kurkisolatie achtergevel rijhuis | Ecobouwers.be

U bent hier

kurkisolatie achtergevel rijhuis

21/08/2019 - 21:34

Ik heb een rijhuis van meer dan 100 jaar oud gekocht, geen spouwmuur. Ik wil de achtergevel langs de buitenkant isoleren met isokurk platen.  Zonder te overdrijven wetende dat een rijhuis sowieso minder energie nodig heeft. Ik dacht aan platen van 6 of 8 cm en aan het raamkader 4 of 6 cm (anders gaan het glas van mijn ramen) veel smaller gemaakt moeten worden. 6cm dikke platen kosten €55 / m2 en 8 cm dikke platen €73 / m2. Iemand dat al dit soort isolatie op een rijhuis heeft gedaan?

4 Reacties

24/08/2019 - 16:20

Hoe breed is die achtergevel? Als uw buren geen buitenisolatie hebbben, blijf je links en rechts zitten met een koudebrug (reken erop dat die 60cm in uw huis dringt). Tel daarbij de koudbruggen van uw kroonlijst en uw gevelaanzet (fundering), dan blijft er niet veel over...

Kijk ook eens naar de orientatie, ontvangt uw gevel in de winter zon, dan zal buitenisolatie verhinderen dat uw bakstenen die winterzon kunnen capteren.

Als uw muur relatief dik is (30cm) zou ik geen isolatie steken (tenzij het een noordgevel is). Al verplicht de huidige regelgeving soms muurisolatie.

Als het om volle muren gaat, steek je best uw energie in het zo droog mogelijk houden van de muren (droge muren isoleren beter):

  • Noppenmembraan aanbrengen onder het maaiveld tegen de funderingsmuren zodat de muren onder het maaiveld al kunnen opdrogen en je minder of geen last hebt van opstijgend vocht. Sleuf eventueel terug opvullen met glasschuimgranulaat verpakt in geotextiel.
  • Waterhuishouding in de tuin op punt stellen, lekkende dakgoten of regenpijpen vervangen,...
  • Alles wat ruikt naar cementmortel (of gips wat betreft de binnenzijde), van de muren halen en vervangen door zuivere kalkmortels.
  • Als verwarmingssysteem eens kijken naar plintverwarming, zeker indien er nog hoge plafonds zijn.
  • En verder voldoende aandacht besteden aan de luchtdichting van uw woning (en bijhorende ventilatie). Dit is eigenlijk belangrijker dan isolatie...

Uw richtprijzen voor geëxpandeerde kurk zijn anders nogal aan de hoge kant, Google eens op "prosuber"... 

25/08/2019 - 12:33

Dank voor uw antwoord. De achtergevel is zo'n 6,5m breed, en nee de buren hebben geen muurisolatie (zijn huurders). De achtergevel is Noord Oost gericht. Er is geen tuin, enkel een koer met beton van 25 cm dik. De kelder komt niet tot aan het koer. Dak wordt vervangen, goten nagekeken. Er lekt voorlopig niets. En ik veronderstel dat er geen koudebrug aan de kroonlijst zal zijn aangezien onder het nieuwe dak alles zal geïsoleerd worden. Geen idee of er binnenin kalf of gips gebruikt is geweest op de binnenmuren (bijwerken met gips gedaan, geschilderd met leemverf)), het huis is meer dan 100 jaar oud. En de vorige eigenaars hebben niets gedaan in het huis. Er worden ook nieuwe ramen gestoken. De voorgevel kan ik niet isoleren, want ik woon in een oud stadsgedeelte. Voorgevel is Zuid West gericht. Ik dacht op het eerste waar keuken/eetkamer en doucheruimte komt om aan de binnengevel te isoleren (kurk voor keuken/eetkamer en houtvezel voor de doucheruimte want de muur moet daar recht gemaakt worden om de douche te kunne plaatsten) Ik weet dat er koudebruggen zullen zijn... Doe ik dan beter niet te isoleren aan de binnenmuren voorgevel? Ja, er zijn hoge plafonds met moulures (3,60 m hoog). Er is een houten planché vloer. Op zolderverdiep komt er wel vloerisolatie aangezien er geen goede vloer is en alle muren zullen geïsoleerd worden met kurk, dak met houtvezel. Maar op gelijksvloers en eerste blijft de vloer... Op gelijksvloers zal er een handelsruimte en atelier zijn. Gelijksvloers krijgt weinig zon (koer achterkant dat half overdekt is en voorkant smalle straat met hoge gebouw aan overkant dat zon tegenhoudt) en is koel.

