Hoe kan je het best de warmte uit je huis krijgen?

Bij mij is het momenteel 28° binnen in huis.

Mijn oostgevel bevat grote raampartijen zowel beneden als op verdiep.

Ik heb momenteel nog geen enkele vorm van zonnewering (geen screens, geen gordijnen, geen oversteek,...).

Ik heb ventilatie D met summer bypass.

1) Wat kan ik vandaag doen om mijn huis wat te verkoelen?

2) Welke ingrepen kan ik in de toekomst doen om het huis koel te houden bij hoge temperaturen?

Reacties

1) Zon buiten houden: Screens, rolluiken, bomen, oversteken, ...

Gordijnen binnen werkt niet, want dan zit de warmte al binnen, je moet ze buiten al tegenhouden.

2) Deuren en ramen dicht houden overdag, en wanneer het 's avonds en s'nachts voldoende afkoelt, alles tegen elkaar open zetten, om alles wat af te koelen.

3) Zorgen dat je ventilatielucht die binnen geblazen wordt, voldoende koel is. 

Dit kan door deze te koelen via een bodemwarmtewisselaar, of de aanzuig op zicht te voorzien langs een grondbuis.

De kanalen binnen je verwarmt volume isoleren, zodat koele lucht tot in de slaapkamers geraakt, zonder op te warmen.

4) Niet teveel warmte opwekken in huis, dus zo min mogelijk bakken/koken met dergelijke temperaturen.

"Gordijnen binnen werkt niet, want dan zit de warmte al binnen, je moet ze buiten al tegenhouden."

limer,

In tegenstelling tot wat vaak gezegd en gedacht wordt,helpen gordijnen redelijk veel. Zodanig zelfs dat het verschil met screens veel minder groot is dan men soms zou aannemen.

De grootste inbreng van warmte door zonnestraling gebeurt immers niet doordat de zonnestralen rechtstreeks de binnenruimte of de binnenlucht opwarmen maar doordat de zonnestralen de massa opwarmen waarop ze schijnen, dat zijn vooral de vloeren achter de ramen. En op hun beurt zullen die warme vloeren hun warmte overdragen aan de binnenlucht, net zoals vloerverwarming dat doet.

De proef is snel gemaakt:

Zonder screens, beschaduwing of gordijnen wordt, afhankelijk van de grootte en de positie van het raam, een groot vlak van de de vloer opgewarmd, te vergelijken met vloerverwarming. Als je nu de volgende keer vanaf dat de zon begint binnen te schijnen de gordijnen sluit dan zal de vloer een pak minder warm worden, er zal nauwelijks een verschil zijn met de vloerdelen die niet achter een raam liggen. Je zou nu kunnen zeggen dat de vloerverwarming af staat.

 

Charel,
Ik denk dat je sterkere argumenten moet brengen.
De theorie waarom je de zon moet buitenhouden: ramen zijn zo gemaakt dat de zonnestralen met al hun energie er door kunnen. Maar de warmtestraling van binnen naar buiten wordt terug naar binnen gereflecteerd (omdat die frequentie van die straling wel terugbotst op raam/gas).
Blijft over het voordeel van je gordijn dat het een deel van de warmte via geleiding naar buiten terug kan brengen ).
Maar geen idee hoe groot het voordeel is.

De ene zomer dat we zonder screens en enkel (dunne) gordijnen werkten werd het 28 graden binnen, met screens dit weekend niet meer dan 23 graden.

Walter

Messel schreef:
......

1) Wat kan ik vandaag doen om mijn huis wat te verkoelen?

2) Welke ingrepen kan ik in de toekomst doen om het huis koel te houden bij hoge temperaturen?


Ik ben wat verbaasd dat je dat antwoord op de 2de vraag niet weet. Heeft je architect dat niet uitgewerkt?
Hoe groot was het oververhittingsrisico volgens EPB?

In zie als enig snelle optie nu de ramen met iets langs buiten af te kleven en de nachtkoeling langs ramen en deuren.

En wachten tot morgen als er nog max 21 graden is....

