Finoven of cv? | Ecobouwers.be

U bent hier

Finoven of cv?

26/09/2016 - 14:34

Hallo iedereen,

Voor ons volgend huis zijn we op zoek naar een adequate verwarming.

Het is een open bebouwing jaren 70 stijl, alles gelijkvloers met een te verwarmen opp. van ca 60-70 m². Geen verwarming in slaapkamers en een aparte elektr verwarming in de badkamer.

Het huis heeft grote raampartijen en is nog niet bijzonder goed geisoleerd ( wel al spouwmuurisolatie). We willen eerder naar een stralingsverwarming dan een conventionele convectieverwarming.

Er is geen gasaansuiting en de prijsopgave van een volledige cv installatie overtreft zelfs de prijs van een Tuli Kivi!!!!!

Vorig weekend hebben we een info sessie van Tuli Kivi bijgewoond en prijs laten maken voor een model Sonka 2D. Het model is echter niet meteen onze goesting en dus zijn we beginnen verder kijken naar een paar modellen Finoven die wel in ons interieur gaan passen.

Uiteraard ook hier weer grote verschillen te merken!!!!

Model A met 1900kg zou 57KW opslaan en model B met 2500kg zou maar 45KW opslaan. Model A zou dan weer minder lang de warmte opslaan t.o.v model B ???

Moesten we voor een Finoven gaan, dan willen/kunnen we niet meer dan 1x daags stoken omdat het anders praktisch niet haalbaar is.

Zijn er mensen hier die met tevredenheid enkel met een Finoven verwarmen??

SWW wordt verzorgd door een elektrische boiler die later na dakvernieuwing wordt gekoppeld aan zonnecollectoren.

Ik weet wel, eeeeeeeeerst isoleren en dat gaan we ook wel degelijk doen, maar de installatie van een TK of Finoven dient eerst te worden gepland om de vloeren af te kunnen werken.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties :-)

 

 

12 Reacties

26/09/2016 - 21:03

Natuurlijk eerst isoleren. Maar ook eerst een warmteverliesberekening maken.

Als je niet weet wat je nodig hebt zal geen enkel verwarmingssysteem voldoen.

En staar je niet blind of gewichten.

Walter

Ps: hoeveelheid energie wordt uitgedrukt in kWh, niet in kw. Nu schrijf je iets gek als 'tussen Leuven en Brussel is 20km/u".

27/09/2016 - 08:18

Dank voor je reactie Walter!!

Ik heb enkel de gegevens van de fabrikanten overgenomen, en daar staat wel degelijk " KW opslag ".

Misschien best een onafhankelijke studie laten maken voordat we geld gaan wegsmijten :-)

Vrgr

Koen

27/09/2016 - 10:54

Als je maar 1 maal per dag wil stoken, moet je eigenlijk een zo groot en zo zwaar mogelijke kachel hebben. Denk aan ongeveer 4 à 5 ton zwaar, en afmetingen van ongeveer 1,2 x 1,2 x 2,2 meter. Te groot of te zwaar bestaat niet. Te klein, te licht en te weinig vermogen komt heel veel voor. 

Verdere opmerkingen: een finoven is goed zelf te bouwen (metselen) als je redelijk handig bent. Vloer- of wandverwarming heeft ongeveer hetzelfde effect als een finoven. Nadenken over de toekomst, beschikbaarheid en kostprijs van je brandstof: kun je goedkoop aan hout geraken ? Tracht ook altijd zo massief (zwaar) mogelijk te bouwen of te verbouwen, daardoor krijg je binnen als vanzelf een stabiel leefklimaat. 

27/09/2016 - 11:34

Dank voor de reactie Dirk!

Het model dat ons interesseert heeft een massa van 2,5 ton, eventueel nog te verzwaren tot een 3 ton (plafondhoogte 2.6m.

Volgens fabrikant zou deze oven een opp. van 90 a 120m² moeten aankunnen, weliswaar bij een RC=3

Vermits we op dit moment nog met grote oudere ramen zitten (van vloer tot plafond) zullen we hier uiteraard een behoorlijk verlies ondervinden.

Wanneer een oven van 3ton een relatief kleine te verwarmen ruimte van ca. 60m² niet aankan voor 24h, dan vraag ik me af hoe mensen met grotere ruimten hun huis verwarmen met een finoven. Ze hebben toch niet allemaal mastodonten van 4,5,6ton in huis?

Uiteraard weet ik wel dat deze ovens zijn voorzien op zwaar geisoleerd huizen zoals ze dat in Scandinavië doen, maar daar hebben ze dan ook buitentemperaturen om U tegen te zeggen!

Nogmaals dank voor het meedenken!

