oud verlaten (wijn)keldertje | Ecobouwers.be

U bent hier

oud verlaten (wijn)keldertje

06/06/2016 - 17:25
Bke

Hoi iedereen,

Onderhand gek van zóveel (vaak tegenstrijdige) informatie op internet en elders - denken jullie even met me mee?
Ik wil graag:

'n 50j oud (wijn)keldertje ombouwen nr degelijke, droge voorraadkelder/materiaalopslag

Reeds gebeurd:

- grote hoeveelheden salpeterzout met staalborstel weggehaald
- tijdelijk 'n elektrisch verwarmingstoestel gezet om alles droog te dwingen (het vocht drupt van het plafond)

Het verdere (voorlopige) plan: 

Omdat die ruimte er al 50j 'zo' is, al heel erg lang ongebruikt aan z'n lot overgelaten, en er desondanks relatief verbazingwekkend goed uitziet... En ik bang ben dat m'n fundering zou beginnen wegrotten of zo, als ik dat keldertje isoleer... dan kan  m'n fundering ook niet meer via dat keldertje uitwasemen, toch?
Dacht ik het volgende te doen:

- gaten in Noordmuur dichtproppen met schapenwol
- ietsje verder op het terras (hele dag zon) een tuinkastje maken met een zonne-licht-paneeltje erop, aangesloten op een laadregelaar en 12v-batterij in de kelder, die in de kelder voeding geeft aan:
- ledlamp + anti-vries-verwarmingsdraad-voor-stallen + ventilator op vloer-niveau, die lucht toevoert door verluchtingsgat westkant, via een 3-ledige lange aanzuig-buis:
1. verste stuk (hele dag zon): zwartgeverfd restant van koperen regenpijp (+/- 2m in totaal), zwevend in een met glas dichtgewerkte (bovenkant) bak met geïsoleerde, spiegelende (ik heb nog een paar rollen gewone keuken-aluminium van vorige bewoners) onderkant en wanden 2. middenstuk (alleen avondzon): geïsoleerde pvc (restant van waterafvoer) 3. eindstuk (in kelder): ongeïsoleerd aluminium (afvoer oude dampkap) met 12v-warmte-draad rond gewikkeld tot aan 'n ventilator op vloerniveau
- voor zover haalbaar qua vermogen, kan die 12v draad misschien ook nog 'n rondje bij de vloer langs de muren maken
- wat de seizoenswisselingen betreft, zou 'k (proberen) zorgen dat de koperbuis-in-bak vlot kan aan en afgekoppeld worden van de rest, en dat ook de 12V-warmte-draad vlot 'on' en 'off' zou kunnen
- er is een afgetakte 220v-leiding naar het keldertje, daar dacht ik de diepvries op aan te sluiten, bedenkend dat die langs de buitenzijde ook warmte produceert

+ een nieuw laagje cementering over de muren, want leem zal niet houden denk 'k he...

Zou dat werken?

B.

13 Reacties

06/06/2016 - 21:17

Wat een wilde plannen!

Je wilt dus een droge voorraadkelder. Verwarming is daarbij helemaal niet nodig, niet elektrisch en niet via dat gebricoleerd systeem. Bespaar u die moeite en teleurstellingen.

Al wat je nodig hebt is dat je kelder waterdicht is en dat hij goed geventileerd wordt met zowel in- als uitlaat van de lucht, desnoods mechanisch met een ventilatortje.

06/06/2016 - 21:42

Om te beginnen:

Als je witte of gele aanslag in kelders verwijderd zet dan altijd een gekeurd fijnstofmasker op. Als je huiszwam of kelderzwam in je lichaam krijgt ben je een vogel voor de kat! En... na zulke werken altijd handen goed wassen met zeep.

Vochtige lucht: Ik heb goede ervaring in 2 kelders door het simpel plaatsen van een ventilator die de lucht uit de kelder naar buiten de woning blaast. Als ik het goed begrijp is dat hier geen probleem om dat ergens te installeren. Zorg voor je veiligheid dat de ventilator goed geaard aangesloten is op het net.

Je kan de ventilator manueel aan of uit schakelen. Je kan eventueel een type nemen dat aanslaat op een bepaalde vochtigheidsgraad, en zelfs met een timer (om het aantal minuten dat hij draait in te stellen).

Mijn ervaring is dat via de kelderdeur en andere kieren er meestal voldoende aanvoer van drogere lucht uit de woning naar de kelder gaat (desnoods de deur op een kier zetten...).

Alle oude, rotte en loszittende 'troep' verwijderen is al een goed begin.

Ik raad aan om bij een gerenommeerde bouwhandel 'top'-merk-producten te kopen om een keldervloer en muren te behandelen tegen vocht.