Walter

Walter,

De vergelijking is moeilijk juist te maken, het ene screen is het andere niet en ook het ene gordijn is het andere niet, ook elke dag is verschillend. Maar je kan toch zeer gemakkelijk voelen dat een zonbeschenen vloer veel warmer wordt dan een niet beschenen vloer. En je kan je dan toch ook voorstellen dat dit ook een zeer belangrijk verschil gaat zijn in warmteuitstraling van vloer (en beschenen muren) naar woonruimte.

"ramen zijn zo gemaakt dat de zonnestralen met al hun energie er door kunnen."

Deze zin kan ik moeilijk bevatten. Ik weet enkel dat de energie van de zonnestralen enkel door een beschenen massa kan worden omgezet in warmte, in dit geval de vloer en eventueel de muren. De lucht of de ruimte worden niet opgewarmd door de zonnestralen. Die wordt op zijn beurt opgewarmd door de opgewarmde massa, door de vloer en de muren dus.

En dus als je belet dat daarop zonnestralen kunnen vallen dan valt er een heel pak verwarmingscapaciteit weg. Of je die zonnestralen dan stopt voor af achter het glas hoeft niet persé heel veel uit te maken.

 

 

charel schreef:
.... En je kan je dan toch ook voorstellen dat dit ook een zeer belangrijk verschil gaat zijn in warmteuitstraling van vloer (en beschenen muren) naar woonruimte.

"ramen zijn zo gemaakt dat de zonnestralen met al hun energie er door kunnen."

Deze zin kan ik moeilijk bevatten. Ik weet enkel dat de energie van de zonnestralen enkel door een beschenen massa kan worden omgezet in warmte, in dit geval de vloer en eventueel de muren. De lucht of de ruimte worden niet opgewarmd door de zonnestralen. Die wordt op zijn beurt opgewarmd door de opgewarmde massa, door de vloer en de muren dus.

En dus als je belet dat daarop zonnestralen kunnen vallen dan valt er een heel pak verwarmingscapaciteit weg. Of je die zonnestralen dan stopt voor af achter het glas hoeft niet persé heel veel uit te maken.

 

 

Voor de zonnestralen maakt het niet uit of ze op de vloer botsen of tegen het gordijn; in beide gevallen zullen ze hun energie vrijgeven en het gordijn of vloer opwarmen. Misschien met dit verschil dat de vloer de warmte kan bufferen, de gordijnen niet en dus de temperatuur tussen gordijn en raam zal oplopen. En die temperatuur/energie zal dan langzaam naar de rest van de woning worden vrijgeven. Je hebt dan wat minder energie dan zonden gordijn omdat een deel wordt teruggekaatst en een deel door geleiding naar buiten gaat.

Walter

1 woord : "nightcooling" , zoek het maar eens op Google.

en probeer het principe dan zo goed mogelijk toe te passen op jouw situatie

"Voor de zonnestralen maakt het niet uit of ze op de vloer botsen of tegen het gordijn; in beide gevallen zullen ze hun energie vrijgeven en het gordijn of vloer opwarmen. Misschien met dit verschil dat de vloer de warmte kan bufferen, de gordijnen niet en dus de temperatuur tussen gordijn en raam zal oplopen."

Zoals je zegt zal de vloer veel meer warmte bufferen dan een gordijn, een gordijn kan je nauwelijks" massa" noemen, dat is meer lucht dan wat anders en heeft nauwelijks gewicht (gewicht is massa toch?). De oppervlakte van het gordijn is daarenboven gemiddeld over gans de dag dan nog veel kleiner dan de door de zon beschenen vloeren en muren. 

"dus de temperatuur tussen gordijn en raam zal oplopen. En die temperatuur/energie zal dan langzaam naar de rest van de woning worden vrijgeven.​"

Tussen gordijn en raam is slechts lucht die weliswarm warm is, geen massa, geen warmteopslag. Er is daar ook geen convectie, ik denk (weet) dus dat het met die warmteoverdracht naar de rest van de woning nogal mee valt.

Soit, ik wil nu niet gaan discuteren over hoe groot het verschil kan zijn, mijn reactie was enkel bedoeld als tegenreactie op de uitspraak alsof gordijnen niets zouden helpen. Dat doen ze wel degelijk en niet weinig.

