Intelligent laden EV wagen

Geachte forumleden,

ben op zoek naar meest optimale aansturing van EV wagen voor woning met zonnepanelen en rekening houdend met digitale meter en komend capaciteitarief.

Uitgangspunt is 80KWh batterij van de wagen elke dag/nacht op te laden tot bepaalde grens bvb. 60KWh is bereikt - om steeds een 250-300 km te kunnen rijden, en dit te doen zonder m'n piekstroom (nu maandelijks varierend tussen 3.4 en 5.6 KWh) te verhogen. Dit zou perfect s'nachts kunnen gebeuren. Overdag - wagen kampeert regelmatig thuis - zou ik dan het eigenverbruik van de panelen willen verhogen door altijd de overtollige geproduceerde energie te gebruiken om de batterijen van de wagen verder op te laden - mag uiteraard tot 100%. 

Dit alles liefst zonder teveel rompslomp - gewoon wagen inpluggen.

Zijn er forumleden die zo iets doen ? Kan dit technisch of ben ik aan het dromen  ? meer bepaald:

. Kun je in een intelligente laadpaal een maximale stroomafname van het net instellen. Ons bedrijf stelt Nexttender Home laadpaal voor. Deze heeft interface naar digiale meter en kan maw. rekening houden met verbruik van andere toestellen. Maar ik vind nergens terug dat je een piek afname kunt instellen.   Als de maximum stroomafname letterlijk de maximaal mogelijk capaciteit van de laadpaal is (of nog erger - van de aansluiting van het huis) - ben ik verplicht om na te denken om de aansluiting van de laadpaal te beprken tot  3.7KW (16A)  of 7.4 KW(32A) aansluiting.

Zijn er mogelijkheiden om in te stellen dat je op zonnepanelen altijd mag 'doorladen' - terwijl je op netspanning dit wenst te beperken to de wagen 'voldoende' opgeladen is (bvb. 60KWh). Vergt interactie tss laadpaal en wagen - dus toekomstmuziek ?

Kijk alvast uit naar jullie reacties. 

 

Gr, Cris

Reacties

Dag Cris,

Zoiets zouden wij ook graag doen. Ik was verbaasd om te zien hoe weinig laadpalen echt 'slim' zijn. De enige die ik vond met dit soort functionaliteit is van SMA zelf: https://www.sma-benelux.com/producten/sma-ev-charger-74-22.html

Maar we hebben deze nog niet dus ik kan er weinig over zeggen. Ben benieuwd naar andere opties.

Myenergi Zappi V2

https://myenergi.nl/en/product/zappi/

Prijsrange voor de Belgische markt tussen 847  € (1F 32A met stekker) tot 1047 € (3F 22 kW met 6 meter T2 kabel). 

Of een laadpaal te combineren met een loadbalancing verbonden met de P1 poort van de digitale meter en/of de laadlimiet instellen in de BEV zelf. 

capaciteits tarrief is pas voor midden 2022 , en dan nog enkel voor de slimme meters in Vlaanderen. Misschien is deze markt te klein om er iets speciaals voor te maken?Misschien is het risico dat het nog eens iets nieuws komt te groot?

Cris,

Heb je alle een slimme meter?
Kijk dan na wanneer je piekgebruik is.
(activeren van je continue monitoring is nodig). Dat is het startpunt.

Hier thuis is het piekverbruik tussen 17 en 19uur. Het dagelijks koken veroorzaakt een zeer uitgesproken piek.

Dus voorlopig gaan de zware gebruikers (verwarming, warm water) uit tijdens die uren.
Voorlopig lijkt dat naar sturing voor ons genoeg.
Op die manier is misschien voor jou voldoende je wagen te zeggen tijdens bepaalde uren niet te laden.

Heb je niet die duidelijke piek, wordt het moeilijker.

Walter

Goede middag allen - bedankt voor jullie reacties ! Ik beschik idd over slimme meter, en ondertusse ook m'n gegevens opgevraagd. Ons jaarlijks verbruik is 3000 KWh, en geinjecteerd vermogen is 1500KWh (voor een 3KWp installatie aan zonnepanelen). Piekvermogen varieert tussen 5.8KWh (januari) en 3.0KWh (juli). heb even gekeken of een prgmatisch oplossing zoals Walter voostelt bij ons kan werken. Wij zijn thuis met z'n vijven - elk heef ondertss z'n eigen leefpatroon en duidelijk afgebakende piekmomeneten hebben we niet. heb ter info lijste toegevoegd van kwartierverbruiken boven 1KW - dan zie je meteen wat ik bedoel ..

