nieuwbouw zonneboiler en houtkachel? | Ecobouwers.be

U bent hier

nieuwbouw zonneboiler en houtkachel?

afbeelding van Gln
14/05/2021 - 21:27
Gln

Goeiemiddag,

We gaan een nieuwbouw woning bouwen, compakt, driedubbel glas en meer dan voldoende isolatie. We zijn er voor zowat alles uit maar we hebben wat moeite met de technieken.

Er wordt voorgesteld een vloerverwarming + warmtepomp  en aanvullend pv panelen om het E peil naar beneden te brengen. Hier zijn we niet voldoende van overtuigd, wanneer het meeste electriciteit opgewekt wordt heb je deze gewoon weg niet nodig voor je WP. In de winter vraagt de WP te veel energie, en de WP is ook gewoon ongelofelijk duur. De standaard truc om WP te installeren en dan gewoon genoeg PV panelen te leggen tot je onder het E-peil komt, is ons wat te absurd. Gas is mogelijk maar heeft weinig toekomst

Doordat er ruimte is op ons perceel om een klein voedselbos aan te planten (800 m²), en er dus plaats is om wat hakhout te verbouwen komt er een houtkachel. Deze zal wegens de bouwschil niet lang moeten branden om het aangenaam warm te krijgen. We hadden het idee om, naast zonnepanelen, een voldoende grote zonneboiler te plaatsen die ons voornamelijk voorziet in sanitair warm water en in de vloerverwarming. Wetend dat de vloerverwarming geen al te grote energie nodig heeft wegens het bijwarmen met de houtkachel.

Heeft er iemand de combinatie nieuwbouw - vloerverwarming - houtkachel - zonneboiler en die voldoet aan de zin en de onzin van het E-peil? Is er iets wat we over het hoofd zien? Iemand met de gouden tip?

bonus: super interessant artikel over hakhout - https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2021/03/how-to-make-biomass-energy-sustainable-again.html?fbclid=IwAR3uSWJWxAkkC_AIgxhJCypZDF_0oElNjNZbjFhGPRgLUba0FtMXKIZkITk

alvast bedankt! Gln

34 Reacties

afbeelding van walter-8
15/05/2021 - 09:42

Ik ga het toch moeten vragen; hoeveel is 'voldoende isolatie' en hoeveel is het max berekend vermogen -voor hoeveel m2- nodig voor je verwarming? Daarmee start de vraag naar verwarming normaal.

En moet je e-peil nog omlaag?

Een paar opmerkingen:
- je kan ook PV nemen om je normale elektriciteitsverbruik te dekken
- je kan ook gewoon groene stroom nemen om je WP te verwarmen.

Ivm de houtkachel : kijk toch eens goed naar het fijn stof die ze uitstoten. Zoek echt een kachel die in staat is fijn stof te beperken.

afbeelding van Griet en Stefan
15/05/2021 - 11:34

Voor een idee te geven.  Wij hebben 4.5kw nodig om bij -10° ons huis te verwarmen.  Als je weet dat de meeste kachels daar boven zitten, dan stook je u eigen uw huis uit.  Denk ook naar later: sleuren hout als je al wat ouder bent....

Persoonlijk zou ik geen kachel nemen. 

Vb wij stoken 25€ per maand (met gas) om ons huis 24/24 warm te houden + sanitair water voor 4 personen.  Hiervoor ga ik niet met hout gaan beginnen sleuren.  Eer dat ik die meerkost van schouw, kachel, houtstockage, kliefmach, zaagmach enz... er heb uitgehaald....  Bovendien, geen houtstook, dus geen fijnstofoverlast en geurhinder van ons uit.

Huis +/- 190m² met 3 voudig glas.  K25 E48.

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 17:57

@Gln, bij goed geïsoleerde compacte nieuwbouw woningen zal de aanmaak van uw sww meer energie vergen dan de verwarming van uw woning.

Je moet dus vertrekken van de vraag naar sww: op welke momenten van de dag verbruik je uw warm water en hoeveel liter verbruik je dan?
Je steekt uw sww best in een buffervat (boiler) om de vraagpieken op te vangen en - in de winter - ga je dan overdag dat buffervat rustig opwarmen en gelijktijdig (indirect) uw ruimte verwarmen. Uw buffervat moet qua volume dan de avondpiek en de ochtendpiek van de dag erna kunnen opvangen aangevuld met een marge voor de cv-installatie (vvw).

