Met de digitale meter in aantocht heeft investeren in zonneboiler zin? | Page 3 | Ecobouwers.be

U bent hier

Met de digitale meter in aantocht heeft investeren in zonneboiler zin?

afbeelding van Breynder
04/02/2021 - 19:21

In mijn huis met bouwaanvraag van 2011, heb ik destijds gekozen om te verwarmen en SWW te maken met een lucht/water warmtepomp. Op het EPB verslag staat een K-peil van 37 en een E-peil van 33. De gemiddelde U-waarde is 0,38W/m3K. Het beschermd volume bedraagt 618,83m3 en het verliesoppervlakte is 551,63m2. In de samenvatting staat een netto energiebehoefte voor verwarming van 49,11 (zonder eenheid?) en het jaarlijks primair energieverbruik per eenheid vloeroppervlakte is 67kWh/m2.

Het gelijkvloers wordt verwarmd met vloerverwarming en op de bovenverdieping worden de slaapkamers met lage temperatuurconvectoren Strada DBE's verwarmd en de badkamer met een Vasco Alisma 1790 Watt. Warmtepomp is een Atlantic Alfea excellia tri 11 met kit voor 2 zones split (gelijkvloers en boven) met een boiler van 300L voor SWW.

Om mijn elektriciteitsverbruik met de warmtepomp af te dekken heb ik 24 panelen van 260Wp liggen voor een totaal van 6,24kWp met een solaredge 3-fase omvormer van 4kW. De panelen liggen in Oost-West opstelling waardoor ik dus een kleinere omvormer heb kunnen nemen en dus minder prosumententarief moet betalen en de kans op zelfverbruik maximaliseer. Jaarlijkse opbrengst is ongeveer 6MWh.

Sinds de meteropname eind november heb ik deze winter al 2500kWh verbruikt op de terugdraaiende teller. Bovenverdieping geen warmtevraag en beneden verdieping op 21graden, geen verbruik van SWW. ( ik woon er nog niet, voorlopig enkel daar tijdens thuiswerk en door de dag in het weekend). Gemiddeld verbruikt de warmtepomp over jaarbasis 4500kWh zonder SWW. Dit vind ik redelijk veel en met de komst van de digitale teller, vrees ik dat ik de investering van de warmtepomp en zonnepanelen nooit meer ga terugverdienen.

Op dit moment krijg ik volgens tellercompensatie.be een compensatie van 2400€ als ik een digitale teller zou krijgen. Ik neem aan dat dit bedrag per jaar zal afnemen als de meter later geïnstalleerd zal worden. Momenteel is er ook nog de premie voor een zonneboiler te plaatsen van 550€/m2.

Nu vraag ik mij af of het op termijn niet beter is om nu toch de digitale meter te nemen en met de compensatie een zonneboiler te laten plaatsen? In combinatie met de subsidie, hoop ik dat de eigen inbreng uiteindelijk minimaal is.

vraag is natuurlijk of de zonneboiler voldoende warmte kan opwekken om het verbruik van de warmtepomp in de winter te minimaliseren? Is dit een kwestie van een heel groot buffervat er bij te nemen? En wat zou dit dan betekenen in grote orde van investering?

 

89 Reacties

afbeelding van IvoB
10/08/2021 - 13:10

Op basis van bijkomende elementen. 

Isoleren op zich heeft geen invloed.

Maar als je via de buitenmuur isoleert moet je nieuwe gevelbekleding aanbrengen en het plaatsen van nieuw driedubbel glas over een grotere oppervlakte is ook een ingrijpen waarvoor je geen bouwvergunning nodig hebt maar wel een melding moet maken aan het lokale bestuur. En deze geven deze melding dan door aan de plaatselijke afdeling van  de administratie van de patrimoniumdocumentatie van de federale overheidsdienst financiën. En deze doet dan op zijn beurt een upgrade van het KI naar de huidige situatie en volgens de kostprijs van recente verhuurwaarde (en niet meer volgens de oude gekende doch geïndexeerde waarde).

Of de werkelijk te betalen OV met factor 2.5 zal verhoogd worden weet ik nog niet gezien ik de OV van dit jaar nog niet ontvangen heb en de herschatting pas eind 2020 gebeurde. 

Wanneer je dus zou isoleren (bv. binnenzijde dak) zonder daarvoor een bouwvergunning of verbouwingsmelding te maken zal het idd geen invloed hebben. 

Doch wanneer Breynder de crepi van zijn buitenmuur zou werwijderen, zou na isoleren en dan terug afwerken vermoed ik dat hij daar ook rekening moet mee houden (gezien zijn woning al van 2011 is).  

afbeelding van Luc Vandamme
10/08/2021 - 17:38

Breynder,

Ik heb de combinatie zonneboiler (ZB), zonnepanelen (ZP) en Warmtepomp (WP).

De combinatie van een warmtepomp (WP), zonneboiler (ZB) en zonnepanelen (ZP) met een batterij (Bat) is een zeer goede keuze.

Iedere kWh die je met je WP verbruikt en van je zonnepanelen komt, is direct verbuik en draagt bij aan een goed beheer van je zelfconsumptie en je zelfvoorziening (onafhankelijkheidsgraad). Vergeet niet dat je in februari en maart, dus wanneer je ook nog moet verwarmen (stoken) al heel veel zon hebt en heel veel productie uit je zonnepanelen die je direct kan gebruiken op deze manier en niet op een andere manier kan toewijzen aan een andere verbruiker. Bovendien kan je in deze maanden ook bijkomend nog heel wat niet onmiddellijk bruikbaar vermogen uit je zonnepanelen opslaan in een batterij. Op jaarbasis kan ik 25% van de elektrische energie voor mijn WP (enkel functie verwarmen) uit directe opbrengst (zelfconsumptie) van mijn zonnepanelen halen. Ik heb geen batterij, maar met een batterij zou 5% extra op jaarbasis als indirecte zelfconsumptie ook makkelijk haalbaar zijn.

Ik heb bovendien ook een zonneboiler (ZB) gecombineert met mijn WP en haal nog eens 25% energie voor warmtetoepassingen uit dit systeem. Dit betekent dat 79% van mijn jaarlijks SWW verbruik hierdoor gedekt is en 10% van mijn verwarming moet niet meer door mijn WP worden gedekt.

Hieronder de cijfers en grafieken uit 2020 van mijn warmte afgifte voor vloerverwarming (vv) en Sanitair warm water (SWW).

Dus dit zijn afgiftecijfers (energie die gebruikt wordt om  te verwarmen) en zijn dus nog geen verbruikscijfers. Voor het elektrisch verbruik in te schatten bij een WP moet je de afgiftecijfers (energiegebruikscijfers) WP nog delen door 3.12 (mijn COP voor 2020). Voor de elektrische verbruikscijfers van oorsprong ZB te kennen, moet je de ZB afgiftecijfers delen door 14 . Daarenboven werkt de zonneboiler enkel als de zonnepanelen ook werken en dus is de ZB altijd direct verbruik (zelfconsumptie) van opbrengst uit zonnepanelen.
 