Opmerking van Lietaert zou wel eens spot on kunnen zijn. Is onze Belgische markt groot genoeg om laadpalen op de markt te brengen die rekening houden met onze specifieke implementatie van het capaciteitstarief. Ik stel alvast vast dat er (voor zover ik kan zien) er nog geen laadpalen zijn die gebruik maken van de slimme poort op de digitale meter - tenminste daar lees ik niets van. Allen werken met stroom klemmen om te bepalen hoeveel stroom er afgenomen wordt & hoeveel de zonnepanelen leveren. Neem aan dat dit eigenlijk beter kan - via de digitale poort zou je kunnen totale afname/injectie opmeten - en dus belangrijkste gegeven hebben - los van 1-fazig of direfazig aansluiten van de laadpaal. IvoB - ken jij enig toestel die dit kan (je maakte er melding van)

betreffende dit laatste - ik begrijp ondertss dat een wagen aan minimaal 6A moet opladen i.e. 1.4KW als minimaal vermogen. Driefazige laadpaal gaat aan minimum 3 x 1.4KW laden i.e. 4.2KW - wat eigenlijk al vrij hoog is (nl. al boven m'n huidige piekvermogen voor de meeste maanden). Powerextender ondersteunt geen laden aan 1.4KW voor een driefazig aangesloten laadpaal. Kan dan uiteraard naar een 1 fazige aansluiting kijken - maar dan stelt zich de vraag of deze rekening kan houden met een 3 fazige netafname. Idem uiteraard voor SMA en voor Zappi. ik zie wel bij SMA dat die in staat is om eenfazig stroom te leveren ook als hij driefazig aangesloten is.

tenslotte weet iemand of je bij Zappi en of SMA nu (of later) laadpaal kunt instellen naar maximale netafname ? Dit moet iteindelijk toch het doe worden .

Ondertss heb ik ook advies gekrgen om 'pragmatisch' te kiezen voor gewoon stopkontakt aan 10A - en de intelligentie overboord te gooien (of tenminste uit te stellen) . Nog niet bereid om dit te overwegen - eerst nog verder uitzoeken hoe ver ik de intelligentie in de laadpaal kan pushen.

22/01/2021 13:30:00 22/01/2021 13:45:00 1,354
4/02/2021 13:00:00 4/02/2021 13:15:00 1,321
14/02/2021 20:15:00 14/02/2021 20:30:00 1,303
25/01/2021 10:30:00 25/01/2021 10:45:00 1,215
25/01/2021 14:45:00 25/01/2021 15:00:00 1,199
18/02/2021 13:00:00 18/02/2021 13:15:00 1,186
31/01/2021 20:15:00 31/01/2021 20:30:00 1,157
17/05/2021 9:30:00 17/05/2021 9:45:00 1,143
5/05/2021 11:15:00 5/05/2021 11:30:00 1,125
21/01/2021 14:15:00 21/01/2021 14:30:00 1,123
8/02/2021 12:45:00 8/02/2021 13:00:00 1,111
8/02/2021 14:30:00 8/02/2021 14:45:00 1,086
3/02/2021 13:15:00 3/02/2021 13:30:00 1,082
31/01/2021 15:30:00 31/01/2021 15:45:00 1,07
18/02/2021 13:15:00 18/02/2021 13:30:00 1,069
3/02/2021 13:45:00 3/02/2021 14:00:00 1,063
5/02/2021 11:00:00 5/02/2021 11:15:00 1,061
2/02/2021 12:30:00 2/02/2021 12:45:00 1,06
15/02/2021 22:15:00 15/02/2021 22:30:00 1,034
25/01/2021 19:30:00 25/01/2021 19:45:00 1,033
17/05/2021 9:45:00 17/05/2021 10:00:00 1,03
22/02/2021 10:00:00 22/02/2021 10:15:00 1,025
20/01/2021 12:30:00 20/01/2021 12:45:00 1,02
15/03/2021 9:00:00 15/03/2021 9:15:00 1,004

