Moeten alle bedrijswagens inderdaad emissievrij tegen 2025 ? | Ecobouwers.be

U bent hier

Moeten alle bedrijswagens inderdaad emissievrij tegen 2025 ?

12/03/2019 - 14:09

Dit forum gaat over bouwen, maar ik wil deze vraag hier toch eens stellen (zie titel). Natuurlijk dienen zommige zaken extreem te worden gesteld om uiteindelijk maar iets daarvan daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen.

Wij hebben inderdaad zelf één van die 'verdomde' bedrijfswagens, maar die wagen is wel een 'echte' bedrijfswagen die jaarlijks misschien wel 40000-45000 km doet om iemand zijn/haar job dat nu éénmaal vraagt. EV's halen momenteel maximaal 500 km uit een batterij en dan moet je 'bijtanken' wat tijdens de job meestal niet zomaar even kan gedaan worden.

Resten de overige emissievrije technieken. Als die dan al de nodige radius hebben, stuitten ze op het 2de probleem dat nog veel delicater is. Eén persoon heeft namelijk een zware handicap, is gekluisterd aan een rolstoel en kan zich alleen over 'langere' afstand voortbewegen d.m.v. die auto en een ligfiets met drie wielen (een ligtrike dus met de 2 wielen achteraan). Gaan we ergens naartoe om te 'wandelen' of te fietsen, dan moet die fiets dus mee. Die hang je niet zomaar even op een fietsendrager en kan dus alleen in de auto mee. Dus, aangezien die fiets ruim meer dan 2 meter lang is en meer dan 85 cm hoog, heb je dus een auto nodig die genoeg binnenruimte biedt. Tussen de huidige wagens die we kennen, was er welgeteld 1 (met een klassieke aandrijving) die we konden kiezen. Dus dan heb je een emissievrije wagen nodig met 1) voldoende radius en 2) genoeg binnenruimte. En die is er momenteel gewoon niet (zelf al zou er geen budgettaire beperking zijn).

 

29 Reacties

12/03/2019 - 15:01

Hangt er gewoon vanaf wat je wenst en hoeveel je er persoonlijk voor wenst voor op te offeren. 

Wij hadden als bedrijfswagen nu de keuze tussen een ICE en een EV. 
Wij fietsen ook veel. Een EV waar je een trekhaak mag ophangen voor fietsendrager bestaat wel al. Dus dat is al geen punt. 
En je hebt ook dakdragers waar je je fietsen kan opplaatsen. 2x2 is al plaats voor 4 fietsen. Meer hebben wij op dat vlak niet nodig. 

Inzake gebruik hebben we wel een toegeving moeten doen: 135.000 km/4 jaar voor diesel  tegenover 120.000 voor een benzine en 80.000 Km voor een EV. Maar hier willen we ons gedrag wel in aanpassen. In de praktijk voor de meerderheid niet eens zo moeilijk. Ga je al twee keer nadenken of je je bedrijfswagen voor alles en nog wat gebruiken in plaats van waar hij aanvankelijk voor bedoeld was (en dat is gericht naar het gemiddelde algmeen gebruik van een slariswagen, niet naar jouw eerder uitzonderlijke situatie). 

De EV van onze keuze heeft een minimale actieradius van 350 km (winter) tot +500 Km (zomer bij gematigde rijstijl). De EV kan zowel op de parking van het bedrijf als aan de woning opgeladen worden. Laadpaal voor thuis zit in het pakket. De dagen dat we voor het werk enkel meer dan 300 km moeten doen zonder voorbij een openbare laadpaal  te komen of de tijd nie thebben om bij te laden (reserve in acht genomen) zijn uiterst zeldzaam. Daar vinden we dan wel een oplossing voor (bedrijf heeft niet gepersonaliseerde auto's in reserve voor occasionele lange dagafstanden). Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het sowieso, met eender welke wagen, niet aangeraden om meer dan 250 Km af te leggen zonder een rustpauze in te lassen. Bovendien schieten nieuwe laadpalen als kool uit de grond. Angst om er "niet te geraken" speelt zich dus eerder tussen de twee oren van gebruikers (met vooroordelen) af dan dat het nog een praktisch probleem is. 

Jouw wensen zijn inderdaad (buiten je wil) buiten het normale vraagpatroon. Zoals je zelf stelt ga je zelfs bij een ICE al problemen hebben om een (zakelijke) leasewagen te vinden die aan die eisen voldoet. Maar als je eerlijk bent moet je dan ook niet toegeven dat de rem eerder komt door de bijkomend eisen voor privégebruik dan voor het gebruik waar een "verdomde bedrijfswagen" (sic) eigenlijk voor bedoeld is? 