Volgende grafiek geeft weer dat de ZB iets meer dan 10% van mijn totale warmteafgifte levert voor verwarmingsdoeleinden en vooral 79.5% van het SWW levert. Dit komt omdat in de zomerperiode er geen enkele andere afnemer is dan SWW voor deze warmte. 

Om dit duidelijk te maken heb ik dan ook de maandelijkse dekkingsgraden van de ZB voor iedere toepassing toegevoegd.

Hieronder de grafiek met het energetisch effect van de ZB in het totaal van de warmteafname voor mijn woning. Alle andere warmte-aanmakers zijn hier mede in beeld gebracht.

De opbrengst (2020) van mijn ZB met een SWW gebruik van gemiddeld 2 kWh/dag en een energieaanvoer voor verwarming van 255 kWh (zie andere grafieken). 

Opvallend zijn de piekopbrensten in het zonnige gedeelte van de winter en de constante opbrengsten in de zomer.

De kunst om met een ZB te werken is: steeds zorgen dat je aan (1) lage t° werkt en steeds verbruikt wat je aanmaakt. Het heeft dus geen enkele zin om het buffervat met een andere externe warmtebron aan te vullen. Deze veel gebruikte techniek (aanvullen met extra warmte) zorgt er enkel voor dat de ZB minder kan opbrengen en dat dus het rendement vermindert.

De (1) lage t° is nodig omdat dan de collectoren op het dak ook hun warmte kunnen afgeven bij lagere t°n. Bvb. ik kan in de winter werken met dak collector t°n van 35°C tot 40°C omdat ik mijn warmte ook op deze, of een nog lagere, t° kan (2) gebruiken voor mijn verwarming en dat ik SWW water van 28°C tot 34°C  kan bijverwarmen via een doorstromer om SWW aan te maken van 43°C. Dit maakt dat ik in de winter het maximum (voor mijn installatie) uit de ZB kan halen. Dit zie je ook aan de opbrengst van de ZB in de winter is er meer thermisch energiegebruik (warmte) en dus zal in de winter er meer opbrenst zijn dan in de zomer. In de zomer is er minder verbruik (enkel 60 kWh/maand) en zal de zonneboiler dus ook enkel werken om deze afgenomen energie bij te vullen. Als je dan de buffer t° verhoogt (boven de 55°C) dan zal je ZB meer opbrengen, maar deze meeropbrengst staat dan voor de isolatieverliezen gegenereerd door de buffer/boiler.

Dus mijn ZB opbrengstcijfers kunnen in het niets vervallen bij een groter huishouden (met groter gebruik van SWW). Mijn ZB staat bvb in de zomer 70% van de tijd dat de zon schijnt stil omdat er niet genoeg energie meer bij kan in mijn buffervat van 420 l (SWW gebruikt maar gemiddeld 2 kWh/dag en dat is ook hetgeen iedere dag bijgevuld moet worden). Bij een groter gebruik (grotere vraag bij bvb groter huishouden) zal deze zelfde ZB in de zomer dus veel meer energie geven en zal de buffer meer energie kunnen opslaan, dan in mijn geval.  Ook is het zo dat als je minder thermische energie (warmte) gebruikt (bvb 1 persoon en niet alle dagen aanwezig) je ook minder opbrengst van dezelfde ZB zal hebben in de zomer. In de winter zal de opbrengst vooral afhangen van de lage t° waarmee uw verwarming kan werken, want deze zal bepalen of de warmte afkomstig van de ZB kan gebruikt worden. 

Voor mij is een ZB een zeer welkome aanwinst om warmte aan te maken en verbruikt op jaarbasis 64 kWh elektriciteit (inclusief het aanmaken van meer dan 10% bufferverliezen zijn mee opgenomen in het verbruik van 64 kWh) om 841 kWh nuttige (bruikbare) thermische energie (warmte) aan te maken. Met een zonneboiler, zoals met een warmtepomp is energiegebruik  dus veel groter dan het effectieve energieverbruik. Het verschil tussen gebruik en verbruik is de COP of de energetische hefboom van de WP of de ZB.

Als ik mijn door de ZB toegevoegde warmte zou aanmaken met een

  • (A) warmtepomp zou ik een verbruik  hebben van 360 kWh elektriciteit d.i. 70 kWh voor het verbruik  van de WP voor verwarming met een COP van 3 en 290 kWh voor het verbruik van de WP voor SWW met een COP van 2. Dit is bijna 6 keer het energieverbruik van mijn ZB voor hetzelfde energiegebruik aan warmte.
  • (B) elektrische doorstromer voor SWW en een WP voor verwarming zou ik 645 kWh elektriciteit (585 kWh voor SWW en 70 kWh voor de WP voor verwarming) verbruiken. Dit is meer dan 10 keer het energieverbruik van mijn ZB voor hetzelfde energiegebruik aan warmte.
  • (C) elektrische boiler met legionella beveiliging (opwarmen aan 60°C en meer) en verwarmen met een WP, zou ik 820 kWh elektriciteit verbruiken (731 kWh voor SWW omdat er boilerverliezen van 20% zijn bij deze t°n en 70 kWh voor de WP voor verwarming). Dit is meer dan 11 keer energieverbruik van mijn ZB voor hetzelfde energiegebruik aan warmte.
  • (D) met een gascondensatieketel zou ik een verbruik hebben van 1070 kWh of 115 m³ gas (bij een ketelrendement van 80% voor SWW wegens de vele aan-uit cycli en de veranderende belasting en een rendement van 85% voor verwarming als gemiddeld rendement van gascondensatieketel van 107% toprendement). Dit is bijna 16 keer het energieverbruik van mijn ZB voor hetzelfde energiegebruik aan warmte. Dan spreken we nog niet van de CO2 en fijnstof uitstoot, want de ZB werkt enkel met energie uit de zonnepanelen omdat deze steeds actief zijn als de ZB actief is.

De ZB heeft dus geen enkele CO2 of andere uitstoot bij activatie van de warmteproductie. Het is enkel de CO2 uitstoot van de productie van de verschillende elementen van de ZB die in rekening moet gebracht worden. Dit CO2 surplus bij productie van de apparatuur, zou ook moeten berekend en toegevoegd worden bij alle andere warmte-aanmakers waar dit als afschrijving ook in surplus moet komen van de reële actieve CO2 uitstoot bij activatie van de warmte-aanmaak.

afbeelding van Luc Vandamme
10/08/2021 - 16:24

IvoB wrote:

Op basis van bijkomende elementen. 

Isoleren op zich heeft geen invloed.

Maar als je via de buitenmuur isoleert moet je nieuwe gevelbekleding aanbrengen en het plaatsen van nieuw driedubbel glas over een grotere oppervlakte is ook een ingrijpen waarvoor je geen bouwvergunning nodig hebt maar wel een melding moet maken aan het lokale bestuur. En deze geven deze melding dan door aan de plaatselijke afdeling van  de administratie van de patrimoniumdocumentatie van de federale overheidsdienst financiën. En deze doet dan op zijn beurt een upgrade van het KI naar de huidige situatie en volgens de kostprijs van recente verhuurwaarde (en niet meer volgens de oude gekende doch geïndexeerde waarde).

