Maco-beslag voor kip- en draairaam

De bovenste kipscharnierpin van een PVC kip-en draaivenster van het merk Kömmerling, geplaatst in 1991 in onze slaapkamer, is onherroepelijk defect. Reeds 2 installateurs, waarvan ook een lokale merkverdeler, zijn langsgekomen en telkens wordt mij meegedeeld dat (1) dit beslag niet courant is in België en niet meer beschikbaar zou zijn en (2) dat een alternatief beslag op dit raamtype technisch ook niet installeerbaar zou zijn en (3) op de vraag of er geen gewone scharnieren kunnen worden geplaatst met uitsluiting van de kipfunctie (dus raam enkel open en dicht) wordt afwijzend geantwoord zonder duidelijke opgave van de reden, zodat ik finaal een volledig nieuw raamwerk dien te laten plaatsen terwijl het raamwerk zelf nog in zeer goede staat verkeert. Bovendien is een identiek model van raam, met een opbouw verdeelprofiel, dat het raam visueel in 4 delen opsplitst, naar hun zeggen ook al niet meer beschikbaar. De plaatsing van een nieuw raam zal niet alleen een buitensporige kost opleveren t.o.v. de enkelvoudige vervanging van de kipscharnierpin (laat staan van het volledig beslag), doch ook onze zijgevel permanent ontsieren ingevolge modelverschillen met het bestaand raamwerk en tenslotte extra milieuonvriendelijk blijken. Dus zeer grote gevolgen voor een kleine oorzaak! Het desbetreffend beslag is van MACO. De referenties die ik op de 2 verwijderde kiparmen kan aflezen betreffen (1) MACO 90.10 (Or.3 en 050-1300) en (2) MACO 91-2 (Or.0 en V-Zapfen 528). Hierbijgevoegd enkele foto’s van desbetreffend beslag. Op deze foto’s ziet u ook “stopplaatjes” voor de beveiliging van een schuifraam. Die zijn deel van een kip-schuifraam op het gelijkvloers en staan los van het MACO-beslag doch zijn ook gevraagd (lengte 5 cm).Wie kan mij helpen a.u.b.?

Reacties

maco heeft nog scharnieren die er een beetje hetzelfde uitzien, maar allicht zijn die niet zo maar uit te wisselen.

volgens mij zijn er 2 oplossingen, je schrijft naar kömmerling (en niet naar een of andere verdeler) en vraagt hen of zij een oplossing hebben, of je vervangt het hele beslag.  laatste zal wat duurder zijn, maar als er 1 stuk kapotgaat, zal er allicht ook op de rest sleet zitten, en met een nieuw beslag ben je weer jaren gerust.