Beste Cris 2,

Er bestaan wel degelijk laadpalen die al jaar en dag kunnen communicieren met de P1 poort van de digitale meter. 
Zelf gebruik ik al enkele jaren de Alfen SPL welke met een UTP kabel aangesloten kan worden op de P1 poort van de digitale meter om aan loadbalancen te doen. 
Je moet niet vergeten dat digitale meters (en hun P1 poort) alleen in Vlaanderen een redelijk nieuw verschijnsel zijn. In andere landen (o.a. Nederland heeft men ze al jaren (en nog met salderen). In Nederland zijn bv. laadpalen ook al redelijk ingeburgerd (voornamelijk op de ZZP markt) . Uiteraard heeft men daar geen nood aan inspelen op het capaciteitstarief. 
Het overschrijden van het capaciteitstarief is ook alleen iets om mee rekening te houden vanaf 2.5 kW en niet vanaf 1 kW want ongeacht je meter en profiel betaal je altijd voor het minimale capaciteitstarief van 2.5 kW. 

Ik begrijp je vraag niet over totale afname en injectie meten via de digitale poort. Een laadpaal injecteert (onder de huidige omstandigheden) niet maar neemt alleen elektriciteit af. De digitale meter toont al (op het display en in het portaal van Mijnfluvius) de totalen van afname en verbruik per klokkwartier. 
Wens je alleen de afname zien van de afgenomen energie voor de laadpaal dan kan dit met een standaard ingebouwde MID gekeurde kWh meter (zoals bij de Alfen SPL) uit te lezen op het display van de laadpaal of via de software op een app/laptop/PC of om zo' afzonderlijk metertje (kost maar enkele euro) op de kring van de laadpaal in het automatenbord aan te sluiten. 

Er zijn ook al driefasige laadpalen/interne omvormers die bij een laag gevaagd vermogen van driefase kunnen overschakelen naar monofase. Het heeft ook weinig zin om aan 6A te gaan laden . Ook bij 10A, een instelling op de meeste bij een BEV bijgeleverde laadkabel, overschrijdt je het toekomstige caopaciteitstarief niet. Vergeet ook niet dat bij het invoeren van het capaciteitstarief een deel van de afgenomen kWh goedkoper gaat worden. Dat compenseert de factuur dan weer. Zeker bij veelvuldig laden van een EV. 
Hou er ook rekening mee dat als je door de dag laadt (met andere verbruikers) je de som moet maken van de overproductie van de PV-installatie en niet alleen rekening moet houden met de 2.5 kW grens van het net. 

Kijk eerst ook eens naar welke EV je wenst te gebruiken in combinatie met je laadpaal. In veel EV's kan je op het dasboard al instellen tegen welke snelheid ze moeten laden, ongeacht de max. laadsnelheid van de laadpaal. Zo doe ik het al jaren. 

 

 

 

 

 

 

Hallo Ivo - weeral wat bijgeleerd. Had enkel gekeken naar SMA en Zappi - tenminste, bij hun vind ik hier geen verwijzing naar.

Kan de aansluiting op de P1 poort gebruikt worden om de Alfen te regelen zodat je bvb. nooit meer dan 4KW vn het net vraagt ?Dit blijft de belangrijkste vereist ! Ik neem aan dat de P1 poort alle data per faze geeft - om bvb. op elke faze geen oververhitting in de kabels te krijgen) maar mss ook de totale vermogensafname. Die laatste is uiteraard relevant voor capacitietstarief - waar enkel het totaal in rekening gebracht wordt.

capaciteitstarief is idd. minimaal 2.5KW - maar dit is de totale netafname - maw als ik wil instellen naar een maximaal capaciteitstarief van 4KW, en wagentoevoer is minstens 6A (1.4KW), dan is er ruimte voor 2.6KW verbruik van andere toestellen. Als de wagentoevoer minstens 3x6A is - zit ik al aan een hoger capaciteitstarief zelfs als ik verder 0,0 stroom verbruik als de wagen laadt. 

Gr, Cris

 

Nee dat kan de Alfen momenteel niet. Het is een NL-product en er is daar geen nood aan. I Vlaanderen trouwens ook nog niet. 
De Alfen sluit je aan op de P1 poort van de DM om te loadbalancen, m.a.w. de overbeladitng van de hoofdautomaat bewaken. 

