Isoleren masieve houtbouw | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren masieve houtbouw

28/10/2018 - 20:13

Hallo,

We hebben recent een massieve houten woning aangekocht, deze is nog niet geïsoleerd, dus willen we hier binnenkort aan beginnen.

Aangezien we in de mate van het mogelijke het karakter willen behouden van een houten woning, wordt de woning langs buiten geïsoleerd. Het plan is om een dampopen opbouw te maken met houtwol/cellulose tussen een rooster waarop een folie of celit plaat komt. Eindafwerking terug in hout.

In de huidige situatie loopt de buitenkant van de muur gelijk met de funderingsmuren (60 cm/gebitumineerd). De funderingsmuren komen ongeveer 25 cm boven maaiveld uit en staan dus bloot aan weerselementen. Op de gegoten fundering heb ik ongeveer 10 cm over aan de buitenzijde, wat me toelaat om een extra funderingsmuur op te bouwen ter ondersteuning van de nieuwe gevel. De muurprofielen zijn maar 7 cm dik en lijkten me niet geschikt om het volledige gewicht van de nieuwe gevel op te vangen als ik deze enkel met winkelhaken zou bevestigen, zonder ondersteuning van een muur. Mss ben ik hier mis en zijn er alternatieve oplossingen? Mss met extra zware winkelhaken op funderingsmuur waarop een stelbalk komt? Wel had ik ik zeer graag de funderingsmuur (al dan niet met extra funderingsmuur voor nieuwe gevel) ook geïsoleerd tot een stuk onder het maaiveld om koudeinslag naar de vloerplaat te verminderen. Hierbij is jullie input meer dan welkom.

Ook voor de opbouw van de nieuwe geventileerde gevel had ik graag wat advies over de materialen. Moet er op de massieve houten muur een damprem alvorens de isolatie wordt aangebracht of mag de isolatie rechtstreeks tegen het hout komen?

Cellulose lijkt me interessant omdat je minder of geen materiaalverlies hebt in tegenstelling tot houtwolplaten maar is dan minder makkelijk zelf uit voeren. Daar ben ik nog dus nog niet uit.

Afhankelijk van de nieuwe gevelbekleding met met open of gesloten voeg, zal dit dat materiaalkeuze naar folie of celitplaat beïnvloeden? Of mogen beiden in beide gevallen?

Dan als laatste het isoleren van het plafond van de carport waarboven onze slaapkamer zich bevind. Hierbij kan de ruimte tussen de houten kepers opvullen met isolatie tot 18 cm (dikte keper). Hiervoor heb ik nog voldoende overschot van de kelderisloatiewerken over. Knauf minerale  gevelisolatieplaat 18 cm dik die dampopen werkt. Wel wordt het wat moeilijker als er aan de warme zijde van de isolatie een damprem moet komen. Dit is niet meer mogelijk aan de bovenzijde van de kepers. Ook hier graag wat advies over de opbouw naar buiten toe.

Een hele boterham, alvast bedankt dit even door te nemen en jullie bedenkingen / ideeën / adviezen te delen.

Mocht de uitleg niet altijd even duidelijk zijn, kan ik zeker wat foto's of tekeningen toevoegen.

Groeten

Benjamin

 

5 Reacties

29/10/2018 - 11:53

Foto's en tekeningen plaatsen is op dit forum (nog steeds niet) mogelijk... dat zal via een externe link moeten gebeuren.

Misschien kan je daarom beter een topic aanmaken op het forum van bouwinfo.be.

Ik neem aan dat het hier gaat om een iets oudere woning en dus niet om een huis in opbouw?

Is het dak reeds geïsoleerd? Hoe is dat gebeurd... kan je opbouw eens beschrijven van binnen naar buiten?

Heb je een kelder? Hoe is de overgang fundering naar de muren luchtdicht gemaakt?

Wat is het algemeen comfortgevoel qua luchtdichtheid momenteel?

Is er momenteel ee ventilatiesysteem of gaat er ééntje komen? Welke type? D?

29/10/2018 - 17:26

Het huis is gebouwd 2001, het algemeen comfortgevoel is helemaal niet goed. Te snel warm of koud en helemaal niet luchtdicht. Na 1 winter was dus de keuze snel gemaakt om met de isolatiewerken te beginnen.
Er is een kruipkelder aanwezig, deze is de voorbije zomer geïsoleerd.
De aansluiting tussen funderingsmuur en houten muur is als volgt: Betonblok , DPC waterkering, uitvulblokjes, stelbalk, draagmuur. De voeg tussen waterkering en stelbalk is met pur opgespoten.

Het dak is reeds geïsoleerd maar ik vrees dat opnieuw zal moeten gebeuren wegens niet dampopen. Opbouw naar buiten : glaswol met alu spijkerflens 14 dik tussen de spanten, dan onderdakfolie (zwarte vliesdoek, lijkt microgeperforeerd), latwerk en sneldek. Dit
Als ventilatie staat er een heel simpel systeem (A?) dat lucht aanzuigt naar binnen, de overdruk kan weg door roosters boven raam. Dit moet zo snel mogelijk vervangen worden wegens helemaal niet aangenaam in winter en zomer. Een nieuwe systeem wordt voorzien ( liefst D indien mogelijk) voor de na de isolatiewerken.