Kan de gemiddelde "salarisrijder" op de dag van vandaag dus al kiezen voor een EV zonder praktisch in de problemen te komen? Ik denk het wel. Ben er zelfs vrij zeker van. Voor de meerderheid zit de weerstand tussen hun twee oren en is louter gebaseerd op vooroordelen zonder praktische ervaring noch de wil om zijn//haar blik te verruimen. 
Wij hebben begin deze maand de stap naar een EV (als enige auto) dan toch gewaagd. 
Ook via de tussenstap van bedrijfswagen (zakelijke lease). Particulier zou het te besteden budget ons er nog van weerhouden. Moet ik ook niet flauw over doen. 

Kan iedere gebruiker van een salariswagen dat? Uiteraard niet. De transitie staat dan ook nog maar aan zijn begin. 

Kan jij, in jouw situatie dat? Vermoed dat ik, om de redenen die je privé aanhaalt, spijtig tot dezelfde conclusie moet komen. Lijkt me nog te vroeg. Maar zelf denk ik dat het niet al te lang meer zal duren (als budget geen probleem) is om binnen een vijftal jaar de switch te kunnen maken. Zoek bv. eens op de VW I.D. Buzz. Lijkt me op maat geknipt voor jouw wensen. 

12/03/2019 - 15:51

IvoB wrote:

Hangt er gewoon vanaf wat je wenst en hoeveel je er persoonlijk voor wenst voor op te offeren. 

In ons geval je leven dus.

Quote:

Wij hadden als bedrijfswagen nu de keuze tussen een ICE en een EV. 
Wij fietsen ook veel. Een EV waar je een trekhaak mag ophangen voor fietsendrager bestaat wel al. Dus dat is al geen punt. 

Geef dan eens een fietsendrager voor een deltatrike ?

Quote:

En je hebt ook dakdragers waar je je fietsen kan opplaatsen. 2x2 is al plaats voor 4 fietsen. Meer hebben wij op dat vlak niet nodig.

Een object van meer dan 2 meter lang, 90 cm hoog, 90 cm breed, grillig van vorm en 30 kg zelf maar 1 keer op een dak zetten dat 1,5 meter hoog is ... echt, ik denk het niet

Quote:

Angst om er "niet te geraken" speelt zich dus eerder tussen de twee oren van gebruikers (met vooroordelen) af dan dat het nog een praktisch probleem is. 

Leg dat maar eens uit aan iemand die 1,5 uur heeft om ergens te raken dat effectief 1,5 uur verder ligt, daarna een uur heeft om ergens te raken effectief op een uur rijden en dan 45 min. heeft om ergens te raken effectief op 45 min. rijden. En dan hebben we het nog niet eens over de verkeersdrukte, wegenwerken, ongevallen, ... waardoor iets dat bv. 45 min. duurt ineens dubbel zo lang duurt.

Quote:

Maar als je eerlijk bent moet je dan ook niet toegeven dat de rem eerder komt door de bijkomend eisen voor privégebruik dan voor het gebruik waar een "verdomde bedrijfswagen" (sic) eigenlijk voor bedoeld is? 

Is dat een pleidooi voor 2 wagens (altijd al er maar 1 gehad)? Want hoewel de grootste beperking inderdaad komt door die handicap, zijn de noodzakelijke eisen voor echt bedrijfsgebruik ook echt niet min. En gezien wat er momenteel op de markt is, zouden dat dan 2 wagens worden met een klassieke aandrijving.

Quote:

Zoek bv. eens op de VW I.D. Buzz. Lijkt me op maat geknipt voor jouw wensen. 

Die VW ID Buzz mag je op je buik schrijven. Heb die bekeken en forget it (en echt niet omwille van esthetiek).

12/03/2019 - 19:07

Wij hebben dit jaar een E-Evalia busje van Nissan gekocht en daar past zo'n deltatrike binnenin. Daarbuiten kan je dan ook nog normale fietsen op een fietsendrager meepakken.

13/03/2019 - 10:01

@Woubeir:

Blijkbaar heb je mijn punt volledig gemist. Waarvoor mijn excuses.

Om mijn eigen punt te verduidelijken:
Ik heb, dat dacht ik toch, duidelijk gesteld dat je probleem heden niet verholpen zal worden met een EV of ander emmissieloos voertuig, het is al moeilijk genoeg om een ICE te vinden die, zoals je terecht stelt, je persoonlijk probleem kan verhelpen.