Instellen limiet laadvermogen doe ik in de BEV zelf. De laadpaal levert nooit meer vermogen dan de omvormer van de EV dan vraagt. 
Met zicht op het capaciteitstarief heb ik in 2019 ook een monofase laadpaal laten plaatsen ipv een (even dure) driefase laadpaal.en al mijn thuisverbruikers zijn al monofase. Ik gebruik de 32A monofase laadpaal nauwelijks op volle snelheid (alleen bij PV overproductie) dus daarom al helemaal geen nood aan een driefaselaadpaal die -als je er alle mogelijkheden van wil gebruiken -  altijd het capaciteitstarief gevoelig zal doen stijgen. Het zijn redelijk uitzonderingen die de snelheid van een 11 of 22 kW laadpaal thuis in de praktijk echt nodig hebben. Maar als je in de EV een limiet kan instellen maakt het niet uit of dit monofase of driefase is. De DM rekent immers voor de afrekening altijd de som van alle fasen en niet voor afzonderlijke fasebelasting. Laden doe je thuis bij aankomst en stopt bij vertrek. En onderweg voor lange afstanden aan DC snellaadstations of bij aankomst op een plek waar je enkele uren verblijft op een AC of DC destination charger. Dan heb je in 99% van de gevallen altijd range in overvloed. 

EV laden doe je in de praktijk ook nooit van nul naar honderd procent. Maar altijd wanneer er een laadpaal voorhanden is (thuis, loctie) Dat is nog een instelling die overheerst door jarenlang geend te zijn aan fossiel tanken. 

Zoals ik schreef, laden bij PV overproductie is PV overproductie + netafname. Dan is er een hogere tolerantie dan bij louter netafname. 
Ga je laden zonder voldoende PV overproductie zit je idd bij de 2.5 grens via netafname. Laad dan gewoon "s nachts. Dan zijn er nauwelijks andere verbruikers (hier zo"n 6O tot sporadisch 100 Wh). 

Ik begrijp je probleemstelling wel maar in afwachting dat de markt zich aangepast heeft aan de vraag voor een specifieke Vlaamse situatie zal je het moeten doen met een gedragswijziging of gewoon betalen. Meer zit er voorlopig niet in. 
Ik heb gekozen voor een gedragswijziging. Hoe ver ik deze moet doordrijven weet ik niet want de echte capaciteitstarieven zijn nog altijd niet gekend en de kWh verlaging voor afname ook niet.

Weet ook dat er vanaf dit jaar de mogelijkheid bestaat om voor de laadpaal bij Fluvius een afzonderlijke aansluitlijn te vragen met zijn eigen digitale meter. Je kan op zo'n afzonderlijke laadlijn goedkoper kWh laden dan de kost bij huishoudelijk verbruik en het laden heeft dan geen weerslag op het capaciteitstarief van het huishoudelkijk verbruik. Op voorstel van Fluvius zelf schakel ik in een appartement in Antwerpen Q1 2022 over naar zo'n lijn met individuele DM voor de laadpaal op de eigen ondergrondse parkeerplek. 
Je vindt er alles over op de website van Fluvius. 

 

 

 

Je kan nog altijd het pragmatisch bekijken.
Je er bij neerleggen dat je overdag ook wil laden aan bv max 2kw en snachts naar bv 5kw gaan.
Dan zal je grofweg een stijging hebben van 2kw aan piekvermogen.
Met een capaciteitstarief van 50Euro per kw (ik vond geen echte prijzen; zijn die er?) Kost je dat 100Euro per jaar. En als je dan er even naast legt hoeveel je plant te rijden kan je schatten wat het je jaarlijks zal kosten aan laden... je kan idd proberen een BEV in huis te halen zonder stijging piekvermogen maar het lijkt me een uitdaging.

Voorwaarde is dat de auto instelbaar is naar vermogen en tijd. Mijn oude leaf was instelbaar op tijd, niet op vermogen. Mijn lader kon ik manueel instellen op vermogen. De leaf laadde dan aan max 2kw, tenzij het uitzonderlijk nodig was, dan zette ik de lader op 5kw.

De 10kw lader nemen en volop laten laden zal je piekvermogen met 10Wk verhogen of een 500Euro per jaar.

Je hebt eventueel nog winst te halen uit je zonnepanelen door te gaan voor een hoger eigen verbruik. Afhankelijk wanneer je laadt. Hier thuis kwam de leaf bijna altijd svanonds thuis en was laden met de PV maar zelden mogelijk.

