2020 zonneboiler met warmtepomp in BEN

Allen, wat te doen in volgende situatie:

Oude woning wordt afgebroken: ik kan een zonneboiler (6m2 250L) en een HRgasketel(incl doorstroomboiler) voor radiatoren recuperen. Nieuwbouw in 2021 is een BEN. Echter in nieuwe woning is wens vloerverwarming, dus ketel voor radiatoren zijn we sowieso kwijt, correct? Wat kan ik nu best met die zonneboiler combineren (warmtepomp of CV ketel geschikt voor VV?).

Nr.1 vereiste is comfort - met 2 badkamers en 5 personen wil ik niet zonder warm water vallen in de douches

  1. zonneboiler en dan CV-gas doorstromer voor SWW (met gasketel die dan wel geschikt is voor Vloerverwarmng)
  2. zonneboiler en klassieke boiler op gas in serie
  3. zonneboiler en warmtepomp - met dan extra boilervat van warmtepomp in serie met bestaand zonne boiler vat
  4. .... advies nodig
Reacties

Hoeveel vermogen heb je nodig voor de verwarming van de woning?

Rond de 8.5KW (echter dit kan nog wijzigingen vermits we nog in planningsfase zitten). Momenteel was het eerder een vraag naar haalbaarheid om die zonneboiler te recupereren

8.5 kw is best nog zeer veel (of een zeer grote woning - gek dat dit dan een BEN kan zijn met zo een grote verwarmingsvraag).

De vraag is relevant om te begrijpen of een verwarmingssysteem in staat kan zijn de buffer snel genoeg te verwarmen bij piekgebruik.

Bv bij een buffer van 250l op 60 graden heb je een 350 liter aan warm water. Aan 10l per minuut douchen zou er 35 minuten gedoucht kunnen worden. Of iedere douche een 15 minuten.
Met bv een verwarmingssysteem dat 10kw kan leveren - dat kort na start douchen start - kan je douchetijd zowat verdubbelen. Is er pauze tussen douchen kan de verwarming de buffer weer opladen. In de zomer kan je buffer tot 80-90 graden laten stijgen; in die periode haal je meer uit de buffer.

Een doorstromer zou ik proberen te vermijden omdat je dergelijke grote vermogens niet nodig hebt in een moderne woning.

Walter

215 netto bewoonbaar met 45 netto kelder -  3 gevel woning. Maar eerlijheidshalve is dit nog maar een snelle berekening met https://bouw-energie.be/nl/bereken/warmteverliesberekening - ik krijg die warmtevraag amper naar beneden zelfs met 30cm isolatieschil, vermoedelijk dus omwille van de oppervlakte.

Huidige zonneboiler heeft idd een tweede lus voor te warmen maar dit is voor gasketel bedoeld. Dus dan zou ik gasketel moeten steken wat mijn vereiste van koeling teniet doet. Dus misschien dan beste oplossing om 2e boilervat in serie te zetten

En je stabiliteitsberekening deed je ook zelf op een obscure internetsite?

Vraag je architect zo snel mogelijk iemand die de warmteverliesberekening correct uitvoert. Dan praat je over de juiste getallen.
Waarom heeft een nieuwbouw koeling nodig? Slecht ontwerp met enkel glas? Je wil de zon laten binnenschijnen als het warm is?
Een verwarmingsspiraal enkel voor een gasketel? Hoe kan dat nu? Waarom kan daar geen warmtepomp op aangesloten worden?
Een grotere uitdaging gaat zijn een installateur te vinden die je 2dehands installatie wil combineren met de nieuwe installatie.

Direct een 2de boilervat lijkt me de installatie nodeloos extra complex te maken.

Ben je er ondertussen uit of de buffer van 250l groot genoeg is?

Walter

bramv101 schreef:
...ik krijg die warmtevraag amper naar beneden zelfs met 30cm isolatieschil, vermoedelijk dus omwille van de oppervlakte.

...


Je hebt veel vertrouwen in internettoepassingen. Met 30cm isolatie zit je op passiefhuisniveau en zit je rond 10Watt/m2. De logische conclusie is dat de tool fout rekent.