Of de werkelijk te betalen OV met factor 2.5 zal verhoogd worden weet ik nog niet gezien ik de OV van dit jaar nog niet ontvangen heb en de herschatting pas eind 2020 gebeurde. 

Wanneer je dus zou isoleren (bv. binnenzijde dak) zonder daarvoor een bouwvergunning of verbouwingsmelding te maken zal het idd geen invloed hebben. 

Doch wanneer Breynder de crepi van zijn buitenmuur zou werwijderen, zou na isoleren en dan terug afwerken vermoed ik dat hij daar ook rekening moet mee houden (gezien zijn woning al van 2011 is).  

Het KI wordt enkel herzien op basis van oppervlakteverandering en van nieuwe comfortelementen van de woning. Dit is bvb. een extra badkamer, een zolder die werd ingericht als kamer(s), een centrale verwarming (die vroeger niet werd aangegeven) en die nu ineens mee in het comfortplaatje komt, een wc die vroeger niet in de woning stond maar buiten en waar er nu meerdere in de woning aanwezig zijn na verbouwing, een schuur of stal die werd omgebouwd tot garage is ook een verandering van bestemming en dus een comfortverhogende maatregel, enz ...

Andere uitzonderlijke verhogende KI elementen zijn, de mobiliteitssituatie van de woning ... hoe ver ben ik  van het station, een bus/tramhalte, een winkelwijk, enz... of uitzonderlijke KI verlagende elementen zijn bvb de afstand tot een industrie- of ambachtszone, lawaaihinder van bedrijven in de wijk, .... Maar dit verandert meestal niet in de laatste jaren en zijn dus niet bepalend voor een verhoging van KI met 2.5.

Buitengevels of materiaal (marmer, crépi met of zonder isolatie, ..., 2- of 3-voudig glas, aluminium of kunststof of houten kaders, enz...) van vensters en deuren, zijn geen basis om een KI te verhogen. De verhoging vaan een KI is altijd het gevolg van het opvoeren van de bewoonbare oppervlakte en de comfortupgrade t.o.v. de vroegere bepaling van het KI.

Een verhoging van 2.5 keer het KI wil duidelijk zeggen dat er ingrijpende veranderingen van oppervlakte en comfort gebeurd zijn in de woning en heeft dus niets te maken met buitengevels, tuinen, zonnepanelen, zonneboilers of dergelijke ...

afbeelding van walter-8
11/08/2021 - 10:54

Breynder wrote:

Maar ik heb ondertussen wel nog liggen te tellen en de goedkoopste investering is mijn huidige PV installatie vervangen met een factor 2,5 grotere installatie. Dus omvormer van 4kW naar het maximum van 10kW en de panelen richting 15-16kWp. Hierdoor ga ik in de winter iets meer zelf kunnen verbruiken en zet ik in de zomer zoveel stroom op het net dat mijn factuur gelijk blijft of misschien zelfs daalt.

...

Is het een optie die berekening te delen?  

afbeelding van Breynder
11/08/2021 - 15:54

walter-8 wrote:

Is het een optie die berekening te delen?  

Tuurlijk.

Zoals eerder al geschreven is mijn verbruik nu 4500kWh per jaar. (Aangezien ik er niet woon is merendeel van de warmtepomp en dan vooral voor de verwarming)

ik wek nu 6000kWh per jaar op, met een solaredge omvormer van 4kW en 6,24kWp panelen in ZZO-NNW opstelling.
Ik betaal nu dus enkel prosumententarief en vaste kosten. De vaste kosten zullen blijven met eender welke aanpassing. Dus dat is het bedrag dat ik nadien zou willen blijven betalen. Voor 4kW omvormer is prosumententarief in Limburg een 75€ dus 300€ per jaar.

Nu heb ik ongeveer 1000kWh per jaar eigenverbruik van de WP en 3500kWh afname van het net.

als ik mijn capaciteit x2,5 doe, ga ik er vanuit dat mijn eigenverbruik verhoogt naar 1500kWh per jaar. Dit is een aanname, weet niet of dit klopt, maar lijkt mij haalbaar...

dan heb ik dus nog 3000kWh afname op jaarbasis. Aan 0,30€ is dit dus 900€. Dit is dus 600€ meer die ik met injectie zou moeten  compenseren. Aan 0,05€ injectie, betekent dit dus 12000kWh injectie.
De PV installatie zou dan dus 12000kWh + 1500kWh eigen verbruik moeten opwekken. Is dan 13500kWh op jaarbasis.

ik haal nu met omvormer van 4kW en 6,24kWp op jaarbasis +/-6000kWh, alles maal 2,5, zou dus +/-15000kWh zijn op jaarbasis.

dit is dus zelfs meer dan ik nodig heb volgens de berekening en zou de factuur dus lager uit moeten vallen.

of klopt mijn berekening niet?

afbeelding van Breynder
11/08/2021 - 16:02

@Luc Vandamme:

Wow dat was een uitgebreid en interessant antwoord!

hoe kan jij de afgifte energie bijhouden? Dat lijkt mij heel interessant om te kunnen opvolgen!

Aangezien het verwachte verbruik voor verwarming bij mij in het huis op 11000kWh ligt, zou ik,een heel grote ZB moeten hebben of toch zeker het buffervat om aan deze percentages te komen. Hierdoor wordt de investering voor mij veel te hoog en is het zoals ik hierboven aanhaalde volgens mij goedkoper om mijn PV installatie te verzwaren...

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 06:04

Walter,

Enkele bedenkingen : met de digitale meter moet je verbruiken op het moment van de productie. Niet op jaarbasis of per maand maar nu.

De elektriciteit die je teveel produceert kan je verkopen maar brengt je maar 0,035 €/KWH op . ( jij spreekt van 0.05 € ?)

Weet jij nu hoeveel elektriciteit je zal produceeren in januari 2022 en hoeveel je dan zal verbruiken want daar zit de angel. Je WP verbruikt het meeste waneer je ZP het minst produceren. De overproductie van de zomer is namelijk verlieslatend.

Een voorbeeldje laat ons afgaan van een aankoopprijs van 1,55 € per WP , je panelen gaan 15 jaar mee zonder kosten aan je omvormer dan kosten je ZP je 1,55/15 = 0.10333 € terwijl je maar 0,035 €/kwh krijgt

afbeelding van walter-8
12/08/2021 - 09:57

Breynder wrote:

of klopt mijn berekening niet?


Is de hele conclusie niet , hoe meer pv hoe beter?

Alles bekijken op een niet bewoond huis blijft wel giswerk.

Walter

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 11:44

"Is de hele conclusie niet , hoe meer pv hoe beter?" 

Voor de overheid , voor het milieu hoe meer hernieuwbare energie goe beter.

Voor jezelf produceer wat je op dat momnet verbruiktniet meer want daar verdient alleen je elektriciteitsleverancier van.

Tussen haakjes vooor een onbewoond huis verbruik je wel erg veel.. Je verbruik fors doen dalen zal veel meer opbrengen

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 11:45

"Is de hele conclusie niet , hoe meer pv hoe beter?" 

Voor de overheid , voor het milieu hoe meer hernieuwbare energie goe beter.

