoon als een eventueel extra. Die 15 jaar is op niemand van toepassing. Het betreft een politieke belofte (die altijd kan herzien worden) waartegen dan nog eens een beroepsprocedure loopt (En het verdcit gaat geen 15 jaar duren en de uitkomst is onzeker. Zelf hou ik er rekening mee dat de argumenten van de VREG sterker zijn dan deze van de overheid).

@m2ts: Smaken verschillen en daar valt verder niet over te discussiëren. Het is wel een misvatting dat draailuiken per defenitie ouderwets zouden zijn of niet in een moderne stijl zouden kunnen opgaan. Naast efficiëntie is één van de hoofdredenen dat wij deels voor houten luiken gekozen hebben de afwerking van de gevelbekleding. Deze is  na de laatste fase van de renovatie volledig uitgevoerd in hout en glas. De luiken zijn in hetzelfde hout als de gevelbekleding uitgevoerd en gaan bij volledige sluiting volledig op in de gevel. Tezamen met de detailafwerking (vensterdorpels, dakranden, dakgoten, sommige raamprofielen...)  in zwart gespoten metaal geeft dat eerder een sobere moderne look dan landelijke stijl. 
De draailuiken (en voornamelijk het gefaseerd kliksysteem van de draailuiken) waren ook maar een voorbeeld van een mogelijke oplossing. Deze staan ook alleen op de slaapkamerramen. Voor de grote raampartijen werd - afhankelijk van de functie en oriëntatie - gekozen voor handbediende rolpoorten in hout die alles afsluiten of elektrisch bediende ingebouwde zwarte screens waar je nog van binnen naar buiten kan kijken. 

Luiken moeten dus niet per defenitie in hout uitgevoerd worden. 
Bakstenen luiken zijn wel geen optie. :-)

Functionaliteit en comfort staan bij ons wel op de eerste plaats.
De looks mogen er ook zijn maar zijn - als het technisch niet kan samengaan - van ondergeschikt belang op de eerste twee.
Wij zitten al in het laatste actieve kwart van ons leven. Dat kan ook een verschil maken in het stellen van prioriteiten. 

03/05/2020 - 17:18

@IvoB, ik vrees dat ik me heb laten (mis)leiden door de eerste foto's van "Franse luiken" op Google afbeeldingen. Merci voor de bijkomende info.

Pagina's