Welk verwarmingstoestel je gaat gebruiken voor de aanmaak van uw sww is een kwestie van ecologie, investeringskost, onderhoudskost, etc.

Warmtepompen zijn nuttig als je in de zomer ook nood hebt aan koeling.

Opteer je voor een Water/Water-wp en heb je ook nog een zonnecollector (zc) dan kan je de zc gebruiken als "warmtebron" in de winter.

Onthoud verder dat:

  • Wanneer het in België echt koud is (overdag lagere temperaturen dan -3°C) we bijna altijd zeer helder (zonnig) weer hebben. In sommige nieuwbouwwoningen doet men op zulke dagen de zonnewering naar beneden om geen last te hebben van oververhitting.
  • Heeft uw woning een bakstenen buitengevel dan ligt uw verbruik aan verwarmingsenergie ca. 20% lager dan de berekeningen laten uitschijnen (Finse studie). En zelfs nog lager indien de eventuele luchtspouw bovenaan luchtdicht wordt afgesloten.
  • Een goede luchtdichting en oriëntatie van uw woning maken eigenlijk meer uit dan (extra) isolatie en compactheid op vlak van energieverbruik.

Meest ecologische oplossing lijkt mij een zc voor in de zomer en een houtkachel/-keteltje voor in de winter (gestookt op snelgroeiende lokale bio-massa, bijv. houtkant).

afbeelding van charel
15/05/2021 - 17:04

Keon wrote:

Onthoud verder dat:

  • Wanneer het in België echt koud is (overdag lagere temperaturen dan -3°C) we bijna altijd zeer helder weer hebben. In sommige nieuwbouwwoningen doet men op zulke dagen de zonnewering naar beneden om geen last te hebben van oververhitting.
  • Heeft uw woning een bakstenen buitengevel dan ligt uw verbruik aan verwarmingsenergie ca. 20% lager dan de berekeningen laten uitschijnen. En zelfs nog lager indien de evenutele luchtspouw bovenaan luchtdicht wordt afgesloten.
  • Een goede luchtdichting en oriëntatie van uw woning maken eigenlijk meer uit dan isolatie en compactheid op vlak van energieverbruik.

Ik zou bovenstaande vooral niet onthouden want dit klopt niet !

1)In de winter moeten de zonwering nooit omlaag, integendeel, het is met de zonbeschenen ramen dat je dan de woning moet verwarmen !

2) Een bakstenen buitenspouwblad zal in de winter bij een goed geisoleerde muur geen enkele warmtewinst opleveren !

3)Vooral het laatste puntje is extreem fout ! Je moet een combinatie nastreven van goede isolatie, goede luchtdichting en een goede ventilatie . Alle drie deze zaken zijn belangrijk om een goed binnenklimaat te krijgen maar het is vooral de isolatie die voor minder warmteverlies zal zorgen, niet de luchtdichting of de orientatie al kunnen die daarbj uiteraard wel helpen.

afbeelding van Keon
08/06/2021 - 18:11

@Charel, reken eens naar uw benodigd verwarmingsvermogen rekening houdend met verschillende gradaties van luchtdichtheid (testscores op de blowerdoor-proef)... dan zal je merken welk effect een gebrekkige luchtdicht heeft op uw nodig vermogen (in geval van convectieverwarming).

Edit (08/06): de positieve effecten van een goede luchtdichtheid op uw E-peil en nodig verwarmingsvermogen, leg ik uit in dit topic.

afbeelding van charel
15/05/2021 - 18:47

Keon, ik hoef dat niet na te rekenen. Ik weet dat een gebrekkige luchtdichting een negatieve invloed heeft op het warmteverlies. Hoe minder luchtdicht hoe meer warmteverlies, uiteraard !

Maar jij stelde dat luchtdichting op vlak van warmteverlies meer uitmaakt dan isolatie, en dat klopt hoegenaamd niet tenzij je het extreem bedoelt met bijvoorbeeld constant geopende ramen en deuren.

Ik hoop dat we daar niet verder over moeten discuteren. 