Voor jezelf produceer wat je op dat momnet verbruiktniet meer want daar verdient alleen je elektriciteitsleverancier van.

Tussen haakjes vooor een onbewoond huis verbruik je wel erg veel.. Je verbruik fors doen dalen zal veel meer opbrengen

afbeelding van walter-8
12/08/2021 - 11:53

@jef: Breynder zijn berekening zegt wel hoe meer PV hij installeert hoe beter voor hem.  Is zijn berekening fout?

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 12:38

Walter, dan kan je niet nagaan .

 Ik blijf ervan overtuigd dat het verbruik fors doen dalen veel meer opbrengt want eigenlijk is alleen de stroom die je verbruikt op het ogenblijk van de productie rendabel. In de winter is het verbruik hoog de productie laag .

Zeker wanneer je weet dat een WP constant ( dus ook 's nachts met zero productie) draait. In de zomer zal er teveel stroom zijn die met verlies verkocht moet worden.

In de winter ( de klok rond) zal er te weinig geproduceerd worden .

Overproductie kost geld niet alleen omdat je maar een fractie van de kostprijs krijgt maar ook omdat je nog steeds procumententarief daarop moet betalen.

In de realiteit denk ik niet dat met de slimme dief ZP plaatsen nog zinvol is. Je moet verbruiken op het moment van productie. Je kan berginnen smossen met bvb airco in de zomer of met een electrische boiler om je verbruik omhoog te jagen maar dat kan de bedoeling niet zijn. 

afbeelding van IvoB
12/08/2021 - 13:05

jef-14 wrote:
Zeker wanneer je weet dat een WP constant ( dus ook 's nachts met zero productie) draait. In de zomer zal er teveel stroom zijn die met verlies verkocht moet worden.

Je bent toch niet verplicht je WP constant te laten draaien? 

Mijn L/W en L/L WP'n draaien nooit constant. Zelfs in de winter bij aanhoudende vriestemperaturen nooit tussen 22:00 en 06:00 uur.

Ik ben het wel met je eens dat je allereerst de basisenergievraag zo laag mogelijk moet houden. Dan zijn alle andere maatregelen ook veel gemakkelijker toe te passen. 

Met een digitale meter betaal je helemaal geen prosumententarief meer en ook geen kosten op de aan het net teruggeleverde productie. Alleen de netvergoeding, bijdragen en elektriciteitsprijs op de effectief afgenomen elektriciteit. 

Of er in de winter onvoldoende geproduceerd zal worden hangt gewoon af van het productievermogen van de PV-installatie. Wat dan ook eigenlijk het besluit van Breynder is. Gezien hij de woning nog niet optimaal gebruikt is daar overigens weinig concreet over te zeggen. 
Ik ken mijn behoeften en productiecijfers wel. Gemeten over meerdere jaren en seizoenen. 
Daaruit kan ik het besluit trekken dat ik, in mijn geval, met iets minder dan een verdubbeling van de PV-capaciteit (van 5.6 naar 10 kWp)
ik ook met eigen productie (en een eigen lokale opslageenheid) de WP en het huishouden in de winter van genoeg energie zou kunnen voorzien om op dezelfde wijze als nu verder te leven. 

Het besluit van Breynder zou dus positief kunnen zijn. Alles hangt echter van zijn energievraag over een volledig jaar af in een voortdurend bewoonde woning en hoeveel hij daarvoor wenst te investeren. 

afbeelding van walter-8
12/08/2021 - 13:27

jef-14 wrote:

Walter, dan kan je niet nagaan .

 Ik blijf ervan overtuigd dat het verbruik fors doen dalen veel meer opbrengt want eigenlijk is alleen de stroom die je verbruikt op het ogenblijk van de productie rendabel. In de winter is het verbruik hoog de productie laag .

Zeker wanneer je weet dat een WP constant ( dus ook 's nachts met zero productie) draait. In de zomer zal er teveel stroom zijn die met verlies verkocht moet worden.

In de winter ( de klok rond) zal er te weinig geproduceerd worden .

Overproductie kost geld niet alleen omdat je maar een fractie van de kostprijs krijgt maar ook omdat je nog steeds procumententarief daarop moet betalen.

In de realiteit denk ik niet dat met de slimme dief ZP plaatsen nog zinvol is. Je moet verbruiken op het moment van productie. Je kan berginnen smossen met bvb airco in de zomer of met een electrische boiler om je verbruik omhoog te jagen maar dat kan de bedoeling niet zijn. 

Als je geen cijfers benoemd heb je met dergelijke uitspraken altijd gelijk.  

Je conclusie is dus dat Breynder zijn berekening nutteloos is.  Hij geeft wel cijfers, maar je lijkt geen interesse te hebben in cijfers.  Zo heb je dus altijd gelijk.

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 15:12

Walter hoeveel gaat de (meer dan) verdubbeling van de geproduceerde WP kosten ? 

0.05 €/KWH lijkt me veel , ik lees 0.035 €.

Hoeveel overproductie is er ?

ik zie geen cijfers

afbeelding van walter-8
12/08/2021 - 15:24

Jef, 

https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven-2021-hoeveel-ontvangen-... => lijst met injectietarrieven tussen 0,035 cent tot 0,075; welke kies je?

heb je de post van Breyder gelezen: https://www.ecobouwers.be/comment/447287#comment-447287 ?  Daar staat toch in dat hij 12.000KWh overproductie verwacht?  
En inderdaad: er staan geen cijfers over de investeringskost.  Dus is zijn conclusie moeilijk te verifieren ;-).

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 15:37

Ivo, inderdaad geen procumententarief maar wel een belachelijk lage vergoeding voor je overproductie. Om in de winter voldoende stroom te hebben heb je in de zomer een grote overproductie die je geld kost. Maar concreet hoeveel zal je nieuwe installatie kosten ? Een 7000 € schat ik of 470€ per jaar over 15 jaar. Wanneer we er van uit gaan dat je per jaar 4.4 KWH overpoductie hebt krijg je hiervoor 154 € ( kost er wel 470 €) 

Klopt dat je WP niet altijd 's nachts hoeft te draaien maar zelfs overdag zal er niet elke dag voldoende stroom geproduceerd worden

afbeelding van jef-14
12/08/2021 - 15:50

deze instalatie zal ongeveer 14.000 € kosten of 933 € per jaar over 15 jaar. de overproductie aa 0.05 € brengt 600 € per jaar op ( of beter kost jaarlijks 333 €.. Met 14000 € kan je heel veel doen neen ?

afbeelding van Breynder
12/08/2021 - 19:44

Wat het injectietarief betreft heb ik een gemiddelde genomen met 0,05€. Zoals hierboven aangehaald vind je er van 0,035 maar ook van 0,07...

Om het verbruik van de WP te doen dalen, moet er extra geïsoleerd worden. Dan loopt de investering richting de 50000€. En dit is gewoon veel te veel voor de winst die er te halen is.
Moest ik voor een nieuwbouw staan hebben jullie absoluut gelijk en is het beter te investeren in isolatie. Op dit moment zijn er gewoon andere investeringen die rendabeler zijn.

