nieuwbouw 2021 energie

Beste,

wij hebben via een verkavelaar een stuk grond gekocht met een voorstel van nieuwbouw op...
Maar ondertussen zijn we eruit dat we hiermee niet verder willen (grond wel gekocht), dus we zijn dan op zoek gegaan naar een eigen bouwpartner.
Ondertussen zijn we bij Dewaele(HSB) uit Deerlijk gekomen en uit de aangeschreven bouwfirma's hadden we hier het beste gevoel bij. (altijd wilden we graag houtskelet, correcte offerte, goeie communicatie,...)

Nu staan we op het punt om een overeenkomst te tekenen en hebben we binnenkort een laatste gesprek omtrent alles.
Ik heb al heel wat info ingewonnen via hier en andere forum's/site's...

Onze situatie :Huis is zuid georrienteerd, modern blok met plat dak, alleenstaand. (2verdiepen) opervlaktes : 207m² (112+95) bewoonbare opp, tuin 265m²
Hun voorstel :

  • muren : type 12 + extra geleidingspouw 38mm (op onze vraag) met crepie
  • vloerverwarming : beneden uitgezonderd berging = 100m³ + boven hall+badkamer (22m²)
  • zonnepanelen (SMA+sunpower 320w full black 16pannelen 5120kWh)
  • warmtepomp (viessmann vitocal-222-s (5.6kw))
  • ventilatie (Renson D+)
  • Screens (beneden) en rolluiken (boven)
  • dubbel glas hoog rendements (1.0) allu profielen (kommerling) (35m³ raam vooral op oost, zuid en west)
  • domotica (niko home control of knx budget 12k, alles moet aanstuurbaar zijn!!!)
  • voorziening om later elektrisch laden auto + powerwall

Ze garanderen nu al E-peil van 18 (zonder details berekening) (zou iets van 23-25w\m² moete zijn)

Natuurlijk mijn vraag, zoals velen mss, verwarming ...

Positief is, ik kan (veel?) warmte binnenhalen door goeie ligging en ramen, heb groot dak oppervlak die perfect ligt, maar
De zonnepanelen zullen er dit jaar niet meer opliggen, dus volgend jaar en met het nieuw systeem...
Het lijkt me dan niet handig dat ik in de winter, wanneer de warmtepomp het meeste werk heeft, te weinig energie heb, dus veel van het net moet halen. (kostelijk)
In de tussenseizoenen, te veel moet laten draaien voor 2u per dag verwarming te hebben en in het hoogseizoen heb ik mss te veel energie al kan het handig zijn om passief te koelen.
Ik vraag me dan af, wat ik anders zou kunnen doen?

Ik wil geen gas, houtkachel lijkt me niet ideaal voor de luchtdichtheid, bio-ethanol lijkt me een oplossing voor tussenseizoen (functioneel en sfeer) en budget is toch ook belangrijk... (geothermische WP = te duur)

Wat is jullie ervaring/mening?

ps.als er nog tips zijn op de rest, die zijn zeker meer dan welkom!

Reacties