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 18:52

Een betere luchtdichting nastreven is te verkiezen boven beter te isoleren dan wat wettelijk vereist is.

afbeelding van walter-8
15/05/2021 - 19:00

@Keon: Dus je denkt dat topic starter niet aan een goede de luchtdichting gedacht heeft?

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 19:11

Gln heeft "meer dan voldoende isolatie" (voorzien) maar dat kost geld. Investeren in een betere luchtdichting kost minder geld dan extra isolatie (zeker qua materialen) en onder de streep verbruik je daarna net zoveel (of zo weinig) energie om te verwarmen.

Het uitgespaarde geld kan je dan investeren in technieken, bijv. een zonnecollector.

Ga je het nodige verwarmingsvermogen berekenen nog voor de blowerdoor-test is uitgevoerd dan is het aangewezen om de luchtdichtheid voldoende ambitieus te nemen, zeg maar richting passiefhuis-niveau.

afbeelding van charel
15/05/2021 - 19:56

Keon, je moet niet de keuze maken tussen goed luchtdicht te maken of goed te isoleren naargelang wat het goedkoopste is, je moet beiden goed doen ! Zelfs een extreem goede luchtdichting kan nooit een compensatie zijn voor minder goed isoleren.

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 20:01

"Minder goed isoleren" bestaat vandaag de dag niet (meer) voor nieuwbouwwoningen... je moet immers de wettelijk verplichte normen halen (EPB).

Wil je verder gaan dan de wettelijke norm dan is mijn stelling van eerst "zover mogelijk te gaan met de luchtdichting, liefst in de buurt van de passiefhuis-norm". Dat is veel goedkoper en heeft meer effect dan extra isolatie.

afbeelding van charel
15/05/2021 - 21:01

Keon, je bent blijkbaar langzaam aan uw stelling aan het bijschaven wat op zich een goede evolutie is.

Waar je eerst schreef (zie mijn quote van u) dat luchtdichting en orientatie van de woning, qua energieverbruik belangrijker zijn dan isolatie en compactheid heb je daar nu na mijn reacties een verandering aan toegebracht. Nu heb je isolatie en orientatie verandert naar extra isolatie en orientatie.

Hier komt het eerder aangeklaagde mankement van het forum weer tot uiting.

Het heeft weinig zin te reageren op een reactie terwijl die achteraf stiekem wordt veranderd.

In plaats van stiekem te veranderen (wat tot hier toe enkel bij jou valt waar te nemen) zou het je sieren om gewoon te erkennen dat je daar fout zat.

Ik vraag hierbij het forumbeheer nogmaals om zulke achteraf veranderingen onmogelijk te maken. 

afbeelding van charel
15/05/2021 - 21:19

Keon wrote:

"Minder goed isoleren" bestaat vandaag de dag niet (meer) voor nieuwbouwwoningen... je moet immers de wettelijk verplichte normen halen (EPB).

Wil je verder gaan dan de wettelijke norm dan is mijn stelling van eerst "zover mogelijk te gaan met de luchtdichting, liefst in de buurt van de passiefhuis-norm". Dat is veel goedkoper en heeft meer effect dan extra isolatie.

De wettelijk verplicht normen zijn minimum normen en dus komt dat wel degelijk neer op minder goed isoleren.

In die zin zit je nog altijd verkeerd met uw idee dat een betere luchtdichting een minder goede of minimum isolatie kan compenseren. 

Dus: de bedenking "zou ik iets beter mijn best doen met de luchtdichting zodat ik minder isolatie hoef te steken ?" zou in mijn ogen een absurde keuze zijn. 

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 23:05

De huidige wettelijke isolatienormen zijn al een lange tijd niet meer aangescherpt, zowel voor Vlaanderen als Brussel ligt dit bijv. voor vloeren, muren en daken al vrij lang op max. 0,24 W/m².K (u-waarde).

Die 0,24 W/m².K (*) is dus een vrij pragmatische waarde waarvan de beleidsmakers weten dat het verstrengen van deze eis weinig zoden aan de dijk brengt.

Voor glas is het waarschijnlijk wel de moeite om te denken aan 0,6 W/m².K ipv. de vereiste 1,1 W/m².K omdat nog beter isolerend glas ook nog eens uw thermisch comfortgevoel verbetert.

Maar wil je daarna nog beter doen dan wat de wet vereist, investeer dan eerst in een zo goed mogelijke luchtdichting en ga pas daarna denken aan eventueel extra isoleren.