Eigenlijk alles herleidend tot de essentie:

eerst preventieve maatregelen ofte 'de warmte van de zon buitenhouden' door:

  1. buitenzonwering (bvb. screens, rolluiken, ... )
  2. binnenzonwering zoals gordijnen (minder effectief dan buitenzonwering)

als die warmte toch al binnen is, die afvoeren (curatief dus) door bvb. nachtkoeling

 

Bedoelen jullie nachtkoeling d.m.v. voorzet raamroosters? Van Renson bv, waarbij je heel het raam kan open laten (http://www.renson.be/nl/457970.img), inbraak en insectenwerend. Ik heb er wat over gelezen, ideaal heb ik enkele ramen op het gelijkvloers met zo'n rooster en op de verdieping onder het dak een buis. Hoe is zo'n buis verenigbaar met luchtdichtheid?

Dit werkt gelijk de opwarming van de aarde: de ingestraalde zonne-energie heeft een korte golflengte, en gaat zo doorheen glas, zoals ze doorheen de CO2-laag in de atmosfeeb gaat. Maar de opgewarmde massa (vloer, vasteland, oceanen) warmen op en geven deze warmte terug af als infraroodstralen, met een langere golflengte. Deze infraroodstralen worden echter wel weerkaatst door de CO2 in de atmosfeer, en zo ontstaat het broeikaseffect. De oceanen warmen minder op dan het vasteland, omdat de kortegolfstralen helemaal niet diep in het water binnendringen, in tegenstelling met langegolfstralen. Deze kortegolfstralen warmen de vaste grond op, en in mindere mate bossen en weilanden, en praktisch niet het poolijs. Mede door grote oceaanstromingen heeft dit tot gevolg dat het Noordelijk halfrond dubbel zo snel opwarmt dan het Zuidelijkl halfrond, waar er veel meer oceaanwater te vinden is.

Yep, dat is't.

wij hebben beneden de inkomdeuren (voor en achterdeur) uitgevoerd als  halve deuren (denk aan "staldeuren") waarbij de onderste helft open kan gelijk een raam, en in de bovenste een glas zit , en dan is beneden er zo een inbraakwerend en insektewerend rooster voor , ook nog 2 kleine ramen die zo uitgevoerd zijn.

boven hebben we dakvlakramen die we dan ' snacht openzetten.

een buis is natuurlijk ook mogelijk , voor de luchtdichtheid geen probleem, zorg gewoon dat ze kan afgesloten worden , ik zou dit uitvoeren als een rioolbuis (bvb dia 160 of 200) en er dan in winter en tussenseizoen een stop opdraaien , die zijn perfect luchtdicht. Je kan de buis dan ook nog eens opvullen met flexibele isolatie als je ze niet gebruikt.

wie wil mag eens komen kijken , is in de buurt van Gent. bij ons werd het max 23 graden.

Dus, ter verduidelijking,:

  • zonnestralen = kort of near infrarood en gaan in principe door glas
  • binnen worden die omgezet tot ver of lang infrarood en die gaan niet meer terug door het glas

Wij hebben buitenzonnewering voorzien.  Is ook heel doeltreffend.  Bij ons bleef het de eerste dagen koeler dan tot 's avonds laat buiten.  Enkel gisteren maandag haalden we binnen 24.5gr.  Komt ook door koken, oven en kinderen die binnen/buiten lopen en dikwijls de deur vergeten dicht te doen.

Een vraag: heeft er iemand een oplossing voor een vliegenraam icm bestaande buiten zonnewering? Zonnewering kan inderdaad als vliegenraam gebruikt worden, maar die doorlaat is onvoldoende om nachtkoeling fatsoenlijk te laten werken in de slaapkamers.  Tussen onze zonnewering en raam is er echter te weinig plaats om een vliegenraam te plaatsen.  

Iemand een oplossing om dit toch te combineren?

Volgens mij zal de nachtkoeling ook met een vliegenraam te weinig effect hebben omdat je daardoor de luchtdoorstroming te veel afremt.

