Geen circulatie meer met lk 810

Ik heb een CV brander op pellets, verbonden met een 800 liter buffervat via een lk 810 pompunit.  De installatie daarvan is volledig volgens het boekje, 2 kringen, en heeft jarenlang goed gewerkt.  Tot de vorige pompunit de geest gaf en een nieuwe diende geïnstalleerd (die nu weeral kapot zou zijn?)
Sinds een tijdje heb ik echter het probleem dat het buffervat zeer moeilijk opwarmt....dagenlang blijft het op 40° staan, om dan ineens toch op 70° te komen.  De originele installateur laat me volledig in de steek, hij neemt geen telefoon op als ik bel, beantwoordt geen emails meer.  Ik vermoed dat hij niet weet hoe het probleem op te lossen.  Maar ik zit nu wel heel diep in de iserie met een installatie die hij hier heeft gezet.
Ik heb me dan maar zelfs aan het onderzoeken gezet, en volgende symptomen kunnen vaststellen.
Als de pomp van de lk810 draait, dan merk ik dat de retourleiding van het buffervat heel warm wordt, en beide onderste meters op de lk810 geven 60° aan.  Nu uren draaien blijft mijn buffervat echter hangen op 40°.  De leidingen zijn wel degelijk ontlucht (er komt bij manuele bediening water uit de ontluchters).

De boiler staat parallel op het buffervat, met zijn eigen circulatiepomp.  Als ik die pomp aan zet, dan warmt de boiler op, wat bewijst dat er water kan stromen door de leidingen, alleen als die pomp draait.  De pomp van de lk810 blijkt geen circulatie te veroorzaken.

Mijn voorlopige conclusie: is het mogelijk dat de lk810, die mogelijks een terugslagklep bevat, in thermosyfon staat (wat de circulatiepomp buitenspel zou zetten)?

Ik heb gisteren een cv installateur laten langskomen met een nieuwe ontluchter, maar die man kon alleen maar de "complexiteit" van mijn installatie belachelijk maken en me dan 60 Euro in het zwart aanrekenen voor het "installeren" van een ontluchter.

Als er iemand een bekwame en eerlijke vakman in het Antwerpse kan aanraden zou ik heel dankbaar zijn....

Phaedra

Reacties

Vandaag heb ik het probleem kunnen vastpinnen.
Ik heb de lk810 unit gedemonteerd, om vast te stellen dat de terugslagklep er wel degelijk in zat, en goed functioneerde.  Mijn theorie klopte dus niet.
Na wat zoeken heb ik de thermostaat er uit gekregen, en ben ik die beginnen testen, met behulp van de thermometers van de unit zelf.

Op mijn lk810 unit plakt een sticker van 55°C, welke de temperatuur is dat de thermostaat zou moeten opengaan.  Als ik die echter in een tas water van 60°C stak, dan ging die niet open.  Ik goot er dan maar wat kokend water bij om de temperatuur gradueel te verhogen, en bij 70°C ging de thermostaat pas open, geheel niet volgens de specificatie dus.  Eindelijk een "smoking gun" gevonden...

Na lang zoeken op Internet vond ik een webshop die een nieuwe thermostaat verkoopt voor 28 Euro, en ik heb onmiddelijke eentje besteld.  Maar in tussentijd wou ik wel even testen wat er gebeurt als de thermostaat open staat, en dus heb ik een stukje koperen buisje gemonteerd dat hiervoor zorgt, en dan de boel terug in mekaar gestoken.

En ja hoor, nu werkt alles volledig zoals het hoort: mijn buffervat en de boiler zijn perfect opgewarmd.

Ik blijf nu wel achter met de vraag hoe het komt dat geen enkele vakman dit probleem kon of wou of durfde vinden....mijn geld wilden ze alleszins wel.  Ik bedenk me dat ik blij mag zijn dat mijn installateur niet is langsgekomen, want die had waarschijnlijk de hele unit ten bedrage van 500 Euro vervangen....makkelijk verdiend.