(*): Niet geheel toevallig behaal je deze eis met een HSB-wand van 14 cm die gevuld is met glaswol-isolatie.

afbeelding van walter-8
15/05/2021 - 23:12

Keon wrote:

Gln heeft "meer dan voldoende isolatie" (voorzien)...


En wat heeft dat dan allemaal te maken met zijn vraag?
Ik heb de indruk dat op alle vragen op het forum voor jou het antwoord hetzelfde is...

afbeelding van Keon
15/05/2021 - 23:33

Dit maar om aan te geven dat het voor Gln misschien beter is om wat minder te investeren in extra isolatie maar wat meer in luchtdichting en ecologische technieken voor sww en verwarming.

Qua budget is het ook beter om te investeren in ecologische isolatiematerialen met een zo hoog mogelijke thermische inertie (bijv. kalkhennep, inblaasstro, zware houtvezelplaten, geëxpandeerde kurk,...) ook al gaat dat ten koste van de pure isolatiewaarde (zolang je de wettelijke normen maar haalt, is het prima).

Verder, hoe goed uw woning ook geïsoleerd is, sww moet je toch altijd aanmaken en in de winter heb je alleen daarvoor al een verwarmingstoestel nodig. Bij de aanmaak van sww op vrij hoge temperatuur (45 à 60°C) ga je ook altijd water op 30 à 35°C ter beschikking hebben... ideaal voor uw cv-systeem (vvw).

Bij de aanmaak van sww op hoge temp. komt het er dus op aan om de "nevenwarmte" op de wat lagere temperatuur optimaal aan te wenden voor de verwarming van uw woning. Daarom mijn advies om de aanmaak van sww te doen tijdens de dag en dit zo lang mogelijk te rekken.

afbeelding van walter-8
15/05/2021 - 23:43

Ik vraag me soms af of je echte ervaringen hebt met bouwen...
Er staan zoveel onzinnigheden in je antwoorden.... (eentje; alsof je de energie nodig om water op te warmen 2 keer kan gebruiken). Begin aub eigen vraagstaarten over je ideeën. Dit helpt een topic starter niet verder.

afbeelding van Keon
16/05/2021 - 00:13

Op de man spelen is nogal kleintjes... als je iets niet begrijpt, vraag dan uitleg.

afbeelding van walter-8
16/05/2021 - 08:07

Start een eigen vraagstaart; dan kunnen we daar verder discussiëren en zal het idd niet over de de man gaan....

afbeelding van charel
16/05/2021 - 09:53

@Keon

Het lijkt me een goed idee van Walter dat je met jouw ideeen telkens zelf een topic opstart waar die ideeen kunnen afgetoetst worden met mensen die ervaring hebben met bouwzaken. Want laat ons eerlijk zijn, zelf heb je die ervaring niet.

Maar desondanks breng je de dingen vaak wel zo aan dat het voor een leek lijkt of je een specialist ter zake bent. Om de TS dan voor eventuele blunders te behoeden moeten anderen dan telkens weer energie steken in het terugfluiten van verkeerde stellingen, wat niet gemakkelijk is en steeds voor wrevel zorgt (op de man spelen).

Ik denk dus dat uw bijdrages in de vorm van eigen vraagstaarten veel waardevoller en interessanter kunnen zijn dan op deze manier. Zo zou je dan uw experimentele ideeen de vrije loop kunnen laten en kan iedereen, jezelf inbegrepen, er wellicht nog iets uit leren.

afbeelding van Keon
16/05/2021 - 12:08

Charel, wat ik eerder aan Walter schreef geldt ook voor u, op de man spelen is kleintjes... begrijp je iets niet, vraag dan uitleg.

afbeelding van charel
16/05/2021 - 12:33

Ja maar die uitleg van u is meestal net het probleem. Zeker bij uw gewoonte om die later stiekem aan te passen ipv de fout toe te geven.

Vandaar mijn voorstel.

afbeelding van Gln
16/05/2021 - 12:40
Gln

walter-8<span> wrote:

En moet je e-peil nog omlaag? Met WP komen we uit op E32, zonder PV panelen

Een paar opmerkingen:
- je kan ook PV nemen om je normale elektriciteitsverbruik te dekken
- je kan ook gewoon groene stroom nemen om je WP te verwarmen.