Alle voertuigen moeten en kunnen tegen 2025 dus niet emisievrij zijn. Toch niet zo lang er geen oplossing aangeboden wordt die iedereen zijn noden leent.
Maar om dieper in te gaan op je vraagstelling in de titel van je topic heb ik getracht duidelijk te stellen dat voor een groot deel van de gebruikers van een bedrijfswagen het niet echt een praktisch probleem moet zijn om zich met een eigen voertuig lokaal emmissievrij te verplaatsen.
Persoonlijk denk ik dat we binnen dit en vijf jaar op dat vlak al veel meer keuzemogelijkheden zullen hebben. Jij, als ik je tenminste goed begrijp, denkt daar conservatiever over. De nabije toekomst zal het uitwijzen.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent over het huidige aanbod voor jouw specifieke situatie. Maar een paar jaar geleden had niemand met een bedrijfswagen echt een keuze om zich in de praktijk ecologischer te verplaatsen. Voor ons (en in ons bedrijf waar de bedrijfsleiding op dat vlak jaren voor loopt op de stagnatie in de politiek) was toevallig 2019 op dat vlak een keerpunt. Niet omdat de overheid ingreep maar de bedrijfsleiding in samenwerking met een paar autoconstructeurs.

Het gaat langzaam, misschien te langzaam vooruit. Maar daar zullen we het voorlopig, spijtig genoeg, mee moeten doen.
Anderzijds beweegt er eindelijk wel iets op dat vlak.

Ik durf het, na je reactie, bijna niet meer ter sprake te brengen maar er al eens aan gedacht uit de tredmolen, die je beschrijft in je reactie over je bedrijfsverplaatsingen, te stappen? Ik weet het, vergt ook een inspanning om buiten de lijntjes te denken en je leven om te gooien. Zonder daarom je leven te moeten opgeven.

Ik verkondig geen onbereikbaar theoretisch discours. Integendeel. Ik spreek uit eigen ervaring binnen ons gezin. In februari 2018 heb ik mijn diesel weggedaan. In oktober 2018 gestopt met mee te draaien in het tweeverdienersmodel en uithuizig werken. Ben voltijds huisman geworden. Mijn vriendin (met de beste vooruitzichten inzake verloning en voordelen via een werkgever) is vervolgens gestopt met uithuizig full time te werken. Zij heeft zich, om dit in de praktijk mogelijk te maken, ook herschoold naar een andere job. Wij doen het nu, louter finacieel gezien, met veel minder. Maar na een half jaar in de nieuwe situatie merken we wel dat het vermeende financieel nadeel in het geheel niet opweegt tegen de verkregen voordelen (o.a. terug meester van je eigen tijdsbesteding). We hebben ook helemaal niet het gevoel een deel van ons leven te hebben moeten opgeven. Het gevoel is zelfs dat we het echte leven (in de ware betekenis van het woord) herontdekt hebben.
We doen het nu ook enkel met één auto. Met een beperkte actieradius. Maar door ons vorig "leven" dratisch op te geven beperkt ons dat in de praktijk in niets. 

Uiteraard kan niet iedereen zo'n keuze even gemakkelijk maken.
Maar er al eens aan gedacht dat een combinatie van verandering van levens-/werkstijl met de tip van Charel misschien wel een (tijdelijke) oplossing kan zijn?

Uiteraard ben je vrij om te doen en te laten wat het beste bij je past. Ik wil alleen maar meegeven dat als je zelf bereid bent een stap te zetten er meer mogelijkheden zijn dan je op het eerste zicht zou denken.

Nu komt het me eerder voor dat je een vraag stelt en je, voor jezelf, het antwoord al gegeven hebt omdat je niet uit je bekende patronen kan of wenst te breken?

Algemeen gesteld lijkt me dit ook het probleem waarom een energietransitie vooralsnog niet lijkt te slagen. Iedereen (of toch dat deel van de bevolking dat een beetje nadenkt en er in slaagt zich te informeren) wenst een verandering ten goede. En liefst zo snel mogelijk. Maar zelf slagen ze er meestal niet in om uit een vastgeroest denkpatroon te breken. (Dit is een persoonlijke bedenking naar de omgeving in het algemeen toe, vat het dus niet persoonlijk op).

13/03/2019 - 10:05

charel wrote:

Wij hebben dit jaar een E-Evalia busje van Nissan gekocht en daar past zo'n deltatrike binnenin. Daarbuiten kan je dan ook nog normale fietsen op een fietsendrager meepakken.

Dat zou misschien een oplossing zijn voor zijn privésituatie. Maar, als ik de beschrijving van zijn werksituatie wat kan volgen, geen oplossing zijn voor de huisige situatie van combinatie werk + privé met één voertuig. De actieradius van de Nissan lijkt me nogal beperkt als je onderweg geen tijd hebt om bij te laden en/of te pauseren.

