Ik zoek hulp bij de constructie van een tuinhuis met longruimte

Ik denk er aan om mijn huidig tuinhuis te vervangen door en nieuw exemplaar, met een loungeruimte.  Ik stoot echter continu op de constructie van de overspanning.  Ik heb op zich geen gedetailleerd plan nodig van de beplanking, maar zoek wat hulp bij de fundering, constructie, overspanning (ca. 5 meter uitgevoerd zonder schoren) en dakconstructie.)

Zou ongeveer in deze aard iets moeten worden.

Totale constructie zou 440x900 worden (net onder de 40m2-grens).  En ja ik kan dat in zijn geheel laten plaatsen voor 30.000 EUR, of ideels geassembleerd kopen aan 18.000 EUR, alleen, het is allemaal zo moeilijk niet, als ik maar een stevige betrouwbare constructie heb.

Heb mezelf al suf getekend in sketchup, en blijf tegen dezelfde dingen aanlopen, of twijfelen of het wel betrouwbaar is wat ik allemaal teken...

Ik hoor het graag, 

gr,

scOOb

Reacties

Waarom gebruik je voor de overspanning geen gelamineerde dakliggers met daarop een geïsoleerd plat dak waterdicht afgewerkt met een epdm folie uit één stuk? 

Heb vorig jaar zo'n tuinhuis van 8x9 meter gebouwd (ook een vervanging van het vorige) waarbij gelamineerde dwarsliggers een vrije afstand overbruggen van 4 meter en aan weerszijden telkens 2 meter vrij oversteken.
In totaal 5 liggers van elk 8 meter (H30 x B10 cm ) in de breedte gebruikt om de lengte van 9 meter te overbruggen. Iedere ligger steunt telkens op 2 betonnen hoofdpalen in een betonnen sokkel en iedere betonnen paal heeft een verticale houten balk als bijsteun (om daarna ook gemakkelijk de beplanking op kunnen aan te brengen. De hoofdliggers worden dan telkens met U-profielen aan elkaar verbonden met balken van H20 x B 4 cm). Daarop kan je - met helling - de dakplaten, isolatie en waterdichting bevestigen. 

Als je zorgt dat de (betonnen) steunpalen er staan op het ogenblik dat de gelamineerde liggers aangevoerd worden zal de vrachtwagenbestuurder ze met plezier met zijn laad/loskraan op de steunen tillen. Met twee man kan je dan de liggers (indien in het midden met een driehoek bevestigd) perfect "sturen" om ze op hun plaats te krijgen. Eenmaal de liggers op hun plaats liggen kan de rest van de afwerking gemakkelijk door één of twee personen verder afgehandeld worden. 

Als dit lukt voor een dak van 8x9 meter zal dit ook geen probleem opleveren voor 4.5 x 9 meter. 
De afmetingen van de liggers kunnen uitgerekend worden door de producent van de liggers. 

Het ziet er ongeveer zo uit als de foto in jouw link maar de gesloten constructie staat niet op een hoek maar in het midden en op
de hoeken zijn er geen zichtontnemende steunen (terrasdaken zijn "zwevend" uitgevoerd). 

Het ding ondergaat momenteel zijn eerste stormtest. :-)

Klinkt idd goed ... Als het er morgen nog staat na de test van vandaag. :-)

Nee, serieus ... het ontbreekt me echt aan materiaalkennis wat dat betreft. Ik ken een gelamineerde balk uiteraard, maar geen ervaring mee, en geen idee waar te vinden / laten maken / bestellen hier in de buurt.  

Betonnen palen zou ik nu persoonlijk niet willen gebruiken.  Dacht eerder aan Douglas van 15x15 om als steunpilaar te gebruiken, en die op een betonvoet te schroeven.  Bovenkant half uithalen zodat de liggers er mooi inkomen.

Maar dan ... de dwarsliggers zou ik graag met balkhouders bevestigen op de liggers.  Omdat me anders de dakconstructie te hoog wordt.  En nergens info te vinden of dat allemaal kan en sterk genoeg is.  Heb het idee dat dat soort info moeilijk te vinden is, en enkel bij de vakman zit.  En de vaklui hier in de buurt beschermen hun beroep uiteraard en willen liever het geheel plaatsen ipv materiaal leveren.

Vanmiddag eens geteld, en zal wel wat vergeten zijn.  Ik zou me op het geheel toch losweg een 8000 EUR uitsparen door het zelf te doen

gr,

scOOb

De dwarsliggers heb ik net met U-profielen tussen (en niet op) de liggers bevestigd. Anders word je dakconstructie inderdaad veel te hoog. Hoofdliggers met daarop dakplaat, isolatieplaten en afdichting maakt het dak al 40 cm dik. 

In werkuren kan je inderdaad veel uitsparen. Is de grootste kostprijs bij zo'n project. Buiten de draagbalken heb je alleen wat timmerhout en thermowood nodig (of buitenhout naar keuze). Een totaalprijs - waar een derde iets mee is - kan ik er niet op plakken gezien ik veel recuperatie gebruikt heb uit de verbouwing van het hoofdgebouw (o.a. rolpoorten van drie meter breed en vloeren uit de overschot van een lot van de vloerder). 

ps. De staande betonpalen zijn recuperatie van de vorige constructie die er al dertig jaar stond. Het was meer werk om die uit hun betonnen fundering te verwijderen (blijkbaar bouwden ze in die tijd voor de eeuwigheid) dan ze te hergebruiken. Heb er gewoon houten palen aan verankerd als bijkomende steun voor het dak en om gemakkelijker de zijwanden en binnenwanden aan te kunnen bevestigen.