De eerste offerte is 15500€ voor 15355Wp te leggen (prijs 21% BTW incl.). Dus dan kom je op een prijs van ongeveer 1€/Wp.
Nu zou ik met alle compensaties een 3600€ krijgen voor de PV installatie + Warmtepomp. Dan is eigen inbreng dus nog maar 12000€. En zakt de prijs naar 0,78€/Wp.
Ik weet niet waarom iedereen hier met 15jaar rekent, maar meeste panelen hebben nu toch opbrengstgarantie van 20-25 jaar. Ok de omvormer zal na 15j misschien stuk zijn. Maar dat is een 3000€ om te vervangen.
Als je de 0,78€/Wp deelt door 20j kom je op 0,039€ uit, door 25 jaar zelfs op 0,031€ uit.
Met de gemiddelde injectie van 0,05€ is de investering dus nog altijd goedkoper.
Het verhaal zou nog interessanter worden als ik mijn oude PV installatie van nog geen 5jaar oud nog tweedehands kan verkopen. Dan is de nieuwe investering nog lager en is de €/Wp nog gunstiger...
Maar inderdaad het verhaal is alleen rendabel met de compensaties. Anders wordt het een moeilijker verhaal. Vandaar dat ik ook zeg van zo lang mogelijk te wachten en op het laatste moment nog de premies mee graaien. Tegen 2025 zijn er waarschijnlijk weer efficiëntere panelen en is de Wp-prijs verder gedaald...

afbeelding van Breynder
12/08/2021 - 20:33

Bijkomend vergroot dus ook de productie in de winter met factor 2,5. En deze is wel nagenoeg 100% eigen verbruik, zeker met een slimme sturing voor de Warmtepomp. Dit zit zelfs niet in de berekening van de kosten hierboven en maakt de investering alleen maar gunstiger...

afbeelding van Luc Vandamme
13/08/2021 - 01:01

Breynder wrote:

@Luc Vandamme:

Wow dat was een uitgebreid en interessant antwoord!

hoe kan jij de afgifte energie bijhouden? Dat lijkt mij heel interessant om te kunnen opvolgen!

Aangezien het verwachte verbruik voor verwarming bij mij in het huis op 11000kWh ligt, zou ik,een heel grote ZB moeten hebben of toch zeker het buffervat om aan deze percentages te komen. Hierdoor wordt de investering voor mij veel te hoog en is het zoals ik hierboven aanhaalde volgens mij goedkoper om mijn PV installatie te verzwaren...

Hé,

Er bestaan verschillende betaalbare warmtemeters die op basis van debiet en t° u de gegevens kunnen geven. Deze warmtemeters zijn goedkoper geworden om dat ze meer en meer gebruikt worden in appartementsgebouwen voor de jaarlijkse afrekening te maken en worden ook gebruikt bij warmtenetten. De meesten hebben een geheugen en kan je de data van tot zelfs een volledig jaar opslagen en je kan ook via Wifi de gegevens downloaden. Op  sommige warmtepompen worden de gegevens ook ter beschikking gesteld omdat dit deel uitmaakt van de sturing van de WP.

Wat betreft je verbruik, heb ik eens jouw WP en de duo installatie bekeken en kom toch uit op een paar mogelijke oorzaken, die je verbruik negatief zouden kunnen beïnvloeden.

Het installatieschema laat zien dat het sturende circuit (CC1), het circuit is dat werkt aan de hoogste afgifte t° en dat het duo circuit (CC2) in feite een aftakking is waar je de t° kan verminderen met een driewegssklep (9)

 

Het gevolg van dit soort sturing is dat de WP compressor altijd de afgifte t° aan de condensor (8) van de hoogste afgifte (CC1) zal moeten aanmaken en het is voor dit CC1 circuit dat de stooklijn kan ingesteld worden, spijtig genoeg is dit bij de hoogste afgifte t°. In jouw geval is dit circuit aangesloten op je bovenverdieping met de strada DBE's en de VASCO handdoekdroger. Deze afgifte elementen zijn gebouwd om te werken met gascondensatieketels en hebben een afgifte t° nodig van minstens 40°C om vermogen af te geven.  Als er een "buiten t° afhankelijke stooklijn" werd ingesteld op WP zal deze gelegen zijn tussen 40°C en 48°C ... en dit beïnvloedt dus nadelig je SCOP en brengt je verbruik structureel de hoogte in. Sommige installateurs stellen bovendien de 'buiten t° afhankelijke stooklijn' niet in en programmeren een vast afgifte t°, wat nog meer het verbruik nadelig beïnvloedt, want je WP in bedrijf zal dan een SCOP genereren die geldig is voor deze afgifte t° , bvb 45°C. Dit alleen al verhoogt het verbruik van uw WP over de hele lijn (het hele jaar door) met minstens 25%. Dus deze instellingen moet je zeker bekijken of ze juist zijn ingesteld, jouw verbruik kan je hier met 10% laten zakken als je de buiten t° afhankelijke stooklijn instelt op minimum afgiftewaarden bvb 38°C tot 46°C voor je (ventilo)convectoren op je bovenverdieping (circuit CC1)

 

Ik weet niet welk dat de legafstand is van je leidingen vloerverwarming in je chape op je benedenverdieping. Maar in het algemeen kan je stellen dat bij een legafstand 

  • tussen 5 en 10 cm een instelbare stooklijn mogelijk is tussen 25°C en 34°C of soms zelfs lager
  • tussen 10 cm en 15 cm een instelbare stooklijn mogelijk is tussen 30°C en 38°C
  • tussen 15 cm en 20 cm een instelbare stooklijn mogelijk is tussen 35°C en 43°C

De instelling van de 2de stooklijn in circuit CC2 heeft geen enkele invloed op uw verbuik, want het verbruik wordt bepaald door de instellingen van CC1 die uw WP stuurt (zelfs als boven niet verwarmd wordt). Deze instelling heeft wel invloed op het comfortgevoel in je woning en daarom is  het noodzakelijk om deze op de stooklijn in te stellen en niet op  een vaste afgifte t° in te stellen (wordt nog al eens voor het gemak gedaan). 

Het nadeel van deze werkwijze met een meestercircuit (CC1) en een slaafcircuit (CC2) is, dat in het geval je je mastercircuit niet gebruikt (je verdieping niet verwarmt), je WP gemakkelijker gaat pendelen (bij een veel lagere t° instelling in circuit CC2 dan in CC1) en dus zal de WP heel veel stops en go's doen omdat de vermogensmodulatie van de WP gebaseerd is op de metingen en instellingen van het mastercircuit (CC1). De Wp zal sneller verslijten want de compressor (het enige sleetdeel) is meestal gemaakt om 150000 starten te kunnen afhandelen en 100000 uren te draaien.

Het is om deze reden dat bij de (ver)bouw van een woning best overal gewerkt wordt met afgiftesystemen die werken in hetzelfde t° bereik. Hoe lager je dit t° bereik kan aanhouden in je woning, hoe meer geschikt je woning is voor een WP. Dat is bvb de reden waarom ik op mijn leefverdieping vloerverwarming heb (legafstand 8 cm) en op mijn slaapverdieping heb ik muurverwarming (ook legafstand 8cm) en hetzelfde in de badkamer. Hierdoor heb ik als neveneffect een verwarmde inloopdouche (muren van de douche zijn verwarmd aan stooklijn t°). ook is een specifieke handdoekdroger niet nodig, want eender welk goedkoop handdoekrekje dat tegen de muur wordt vastgezet, is verwarmd en droogt de handdoeken....