Zipx Zero  van Wilms bieden tussen raam en screen voldoende plaats om nog een vliegenraam te plaatsen.

geert devos schreef:

een buis is natuurlijk ook mogelijk , voor de luchtdichtheid geen probleem, zorg gewoon dat ze kan afgesloten worden , ik zou dit uitvoeren als een rioolbuis (bvb dia 160 of 200) en er dan in winter en tussenseizoen een stop opdraaien , die zijn perfect luchtdicht. Je kan de buis dan ook nog eens opvullen met flexibele isolatie als je ze niet gebruikt.

Veluxen hebben we ook, maar ik dacht aan een buis omdat :

  • Een groot dak met (veel) wol houd niets tegen.
  • Gisteren was het buiten enkele graden koeler dan binnen; vandaag een pak koeler dan binnen. Het probleem is dat ik niet voldoende kan verluchten omdat we overdag uit huis zijn en dus alles sluiten. Het is nu 25°C volgens de thermostaat, dit is ook de temperatuur van de massa want alles staat open en ik heb niet te warm. Zodra alles dicht gaat is het omzeep.

 

De enige manier om de massa af te koelen is een voldoende sterke koudere luchtstroom opwekken. Gewoon een venster open zetten doet wel de luchttemperatuur dalen, maar heeft praktisch geen invloed op de temperatuur van de muren en de vloer. Indien er geen wind staat kan men een ventilator inschakelen, die bijvoorbeeld de verwarmde lucht  naar buiten jaagt.

OPMERKING

Bij mijn uitleg over de verschillende opwarming van de oceanen en het vasteland ben ik te snel te werk gegaan. Het verschil zit voornamelijk in de verschillende warmtecapaciteit van water en grond. Grond warmt veel sneller op dan water, (maar koelt ook sneller terug af). Van daar een landbries 's nachts en een zeebried overdag, door de snellere opwarming van het land. De rechtstreekse zonnestralen (korte golf) warmen de oceanene wel op, maar de  infraroodsrtalen (lange golf)  die terug uit de atmosfeer komen, veel minder, omdat deze veelal teruggekaatst worden op het water en niet diep indringen. Deze infraroodstralen, die uit de atmosfeer terugkaatsen, warmen wel de continenetn gemakkelijker op.

Allen,

wat wij doen:
Ventilatiesysteeem D staat continu in bypass door comforttemperatuur minimaal in te stellen, screens continu naar beneden en alles dicht houden.
Op het moment dat we merken dat het buiten koeler is dan binnen, worden de deuren aan de achterzijde van de woning (achterdeur en dubbele terrasdeur) open gezet , alsook de ramen op het verdiep die open kunnen (gang en badkamer). De screens gaan omhoog om maximale luchtdoorstroming te hebben (de zon is dan toch weg, zodat er geen directe zonneinstraling meer is). Hiermee gecombineerd wordt het ventilatiesysteem omgeschakelt naar een systeem B, zodat de warmere lucht via de natuurlijke ventilatie niet naar de leefruimten wordt geduwd.

Hoezo steeds in bypass ? Dan blaas je overdag toch - te - warme lucht binnen?

Walter

Niet als de lucht via een grondbuis of bodemwarmtewisselaar wordt aangezogen

Inderdaad. 

Wat is anders je alternatief? Ventilatie zonder bypass/geen ventilatie/...

 

Inderdaad wat? Ik volg even niet.

De lucht wordt via een grondbuis aangezogen. 

 

OK : dat je een AWW hebt is wel een belangrijke aanvulling aan je verhaal.
En je stelt ook vast dat je balansventilatietoestel niet zelf in staat is correct met de AWW en warmte buiten om te gaan (comfort temperatuur naar beneden is geen normale oplossing). Dus eigenlijk heb je geen toestel dat uitgerust is om correct met AWW om te gaan. Ik weet trouwens niet welk toestel dat wel doet .

Alternatief zonder AWW of bww is gewoon je toestel te laten werken als balansventilatie toestel....