Vb.: Topproducten Belgie/Nederland/Duitsland: Remmers NV -- Frankrijk en Zwitserland: Sika of Rhone-Poulenc enz. maar er zijn talrijke merken voor dit doel in de handel aanwezig.

Sommigen zweren ook bij een mortel met wit zand (1/3) met een harsemulsie ("Compactuna") erbij.

Rudy

06/06/2016 - 22:24
Bke

Dank jullie voor antwoord!
Aiai... 'k heb zelfs zo'n masker en speciale bril opgezet... Alleen lagen beide al snel ergens in een hoek wegens 'pffff, lastig' ...wel pas als de ergste vieze troep weg was, en het zag er echt 99% zeker helemaal uit zoals alle foto's die ik op het net vond van 'salpeterzout.'
Het concept 'compactuna' was ik ráts vergeten, zit al weken in m'n hoofd met het idee dat cement waterdoorlatend is... Het 'ai, dat is gecementeerd, dus dat moet vast blijven ademen om de fundering te beschermen' is dus een dwaas idee, 't was net gecementeerd ooit óm het een goed droog keldertje te maken :)
Kan zo'n 'isolerende mortel' het nog beter maken? Of kan die niet zelf aangebracht, of niet waterdicht? Of mss sowieso weggesmeten geld? Het is niet groot, ik kan 't betalen, 'k heb 't er graag voor over...
Dan kan 'k veel meer houtbriketten dichtbij stapelen in de winter, m'n gereedschap overzichtelijker bewaren, enz. 
Bke
 

07/06/2016 - 09:50

Ivm het ventileren, ik ben voorstander van het ventileren op natuurlijke principes. Dus gewoon ervoor zorgen dat koelere (drogere) lucht in de kelder zakt en de warmere, vochtigere lucht eruit duwt. In de zomer houd je een kelder zeker overdag dus gewoon best toe. Als je de warme, vochtige lucht die er vandaag is in je kelder zou trekken, wordt de kelder eerder vochtiger (door het condenseren) dan wel droger. In de winter moet de kelder dan weer maximaal geventileerd worden, doorgaans is het dan buiten kouder en droger.

Als je toch met een ventilator wil werken en ietwat technisch bent aangelegd zijn er mooie sturingen te bedenken: temperatuur (en vochtigheid) in de kelder hoger dan buiten => ventilator aan.

Of je kan adhv de voorspelde temperatuur buiten manueel de ventilator aanzetten en weer uit als de temperatuur stijgt.

Hier thuis doe ik het manueel obv de temperatuur. Een thermometer buiten en eentje in de kelder. Als het buiten significant kouder is: kelderramen open.

groet

Wouter

08/06/2016 - 21:42

Normaal is het niet de gewoonte om merknamen te noemen op het forum, maar soms kan men er niet naast.

Als ik morgen 'mijn' probleemkelder moet dicht maken dan zweer ik bij de producten van Remmers NV.

Ze hebben een zogenaamde "verkiezelaar" of "verglazer" (een waterige silicaat oplossing). Die wordt als impregneerlaag geplaatst. Binnen de 30 minuten gaat daar dan een 3 mm dikke mortel over (ik dacht dat ze dat Sperr-mortel of iets in die aard uit het Duits noemen) over.

Voor de rand tussen de keldervloer en de muur hebben ze een aangepast product. Daar moet je dus de hoek tussen muur en vloer 'rond' aanvoegen.

Voor het product op de muur hebben ze ook een witte versie (je hoeft dan nadien niks meer te schilderen of dergelijke).

Dat wit product is in Duitsland zelfs goedgekeurd voor het saneren van ondergrondse drinkwaterbekkens.

Dat wit product heb ik in 2006 eens gebruikt om en van een betonnen put een drinkwaterreservoir te maken.

Enig probleem: Een verdeler vinden. Zij eisen van hun verdelers namelijk dat die hun producten met volle paletten aankopen. Daardoor moet je soms lang zoeken om ergens hun producten aan te kopen.

Mortel met harsemulsie erbij:

Dat gaat wat kostprijs betreft de absolute topper zijn voor uw budget.

30 jaren geleden maakt ik een kelder dicht. Mortels (1 volumedeel cement + 2 volumedelen wit zand + 5% harsemulsie).

De goed proper gemaakte (grondig 'afgekapte') muren bezet met +-10mm van dit mengsel.

Resultaat: ik had na enkele jaren slechts een 5 tal plaatsen (grote van een hand), waar 'pokken' op kwamen.

Een aannemer vertelde me later dat dit 'zilte' stenen waren. Mogelijk helpt hier een voorbehandeling met een verdunde oplossing van waterglas (natronloog, of juiste chemische naam: "natrium of kaliumsilicaat".

