houtkachel (hoog rendement). Iemand advies over de contura 850 of de rais viva L 120?

Hallo,

ik ben op zoek naar een goeie houtkachel (hoog rendement), voorzetkachel.  Na wat surfen op internet lijken me twee kachels me wel wat:

1. contura 850

2. rais viva l 120

heeft iemand ervaring met een van deze twee?  Zowel positieve als negatieve punten!!

Of heeft iemand andere suggesties?  Die zijn ook welkom.

 

Merci

Reacties

Een "gewone" houtkachel met een hoog rendement is onzin.

Probleem is dat houtverbranding, enkel te verantwoorden is, als dit onder de perfecte omstandigheden, aan het hoogste rendement gebeurt (zie houtvergasser).

Als je op die manier een kachel moet stoken, wil dit zeggen, altijd voluit branden, niks smoren.

Dan zit je binnen de kortste keren in je onderbroek.

Dus ofwel neem je dan een massakachel, waar je het hout op korte tijd voluit laat opbranden, en de warmte dan langzamer wordt afgegeven aan de ruimte gedurende een langere tijd (speksteenkachels, tegelkachels, ... hoe zwaarder hoe beter), ofwel neem je een kachel volgens vergasserprincipe die je dan koppelt aan een warmwaterbuffer waardoor deze ook dient om je sanitair/cv water mee op te warmen (Walltherm, ...)

Beste,

Wij hebben thuis de Walltherm die aangesloten is op chauffage en sanitair warm water.

Dat is evenwel jouw bedoeling niet. Niettemin heeft Walltherm ook een 'Stand Alone' model.

Knappe en propere verbranding (dankzij de vergassingskamer), hoog rendement. Vroeger wisten de buren wanneer ik de houtkachel aan stak, nu zie of ruik je de Walltherm niet...

Groet,

Amedee

Amedee schreef:

Beste,

Wij hebben thuis de Walltherm die aangesloten is op chauffage en sanitair warm water.

Dat is evenwel jouw bedoeling niet. Niettemin heeft Walltherm ook een 'Stand Alone' model.

Knappe en propere verbranding (dankzij de vergassingskamer), hoog rendement. Vroeger wisten de buren wanneer ik de houtkachel aan stak, nu zie of ruik je de Walltherm niet...

Groet,

Amedee

 

Goede avond,

Zelf ben ik geinteresseerd in de walltherm haard om op de cv en buffervat aan te sluiten.

Zou u kunnen vertellen hoe tevreden u er mee bent en in wat voor soort huis en opstelling de haard word gebruikt.

Ik ben erg benieuwd.

 

Met vriendelijke groet, 

Sander der Weduwen