Beste Walter-8, 

toestel is geschikt om met AWW om te gaan (comfo350D). In deze periode is het zaak om zoveel mogelijk te koelen, dus comforttemperatuur zo laag mogelijk. Het zou nu toch dom zijn om een comforttemperatuur van 21 graden te vragen, als het buiten 20 graden is. Bypass zou dan niet werken en je zou warmte in je woning houden. 

Toestel zonder AWW of BWW:  dan trek je gewoon omgevingslucht aan door de dag en heb je hetzelfde resultaat als gewoon je raam open zetten

Roel P. schreef:
...

Toestel zonder AWW of BWW:  dan trek je gewoon omgevingslucht aan door de dag en heb je hetzelfde resultaat als gewoon je raam open zetten


Natuurlijk niet: ook als het buiten warm is blijft je warmtewisselaar werken aan 90%.
Dus bv binnen 20 graden, buiten 30 graden dan blaast je via de warmtewisselaar 21 graden binnen. Dus niet 30 graden....

Roel P. schreef:

Beste Walter-8, 

toestel is geschikt om met AWW om te gaan (comfo350D). In deze periode is het zaak om zoveel mogelijk te koelen, dus comforttemperatuur zo laag mogelijk. Het zou nu toch dom zijn om een comforttemperatuur van 21 graden te vragen, als het buiten 20 graden is. Bypass zou dan niet werken en je zou warmte in je woning houden. 

...


Dat snap ik niet: als ik binnen 21 graden wil lijkt het me normaal dat ik de gevraagde temperatuur op 21 graden zet. Of misschien ik iets?

Mijn ventilatielucht wordt nu aangezogen op het dak. Is het misschien een goed idee om koele kelderlucht (mijn toestel staat daar) aan te zuigen?

walter-8 schreef:

 

Roel P. wrote:

...

 

Toestel zonder AWW of BWW:  dan trek je gewoon omgevingslucht aan door de dag en heb je hetzelfde resultaat als gewoon je raam open zetten

 

Natuurlijk niet: ook als het buiten warm is blijft je warmtewisselaar werken aan 90%.
Dus bv binnen 20 graden, buiten 30 graden dan blaast je via de warmtewisselaar 21 graden binnen. Dus niet 30 graden....

 

In het begin van een warme periode is dat zo, maar na een tijdje gaan de temperaturen gelijk komen. En als je geen nachtventilatie toepast en geholpen door de interne warmtewinsten, zal de binnentemperatuur zelfs hoger worden dan de buitentemperatuur.

charel schreef:
...

In het begin van een warme periode is dat zo, maar na een tijdje gaan de temperaturen gelijk komen. En als je geen nachtventilatie toepast en geholpen door de interne warmtewinsten, zal de binnentemperatuur zelfs hoger worden dan de buitentemperatuur.


Ik heb de indruk dat we naast elkaar praten.
Het gaat even over de temperatuur die uit de warmtewisselaar komt. Je lijkt nu te zeggen dat er na een lange periode een hogere temperatuur uit die warmtewisselaar zal komen. Natuurlijk niet: die blijft altijd aan 90% werken of meer of iets minder afhankelijk van het toestel.
Maar dat als het eens binnen 30 graden is en buiten ook, zal je natuurlijk geen voordeel hebben van de warmtewisselaar. Maar zolang het binnen kouder is dan buiten laat je je balansventilatie gewoon zijn werk doen en heb je er voordeel. En eens het buiten kouder dan binnen natuurlijk maximaal ventileren. En de meeste toestellen zullen dan de bypass open laten gaan (als het binnen nog relatief warm is) en eventueel zelf naar een hoog volume gaan.

Walter

Messel schreef:

Mijn ventilatielucht wordt nu aangezogen op het dak. Is het misschien een goed idee om koele kelderlucht (mijn toestel staat daar) aan te zuigen?


de debieten van je balansventilatie zijn te klein om koeling te brengen. Zeker tov de grote glaspartijen .

Wat was trouwens de uitleg van de architect en wat was het berekende risico op oververhitting?

