Min. Rd- waarde om wandverwarming (binnenmuur) juiste richting uit te sturen? | Ecobouwers.be

U bent hier

Min. Rd- waarde om wandverwarming (binnenmuur) juiste richting uit te sturen?

05/09/2016 - 09:51

Volgend weekend plaatsen we wandverwarming in de living als extra 'comfortverwarming' bovenop/naast de klassieke radiator (die we in warmere winters gewoon dicht willen draaien). De verwarming komt tegen een binnenmuur en wordt afgewerkt met leem. Omwille van binnenmuur is zwaar isoleren in principe niet nodig. De achterliggende ruimte is een bijkeuken en zal wel verwarmd zijn (vloerverwarming), maar doorgaans net enkele graden minder dan onze living.

We willen echter wel de warmte vooral richting living sturen, vandaar dat ik eerst een beleembare isolatieplaat tegen de muur zal bevestigen. Ik heb daarbij de keuze tussen volgende beleembare opties:

  • Pavatex isolant 16mm (Rd-waarde 0,3)
  • Heraklith vezelcementplaat 25mm (Rd-waarde 0,3)
  • Pavatex isolant 20mm (Rd-waarde 0,46)
  • Dikker kan, maar dan wordt het direkt een Pavatherm 40 mm (Rd 0,89) - ik zie geen alternatieven op 25 of 30mm

We vragen ons nu af welke we best nemen (en welke min Rd waarde) om het merendeel van de warmte aan de leemwand af te geven ipv aan achterliggende muur? 

10 Reacties

05/09/2016 - 10:25

Een klassieke bakstenen muur heeft geen grote isolatiewaarde. Een significant gedeelte is zelfs het gevolg van overgangsweerstanden tussen lucht en muur. Jammer genoeg maakt dat het moeilijker om het effect te bepalen van de isolatie achter de muurverwarming.

Ik verwacht, maar onder alle voorbehoud, op basis van eigen berekeningen op basis van de u-wert.net gegevens:

Muur achter wandverwarming zonder isolatie Rd : 0,206
Muur achter wandverwarming met 0.3 isolatie Rd : 0,506
Muur achter wandverwarming met 0.46 isolatie Rd : 0,666

05/09/2016 - 11:58

Bedankt voor je reactie en het inschatten van Rd-waarden van de combinatie muur + wandisolatie.

Maar hoe moet ik deze waarden nu interpreteren voor onze hoofdbreker? Met name, vanaf welke dikte zal de wandisolatie de stralingswarmte 'significant' de leemwand insturen in plaats van de bakstenen muur (die van ons is overigens 30cm dik)? 

06/09/2016 - 14:25

Dag Fredman,

de warmteafgifte aan de andere kant van de 30 cm dikke binnenmuur gaat verwaarloosbaar zijn in vergelijking met de warmteafgifte aan de livingzijde. Ik zou de extra kost niet maken, noch de extra moeite...

06/09/2016 - 16:07

Je bedoelt de extra kost voor een dikkere isolatieplaat of de extra kost voor wandverwarming toucourt?

07/09/2016 - 10:56

De wandverwarming zou ik zeker doen, ik bedoel de extra kost voor de isolatie.

07/09/2016 - 11:26

Voor prijs is het verschil beperkt, de moeite moet is sowieso doen. Ik moet immers een beleembare plaat tegen de muur zetten (alle pleister afbikken zie ik gezien stof in living niet zitten) waar de wandverwarming wordt tegen gezet. Belangrijkste criterium is ruimteverlies, ik wil die plaat daarom zo dun mogelijk houden. Met 20mm (Rd 0,46) zou ik naar schatting 20 à 30% van mijn vermogen 'verliezen' aan de verkeerde kant van de binnenmuur - dat lijkt me aannemelijk, vooral dat die warmte daar ook niet verloren is. 

07/09/2016 - 11:43

Hmm, ik ga de muurverwarming in de bestaande pleister infrezen met stofafzuiging. Vervolgens de buis erin en terug dichtsmeren. Een dergelijke isolatieplaat kost toch gauw € 15 à € 20 /m² + de leemafwerking. Persoonlijk vind ik dat prijzig voor een verwarming. Weet natuurlijk niet over hoeveel opp het gaat.

07/09/2016 - 12:30

Even naast de topic:

wouter, dat lijkt me een stevige klus waarbij je vermoedelijk toch de hele muur opnieuw zal moeten uitpleisteren (zou me verbazen dat alles netjes blijft hangen en je simpelweg de tientallen meters sleuf kunt dichtpleisteren). Daarnaast heb je natuurlijk ook 'massa' nodig rondom de buizen die mee opwarmt. Pleisterlagen lijken me zelden 16mm dik te zijn, je zal dus ofwel de alpex buizen mee in de baksteen moeten frezen ofwel een extra pleisterlaag erop zetten om de buizen ook nog eens goed te kunnen bedekken. Heb je ook al eens gedacht hoe je de buizen tijdens de werken zou vastzetten in de sleuven?

Als je huidige muur netjes vlak is, zou ik het voor de kost én vooral moeite zeker niet laten om met een isolatieplaat te werken. Ze kosten BTW incl iets van een 6,5 euro/m2 en zijn met nagelpluggen en rondellen vlot te bevestigen op je bestaande muur. Vervolgens enkele Alpex-houders ertegen en dan je buizen erin klikken en bezetten. De 20m2 muur die we sowieso ook esthetisch graag in de leem hadden gezet kost ons  ongeveer 300 à 500 euro (ik werk mee met leembezetter). We integreren deze klus wel in de rest van de leemwerken. 

Een alternatief is van die ingefreesde WVW-platen (met daar dan bv nog fermacell-plaat tegen), maar dan ben je meer geld kwijt én je systeem is minder effectief (buizen niet volledig in de massa) 

07/09/2016 - 12:54

Fredman,

bedankt voor de waarschuwing maar ik heb dit al gedaan in andere kamers en het werkt prima. De buizen zet ik vast met klemmen die ik vastschroef in de baksteen, (waar nodig want doorgaans volgt de buis vrij aardig de smalle sleuf). 

Ik begrijp niet goed dat je spreekt over te weinig massa in geval je de buizen infreest terwijl je je wel zorgen maakt dat er aan de andere kant van jouw muur teveel stralingwarmte zou verloren gaan. Ik kan je verzekeren dat dit hoegenaamd geen probleem is. Er is immers maar een klein gedeelte van de buis waar geen massa rond zit (de voorkant). De rest van de oppervlakte kan zijn warmte wel kwijt aan de massa, zeker als de verwarming quasi permanent aanstaat.

Enfin, als je de muur in leem wil zetten voor het esthetische verandert dat de zaak natuurlijk. Dan is het inderdaad verstandig om op de door jouw beschreven methode te werk te gaan. Prijstechnisch volgens mij niet de beste oplossing maar het oog wil ook wat.

07/09/2016 - 13:15

Interessant dat het ook zo haalbaar is, inderdaad kost-efficienter. Voor ons is het geen optie (teveel stof, te slechte kwaliteit pleisterwerk en het oog dat wat wil) maar voor anderen misschien wel. 

I.v.m. massa, ik bedoelde dat er een minimum aan massa rond de buis moet zitten om van een warmtemuur te spreken. Leem leent zich daar heel goed toe (en ik wil dus vooral een stuk massa aan de leefruimte-kant opwarmen). Als je buizen infreest en inplakt in bakstenen muur, ontbreekt het je inderdaad niet aan massa. De gehele muur zal opwarmen en kan zo inderdaad zijn ding doen (langs beide kanten weliswaar)