Isoleren masieve houtbouw

Hallo,

We hebben recent een massieve houten woning aangekocht, deze is nog niet geïsoleerd, dus willen we hier binnenkort aan beginnen.

Aangezien we in de mate van het mogelijke het karakter willen behouden van een houten woning, wordt de woning langs buiten geïsoleerd. Het plan is om een dampopen opbouw te maken met houtwol/cellulose tussen een rooster waarop een folie of celit plaat komt. Eindafwerking terug in hout.

In de huidige situatie loopt de buitenkant van de muur gelijk met de funderingsmuren (60 cm/gebitumineerd). De funderingsmuren komen ongeveer 25 cm boven maaiveld uit en staan dus bloot aan weerselementen. Op de gegoten fundering heb ik ongeveer 10 cm over aan de buitenzijde, wat me toelaat om een extra funderingsmuur op te bouwen ter ondersteuning van de nieuwe gevel. De muurprofielen zijn maar 7 cm dik en lijkten me niet geschikt om het volledige gewicht van de nieuwe gevel op te vangen als ik deze enkel met winkelhaken zou bevestigen, zonder ondersteuning van een muur. Mss ben ik hier mis en zijn er alternatieve oplossingen? Mss met extra zware winkelhaken op funderingsmuur waarop een stelbalk komt? Wel had ik ik zeer graag de funderingsmuur (al dan niet met extra funderingsmuur voor nieuwe gevel) ook geïsoleerd tot een stuk onder het maaiveld om koudeinslag naar de vloerplaat te verminderen. Hierbij is jullie input meer dan welkom.

Ook voor de opbouw van de nieuwe geventileerde gevel had ik graag wat advies over de materialen. Moet er op de massieve houten muur een damprem alvorens de isolatie wordt aangebracht of mag de isolatie rechtstreeks tegen het hout komen?

Cellulose lijkt me interessant omdat je minder of geen materiaalverlies hebt in tegenstelling tot houtwolplaten maar is dan minder makkelijk zelf uit voeren. Daar ben ik nog dus nog niet uit.

Afhankelijk van de nieuwe gevelbekleding met met open of gesloten voeg, zal dit dat materiaalkeuze naar folie of celitplaat beïnvloeden? Of mogen beiden in beide gevallen?

Dan als laatste het isoleren van het plafond van de carport waarboven onze slaapkamer zich bevind. Hierbij kan de ruimte tussen de houten kepers opvullen met isolatie tot 18 cm (dikte keper). Hiervoor heb ik nog voldoende overschot van de kelderisloatiewerken over. Knauf minerale  gevelisolatieplaat 18 cm dik die dampopen werkt. Wel wordt het wat moeilijker als er aan de warme zijde van de isolatie een damprem moet komen. Dit is niet meer mogelijk aan de bovenzijde van de kepers. Ook hier graag wat advies over de opbouw naar buiten toe.

Een hele boterham, alvast bedankt dit even door te nemen en jullie bedenkingen / ideeën / adviezen te delen.

Mocht de uitleg niet altijd even duidelijk zijn, kan ik zeker wat foto's of tekeningen toevoegen.

Groeten

Benjamin

 

Reacties

Het huis is gebouwd 2001, het algemeen comfortgevoel is helemaal niet goed. Te snel warm of koud en helemaal niet luchtdicht. Na 1 winter was dus de keuze snel gemaakt om met de isolatiewerken te beginnen.
Er is een kruipkelder aanwezig, deze is de voorbije zomer geïsoleerd.
De aansluiting tussen funderingsmuur en houten muur is als volgt: Betonblok , DPC waterkering, uitvulblokjes, stelbalk, draagmuur. De voeg tussen waterkering en stelbalk is met pur opgespoten.

Het dak is reeds geïsoleerd maar ik vrees dat opnieuw zal moeten gebeuren wegens niet dampopen. Opbouw naar buiten : glaswol met alu spijkerflens 14 dik tussen de spanten, dan onderdakfolie (zwarte vliesdoek, lijkt microgeperforeerd), latwerk en sneldek. Dit
Als ventilatie staat er een heel simpel systeem (A?) dat lucht aanzuigt naar binnen, de overdruk kan weg door roosters boven raam. Dit moet zo snel mogelijk vervangen worden wegens helemaal niet aangenaam in winter en zomer. Een nieuwe systeem wordt voorzien ( liefst D indien mogelijk) voor de na de isolatiewerken.

Aangezien het dus om een bestaande woning gaat zal het niet meer mogelijk zijn om bouwknopen te vermijden. We willen dit zo efficient mogelijk aanpakken met de correcte materialen om een aangenaam woonklimaat te bekomen. De meeste werken worden door mezelf uitgevoerd onder begeleiding van een architect. Toch probeer ik zo veel mogelijk informatie te vergaren omtrent deze materie, dit wil ik maar 1 keer en vooral correct doen.

Bedankt voor de uitrbreide reply.

De kelder is wel geventileerd maar het kelderplafond is luchtdicht/dampopen geisoleerd aansluitend op de DPC folie.

De luchtdichting van de gevel dacht ik de bekomen met de Celit gevelplaat in combinatie met pro clima tapes aan de buitenzijde? Met de U-wert tool heb ik een opbouw gesimuleerd met en zonder damprem tussen massief hout en isolatie en dit geeft amper verschil, ook geen conflict (condens) zonder damprem. Geen idee in hoeverre die tool betrouwbaar is natuurlijk. Als die damprem nodig is zal het idd met folie moeten omwille van de uitstekende hoekjes.

Het buitenskelet zou 6 centimeter overhang hebben op de funderingsnok, De afwerking van de  geventileerde gevel is voorzien in hout / vezelcement.

De voor en achtergevel zijn 2.70m hoog van stelbalk tot aan  dakoversteek dus eventueel had ik gedacht om enkel bij deze gevels het buitenskelet te laten steunen op zware winkelhaken bevestigd op de fundering die dan mee met XPS kunnen ingepakt worden. Het zou me heel wat werk besparen mocht ik die funderingsmuur niet moeten metsen. Of dit realiseerbaar is moet ik uiteraard eerst met de architect bespreken.

De alu-cachering van de dakisolatie is hier en daar wel beschadigd. Maar als ik het goed begrijp kan ik deze herstellen en bijkomend 7 cm plaatsen zonder conflicten? Terug afwerken met dampscherm neem ik aan?

Bedankt!