Walter

Bij deze dagen wil ik het zo koel mogelijk hebben in de woning. Als de gevraagde temperatuur op 21 graden en het is buiten frisser, zal hij de bypass niet gebruiken, zowel 's avonds als door de dag. Door de comfort temperatuur zo laag mogelijk te stellen, zal de woning in deze periode maximaal afkoelen en wordt er minimaal warmte binnen gebracht.

"Als de gevraagde temperatuur op 21 graden en het is buiten frisser, zal hij de bypass niet gebruiken, ...":

in de regeling zit normaal ook als parameter de binnentemperatuur.  De zin moet zijn: Als de gevraagde temperatuur 21°C is en het is in huis 21°C en buiten kouder, dan gaat de bypass niet open.  Maar is het binnen 22°C, dan verwacht ik dat de bypass wel open gaat.  Of werkt je toestel niet zo?

Bij de storck die ik vroeger had keek die naar de uitblaas temperatuur; dat was eigenlijk niet echt werkbaar.

Mij lijkt het meest logische een regeling die gewoon je comfort temperatuur max nastreeft.

Walter

Walter, ik denk wel dat we het over hetzelfde hebben.

Ik ga er vanuit dat je constant, dag en nacht ventileert. Doe je dat in een warme periode met ingeschakelde warmtewisselaar (geen bypass dus) dan zal de binnentemperatuur hoger oplopen dan wanneer je de bypass hebt ingeschakeld. Immers met ingeschakelde bypass zal je 's nachts de buitenlucht binnentrekken aan een lagere temperatuur dan de heersende binnentemperatuur, dat gaat dus afkoeling geven en zeker geen verdere opwarming. Is de bypass niet ingeschakeld dan zal die koelere buitenlucht via de warmtewisselaar op een hogere temperatuur worden gebracht door de vertrekkende warmere binnenlucht. Dus gaat dat minder afkoeling geven dan met ingeschakelde bypass.

idd: maar de meeste mensen zijn wel slim genoeg om snacht als het koeler is ook ramen en deuren open te zetten en nachtkoeling zo goed mogelijk toe te passen. 

En je balansventilatie zorgt er dus wel voor dat je ook correct kan ventileren zonder dat je huis er door sneller opwarmt (zoals in de winter het door ventilatie ook niet afkoelt). 

En los daarvan, meestal zijn de debieten van een BV te klein om echt veel bij te dragen aan de nachtkoeling, ook met open bypass. 

Walter

Allen, een mens kan nog altijd meer dan een machine. Oa. Vooruit denken: het gaat de komende maanden enkel maar warmer worden, ik weet hoe moeilijk het is om een woning af te koelen zonder actieve koeling, ... Dus liever nu af en toe frisser dan 21 graden vb. Als je slaapt en 's morgens dan over enkele weken continu te warm.

Overdag alle ramen en deuren dicht houden en zodra het begint af te koelen openzetten. Misschien toch eens kijken of je de ramen tijdelijk met iets kan afschermen (karton, doek, ...). Alle beetjes helpen...  

Een andere mogelijkheid is je sanitair warm water (SWW) op te warmen met de lucht van in je huis (indien je met een lucht water warmtepomp werkt). Ik denk dat Geert dit heeft toegepast in zijn woning. Lijkt mij een ideale oplossing, je wil toch nog een warme (of lauwe) douche nemen in de warme dagen dus je hebt warm waterproductie nodig. Als je die warmte uit je huis haalt en de koude lucht terug in je huis blaast heb je "gratis" koeling. Alle beetjes helpen....

Klopt , Jef , dat heb je goed onthouden van mijn vorige posts.

Via enkele luchtkleppen kan ik kiezen of ik mijn lucht voor de san .warmtepomp van binnen of van buiten haal, en de afgewerkte (lees : afgekoelde) lucht in huis  blaas of naar buiten.

Effectiefste is natuurlijk aanzuig binnen en uitblaas binnen.

je moet er ook niet te veel van verwachten, maar , zoals je zegt ,alle beetjes helpen.

Was wat meer knutselwerk met de kleppen op 160 buizen, maar ik wou het toch niet laten liggen, die kans op gratis koeling.