13/03/2019 - 10:07

Woubeir wrote:
Die VW ID Buzz mag je op je buik schrijven. Heb die bekeken en forget it (en echt niet omwille van esthetiek).

Om welke reden(en) dan wel?

13/03/2019 - 10:47

IvoB wrote:

Om welke reden(en) dan wel?

In de huidige werksituatie is zo'n model uitgesloten. Maar crucialer, elk zo'n model heeft een veel te hoge instap waardoor die persoon nooit zelfstandig meer in/uit de auto. En laat dat nu het kernwoord zijn: zelfstandigheid.

13/03/2019 - 11:15

Beste,

Moest het helpen, ik kan enkel nog zeggen dat ik er in gewone verkeerssituaties telkens meer dan 200 km mee kan rijden en dat hij daarna bij een snellader op minder dan een uur terug tot 80 % is opgeladen.

 

13/03/2019 - 14:29

IvoB wrote:

Persoonlijk denk ik dat we binnen dit en vijf jaar op dat vlak al veel meer keuzemogelijkheden zullen hebben. Jij, als ik je tenminste goed begrijp, denkt daar conservatiever over. De nabije toekomst zal het uitwijzen.

Als ik de plannen zie van de autoconstructuurs, dan ben ik inderdaad sceptisch. Ik hoop echt dat ik ongelijk krijg, maar ik vrees er voor.

Quote:

Ik durf het, na je reactie, bijna niet meer ter sprake te brengen maar er al eens aan gedacht uit de tredmolen, die je beschrijft in je reactie over je bedrijfsverplaatsingen, te stappen? Ik weet het, vergt ook een inspanning om buiten de lijntjes te denken en je leven om te gooien. Zonder daarom je leven te moeten opgeven.

Ik verkondig geen onbereikbaar theoretisch discours. Integendeel. Ik spreek uit eigen ervaring binnen ons gezin. In februari 2018 heb ik mijn diesel weggedaan. In oktober 2018 gestopt met mee te draaien in het tweeverdienersmodel en uithuizig werken. Ben voltijds huisman geworden. Mijn vriendin (met de beste vooruitzichten inzake verloning en voordelen via een werkgever) is vervolgens gestopt met uithuizig full time te werken. Zij heeft zich, om dit in de praktijk mogelijk te maken, ook herschoold naar een andere job. Wij doen het nu, louter finacieel gezien, met veel minder. Maar na een half jaar in de nieuwe situatie merken we wel dat het vermeende financieel nadeel in het geheel niet opweegt tegen de verkregen voordelen (o.a. terug meester van je eigen tijdsbesteding). We hebben ook helemaal niet het gevoel een deel van ons leven te hebben moeten opgeven. Het gevoel is zelfs dat we het echte leven (in de ware betekenis van het woord) herontdekt hebben.
We doen het nu ook enkel met één auto. Met een beperkte actieradius. Maar door ons vorig "leven" dratisch op te geven beperkt ons dat in de praktijk in niets.

Bij ons is dat gewoon geen optie. Zelf niet als niet naar de financiële kant wordt gekeken. Er is namelijk zoiets als jobsattisfactie. En een sociaal leven. Meer nog, wij hebben jarenlang (dus beide) een stap uit die tredmolen gezet. De ene gedwongen, de ander vrijwillig omdat die vond dat het gewoon zo hoorde. Geloof me, die persoon met een handicap was heel blij gewoon terug te kunnen gaan werken. Want elke specialist of zo liet horen dat die persoon nooit meer zou werken. Om dan eindelijk toch terug te kunnen keren naar je werk met een weliswaar andere jobinhoud, maar wel op je niveau, waar men gewoon doet (je zou er van verschieten hoe anders de meeste mensen ineens worden als ze geconfronteerd worden met iemand in een rolstoel), waar men jou en je werk apprecieert. En die andere persoon doet dat werk gewoon heel graag.

In ons geval is veranderen van job echt niet zo'n makkelijke keuze omdat onze maatschappij daar gewoon nog niet klaar voor is.

Quote:

Maar er al eens aan gedacht dat een combinatie van verandering van levens-/werkstijl met de tip van Charel misschien wel een (tijdelijke) oplossing kan zijn?

Ja (en zelfs al vrij veel). En nee dus (en geloof me vrij, dat vinden we gewoon heel jammer).

Quote:

Nu komt het me eerder voor dat je een vraag stelt en je, voor jezelf, het antwoord al gegeven hebt omdat je niet uit je bekende patronen kan of wenst te breken?

