hoe dit netjes luchtdicht afwerken icm homeseal lds100 dampscherm

Ik ben momenteel bezig met het isoleren van het schuine dak. Nu lees ik overal over het belang van een goede luchtdichtheid. Hiervoor heb ik een rol homeseal lds 100 en rollen tape om de naden af te plakken. Hoe kan ik het beste rondom het houtwerk van de ?trekbalken ? de zaak luchtdicht afwerken? is dubbelzijdige tape hier de beste oplossing? hetzelfde geld voor de afdichting boven in de nok tegen de nokbalk

https://1drv.ms/i/s!AvuOm3zexAyId9C1-yHBW07I820

Graag hoor ik jullie adviezen

 

Reacties

Het is praktisch ondoenbaar om al die onderbrekingen goed te krijgen. Ik zou het dampscherm of de luchtdichting voorzien net onder die trekbalken.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar daar moeten dan nog een paar ventilatiekanalen en lichtpunten doorheen, Zijn die wel eenvoudig af te dichten? en wat voor effect heeft dit op de ruimte boven de trekbalken?

In ieder geval zal het luchtdicht aanwerken van die paar ventilatiedoorgangen klein bier zijn ten opzichte van al die houtdoorvoeren. Voor de elektrische bekabeling is dat hetzelfde, maar daar zou je ook nog kunnen werken met een leidingspouw tegen het plafond. Dus eerst dampscherm, dan een belatting van ongeveer 2 cm  en daarop de plafondafwerking. zo heb je dan 2 cm om de elektriciteitskabels tussen weg te werken zonder het dampscherm te moeten doorboren.

Voor de ruimte boven dat plafond maakt dat niets uit. Je had het isoleren wel wat efficienter, gemakkelijker en goedkoper kunnen maken indien je ook de isolatie tussen die trekbalken had voorzien. Misschien kan dat alsnog?

Bedankt voor alweer een tip.

Isolatie tussen de trekbalken was het originele plan, maar omdat de buizen voor ventilatiesysteem D bovenop de trekbalken liggen heb ik ervoor gekozen om toch de hele nok te isoleren.(was dit dan een verkeerde keus?) Anders liggen de temperaturen daar in de zomer snel boven de 30 graden en in de winter onder 0. Extra isoleren tussen de trekbalken is neem ik aan nu overkill? ik zit nu aan een R van 6,25.

 

Oké, het lijkt me dan ook beter om de isolatie te laten zitten waar ze zit, de temperatuur aan de buitenkant van de isolatie zou anders inderdaad de ventilatielucht in die buizen te zeer kunnen beinvloeden, eventueel zelfs voor condensatie in de buis kunnen zorgen.

Extra isoleren tussen de trekbalken heeft dan ook geen zin.