Vrgr

Koen

27/09/2016 - 13:10

Mastodonten ?? Dat gewicht en die grootte komen gewoon voort uit de eeuwenlange ervaring met dergelijke kachels. Een dergelijk gewicht en grootte werd dus proefondervindelijk nodig geacht om een bepaalde hoeveelheid warmte zo nuttig, zuinig en optimaal mogelijk te kunnen opslaan en afgeven. 

 

De huidige speksteenkachels zijn allemaal veel lichter en kleiner dan die originele massakachels en zijn dus vaak, meestal eigenlijk, ontoereikend. Over die ervaringen is op dit forum genoeg te lezen.

 

27/09/2016 - 14:08

levante wrote:

Wanneer een oven van 3ton een relatief kleine te verwarmen ruimte van ca. 60m² niet aankan voor 24h, dan vraag ik me af hoe mensen met grotere ruimten hun huis verwarmen met een finoven. Ze hebben toch niet allemaal mastodonten van 4,5,6ton in huis?

Het gewicht van een kachel bepaalt in de eerste plaats hoeveel warmte nuttig opgeslagen kan worden. Bijvoorbeeld: 100 kWh. 

De buitenafmetingen bepalen vooral het vermogen van de kachel. Bijvoorbeeld: 3 kW gemiddeld over 24 uur.   

En dan nog dit: hoe zwaarder de kachel is, hoe efficiënter warmte opgeslagen en afgegeven kan worden. Laat je niet inpalmen door de rendementen die de verkopers van speksteenkachels voorspiegelen. De werkelijke rendementen zijn vaak slechts de helft of nog minder dan wat ze beloven.

27/09/2016 - 17:12

Bedankt voor de link Dirk, zéér interessant!!

08/10/2016 - 22:30

Je kunt ook een leemkachel zelf (helpen) bouwen. Is meestal een (stuk) goedkoper.

09/11/2016 - 04:50

Wij hebben een Finoven 24 staan van Tigchelaar. Das een leemkachel die ik zelf gezet heb als bouwpakket. Weegt ongeveer 3500kg.
Het is de enige verwarmingsbron in onze gerenoveerde (en dik geisoleerde) vrijstaande woning uit 1958.
Er is een warmtewisselaar in de wand verwerkt en die is aangesloten op een buffervat van 1000l. Ook nog zonnecollectoren, pv panelen en balansventilatie. Het volledige plaatje allez.
In elk geval, die finoven marcheert. Zonder twijfel. Permanent 21° met 1 stookbeurt elke 24 of 48 u afhankelijk van de weersomstandigheden.
Hij staat in de living met open keuken van 70 vierkante meter. De achterwand is verwerkt in de muur van de gang en traphal. Je voelt de straling als je de trap afkomt.
Het enige minpunt zou kunnen zijn dat we iets teveel stralingswarmte hebben tijdens de stookbeurt. Gelukkig duurt dat maar een uurtje . En soms moeten we stoken om ons vat wat bij te verwarmen terwijl het in huis eigenlijk nog warm genoeg is maar er geen zon schijnt.

25/11/2016 - 09:13

Dat bijstoken, doen jullie dat dan via gas?

Ik heb gisteren ook een vraag gesteld op het forum http://www.ecobouwers.be/comment/440050#comment-440050

25/11/2016 - 10:40

Neen wij hebben geen gasaansluiting (meer). Ik heb die tijdens de verbouwing buiten gezwierd.
Met bijstoken bedoel ik de kachel stoken om het buffervat onderin wat basiswarmte te geven. Rechtstreeks SWW produceren met de finoven lukt niet echt. Ik haal er max 41° uit. Dat zou meer kunnen zijn als de stookbeurten korter op elkaar zouden volgen (warme start) maar dan wordt het huis te warm...
Tijdens het zonneboilerlaagseizoen (+/- 5 maand per jaar) zorgt de elektrische weerstand dus grotendeels voor SWW.
Ik ga op het eind van dit jaar weten wat dit betekent in elektriciteitsverbruik. Dan zijn we een vol jaar bezig. Adh daarvan bekijk ik wat de mogelijke alternatieven zijn. Eventueel kleine L/W warmtepomp.
Het punt is dat ik over heel het gelijkvloers ook VVW heb gelegd. Meer uit voorzorg eigenlijk... Als ik later om één of andere reden niet meer op hout kan of mag stoken wil ik daar wel op voorzien zijn. Dan is het gewoon een kwestie van een warmtepomp aan het buffervat te knopen en ik ben gesteld. In de 2 kinderkamers zit telkens 4 vierkante meter muurverwarming en in de badkamer 12 vm. Enkel die van de badkamer is ook al in gebruik, en werkt goed.