Zeg maar kan en voor een belangrijk stuk doen we dat al trouwens. 'Out of the box' is ons motto geworden.

13/03/2019 - 13:17

charel wrote:

Beste,

Moest het helpen, ik kan enkel nog zeggen dat ik er in gewone verkeerssituaties telkens meer dan 200 km mee kan rijden en dat hij daarna bij een snellader op minder dan een uur terug tot 80 % is opgeladen.

 

Charel,

radius is hier dus nog niet eens aan de orde. Want die persoon raakt daar al gewoon niet zelfstandig in.

13/03/2019 - 17:11

Woubeir wrote:
 Maar crucialer, elk zo'n model heeft een veel te hoge instap waardoor die persoon nooit zelfstandig meer in/uit de auto. En laat dat nu het kernwoord zijn: zelfstandigheid.

Daar heb ik inderdaad niet bij stilgestaan. 

Woubeir wrote:
In ons geval is veranderen van job echt niet zo'n makkelijke keuze omdat onze maatschappij daar gewoon nog niet klaar voor is.

Dat veranderen van job of het opgeven ervan, om welke reden dan ook, niet je persoonlijke keuze is of op dit ogenblik niet past in je persoonlijk profiel kan ik begrijpen. Iedereen moet zijn eigen rekening maken en/of keuzes maken waarbij hij zich goed voelt. 
Maar wat de "maatschappij" daarmee te maken heeft ontgaat mij volkomen. Je leeft toch volgens eigen inzichten en niet naar die van een ander? 
ps. mijn sociaal leven lijdt absoluut niet door een job op te geven. Heb nu zelfs meer tijd en keuzemogelijkheden om dit uit te diepen en te diversifiëren dan het grotendeels te laten afhangen van de "werkvloer".  

 

13/03/2019 - 17:15

Beste Woubeir,

Wij zijn nu 2019 en de tekenplanken bijde constructeurs staan vol met elektrische en waterstof wagens en SUV's voor de toekomst. Ieder merk is verplicht om over te schakelen want anders overleven ze deze tijden van verandering niet. Dus je moet je geen zorgen maken er zal wel iets in de toekomst zijn waar je je mee kan verzoenen.

Om u een idee te geven welke besparing elektrisch vervoer kan meebrengen geef ik je enkele cijfers en bedenkingen, waarover je zou kunnen nadenken:

  1. 1 liter benzine bevat 9.7 kWh energie
  2. 1 liter diesel bevat 10.5 kWh energie
  3. 1 m³ CNG (aardgas) bevat 9.8 kWh energie
  4. met een Nissan Leaf met een batterij van 30 kWh reed ik wekelijks in 1 trek naar Amsterdam (218 km) of een verbruik van minder 13.75 kWh/100 km.
  5. een audi e-tron heeft een batterij van 95 kWh en legt hiermee een afstand af van 400 km. Of een verbruik van 24 kWh/100km
  6. Ik rij ook met een benzinewagen met een verbruik van 6.8l/100km of een verbruik van 66 kWh/100km
  7. Er rijden vandaag al elektrische treinen op batterijen (Nederland, Duitsland en Australië) en er is vandaag al een regelmatige treinverbinding in Duitsland met een trein op waterstof.
  8. Er rijden vandaag wereldwijd al dagelijks elektrische bussen en vrachtwagens met batterijen of op waterstof. In China is er al een stad van 20 miljoen inwoners waar alle busverbindingen worden ingevuld door bussen op batterijen.

Als morgen de energieprijs  van 1 kWh hetzelfde is voor eender welke energiesoort (brandstof), dan weet iedereen zeer snel welke auto/vrachtwagen/bus/trein/mobiliteit hij nog koopt. Enkel de aanbieders die dan aan de vraag voldoen overleven dit nog! De race is open ...

Het is nog niet zover. Maar dit is wel 1 van de pistes die serieus moet genomen worden om in de toekomst de mensen te overtuigen om energie te besparen en de juiste keuzes te maken. De bedoeling is dat de prijs van elektriciteit hierdoor zal dalen, omdat dan de belasting op de andere energie zal gebruikt worden om het elektriciteitsnet te moderniseren en uit te bouwen.

13/03/2019 - 17:12

IvoB wrote:

Daar heb ik inderdaad niet bij stilgestaan. 

O, da's niet erg. Er zijn gewoon zoveel kleine dingen die zo evident lijken tot je ineens vaststelt dat het toch zo evident niet is als je ineens dit of dat niet meer kan.

