Dak isoleren langs buitenzijde zonder veel te verhogen.

Nadat er vanuit Dubolimburg iemand langs kwam voor een duurzaam bouwadvies was één van de conclusies dat onze daken beter geïsoleerd zouden moeten worden. Voor het hoofddak zullen we de zoldervloer isoleren, maar voor de daken van de bijbouw zijn we er niet helemaal uit.

Het gaat om 2 kleine hellende daken en 1 klein plat dak. We zouden liefst van buitenuit isoleren (we hebben een half jaar geleden binnen geschilderd). De daken komen echter een paar cm onder de vensterbank van de eerste verdieping uit. We hebben daarnaast geen volledig zicht op de opbouw van het dak. We vragen ons af hoe we dit nu best aanpakken. Ideeën?

Reacties

Het dak langs buiten isoleren is inderdaad een goede oplossing om de binnenzijde van de woning onaangetast te laten. Je verliest er binnen ook geen ruimte mee. Een van de nadelen van het langs buiten isoleren van een dak is wel het risico op luchtlekken bij de aansluiting aan de dakvoet en de zijmuren. Belangrijk dus dat de plaatsing correct gebeurt.  

Een dak langs buiten isoleren vraagt wel een specifieke aanpak waarbij de juist opbouw gehanteerd moet worden (plafond - balklaag - dakbeschot - dampremmende laag - isolatie - dakbedekking). Ik denk dus dat het wel belangrijk is om de huidige opbouw van het dak te kennen. 

Als het te isoleren dak slechts enkel centimeter onder vensterbank van eerste verdieping ligt, dan moet het toch mogelijk zijn om dakpannen weg te nemen en te zien wat eronder zit? Is er een onderdak aanwezig en wat juist, maak een gat in onderdak als aanwezig en kijk of er isolatie onder zit. In oude huizen vaak geen onderdak (open zolder) of planchetten ( bewoonde zolder).  Als het recenter is , Minicerit platen (niet zeker van de spelling). Waarschijnlijk balken van 18 cm hoog, of minder voor een bijgebouw.  Kan van buiten uit rotswoldeken tussen gestoken worden en een nieuw onderdak erbovenop.

Dat bij die dakgoot moet geen probleem zijn.

Een dak langs de buitenzijde isoleren heet sarking. Indien je niet de hele onderkant van het dak (en dus bovenkant van de leefruimte onder het dak) wilt vernieuwen, is dit de aangewezen methode. Kwestie van koude bruggen ook het meest interessant, je hebt er gewoon geen in het dak zelf. Je moet alleen zorgen voor een goede overgang tussen de muur en het dak.

 

Als je het slim aanpakt, dan kan je perfect je dak langs buiten laten isoleren zonder zelfs een stedenbouwkundige vergunning aan te vragen. Het vernieuwen van de dakbedekking is namelijk vrijgesteld, dat is in feite wat je dan doet. Het zal wel iets hoger worden, maar binnen creëer je niet meer leefruimte. Indien er daarentegen bepaalde draagbalken worden vervangen, is er wel een meldplicht.

 

Je kunt het dak op verschillende manieren laten isoleren. Ofwel alles in lagen, maar dan moet je goed letten dat er geen 'laag' wordt overgeslagen. De dampremmende laag is bijvoorbeeld zeer belangrijk om geen schimmelvorming te krijgen.

 

Je kunt ook kiezen voor sandwich-panelen. Daar zitten de verschillende lagen die nodig zijn voor een feilloze isolatie al gemonteerd op platen. Isoleren met deze panelen gaat reuze snel en de panelen hebben een hoge isolatiewaarde.

 

En je kunt zelfs kiezen voor dakplaten met isolatie en een mooie buitenafwerking. Dit zijn dan stalen of aluminium dakplaten inclusief isolatie, afgewerkt met het relief van dakpannen met daar boven een opgespoten kunststof als polyester. Zogenaamde dakpanplaten. Deze platen zijn zelfs nog gemakkelijker aan te brengen, je 'pannen' liggen altijd goed!

 

Wij hebben voor die dakpanplaten gekozen, en ik ben er heel tevreden mee. Ze hadden mij gezegd dat het veel lawaai zou zijn als het regent, maar dat is niet zo. Een dakvenster maakt meer geluid. Alleen 's morgens wanneer het warm wordt hoor je soms enkele knallen wanneer het materiaal wat uitzet, maar ook dat is zeker te verwaarlozen. En van buiten ziet niemand dat het 'maar panelen' zijn, het is gewoon een prachtig chique dak geworden!

Wij hebben ons dak ook met die dakpanplaten vervangen. In feite zijn wij in totaal ongeveer 2cm hoger gekomen dan het oude dak zonder isolatie, dus dat is echt te verwaarlozen.

Het oude dak bestond uit pannen die op panlatten waren gemonteerd. Voor die dakpanplaten incl. isolatie waren die panlatten niet nodig. Bleek dat bij ons onder de panlatten nog een ander latje was gemonteerd. De panlatten waren 3,8cm dik, de latjes daaronder waren ook 3,8cm, en de pannen zelf 7cm. Wij hebben dus 14,6cm dikte van het dak gehaald – de dakpanplaten waren 16,5cm dus in totaal zijn we maar 2cm hoger gekomen!

De latjes eronder zijn stoflatten. Laten de drainage van het water over het onderdak toe.  Zijn normaal niet zo dik.

 

Goedemorgen,

Ik lees in één van de antwoorden : "Als het te isoleren dak slechts enkel centimeter onder vensterbank van eerste verdieping ligt, dan moet het toch mogelijk zijn om dakpannen weg te nemen en te zien wat eronder zit? Is er een onderdak aanwezig en wat juist, maak een gat in onderdak als aanwezig en kijk of er isolatie onder zit. In oude huizen vaak geen onderdak (open zolder) of planchetten ( bewoonde zolder).  Als het recenter is , Minicerit platen (niet zeker van de spelling). Waarschijnlijk balken van 18 cm hoog, of minder voor een bijgebouw.  Kan van buiten uit rotswoldeken tussen gestoken worden en een nieuw onderdak erbovenop."

Vraag : wat doe je dan met ke dampscherm ?

Groetjes