Condensatieketel: Vailant VCW296 (gratis) of Atag i30CZ (meerprijs)?

Hallo forumleden,

Mijn 11 jaar oude Junkers Ceraclass Excellence HR+ doorstroomketel van 28kw moet vervangen worden gezien deze steeds in thermische rookgasbeveiliging slaat.

Ik heb een offerte ontvangen (inclusief buitenvoeler en aansluitset) voor:

- Vaillant VCW296 van 25kw met 9l/minuut met thermostaat Vaillant VR 450: 1.498€
- Atag i30CZ van 30kw met 29/l minuut met thermostaat Vaillant Zone: 2.356€

Zelf even de ketels op hun specificaties vergeleken en t.o.v. huidige HR ketel afgezet (zie bijlage):

Gezien het huis me verkocht werd met de garantie dat de ketel en installatie perfect in orde was en dat dus niet het geval blijkt te zijn, zal de bouwheer de kosten dragen van de Vaillant ketel en de installatie er van. Als ik voor de Atag i30CZ kies dan moet ik de meerprijs t.o.v. de Vaillant zelf opleggen.

De installateur raadt uiteraard de duurdere Atag aan maar ik vraag me af of dit wel nodig is...
Is die 5KW extra en de grotere warmwatercapaciteit die de Atag heeft de moeite waard om 850€ voor op te leggen?
Langs de andere kant heeft de Vaillant 3KW minder dan mijn huidige ketel...

Ons huis betreft een rijwoning met 8 chauffages:
- Benedenverdieping 3 grote chauffages (180x50, 200x80 en 250x50 cm)
- 1ste verdiep: 3 chauffages (160x50, 140x50 en 180x50 cm)
- 2de verdiep: 2 chauffages (90x90 en 90x90)

Qua sanitair:
- in de badkamer: een douche met regendoucheset van 30cm, inbouwbad, dubbele wastafel
- keuken: keukenkraan
- wasplaats: warmwaterkraan pompbak.

Er even bij vermelden dat we een gezin van 2 en heel binnenkort van 3 zijn :-) die nooit én een bad én een douche op hetzelfde moment nemen. Er wordt dus met andere woorden in 90% van de gevallen slechts via 1 bron warmwater afgenomen + chauffages uiteraard.

Bedankt voor jullie feedback.

Groeten,
Vamos

Reacties