13/03/2019 - 17:21

@ Luc V

Uit zijn teksten durf ik af te leiden dan Woubeir niet meer overtuigd moet worden van de voordelen van een EV tov een ICE.
Hij vraagt zich waarschijnlijk af of er tegen 2025 (hoe hij aan die datum komt is ook nog een open vraag voor mij), voor zijn specifieke situatie, emissievrije alternatieven voorhanden zullen zijn om de gezinsnoden te vervullen. 
Aan plannen op tekentafels heeft hij niet veel als die tegen 2025 niet in de realiteit kunnen uitgevoerd worden. 

ps. Het is wel de eerste keer dat ik hoor van de mogelijkheid tot een emissievrije verplichting voor bedrijfswagen tegen 2025. 

13/03/2019 - 17:28

Luc Vandamme wrote:

Beste Woubeir,

Wij zijn nu 2019 en de tekenplanken bij de constructeurs staan vol met elektrische en waterstof wagens en SUV's voor de toekomst. Ieder merk is verplicht om over te schakelen want anders overleven ze deze tijden van verandering niet. Dus je moet je geen zorgen maken er zal wel iets in de toekomst zijn waar je je mee kan verzoenen.

De vraag is vooral of er ook aanbod gaat zijn voor je nichevraag.

Verder is 'verzoenen met' hier niet de juiste bewoording. In onze situatie is het op dat vlak echt wit of zwart: het kan dat of het kan dat niet. Als er niks is dat dat kan, dan zitten wij met een gigantisch probleem. Op dat vlak is het gewoon nu een heel lastige situatie: enerzijds heb je nu iets dat werkt; anderzijds weet je dat die transitie broodnodig is, maar voor ons persoonlijk kan dat uitdraaien op een ramp.

13/03/2019 - 17:29

Tekentafel: tegen 2021 heeft bvb alleen Volkswagen (zonder Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, ...) reeds een aanbod van 30 elektrische modellen en tegen 2025 is hun doel om 70% van alle productie elektrisch te hebben. Alle andere merken zijn even hard, als nog niet harder, bezig. Voor de merken is het een overlevingsstrijd die ze enkel kunnen winnen door nu zo snel mogelijk te over te schakelen. Men is al marktaandeel  verloren in de grootste aziatische markt (China) en Tesla is al het lucratieve bovenste segment van de auto-markt aan het innemen in de VS en in Europa, waardoor de andere merken hier al achteruit boeren.

13/03/2019 - 17:32

die 2025 komt uit één van de eisen die de BBL geformuleerd heeft.

13/03/2019 - 17:45

Voor iedere nichevraag komt er een aanbod. Andere voorbeelden van niches zijn ziekenwagens, brandweerwagens, geldtransport, vuilophaling, ...

Sommige van die niches kampen met dezelfde problemen als jij met lage instap, grote deuren, plaats, ... 

En ook nu worden er wagens aangepast voor andersvaliden, dit zal in de toekomst niet veranderen.

13/03/2019 - 17:50

Luc Vandamme wrote:

Voor iedere nichevraag komt er een aanbod. Andere voorbeelden van niches zijn ziekenwagens, brandweerwagens, geldtransport, vuilophaling, ...

Sommige van die niches kampen met dezelfde problemen als jij met lage instap, grote deuren, plaats, ... 

in vergelijking met onze nood zijn dat eigenlijk geen niches. Hoeveel ambulances/brandweerwagens/huisvuilophalers/... rijden er rond op de wereld ? Ik heb het hier over vraag naar misschien 10 wagens ... mondiaal .

13/03/2019 - 19:00

Woubeir,

Als het moet zijn ter vervanging van een huidige ice wagen die ook zo speciaal is dat er misschien maar 10 mondiaal rondrijden, over welke huidige wagen gaat het dan ? Wellicht is dat dan ook een aanpassing.

13/03/2019 - 19:16

Nee, ik zeg niet dat de huidige wagen zo speciaal is. Integendeel. Maar het is wel de enige wagen die voor ons uiteindelijk kon. De vraag is nu vooral of die over een jaar of 5 in een emissievrije variant gaat bestaan die hetzelfde kan als nu. En dan vrees ik van niet  (ook gebaseerd op de toekomstplannen die al bekend zijn).

Ja, van die wagen rijden er nu veel rond. Maar ik ben er ook wel zeker van dat 99,9% van de huidige gebruikers gewoon niet die noden heeft met die wagen die wij hebben. en dat die geen probleem gaan hebben met een schijnbaar kleine verandering. Alleen kan zo'n schijnbaar kleine verandering voor ons een gigantisch verschil maken.