Ook merk je op het bovenstaande installatieschema dat er een manueel instelbaar thermostatisch 3-wegsventiel (10) direct na de boiler staat. Met dit element kan je de SWW "transport" t° instellen. Hoe lager je deze t° instelt, hoe minder leidingverliezen je zal hebben. Hier is een energiebesparing (minder verbruik)  tot 30% mogelijk als je de t° kunt laten zakken van 55°C tot bvb 45°C (of lager) in je leidingen. Als dit element (10) niet werd gemonteerd door uw installateur dan zal de t° in uw SWW leidingen oplopen tot 60°C (of meer volgens uw boiler instellingen) en kan je zelfs 40% meer verbruiken door de nog grotere leidingverliezen t.g.v. het groter t° verschil tussen de SWW leiding en zijn omgeving. De omgeving (muur, chape, ...) van de SWW leiding zal deze warmte opnemen en verdelen. Deze warmte komt dus niet toe aan uw badkuip, douche of wasbak, want ze blijft hangen in de structuur van je gebouw.

Als toemaatje heb ik de technische gegevens van je WP hieronder gecopieerd

Hier merk  je dat de SCOP bij een afgifte t°  van max. 35°C 3.92 bedraagt en dat als de afgifte t° stijgt naar 55°C de SCOP daalt naar 2.17. Dus als jij instellingen hebt voor de afgifte t° van je verwarming van rond de 45°C dan daalt je SCOP al tot onder de 3. Hiermee zie je het belang van een juiste t° instelling en dat je altijd moet zoeken naar de laagst mogelijke t° en dit afhankelijk van de wamteverliezen van je woning en dit is rechtstreeks afhankelijk va de buiten t°.

Ook kan je hieruit afleiden dat voor de winterse aanmaak van je SWW (afgifte t° 60°C) je een SCOP van 2 of minder zal hebben. Over het hele jaar gezien zal de SCOP voor je SWW wel iets hoger liggen in de buurt van 2.5. Maar dit is bedroevend laag als je kijkt naar zonnethermie die hier met hefboomverhoudingen van meer dan 10 over het hele  jaar u nog veel meer energie doet sparen.

Zonnethermie is enkel een goede zaak als je aan zeer lage t°n kan werken. In jouw bovenstaand geval (zie analyse) werk je met relatief hoge afgifte t° 'n zowel voor verwarming als voor SWW en zal zonnethermie u niet veel voordeel brengen want in de winter kan zonnethermie maar zeer sporadisch je hoge afgifte t° 'n garanderen. 

Bij mij brengt zonnethermie wel voordeel omdat mijn SWW niet wordt opgeslagen in een drukvat, maar de SWW wordt enkel aangemaakt als er SWW vraag is. Dit kan enkel als je een drukloze buffer gebruikt die geen SWW opslaagt maar dood water dat opgewarmd wordt door de zonnethermie. In deze drukloze buffer bevindt zich een spiraalbuiswarmtewisselaar die het koude water van de stadsleiding opwarmt als ik de kraan open. Hierdoor kan ik de buffer t° relatief laag houden (zonder risico op legionellavorming) en heeft zonnethermie (de collectoren op mijn dak) kans om bij de minste winterse (ook zomerse) zonnestraal de buffer verder op te warmen van 20°C naar bvb 35°C wat een voldoende basis is om  weinig energie te gebruiken als ik de SWW verder opwarm tot 44°C met een elektrische doorstromer. Deze energie aan 35°C kan ik ook gebruiken voor mijn verwarmingssysteem omdat mijn stooklijn gelegen is tussen 26°C en 34°C. In dit geval speelt de grootte van de buffer (bij mij 420 l netto) geen enkele rol in de winter, want de warmte energie wordt direct verbruikt voor bvb verwarming en de warmteoverschotten (aan nog lagere t°) worden opgeslagen en gebruikt als eerste trap in het opwarmen van mijn SWW.

Besluit: de kunst om goedkoop warmte aan te maken heeft alles te maken met de afgifte t° die je nodig hebt en heeft bitter weinig te maken met de bron t° van je warmtebron. Om dit te bereiken moet je (a) goed isoleren (een warmtevraag van minder dan 50 kWh/m² a is perfect, en jij hebt 49.11 kWh/m² a volgens je EPB), (b) uw warmte afgiftesysteem juist plannen zodat je overal aan de laagst mogelijke t° 'n kan werken om je comfot te bereiken en (c) als laatste een warmte aanmaaksysteem gebruiken die je een hefboomwerking geeft tussen je verbruik aan energie en je gebruik aan energie met bvb een zonneboiler/buffer of een warmtepomp.

afbeelding van Luc Vandamme
16/08/2021 - 09:04

Breynder,
Walter-8 en Jef-14,

Om te berekenen wat een verhoging van Wpiek betekent voor mijn elektriciteitsinstallatie en mijn portefeuille, heb ik eerst moeten leren verstaan welk verbruik waar ligt en voor wat het gebruikt wordt.

Wat je kan opmerken is dat de meeste mensen enkel rekening houden met de middenste kolom van bovenste grafiek, maar belangrijker zijn het in kaart te brengen van wat je gebruikt (links) en wat je hiervoor verbruikt (rechts). Het gebruik  van energie voor warmtedoeleinden heb ik al uitgelegd in een vorige tussenkomst, de rest van het gebruik is Mobiliteit (oranje) en het gewone elektrisch gebruik (bruin) voor verlichting, koken, bakken, (af)wassen, drogen, domotica, computeren, gebruik van mijn huislift, ... De elektrische gebruiksenergie kan afkomstig zijn van het net of van de zonnepanelen.

Om hier duidelijkheid in te verkrijgen is er de rechter grafiek met het verbruik van energie. Hier heb je warmte uit de lucht (azuurblauw) die de WarmtePomp gebruikt als warmtebron (dit is evenveel als de afgifte van de WP, want de compressor dient maar om samen te drukken en dat zit in de elektrische energie). Dan heb je de warmte uit de zonnethermie (groen) via de zonnebuffer. Je zal opmerken dat de opgewekte zonthermische energie 138 kWh groter is dan de afgegeven (of gebruikte) energie uit zonnethermie (zie grafiek in een vorige tussenkomst voor de afgifte). Het verschil zijn de bufferverliezen (14%). Dan heb je de fotovoltaïek (geel) met 3 kWp, 0° zuidgericht en helling 33°, maar 33% beschaduwd en de afname van het elektriciteitsnet (donkergrijs).

Dit vertelt maar een deel van het verhaal, daarom heb ik de fotovolaïsche opbrengsten ook geanalyseerd en dan ziet de grafiek er als volgt uit.