Ivm de houtkachel : kijk toch eens goed naar het fijn stof die ze uitstoten. Zoek echt een kachel die in staat is fijn stof te beperken.

En moet je e-peil nog omlaag?

  • Met WP komen we uit op E32, zonder PV panelen

Zoek echt een kachel die in staat is fijn stof te beperken. 

  • Is inderdaad de bedoeling. En door de schil van ons huis zal er sowieso weinig gestookt worden, dus ook stukken minder fijn stof dan de traditionele woningen met houtkachel.

Dank voor je antwoord!

Griet en Stefan wrote:

Voor een idee te geven.  Wij hebben 4.5kw nodig om bij -10° ons huis te verwarmen.  Als je weet dat de meeste kachels daar boven zitten, dan stook je u eigen uw huis uit.  Denk ook naar later: sleuren hout als je al wat ouder bent....

Persoonlijk zou ik geen kachel nemen. 

Vb wij stoken 25€ per maand (met gas) om ons huis 24/24 warm te houden + sanitair water voor 4 personen.  Hiervoor ga ik niet met hout gaan beginnen sleuren.  Eer dat ik die meerkost van schouw, kachel, houtstockage, kliefmach, zaagmach enz... er heb uitgehaald....  Bovendien, geen houtstook, dus geen fijnstofoverlast en geurhinder van ons uit.

Huis +/- 190m² met 3 voudig glas.  K25 E48.

interessante vergelijking! Maar houtmachines e.d. zijn echt wel overbodig. Bedoeling is om bv knotbomen te knotten op een meter, en dan met goeie snoeischaar takken te snijden van bv diameter 5 cm, deze drogen en stoken.. Geen machines of dergelijk benodigd voor de meeste werken. Waarom dikke takken zagen om dan erna te klieven? Fijnstof & geurhinder zal volgens mij met een bewust stookgedrag minimaal zijn. Dank voor je antwoord!

 

Keon wrote:

@Gln, bij goed geïsoleerde compacte nieuwbouw woningen zal de aanmaak van uw sww meer energie vergen dan de verwarming van uw woning.

Je moet dus vertrekken van de vraag naar sww: op welke momenten van de dag verbruik je uw warm water en hoeveel liter verbruik je dan?
Je steekt uw sww best in een buffervat (boiler) om de vraagpieken op te vangen en - in de winter - ga je dan overdag dat buffervat rustig opwarmen en gelijktijdig (indirect) uw ruimte verwarmen. Uw buffervat moet qua volume dan de avondpiek en de ochtendpiek van de dag erna kunnen opvangen aangevuld met een marge voor de cv-installatie (vvw).

Welk verwarmingstoestel je gaat gebruiken voor de aanmaak van uw sww is een kwestie van ecologie, investeringskost, onderhoudskost, etc.

Warmtepompen zijn nuttig als je in de zomer ook nood hebt aan koeling. 

Opteer je voor een Water/Water-wp en heb je ook nog een zonnecollector (zc) dan kan je de zc gebruiken als "warmtebron" in de winter.

Onthoud verder dat:

  • Wanneer het in België echt koud is (overdag lagere temperaturen dan -3°C) we bijna altijd zeer helder (zonnig) weer hebben. In sommige nieuwbouwwoningen doet men op zulke dagen de zonnewering naar beneden om geen last te hebben van oververhitting.
  • Heeft uw woning een bakstenen buitengevel dan ligt uw verbruik aan verwarmingsenergie ca. 20% lager dan de berekeningen laten uitschijnen (Finse studie). En zelfs nog lager indien de eventuele luchtspouw bovenaan luchtdicht wordt afgesloten.
  • Een goede luchtdichting en oriëntatie van uw woning maken eigenlijk meer uit dan (extra) isolatie en compactheid op vlak van energieverbruik.

Meest ecologische oplossing lijkt mij een zc voor in de zomer en een houtkachel/-keteltje voor in de winter (gestookt op snelgroeiende lokale bio-massa, bijv. houtkant).

Koeling zal niet zodanig nodig zijn volgens EPB nota. Geen grote raamoppervlaktes, twee screens voor grootste ramen op zuidkant. Alsook zal er natuurlijke zonwering komen op de westgevel. Uiteraard wordt de luchtdichtheid zo goed als mogelijk toegepast.