13/03/2019 - 20:36

Woubeir,

Ik weet niet of het de bedoeling is maar je spreekt nogal raadselachtig over de huidige wagen en dat wekt mijn nieuwsgierigheid.

Het blijkt helemaal geen speciale wagen maar anderzijds dan weer wel omdat het blijkbaar de enige is die kan dienen voor het gestelde doel. Hij zou dan ook wel zo speciaal zijn dat je vreest dat er geen emissievrije variant of gelijkwaardige van kan komen.

Mogen we dan weten over welke wagen het gaat

13/03/2019 - 20:56

Ja, een VW Passat Variant.

Wij hebben die vergeleken met hopen wagens en hoe 'gewoontjes' die ook mag lijken, het is echt de enige wagen binnen het budget die ons kan bieden wat nodig is.

13/03/2019 - 21:38

Er bestaat toch al enkele jaren een Passat Variant GTE? 

Zou me verwonderen dat ze die lijn binnen een aantal jaren dan niet gaan doortrekken naar een full EV. 

ps. Een voorstel van BBL is wel nog ver verwijderd van een uitvoerbaar beleidsbesluit. 
En als dat al werkelijkheid wordt tegen 2025 is het nog de vraag of PHEV dan ook gelijktijdig hetzelfde lot zal ondergaan dan ICE.

13/03/2019 - 21:46

In de Passat Variant die dit jaar een facelift krijgt kan je maximaal 70 km op de batterij rijden en je geeft een pak koffervolume op. Over een paar jaar zou dat voor ons toch wel rond de 1000 moeten zijn zonder verlies aan kofferinhoud. De volgende echte versie van de Passat is gepland voor ten laatste 2023.

Tuurlijk is dat voorstel nog ver van een beleidsbesluit, maar nu vraag je ons te vertrouwen op de politiekers. Maar echt bekend voor hun gezond verstand, gedurfde tegendraadse visies, ... zijn die nu niet

13/03/2019 - 23:01

Aan politiekers wordt gevraagd om een duidelijke lijn uit te zetten. Als politiekers deze lijn aanpassen aan lobbygroepen van bedrijven, dan komen we aan schandalen zoals het diesel schandaal of het verdelgingsmiddelschandaal, of belastingsschandalen, ....

Dit is de uitdaging om politiekers te kiezen die duidelijke keuzes maken zodat samenlevingen en bedrijven zich aanpassen en elkaar niet in de weg lopen.

Terug naar uw keuze:

Een Passat variant heeft met de nieuwe versie alleen een plug-in hybride versie die 70 km elektrisch kan rijden. Deze hybride versie komt meer dan 20 jaar te laat t.o.v. Toyota die zijn Prius al heeft geïntroduceerd in 1997 ter gelegenheid van de opening van de Kyoto conferentie in Japan (ja, daarvoor werd deze ontwikkelt om gereed te zijn bij de opening van de conferentie).

Trouwens Toyota is nu aan het werken dat (als sponsor mobiliteit) voor de olympische spelen van 2020 in Tokyo alle vervoer ofwel met waterstof ofwel elektrisch zal gebeuren. Zowel het individueel vervoer als het openbaar of gezamelijk vervoer zal met nieuwe technologiën gebeuren.

Een plug-in hybride is nog steeds geen elektrische auto en is alleen maar een tussenstation naar full-elektrisch. 

De Passat is wereldwijd de meest verkochte auto bij VW (meer dan de Golf) , hij heeft een groter broertje bij Skoda (Superb) en zal zeker evolueren naar een een volledig elektrische wagen. Hij is 1 van de cash-cows in het VW gamma. De passat zal zelfs 1 van de eerste VW's zijn die je volledig elektrisch kan kopen. Dus ik zie niet in dat je daar nu  een probleem van moet maken. 

14/03/2019 - 08:53

Woubeir wrote:

In de Passat Variant die dit jaar een facelift krijgt kan je maximaal 70 km op de batterij rijden en je geeft een pak koffervolume op. Over een paar jaar zou dat voor ons toch wel rond de 1000 moeten zijn zonder verlies aan kofferinhoud. De volgende echte versie van de Passat is gepland voor ten laatste 2023.

Je moet je niet blindstaren op de huidige situatie en deze extrapoleren naar een te verwachten situatie in de nabije toekomst. Het gaat tegenwoordig redelijk snel in het zakelijke rijden wat betreft de omslag van ICE naar EV. daarin treed ik de visie van Luc volledig bij en ook zijn verwachtingen in verband met toekomstige uitvoeringen van de VW Variant.