 

Geert, dat is interessant! Heb je toevallig schema's, foto's, een Youtube-kanaal,... :-)?

En inderdaad: alle beetjes helpen.

Leuk dat je het interessant vindt !

ik steek 2 foto's bij, eentje van de warmtepomp, een ander van de boiler (500 l) en de ventilatie-unit.

Boven het vals plafond zijn ze allemaal met elkaar verbonden. De keuze-kleppen zijn manueel verzetbaar (eigenlijk moeten ze maar 2 keer per jaar verzet worden) , en staan iedere keer op een T-stuk , aanzuig WP : keuze lucht van buiten of lucht van binnen, afblaas WP (koele lucht) : keuze naar buiten of injectie in het bestaande inblaascircuit van de ventilatie , waardoor deze extra koele lucht naar de slaapkamers en living geleid wordt.

Mijn huis is in omgeving Gent , als je in de buurt bent mag je gerust komen kijken.

ik zie het al, de foto's lukken niet( nog nooit gelukt op deze site), ik kijk om ze je door te mailen

Hier kan je foto's uploaden... 

https://postimage.io/?lang=dutch

Wanneer de buitentemperatuur hoger ligt dan de binnentemperatuur, dan zal de warmtewisselaar van een systeem D de binnenkomende lucht afkoelen. Maar het rendement bij opwarming en bij afkoeling zijn niet gelijk. Men moet rekening hoiuden met de warmte die door de aanzuigende ventilator afgegeven wordt, en die ook in de ingaande lucht terecht komt. Bij kleine debieten zal dit niet zoveel zijn, maar bij grote debieten zou dit toch tot 1 graad per etmaal kunnen gaan (zelf nog niet berekend). Dit staat te vinden in de uitleg van de nieuwe normen om het rendement van een wtw te berekenen. Daarbij mag deze bijkomende warmte niet meer bijgeteld worden bij het opwarmend effect van de wtw. Maar gezien deze elektrische warmte niet geteld wordt bij de normale warmtewinsten van andere elektrische apparaten (circulatiepompen, enz.) die wel in rekening worden genomen, zou het wel normaal zijn ze in ogenschouw te nemen bij de wtw, hetgeen dus sinds enkele jaren afgeschaft is. Dit wil zeggen dat in de winter het werkelijk rendement (op temperatuur) van de wtw iets beter is dan in de tabellen staat, maar in de zomer werkt het eveneens opwarmend. Bij gelijke binnen- en buitentemperatuur zou het dus mogelijk zijn dat het binnen warmer wordt dan buiten.

Een snelle oplossing (voorlopige oplossing..) is een parasol zetten om inderdaad te vermijden dat de zon tot tegen het venster kan komen. Het is gelijk boven staat, wanneer de zon aan het raam geraakt, zal het raam worden opgewarmd waardoor de warmte zich binnen verspreid - gordijnen of niet. Een parasol in afwachting van een betere oplossing (zonnewering langs buiten) is een goed alternatief - let alleen op wanneer het ook waait.

Dit is geen juist besluit. Het raam zelf laat veel licht (en een groot gedeelte van de warmtestralen) door, en vangt dus zelf praktisch geen warmte op. Daarenboven heeft het raam te weinig massa om veel warmte te stockeren. Het zijn de zonnestralen die in de kamer geraken die daar de vloer opwarmen. De vloer heeft wel veel massa om de warmte te stockeren. Het is dus wel zinvol om de gordijnen te sluiten.

Dus als ik het goed begrijp:
Met gordijnen gaat het licht door het raam; botst tegen de gordijnen en omdat de gordijnen geen massa hebben verdwijnt de energie van het zonlicht magisch?

walter-8 schreef:

Dus als ik het goed begrijp:
Met gordijnen gaat het licht door het raam; botst tegen de gordijnen en omdat de gordijnen geen massa hebben verdwijnt de energie van het zonlicht magisch?

Neen, de gordijnen verhinderen voor een groot deel dat die zonnestralen de grote warmte bufferende massa's bereiken, de vloeren en de muren.

En daarom verdwijnt de energie magisch? Of waar gaat die dan naartoe?