@charel & Koen,

uiteraard hebben we het isolatie en luchtdichtgedeelte beiden voorzien als zeer belangrijk, en het een kan uiteraard niet zonder het ander. Ik lees dat we onze focus meer moeten leggen op het SWW ipv de verwarming. Mij lijkt het dan dat een voldoende grote zonnecollector interessanter dan de WP. Hebben jullie ervaring met de zonnecollector? Dank voor jullie antwoorden! 

afbeelding van charel
16/05/2021 - 12:52

Mijn enige ervaring met een zonneboiler is dat ik die 10 jaar geleden heb overwogen en bestudeerd bij het ontwerp van een passiefgebouw maar dat we daar toen voor een warmtepompboiler hebben gekozen omwille van een beperktere plaatsinname, een kleinere kostprijs en een gemakkelijkere installatie voor minstens hetzelfde rendement.

Maar goed, voor een niet passiefwoning waar je nog een verwarmingsinstallatie nodig hebt kan de vergelijking anders uitvallen.

afbeelding van Keon
16/05/2021 - 14:59

Gln wrote:

Heeft er iemand de combinatie nieuwbouw - vloerverwarming - houtkachel - zonneboiler en die voldoet aan de zin en de onzin van het E-peil?

PV-panelen zijn qua E-peil in het voordeel (als investering) omdat ze verrekend worden met een factor 2,5 waar dit voor een zonnecollector of een houtkachel slechts 1 is.

Maar nergens staat geschreven dat je dan ook een wp in huis moet halen... voor een wp zelf geldt een factor 1, net als voor een houtkachel.
(Je moet wel een houtkachel (ketel = "CV Houtkachel") hebben waarmee je ook (in de winter) uw warm water kan aanmeken, bij een wp is dit standaard).

Op welk E-peil kom je uit indien je een houtkachel ipv wp zou gebruiken (zonder PV)? Zou ook rond de E32 moeten liggen... Welk E-peil wens je te behalen, E30 of E20?

Als uw CV Houtkachel een rendement haalt van minstens 85% mag je die mee openemen als hernieuwbare energiebron op biomassa. Nadeel is wel dat zulke toestellen niet echt goedkoop zijn...

Wat heb je genomen als luchtdichtheid om het E-peil te berekenen, v_50 = 12 m³/h.m² of ambitieuzer ?

Een zonnecollector/-boiler installeer je eigenlijk eerder voor het principe... gratis sww in de zomer en op zonnige winterdagen (ook als het dan vriest dat het kraakt). Op de website van Tweakers kan je wat systemen opvolgen.

Qua rendement zal een zc altijd efficiënter sww aanmaken dan de combinatie PV + WP maar qua investering kan je met een PV + WP ook nog andere dingen doen...

Gln wrote:

bonus: super interessant artikel over hakhout - https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2021/03/how-to-make-biomass-energy-...

Interessant! Bedankt voor de tip.

afbeelding van walter-8
16/05/2021 - 14:07

@Gln;
Kan je benoemen wat je nodige vermogens zijn voor welke opp (was eigelijk het belangrijkste deel van mijn vraag ;-)).

Ivm de houtkachel; met normen (en verplichten van de normen) staan ze in de Duitstalige wereld (Duitsland en Oostenrijk) heel wat verder. Is je Duits ok; probeer zeker de Duitstalige fora uit om info te krijgen. Desnoods met Google translate.
Als het te moeilijk is naar Belgische normen zoek ik wel eens inspiratie op https://www.haustechnikdialog.de/Forum/1/Heizung. Je gaat zeker iets terugvinden over houtkachel.

In België ken ik geen installateur waar ik je met een gerust hart naartoe wil sturen. Misschien zijn ze er wel en moeten ze hier eens vernoemd worden. Je vraag komt hier regelmatig terug.

Je zit immers met de complexiteit dat hout verbranden altijd met best veel vermogen moet en dat je met dat vermogen in je LEW niet altijd weg kan (zeker bij kachel die dan nog deel van de ruimte opwarmt). En ik kan me voorstellen dat er een oplossing voor moet zijn

Walter

afbeelding van IvoB
16/05/2021 - 16:02

Keon wrote:

Een zonnecollector/-boiler installeer je eigenlijk eerder voor het principe... gratis sww in de zomer en op zonnige winterdagen (ook als het dan vriest dat het kraakt).