Ik laat een hoogcondenserende gasketel installeren en simpele radiatoren. Mijn budget is niet oneindig...

Dank voor de tip waar goedkopere kurkgevel te vinden.

28/08/2019 - 20:24

In woningen met relatief dikke massieve bakstenen muren (30cm of meer) is muur- of gevelisolatie niet zo belangrijk (tenzij het wordt opgelegd door de lokale overheid als voorwaarde voor een bouwvergunning).

Het is beter om u te concentreren op luchtdichtheid in combinatie met een goed ventilatiesysteem (systeem D, centraal of decentraal).

Als je hoge plafonds hebt, is het nuttig om naar plintverwarming te kijken (niet zo gekend in België).... het meest goedkope systeem zijn gewoon twee warmwaterleidingen (heen en terug) tegen de muur. Ter hoogte van de deuren moet je dan wel even de vloer in.

Plintverwarming verwarmt de onderste zone van uw muren (en een deel van de vloer) terwijl een traditioneel verwarmingssysteem (radiatoren/convectoren) de lucht verwarmt en zo dus eerder het plafond verwarmt.

Kijk verder ook eens naar het wegwerken van de eventuele koudebruggen vanwege de vensterbanken en deurdorpels.

02/09/2019 - 09:55

De zolderverdieping zal zo goed als luchtdicht worden, aangezien er een nieuw dak komt. Het gelijksvloers zou een kostelijke affaire worden om luchtdicht te maken (ik heb net ducttape op een tochtgat in het plafond geplakt... het zal uiteraard beter opgelost moeten worden maar ik heb geen budget om het plafond te laten herdoen enkel fatsoenlijk oplappen, het zal bij isolatie tussen plafond en plat dak blijven). Mijn atelier hoeft niet heel warm te zijn, en de galerij zal enkel verwarmt worden tijdens openings uren (dus slechts enkele halve dagen per week). Er komen overal nieuwe ramen. Ik zal op het eerste verdiep wonen. 

Wat het zolderverdiep betreft, het dak laat ik isoleren met houtvezel. Er zijn voor en achter een muur van ongeveer 80 cm, die ik laat isoleren met kurkplaten van 8cm. Ik dacht de zijgevels ook zo te isoleren. De rechterbuur heeft een lege, dus koude zolder, de linkerbuur geen idee, maar aangezien het ook een huurhuis is met een jong koppel vermoed ik dat het ook een lege zolder is. Dus veronderstel ik dat die muur isoleren wel zin heeft. Ik moet sowieso iets op de muren doen, want nu is het baksteen, en kurk moet je zelf niet afwerken. Iemand zei me dat het geen zin heeft die muur te isoleren, maar als je het totaalplaatje bekijkt, hoop ik dat het toch zin heeft. Ik wou ook de vloer isoleren, want de huidige vloer is een gewonen zoldervloer van brede planken die geen planché vloer zijn. Dus ik zou isoleren tegen geluid en ook voor warmte, en dan OSB platen leggen, met in de toekomst bv bamboe er bovenop (naargelang toekomstig budget). Dus het zolderverdiep zou zo zo goed als nieuw moeten zijn. Met het salon Zuid-West gericht, 2 grote veluxramen (met rolluik om zon tijdens de zomer buiten te houden), zou ik redelijk wat zonnewarmte moeten hebben.

Dit is een totaalrenovatie, met ook nieuwe domotica / electriciteit, nieuwe ramen, verwarming gascondensatieketel met radiatoren te installeren, en alles herdecoreren. Mijn budget is op... dit is een bescheiden rijhuis en ik moet nu al meer doen dan verwacht. Dus de rest zal voor binnen enkele jaren zijn. Ik verwacht wel hier te blijven wonen, dus dat is zo'n 30 à 40 jaar.