Nu zie je dat iets minder dan de helft van de totale opbrengst zonnepanelen onmiddellijk (geel) kan gebruikt worden en dat nog iets minder dan de helft van de opbrengst binnen de 24 uur zou kunnen gebruikt worden en dan op dit ogenblik maar op het net wordt gezet (oranje). Het is deze oranje opbrengst die kan opgeslagen worden in een batterij (hiervoor is een batterij met een afgiftecapaciteit van 2.5 kW en een opslagcapaciteit van 3 kWh voldoende om dit te bereiken) er rest nog een klein overschot opbrengst (lichtgijs) die ik niet binnen deze 24 uur kan gebruiken omdat bvb bepaalde verbruikers meer capaciteit (vermogen) nodig hebben dan de zonnepanelen of de combinatie met de batterij kan leveren. Dus is deze opbrengst alleen te gebruiken via nettussenkomst. Dit is dan het volledige beeld van mijn verbruik.

Omdat mijn zonnepanelen beschaduwd worden door een nieuwbouw naast mijn woning, heb ik ook de gedachtengang gemaakt wat er moet gebeuren als ik mijn zonnepanelen verzet, rekening houdend met de nieuwe situatie (-44° en helling 40°) en de opprtuniteit om nieuwe panelen bij te plaatsen en ook omdat ik een nieuwe mobiliteit heb die ook deze energie kan gebruiken.

Hiervoor heb ik mijn dagelijks verbruik  geanaliseerd en volledig dag per dag berekend in mijn excel programma. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat ik minsten 4.5 kW afgiftecapaciteit nodig heb van de installatie om het toekomstige capaciteitstarief te kunnen minimaliseren in mijn woning en als ik de mobiliteit erbij neem is het best dat ik de installatiecapacitiet vastleg op 10 kW en 10.24 kWh opslag, wat ook het maximum vermogen (10 kW) van een of meerdere omvormers samen is, dat je op het net mag aansluiten. Ik heb dan ook de maandsimulatie gedaan met dagelijkse de verbruiksdata enkel wonen in 2020 (opportuniteiten ontdekken voor mobiliteit en voor koeling) en met een upgrade installatie van 12150 Wpiek (max. dat ik kan installeren met de modernste 450  Wp panelen) en kom tot een volgend resultaat.

De grafieken zijn zo gemaakt dat je boven de 0-lijn het elektrisch verbruik van iedere maand ziet en hoe dit wordt ingevuld met deze installatie. Onder de nullijn is de injectie naar het elektriciteitsnetwerk en daar zie je de opportuniteiten voor mobilitiet (hier 160 kWh/maand) in het bruingrijze vlak en de opportunitiet voor koeling in het violetachtige trapeziumvlak.

Als je de cijfers wil interpreteren zonder investering in een batterij, dan brengt de zonnepaneleninstallatie enkel  de kleurcode geel op en als je ook in een batterij investeert, dan is de kleurcode oranje en groen ook actief voor eigen gebruik.

Om al de energiestromen (jaarbasis) met deze complexere installatie in beeld te brengen, heb ik de grafische structuur gebruikt van de HTW Berlin (prof. V. Quashning) hieronder. 

Er zijn 4 scenario's voorgesteld bij mijn cijferanalyse, waar de 2 linkse scenario's enkel de woning betreffen zonder en met batterij. De 2 rechtse scenarios zijn steeds de woning met batterij, maar dan met enkel mobiliteit of met mobiliteit en koeling van de woning.met overschotmanagement (load balancing) als voorwaarde.

De blauwe tekstfond heeft betrekking op vergelijkingen voor autarkie (zefvoorzieningsgraad) met het comfortgebruik van energie, terwijl de zwarte tekstfond steeds vergelijkingen maakt met elektrisch verbruik of opbrengst (hangt af van de KPI). Ook voor autarkie (zefvoorzieningsgraad) is de zwarte tekstfond een vergelijking met elektrisch verbruik (load of last genoemd).

Omdat we hier te maken hebben met sectorenkoppeling van energie (warmte en mobiliteit wordt met de zelfde energiebron aangemaakt), is de autarkie (zefvoorzieningsgraad) gebruikte energie (blauwe fond) groter dan de zuivere elektrische autarkie (verbruik, zwarte tekstfond in de tabel). De installaties van sektorenkoppeling (WP en elektrisch rijden) zullen meer gebruiksenergie leveren (beter rendement) dan het gebruik van andere brandstoffen voor deze andere sectoren (verwarming en mobilitiet).  Dit laatste laat zien hoe belangrijk de sectorenkoppeling is en hoe je uiteindelijk een eigen zonnepaneleninsallatie met batterij en mobiliteit, heel rendabel maakt inclusief aankoop en verkoop van energie (energieuitwisseling) met deze 12.15 kWp zonnepaneleninstallatie. Dit wordt uitgelegd aan de hand van volgende energiekostentabel.

Hier zie je duidelijk dat je met sectorenkoppeling (2 laatste kolommen) het grootste voodeel doet omdat je zonder sectorenkoppeling (2 laatste lijnen) afhankelijk bent van externe energie (benzine en gas) met een lager rendement en dus met een duurder (meer energiekosten) tot gevolg.

In de energiekostentabel wordt geen rekening gehouden met eventuele kortingen die later (2025 en 2028) kunnen afgedongen worden op de aankoop van elektriciteit bij piekproductie van hernieuwbare energie (vooral windenergie in november, februari en maart) of kortingen op netkosten als gevolg van netbalanceringsaktiviteiten als de batterij en de mobiliteit mee wordt ingezet in een hernieuwbare energiegemeenschap om het elektriciteitsnet mee te balanceren. 

Om bovenstaande energietabel te maken, werden de volgende uitgangspunten (huidige tarieven en reële rendementen die vandaag haalbaar zijn) gebruikt

afbeelding van IvoB
16/08/2021 - 16:17

jef-14 wrote:

Ivo, inderdaad geen procumententarief maar wel een belachelijk lage vergoeding voor je overproductie. Om in de winter voldoende stroom te hebben heb je in de zomer een grote overproductie die je geld kost. Maar concreet hoeveel zal je nieuwe installatie kosten ? Een 7000 € schat ik of 470€ per jaar over 15 jaar. Wanneer we er van uit gaan dat je per jaar 4.4 KWH overpoductie hebt krijg je hiervoor 154 € ( kost er wel 470 €) 

Klopt dat je WP niet altijd 's nachts hoeft te draaien maar zelfs overdag zal er niet elke dag voldoende stroom geproduceerd worden

Het klopt gedeeltelijk wat je schrijft maar ik kijk niet naar de details maar naar het totaalplaatje. 
Ten eerste ben ik het er niet mee eens dat de injectievergoeding belachelijk laag is. Deze bedraagt momenteel tussen de 3.5 en 7.35 c€/kWh. De max. injectieprijs benadert dan al de prijs die je voor afname elektriciteit betaalt. 
Je moet idd ook niet naar de loutere injectieprijs kijken maar naar de combinatie injectie + afnameprijs. Dit omdat veel leveranciers als voorwaarde voor een hoge injectievergoeding ook eisen dat je exclusief bij hen afneemt. Ieder moet dus daar voor zichzelf de berekening maken wat de voordeligste leverancier is. En dit jaarlijks opvolgen. 
Je moet er ook rekeniing mee houden dat buiten de injectievergoeding het prosumententarief jaarlijks komt te vervallen (en je voor dat vast bedrag dat wegvvalt jaarlijks heel wat kWh elektriciteit kan aankopen). Eigenaars van een warmtepomp + digitale meter krijgen bovendien vanaf dit najaar ook nog eens een eenmalge compensatiepremie. Een bedrag waar ik nog eens meer dan 4.000 kWh elektriciteit mee kan aankopen (bovenop het bedrag van het prosumententarief). 