Net hetzelfde als een voldoende grote PV-installatie dus doet, eventueel geholpen door een WP om het rendement nog te verbeteren. 
Met als voordeel dat je met een PV-installatie nog andere toestellen kan aandrijven dan alleen SWW aanmaken. 

afbeelding van IvoB
16/05/2021 - 16:12

Gln wrote:
Er wordt voorgesteld een vloerverwarming + warmtepomp  en aanvullend pv panelen om het E peil naar beneden te brengen. Hier zijn we niet voldoende van overtuigd, wanneer het meeste electriciteit opgewekt wordt heb je deze gewoon weg niet nodig voor je WP. In de winter vraagt de WP te veel energie, en de WP is ook gewoon ongelofelijk duur. De standaard truc om WP te installeren en dan gewoon genoeg PV panelen te leggen tot je onder het E-peil komt, is ons wat te absurd. Gas is mogelijk maar heeft weinig toekomst

 

Dan volg je toch gewoon de plus-methode ipv de of-methode? 

Je combineert technieken, in plaats van te kiezen tussen één techniek met zijn specifieke voor- en nadelen, en zet ze in wanneer hun rendement het hoogste is. 
Warmtepomp voor verwarming en SWW in de tussenseizoenen en SWW in de zomer. 
Houtkachel voor verwarming en SWW tijdens het stookseizoen.

Als je dat combineert met een PV-installatie die voldoet aan je behoeften en een eigen houtvoorrraad uit lokale winning (naar wat ik meen begrepen te hebben uit jouw uitleg geen probleem is) heb je het ganse jaar door bijna geen vaste energiekosten meer. 

De aanvankelijke investering zal wel iets hoger zijn maar je zal moeten kiezen: lagere investering en lang lopende vaste gebruikskosten of iets hogere investering in het begin en voor jaren geen energiekosten meer. 

Combineer je zo'n installatie met een thuisbatterij (wat altijd later nog kan) ben je op energetisch vlak bijna volledig autonoom. 

afbeelding van HarmenGL
16/05/2021 - 23:26

Gln wrote:

bonus: super interessant artikel over hakhout - https://solar.lowtechmagazine.com/nl/2021/03/how-to-make-biomass-energy-...


Interessant artikel! 

Hilarisch, dat (voor die korte tijd dat ik op dit forum ben, nu al) klassieke gekissebis tussen Keon, Charel en Walter-8. 

Ik vindt dit een erg interresant topic maar ik heb moeite met het lezen van de berichten. Mijn excuses voor mijn onervarenheid in het vakjargon. Zou iemand mij kunnen helpen met deze afkortingen?:
E-peil
PV panelen /installatie
E32
K25 E48
E30
E20
SWW
VVW

afbeelding van Keon
17/05/2021 - 19:45

E-peil = een manier waarop we in Vlaanderen omgaan met de Europese doelstellingen omtrent Energie Prestaties Binnenklimaat (EPB). Het is te vergelijken met de BENG-wetgeving in Nederland.

Het E-peil is een administratief getal (%) dat aangeeft hoe goed uw nieuwe of stevig verbouwde woning het doet vergeleken met een imaginaire administratieve referentiewoning. Hoe lager dit getal, hoe beter. Een E-peil van 30 wil zeggen dat uw woning administratief gezien slechts 30% van de energiebehoefte heeft van de denkbeeldige referentiewoning.
(In Wallonië hanteert men het E-peil niet).

Je krijgt dan getallen als E48, E32,... Nieuwe woningen moeten tegenwoordig in Vlaanderen min. E30 halen (geeft meteen ook 5 jaar lang korting op bepaalde belastingen, E20 of beter stelt u zelfs 5 jaar lang vrij van die belastingen).

K-peil is een oudere manier om dezelfde problematiek te benaderen maar ging louter om de isolatiegraad (op basis van de u-waarden). Het E-peil handelt om het totale energieverbruik voor sanitair warm water, verwarming en koeling.

PV-panelen = Photo Voltaïsche panelen (zon -> elektriciteit).

SWW = Sanitair Warm Water

VVW = Vloer VerWarming.

Pagina's