Aangezien het dus om een bestaande woning gaat zal het niet meer mogelijk zijn om bouwknopen te vermijden. We willen dit zo efficient mogelijk aanpakken met de correcte materialen om een aangenaam woonklimaat te bekomen. De meeste werken worden door mezelf uitgevoerd onder begeleiding van een architect. Toch probeer ik zo veel mogelijk informatie te vergaren omtrent deze materie, dit wil ik maar 1 keer en vooral correct doen.

30/10/2018 - 13:01

Belangrijkste focuspunt is een continue luchtdichtingslaag rondom de complete woning, vanaf de kruipkelder tot de daknok.

Als uw kruipkelder luchtdicht is (geen ventilatieroosters) dan is de DPC folie onder de stelbalk een goede startpositie voor die luchtdichting.

Als luchtdichting (en damprem) voor de gevel kan je ofwel een folie nemen, ofwel OSB of Multiplex die je aan de buitenzijde tegen het massief hout aanbrengt (ik ga ervan uit dat er geen bakstenen muren rondom de woning staan...). Onderaan moet die aansluiten aan de DPC, bovenaan moet die kunnen overgaan in de luchtdichting/damprem van de zolderruimte.

Probleem zijn misschien die typische doorlopende stukjes balk op de hoeken van een massief houten woning. Daar neem je best een folie ofwel vul je alles uit met een eerste laag aan isolatie, liefst in een vochtregulerend materiaal (houtvezel, vlasvezel, ...). Wel uitkijken met hoeveel ruimte er dan nog overblijft van die 10cm op de funderingsnok.

Voor de verdere gevelafwerking en -isolatie zou ik dan een buitenskelet plaatsen dat je laat afsteunen op de nok van uw fundering. Afwerking met een bakstenen muur is dan niet mogelijk... baksteenstrips moet wel lukken.

De funderingsmuren zou ik idd aan de buitenzijde isoleren met XPS tot aan de funderingsaanzet of de vorstdiepte (maar nooit dieper dan de funderingsaanzet). Als je niet tot aan de vorstdiepte geraakt, kan je altijd een stuk (60cm) ondergronds horizontaal gaan ("isolatievleugel").

Dan uw zolder... die alu-cachering werkt in theorie idd als een dampdichting (alle naden netjes afgewerkt met tape)... Afhankelijk van het verder gebruik en de kwaliteit van de installatie van die isolatie kan je beslissen om alles te laten zitten. Aan de binnenzijde kan je dan nog ca. 1/2 van de huidige geïnstalleerde thermische weerstand bij-isoleren (in geval van extra glaswol dus nog 7cm extra).

  

03/11/2018 - 09:12

Bedankt voor de uitrbreide reply.

De kelder is wel geventileerd maar het kelderplafond is luchtdicht/dampopen geisoleerd aansluitend op de DPC folie.

De luchtdichting van de gevel dacht ik de bekomen met de Celit gevelplaat in combinatie met pro clima tapes aan de buitenzijde? Met de U-wert tool heb ik een opbouw gesimuleerd met en zonder damprem tussen massief hout en isolatie en dit geeft amper verschil, ook geen conflict (condens) zonder damprem. Geen idee in hoeverre die tool betrouwbaar is natuurlijk. Als die damprem nodig is zal het idd met folie moeten omwille van de uitstekende hoekjes.

Het buitenskelet zou 6 centimeter overhang hebben op de funderingsnok, De afwerking van de  geventileerde gevel is voorzien in hout / vezelcement.

De voor en achtergevel zijn 2.70m hoog van stelbalk tot aan  dakoversteek dus eventueel had ik gedacht om enkel bij deze gevels het buitenskelet te laten steunen op zware winkelhaken bevestigd op de fundering die dan mee met XPS kunnen ingepakt worden. Het zou me heel wat werk besparen mocht ik die funderingsmuur niet moeten metsen. Of dit realiseerbaar is moet ik uiteraard eerst met de architect bespreken.

De alu-cachering van de dakisolatie is hier en daar wel beschadigd. Maar als ik het goed begrijp kan ik deze herstellen en bijkomend 7 cm plaatsen zonder conflicten? Terug afwerken met dampscherm neem ik aan?

Bedankt!

07/11/2018 - 12:58

Luchtdichting aan de buitenzijde is inderdaad een optie maar dan moet uw isolatie overal zeer goed aansluiten zodat er geen luchtstromen in het isolatiepakket kunnen ontstaan. Met een correct ingeblazen cellulose isolatie moet dat geen probleem zijn.

Wel nog eens checken met de installateur/leverancier van de cellulose of die er al dan niet op staat om aan de warme zijde nog een damprem (en luchtdichting) te hebben, bijv. vanwege de garantie op het vermijden van vochtophoping in de cellulose.

Daksiolatie: die 7cm extra geldt alleen in geval van glaswol... voor andere materialen moet je kijken naar de R-waarde. Als je niet meer dan die 7cm isoleert in geval van glaswol moet je geen extra dampscherm meer plaatsen bij de afwerking. Een extra dampscherm is as nodig als je meer dan 7cm galswol zou steken (of meer dan 50% van de huidige R-waarde).