Zou het kunnen dat die tool rekening houdt met een wintervakantieperiode waarbij je je huis helemaal laat afkoelen, om dan bij terugkomst je huis helemaal terug op te warmen binnen relatief korte tijd.

De energiebehoefte staat (stond toch) onderaan opgelijst in 3 stapjes. Bij ons staat voor "opwarmen thermische massa 2.09 kW", wat misschien zo hoog is omdat we voor "opbouw muren" traditioneel invulden. (Op totaal energiebehoefte 7kW).

Dubbel gepost negeer aub.

Los van de online Tool, blijft de vraag hoe combineer je best een bestaande zonneboiler met een warmtepomp. De zonneboiler heeft een extra spiraal om een CV ketel te laten bijstoken, echter veel te klein voor een warmtepomp.Ik zie dan 3 oplossingen

principe 1: centraal buffervat, maar hoe kan die zonneboiler die buffer dan opwarmen (normaal hangen panelen rechtstreeks op zo een buffervat) - oplossing kan zijn alleen de panelen houden en zonneboiler wegsmijten

principe 2: doorstroomprincipe: water uit zonneboiler stroomt nog is door een 2e vat (dat opgewarmd wordt door warmtepomp) waar het dan bijgewarmd wordt indien nodig, nadeel is dat wanneer er nog energie in die zonneboiler zit (bv bij weinig douchen) niet wordt gebruikt om de buffer op te warmen

principe 3: zonneboiler wordt ergens ook aangewend om energie voor VV te leveren

Ik zou natuurlijk willen vermijden om een goede zonneboiler weg te smijten

 

Wat is de oppervlakte van de spiraal in de boiler? Waarop baseer je je dat de warmtewisselaar te klein is?

Je weet niet goed welk vermogen warmtepomp je nodig hebt, dus het is moeilijk te bepalen of de warmtewisselaar voldoet. Maar het is idd juist dat vermogen/opp warmtewisselaar moet kloppen bij de energiebron. En de kleine vermogens van de wp vragen soms een hogere opp van de wisselaar (maar dikwijls zijn de warmtewisselaars ook te kleine voor een zware gasketel waardoor die gaat pendelen bij laden).

Op de vraag hoe best beide combineren:
Volgens mij is meest eenvoudige dat je buffervat groot genoeg is.
Je sluit zonnecollectors en wp aan op buffervat. Waarbij de collectorwarmtewisselaar lager zit dan de wp warmtewisselaar.
Deze opzet omdat de wp zelf niet in saat in doorstroom te verwarmen.
Ik zou geen extra buffervat nemen wegens meer complex. Ook omdat bij een overschot aan zon, je extra veel warm water kan stockeren (versus 2 vaten). En door gelaagdheid in boiler moet de WP niet volle buffer laden in de winter.

Je kan ook nog de collector overdimensioneren om een zeer grote dekking aan warm water te hebben.

En ik denk dat er een markt is voor een 2dehands zonneboiler. Hij moet daarom niet weggegooid worden.

Walter

hier de reply van de zonneboiler producent

De verwarmingsspiraal moet zo groot mogelijk zijn voor warmtepompen. De vuistregel voor een goede werking is 0,25m² verwarmingsspiraal per kW warmtepomp. De spiraal in de zonneboiler is slechts ±0,6m², hierdoor werkt dit systeem niet. Wat er gebeurt is; je wilt ergens zeer veel energie insteken maar de uitwisseling is te klein, waardoor je er eigenlijk bijna niets van energie insteekt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na wat puzzelen lijkt me ook de beste optie om de panelen te behouden en met een nieuw buffervat te werken. Ben benieuwd of er een markt is voor 2dehands boilers.

Als je een passiefhuis bouwde kon je dus de zonneboiler houden.... ;-).

In een passief huis heb je toch nog altijd SWW nodig, als er geen zon is waar haal ik dan men warm water?

Ik bedoel: dan was de warmtepomp klein genoeg om aan te sluiten op de buffer...

Klopt met 2,4KW had die lus dan idd voldoende groot geweest.

Het betreft een huis in binnenstad Leuven, met gevolg dat bouwschil een challenge is