Let op: Als je met zogenaamd waterglas, natronloog, natrium-of kaliumsilicaat werkt, altijd een beschermbril (met plastiek glazen) en rubber of plastiek handschoenen gebruiken. (Hou het ook altijd buiten bereik van uw kinderen, enz...).

Ook: Glas wordt door natriumsilicaat aangetast. Spatten op glazen ramen of uw glazen bril absoluut vermijden.

Er blijken ook aannemers te zijn die natriumsilicaat in kleine hoeveelheden bij mortel en beton (grote orde +-250 ml per 50kg) om deze waterdicht (of waterdichter???) te maken. Maar hier kan ik geen zekerheid over geven.

Misschien is het een goed idee om over dit prijsgunstig en relatief milieuvriendelijk product (natrium of kaliumsilicaat) een aparte diskutie op te starten en ervaringen er mee te delen.

16/06/2016 - 23:56
Bke

Jullie waren in Spam beland, leuk om al die nuttige adviezen op de valreep nog mee te krijgen, dank! :) Ik begon net stilaan te besluiten wat het keldertje betreft. Klinkt goed, heer Martens. In Duitsland keuren ze overigens grondiger wat milieunormen betreft, heb ik de indruk. Ik ga deze week m'n neus es binnensteken bij 'n groothandel in de buurt, en naar dat spul vragen.
Keldertje is onderhand zowat 100% droog, níks salpeter nog te zien, lijkt niet eens te proberen terug te komen. 'k Ben blij, had verwacht dat dat een maand lang wekelijks staalschrobben ging worden. (En 't lukt me amper, 't lijf doet heel erg moeilijk)
En hoi Heer Wouter, dank voor 't meedenken en de info! 'k Ga er 'n axiaalventilatortje op 12v in steken, vermoedelijk, en dan de gewoonte aankweken van stekkertje in- of uit te trekken als ik m'n tanden poets :)
Bke

20/06/2016 - 12:35
Bke

Beste,

Heb 'n produkt van Remmers om te 'verkiezelen' (Kiesol) gevonden, maar men zegt me dat het moet geïnjecteerd worden, dat het anders geen zin heeft. Dat kan ik niet zelf. Bedoelt u toch nog iets anders?

Bke

30/06/2016 - 23:43

Geachte,

blijkbaar is er weer iets misgelopen, en ik weet niet of het aan mij ligt of aan de forumsoftware.

Dan heden toch mijn reactie:

Met die Kiesol heb je inderdaad diverse mogelijkheden. En 1 daarvan is inderdaad injecteren.

Maar... er is ook een tweede mogelijkheid:

Impregneren met 50% Kiesol/50% water en binnen circa 30 minuten één van hun afdichtingscementen (grijs of wit) er over plaatsen. Dit laatse deed ik jaren geleden om van een betonnen put een drinkwaterput te maken. Het witte cementproduct plaatste ik met een blokborstel op de wand (max. 3mm dikte!).

En ze hebben ook een speciaal cementproduct om tussen de muur en de vloer een soort "rond voetje" aan te voegen.

Hun wit cement gebonden product vind ik ideaal in kelders (in Duitsland hebben ze daar attesten voor om ondergrondse drinkwaterbekkens mee te saneren.).

Dus: Vraag naar de documentatie hun combinatie Kiesol + hun cementgebonden producten (grijs of wit).

Succes,

Rudy

01/07/2016 - 13:19
Bke

Jep, onderhand deze gevonden. :)
Super dank u / jullie!

12/05/2018 - 09:53
Bke

Hallo allemaal... 

Onderhand een jaar verder: ik was te bang en te onzeker - ik las ook vanalles over dat hygroscopische zouten ervoor zouden zorgen dat injectie-verkiezeling niet werkt; dat meerdere kelders zijn begínnen lekken na verkiezeling of andere maatregelen, etc... Het zware en dure werkje van alle wanden met speciaal produkt te isoleercementeren/bezetten zag ik niét zitten met zo weinig vertrouwen dat het niet voor niks zal blijken te zijn geweest... Dus ik heb gewoon de kelder verlaten en geprobeerd er niet meer aan te denken tot nu.

Wat ik wel deed was: de oppervlakte van de muren rijkelijk met kiesol inborstelen (in de hoop dat de condens dan niet langer in de muren zou worden gezogen), dat spul liet de wanden toe van te blijven 'ademen,' (dus ze konden verder drogen, dacht ik) + een hele winter lang afwachten. 