Begin 2018 moesten wij ook onze huidge diesel inruilen voor een opvolger. Er was toen geen enkele bruikbare EV beschikbaar. We hebben ons vierjarig contract dan verlengd tot een vijfjarig contract in de hoop in 2019 wel te kunnen kiezen voor een bruikbare EV.
Begin 2019 was de situaatie al helemaaal anders. Hadden we begin 2018 binnen het budget nog een ruime keuze in het ICE aanbod van 30K tot 35K en voor PHEV tot 45K was dat dit jaar al volledig anders. Binnen hetzelfde budget waren de nep PHEV volledig verdwenen (de inzichten verruimen zich dus wel en terecht) en had je in het ICE segment nog maar de keuze (binnen een ongewijzigd budget) in de range 20.000 - 28.000 €. Maar er waren plots wel vier (voor ons en binnen hetzelfde zakelijk leasebudget)) bruikbare EV's beschikbaar met een budget tot 50.000 €. Het kan dus snel gaan.
Ik verwacht dus de komende vijf jaar dat die spreidstand tusssen zakelijk ICE en EV nog verder zal evolueren in het nadeel van ICE en voordeel van EV. Bijna niemand zal met zijn huidig budget dan nog een betaalbare ICE kunnen kiezen (om van de eigen bijdrage nog maar te zwijgen) en er zal een redelijk ruim en gevarieerd aanbod zijn in het EV segment. In ons bedrijf verwachten ze al dat van de huidige vier modellen dit eind 2019/begin 2020 dit zal uitbreiden naar een twwintigtal modellen (ter zijde: een VW Passat Variant valt nu zelfs al buiten ons budget).
Wij hebben dan nu ook zonder aarzelen (zeker na een uitgebriede proefrit met een EV, zeer ontspannen rijden tov een ICE) gekozen voor een EV waarvan de laadruimte groter is dan die van zijn identieke PHEV versie en zelfs helemaal niet moet onderdoen voor de ICE uitvoering. In tegenstelling tot een PHEV ligt het batterijpack van een EV verdeeld over de vloer en niet in de koffer. Dat komt uiteraard het komfort (vlakke vloer, geen middentunnel), de laadruimte (er wordt geen deel van de koffer ingenomen door een vierkante doos), de rijkwaliteiten (betere gewichtsverdeling en lager laadpunt) en het onderhoud (geen twee technieken tov een PHEV/minder bewegende delen en eenvoudigere techniek dan in een ICE)  ten goede.
Onze keuze voldoet uiteraard nog niet aan jouw verwachtingen maar is (op één jaar tijd) toch al een enorme stap in de goede richting.
Ik twijfel dus ook niet aan de visie die Luc hier weergeeft.

Je eis (?) dat een auto 1.000 Km zou moeten kunnen rijden zonder bijladen/tanken vind ik dan wel onrealistisch. Hier ga je het in de toekomst ook moeilijk mee krijgen bij een ICE. Onder druk van allerlei verbruiksnormen wordt de tankinhoud van een ICE ook steeds kleiner en worden uitvoeringen die nog probleemloos een actieradius van 1.000 Km halen eerder een zeldzaamheid.
Vergeet ook niet dat een EV (tenminste als je beschikt over een eigen garage of oprit) 's morgens volgeladen voor je klaarstaat en je er niet eerst mee naar een tankstation moet rijden. Idem als je werkgever op de bedrijfsparking laadpalen voorziet (ik weet niet of je werkt voor een werkgever of zelfstandige bent). Laadpalen en het vermogen van EV's om snel te laden (vooral via DC) neemt ook gestadig toe zodat de laadtijd steeds kleiner wordt. 

Wat de politici betreft is er daar blijkbaar toch ook een kleine mentaliteitswijziging bezig. Zie hun recent besluit (wel nog afwachten wat de werkelijke teksten opleveren) in verband met de prosumentenregeling en de digitale meter. Ze hadden net zo goed ongewijzigd de visie van de VREG kunnen volgen.

14/03/2019 - 13:15

De algemene lijn die "Groen" wil uitzetten met betrekking tot dit topic wordt nu wel duidelijk.
Daarme vergeleken is het standpunt van de BBL eerder gematigd (en volgens mij realistischer naar een uitvoerbare consensus).

15/03/2019 - 11:41

We zullen zien.

Is die 1000 km een harde eis ? Nee. Die hangt niet af van de handicap en dat is nu eenmaal bepalend. Zelfs al zou de radius maar 50 km zijn en ligt die van andere EV's 10x tot 20x zo hoog, als dat model de enige is dat voldoet aan de noden van de handicap, dan zal het die moeten worden. Het zal enorm vloeken worden, maar het zal dan zo moeten.