Ik heb voor mezelf de rekening gemaakt en heb niet geaarzeld de analoge terugdraaiende teller (normaal nog tot eind 2025) dit jaar nog te vervangen door een digitaal exemplaar met enkelvoudig tarief. Ik ben er bijna zeker van dat ik door de combinatie van het verhogen van mijn zelfverbruik, wegvallen prosumententarief en eenmalige WP-premie de komende vier jaar in totaal minder aan elektriciteit zal betalen dan bij het behoud van de analoge meter. 

Maar door zo weinig mogelijk van het net afhankelijk te zijn en voortdurend geïnvesteerd te hebben in eenmalige maatregelen welke mijn energieafhankelijkheid jaarlijks doen dalen heb ik die keuze voor mij wel iets gemakkelijer gemaakt dan diegenen die de kat uit de boom blijven kijken en wachten tot een ander voor hen met de oplossing komt.  

afbeelding van IvoB
16/08/2021 - 16:38

Breynder wrote:

Wat het injectietarief betreft heb ik een gemiddelde genomen met 0,05€. Zoals hierboven aangehaald vind je er van 0,035 maar ook van 0,07...

In dat geval ben je aan het gokken en niet aan het rekenen. 
Injectietatrief en afnametarief staan, op een uitzondering na die dan extra vaste kosten aanrekenen, altijd met elkaar in verbinding. 
Een leverancier met een hoge injectievergoeding kan eveneens een hoog afnametarief aanrekenen en omgekeerd. 
Om voor jezelf goed te berekenen moet je dus weten hoeveel je van je PV-productie zelf onmiddellijk verbruikt (aan nultarief), hoeveel je op het net zet dat je niet zelf kan verbruiken (aan het injectietarief van de gekozen leverancier) en hoeveel je nog moet afnemen van dezelfde leverancier wegens te weinig productie op bepaalde tijdstippen (tegen afnametarief bij dezelde leverancier. 

Ter info: ik verwarm mijn woning al jaren met een split L/L-L/W WP waaraan o.a. voor de leefruimte eveneens JAGA DBE convectoren gekoppeld zijn. De DBE regeling start automatisch op vanaf een aanvoertemp. van 27°C en overschrijdt hoogst zelden de aanvoertemp. van 35°C. Op dit circuit hangt eveneens een vasco handdoekradiator voor de badkamer. Daar deze oversized is heeft deze met de aanvoertemp van de convectoren voldoende warmteafgifte. Het is dus perfect mogelijk een woning zuinig te verwarmen met Jaga DBE LT convectoren. 

afbeelding van lietaert
26/08/2021 - 16:35

De Vreg suimulator is online  : hirmaa kan je simuleren hoeveel bvb een WP vroeger koste en in de toekomst zal kosten

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator

afbeelding van lietaert
26/08/2021 - 16:35

De Vreg suimulator is online  : hirmaa kan je simuleren hoeveel bvb een WP vroeger koste en in de toekomst zal kosten

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator

afbeelding van DeJurgen
15/10/2021 - 12:34
  • In mijn huis met bouwaanvraag van 2011, heb ik destijds gekozen om te verwarmen en SWW te maken met een lucht/water warmtepomp.
  • Om mijn elektriciteitsverbruik met de warmtepomp af te dekken heb ik 24 panelen van 260Wp liggen voor een totaal van 6,24kWp met een solaredge 3-fase omvormer van 4kW. De panelen liggen in Oost-West opstelling waardoor ik dus een kleinere omvormer heb kunnen nemen en dus minder prosumententarief moet betalen en de kans op zelfverbruik maximaliseer. Jaarlijkse opbrengst is ongeveer 6MWh.
  • Nu vraag ik mij af of het op termijn niet beter is om nu toch de digitale meter te nemen en met de compensatie een zonneboiler te laten plaatsen?

Waarom zou je een zonneboiler willen plaatsen? Je hebt al een vrij groot energieoverschot als de zon schijnt: tot 4 kW piek elektrische productie. En je hebt ook al een WP die SWW kan maken met grotere efficiëntie dan wat een boiler met elektrische weerstand kan produceren. Dan kun je kiezen: nu investeren in een zonneboiler en die extra elektriciteit die je op dat moment niet gebruikt aan het net doneren voor zowat 4 cent per kWh of niet investeren in een zonneboiler en SWW maken met een ecologisch vriendelijke SWW warmtepomp die er toch al staat. Als bonus help je het net stabieler maken.

Dit helpt je weinig met jouw probleem dat je PV weinig produceert wanneer de WP je huis moet verwarmen, maar extra investeren in iets wat je al nagenoeg gratis en ecologisch hebt lijkt me vrij overbodig. Met een zonneboiler extra kun je misschien net iets meer elektriciteit besparen maar vergeet seizoensopslag tenzij je een goedkope manier vindt om meer dan 10000 liter warm water op te slaan met weinig warmteverlies.

afbeelding van Breynder
16/10/2021 - 19:02

Deze denkpiste ben ik ondertussen ook verlaten. (Zie verder in het topic)

het idee is nu om de PV installatie te verzwaren. Eerst was het met vervangen van panelen, nu door uit te breiden met een zonneschans achteraan in de tuin. Hierdoor zou ik een vermogen van 20000Wp hebben op een omvormer van 10 kW. ( solaredge laat 200% overdimensioneren toe)

Hierdoor heb ik genoeg energie in de winter om toch nog wat gedekt te krijgen door de PV installatie. Plus voorbereid op elektrische wagen in de toekomst.

Enige vraagteken nu is de omvormer.
Neem ik een RWS of niet? Op dit moment heb ik geen batterij, maar in de toekomst waarschijnlijk wel.
Als ik een RWS neem dan kan ik maar 5000W van en naar de batterij sturen. En de Warmtepomp piekt deze maand tot 5500W.
vraag is dus eigenlijk, heb je veel verlies door de batterij aan de AC kant aan te sluiten tov aan de DC kant waar de panelen ook zitten?

afbeelding van IvoB
17/10/2021 - 16:38

Tussen het opgewekt vermogen aan de PV zijde over een AC omvormer van de panelen naar de DC omvormer van de batterij zit gemiddeld zo'n 10% verlies. M.a.w. van iedere kWh opgewekt door de panelen blijft er nog een 900 Wh over in de batterij. 

Uiteraard is er ook nog eens verlies om de opgeslagen DC kWh van de batterij terug om te vormen naar AC voor de woning. 

Disclaimer: dit maak ik op uit real time metingen vanuit mijn eigen semi off grid geconfigureerde installatie. Ik sta dus niet in voor de efficiëntie en resultaten van een andere installatie. 

Pagina's