Nu, na de winter, merkte ik in het keldertje op: 10x zoveel zoutkristallen-sneeuw op de wanden als voor de winter, en een dikke laag poeder op de grond onder de wanden. Ikke eerst in paniek en huilen want ik had alles 10x erger gemaakt dan het was! Maar dan las ik dat zoutbelaste muren bij droging nog veel méér zoutkristallen vormen... Dus het lijkt hoopvol goéd teken nu. En behalve één hoek, meet ik met een twee-pinnetjes-machientje ook relatief droge wanden! Jeej. Van die hoek weet ik (nog) niet zeker of ie 'nog niet droog' is of dat ie nieuw vocht opslorpt uit de grond rondom.

Eerst dacht ik die hoek wél te injecteren, maar ik durf niet goed. 'k Wil verder observeren, er verandert nog steeds teveel doorheen de seizoenen om zelfvertrouwend te geloven wat de causale verbanden zijn.

(note: zeg alsjeblieft niet 'laat een vakman het onderzoeken' want ik ben getraumatiseerd geraakt op dat vlak: vakmannen lijken supermannen met de bovenmenselijke kracht van 100% zeker te weten... maar ze spreken mekaar gewoonlijk tegen, en zijn allemaal 100% overtuigd dat ze me op elk van hun tegenstrijdige manieren verder helpen, terwijl ze soms nog meer stukmaken dan ikzelf verprutst kan krijgen tijdens mijn hele levenlang... en het kost me bovendien al m'n spaarcenten dan... Ik mag al super dankbaar zijn als ze het afwerken en me niet laten stikken tot 'na het bouwverlof' zelfs al heb ik geen verwarming heel de winter lang - o ja, en als ik het dan via iemand anders probeer op te lossen, opdat ik niet zou onderkoelen in m'n eigen living, dagen ze me bloedserieus voor de rechtbank wegens contractbreuk... Dus ajb: laat dat advies vallen hoe goed advies het in theorie ook moge zijn...)

Maar, observatie allemaal goed en wel: Onderhand is die kelder eigenlijk één groot open gat en is het zomer. In het 'plafond' zit een m² toekomstig-kelderluik-gat. In de muren, in totaal, 3 grote verluchtingsgaten bovenaan. Wekelijks zoutkristallen wegzuigen alléén gaat weinig constructief zijn zo, het hele keldertje is één groot condensoppervlak. En de lucht hier is 's zomers warm, met heel vaak héél hoge RV. De oppervlaktelaag kiesol vermijdt (hopelijk toch) dan wel dat de condens ín de muren wordt gezogen maar wat doe ik nu best: 

- alle luchtgaten (imperfect) dichtmaken? 
- alle gaten behalve één dichtmaken en daar een lucht-weg-zuig-ventilator plaatsen? 
- alle gaten behalve twee dichtmaken en in één van beide een lucht-inblaas-ventilatortje plaatsen? 
- alle verluchtingsgaten openlaten en zo laag mogelijk tegen de grond een gewone goedkope ventilator zetten?

B'ke
(alvast bedankt, universeel liefs aan u allen, en neem me aub niet kwalijk dat ik afwijk)

 

12/05/2018 - 11:20

B'ke,

Ik heb goede resultaten met een klein ventilatortje op een buis tussen de kelder en ons terras.

Die ventilator blaast de lucht uit de kelder naar buiten. Buiten op het terras hebben we er zo'n roostertje met vliegendraad over geplaatst.

Als je lucht naar buiten afvoert, dan moet er ook ergens lucht binnen komen. Daarom zetten we langs de andere kant van de kelder een venster (met vliegenraam) op klikstand.

Bij jou zou je dan ergens een andere buis of opening moeten gebruiken om lucht toe te laten in de kelder.

Heb je geen "aanzuigbuis" dan kan je niet anders dan lucht uit de woning (via de kelderdeur) in de kelder te laten komen.

Je zou 'iets' meer kunnen uitgeven en een ventilator kopen waar een vochtigheidsdetector in zit. Dan slaat die automatisch aan als het vochtgehalte in de kelder te hoog is.

Die ventilators vind je bij alle gangbare DIY (Hubo, Gamma, Brico...).

groeten,

Rudy

13/05/2018 - 10:39
Bke

Hoi mr Martens, 

Weer es bedankt. Ventilatortje met vochtsensorgestuurde werking is besteld en onderweg. 
Ik denk dat de essentie van mijn vraag eigenlijk is: 

"is het belangrijk dat ik de luchtgaten gedeeltelijk dichttimmer, en twee openlaat waarin ik in eentje de ventilator plaats - of is alles openlaten en mechanische luchtverplaatsing veroorzaken de betere optie?"

Groeten terug
 

13/05/2018 - 16:01

B'ke,

Ik zou als aanvoerbuis diegene openlaten die het verste verwijderd is van de afvoerbuis.

De andere zou ik afsluiten.

Groeten,

Rudy