Je verbruikt nu 4.500kwh; met 15k km per jaar met je elektrische voertuig ga je een 3.500kwh extra verbruiken.

Let wel; je capaciteitstarrief is totaal, niet per fase. Dus je moet niet in fases denken.

Er zijn dus wel toestellen die live de meter uitlezen en piekvebruik kunnen monitor 3n dan een signaal geven of iets schakelen.
Eventueel kan je van daaruit ofwel je lader volledig uitschakelen bij een bepaald piekvermogen (maar zomaar een paar kw uitschakelen wordt niet altijd goed verteerd door toestel of schakelaar) danwel de lader een signaal te geven niet meer te laden.

De volledige geïntegreerde oplossing zag ik nog niet.

Walter

blijft ook nog de vraag hoe lang capaciteitstarrief gaat blijven bestaan? Ik zie 2 redenen waarom dit wel eens heel kort zou kunnen zijn , nl niet compatibel met WP (= piekverbruik) en heel slecht voor de net stabilietiet als mensen kwart uur optimalisatie gaan doen met boilers en zo. 

 

Ik denk dat je 2 opmerkingen 'fout' zijn.
Al moet je met de WP het misschien beter duiden. Het is in ieder geval zeer gunstig voor WP eigenaars als ze de WP goed gedimensioneerd hebben.
En 'kwartieroptimalisisatie' is een fabeltje volgens mij.
Al zijn die opmerkingen misschien voor een andere vraagstaart.

ik heb het uitgerekend voor mijn warmtepomp & PV, en voor een kwartuur geopimaltisserde boiler is totale kost na 15 jaar ( verwachte levensduur WP) altijd goedkoper dan een WP. Dit komt omdat een WP duur is, niet zo lang mee gaat (15J)  en een kleine COP heeft voor SWW. Voor vloerverwarming is het verschil kleiner, maar blijft kwartuur boiler beter.

Daar de overheid WP nodig heeft voor Parijs & Glasgow te halen, denk ik dat capaciteitstarrief er uit gaat? ( geen garantie hier op)

 

 

 

en een boiler met kwartuur optimalisatie (= bestaat al jaren in de industrie waar kwartuur prijzen en piek vermogen prijs bestaat) is niet zo moeilijk

Hoi Lietaert,
Is startte net een vraagstaart ivm kwartier optimalisatie.
Kan je daar uitleggen hoe je dat doet?
Hier is de vraagstaart: https://www.ecobouwers.be/forum/kwartieroptimalisatie-mogelijk

Walter

Ik heb een gelijkaardige situatie zoals beschreven Cris2. Ook ik zoek naar een technische oplossing die een elektrische wagen kan laten laden op stroom met een bepaalde intelligentie. Ik zou volgende laadvolgorde willen bekomen in een laadmodus "ECO":

1) Indien er zonnestroom over is (dus het huis exporteert naar het net) dan dient de wagen geladen te worden met een minimale stroom zodat de huisaansluiting netto geen stroom meer exporteert

2) Indien de lading van de wagenbatterij bij de start van het nachttarief (bv 22.00u 's avonds) nog geen 80% bedraagt dient de batterij tijdens de nacht verder geladen te worden 

Ik heb een post gevonden op het tweakers forum waarin een gebruiker aangeeft zelf een Energy Management System (EMS) geprogrammeerd te hebben op een Raspberry Pi die in combinatie met een Alfen laadpaal het laden van een elektrisch voertuig op overtollige zonnestroom mogelijk maakt. De forumpost is terug te vinden op onderstaande link:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67078804#67078804

De Alfen laadpaal kan gekoppeld worden via de P1 poort van een digitale meter om simpelweg load balancing van de huisaansluiting te realiseren. De Alfen laadpaal kan echter ook luisteren naar een EMS welke een setpunt voor de laadstroom door geeft. Op die manier is het mogelijk om het setpunt te berekenen op basis van de overschot aan zonnestroom of bijvoorbeeld de wagen op te laden enkel op nachttarief. Ik heb op het tweakers forum de poster gecontacteerd om meer info te krijgen over de oplossing die werd uitgewerkt. 

 

Hallo WitteVerf - ben er even tussenuit geweest met de Kerstvakantie - maar ben hier ook nog volop mee bezig. Interessante piste, nog enkele weetjes die ik ondertussen gevonden heb:

Eenfazige aansluiting vs driefazige aansluiting. Nextender Home (die aangeraden wordt door ons bedrijf - lease wagen) verbruikt minimaal 6A (1.4KW) per fase, en gaat bij driefazige aansluiting minimaal 4.8KW verbruiken - wat niet interessant is in combinatie met zonnepanelen (wij hebben 3KWp geinstalleerd vermogen - dus bij 3-fazige aansluiting gaan we altijd stroom van het net afnemen), en niet interesssant ivm capaciteitstarief (4.8KW minimaal zal aanleiding geven to hoger piekverbruik). 

 

Ik begrijp ook dat de laadpaal op ECO minimaal 1.4KW blijft afnemen - ook als zonneproductie er niet (meer) is - dit zou nodig zijn omdat anders de sessie met de wagen onderbroken/gestopt wordt.

Bij mijn weten (met digitale teller en in Belgie) zal er mid 2022 geen 'nachttarief' meer zijn. Allen nog werken met capcitietstarief

Mijn plan is nu om de laadpaal eenfazig te laten aansluiten, en ben nu aan het kijken of ik niet beter alle toestellen op één faze kan zetten, en bvb. de' loadbalancing' mogelijkheid van het toestel instellen op 20A of 25A (4,8KW of 5,8KW) om m'n piek netafname te beperken. Instelling zou dan 'permanent' op ECO staan & moet ik evt. manueel hoger zetten 's avonds als de batterij nog te weinig opgeladen is .Als dit kan geautomatisserd worden ..

Verdere verfijning via de mogelijkheden van de wagen - maar die ken ik nog niet. Kan de wagen doorgeven aan een EMS dat hij op 80% zit - of nog niet op 80% ? 

Zal ook eens kijken op tweakers. 

cris2, ik dacht dat het schrappen van het nachttarief enkel voor de netkosten zijn en niet voor de energiekost. Ik dacht wel ook dat het verschil tussen dag- en nachttarief sowieso al met de jaren kleiner geworden is.

Klop idd - er is nog nachttarief maar beperkt prijsverschil. Zelf ben ik bij ecopower die dit niet aanbiedt.

Ondertussen heb ik documentaite van wagen opgevraagd en zie dat hier heel wat mogelijkheden op zitten: max. stroom, percentage van de batterij tot waar hij moet opladen, begin en eind tijden, etc.. met al die mogelijkheden stel ik me de vraag of ik niet beter kies voof eenvoudig stopcontact (240V of driefazig Mennekes) - en zoals sommigen reeds aangaven, pragmatisch kijken naar laden tijdens zonneuren aan bvb. 10A en 's nachts aan 16A. Heb dan wel geen (real time) zicht op de laadsessie (had mooi gewesst om bvb in energy ID de wagen als afzonderlijke item te kunnen zien).

idealiter doe ik dan installatie zodanig dat ik dit kan vervangen door laadpaal wanneer het ooit nodig zou zijn. 

Idee dat ik dan wou checken is het gebruik van een 3-fazig Mennekes contact zodat ik evt. ooit naar 11KW kan gaan - maar zou die graag vandaag gebruiken op 1 faze en dus max. 3.7KW wat mij genoeg lijkt (weet alleen niet of dit kan). Tevens een kabel om ooit naar P1 poort te gaan klaarleggen. 

ik denk dat ik di idee ga valideren. Alle reacties welkom - maar ik maak ook een tread aan op zonstraal waar er een specifiek ewagen forum is. 

Gr, Cris

"...3-fazig Mennekes contact..." : dat is volgens mij wel de stekker die 'uit de laadpaal' komt.... niet gewoon driefasig...

ik had begrepen dat het mogelijk is om een Mennekes contactdoos te plaatsen ipv een laadpaal. klopt dit niet ?

 

Het zou me verbazen...

Oeps - dan sla ik de bal helemaal verkeerd .. kan iemand dit bevestigen ? 

Het is al even geleden, maar er zit enige logical in de kabel en de laadpaal.  

laadpaal en voertuig spreken samen af aan welk vermogen er geladen kan worden.  Veelal zal de laadpaal zeggen wat het max vermogen is en het voertuig moet zich daar aan houden.  

Ik weet wel niet meer of dit een echte 'data' connectie is, of iets 'electrisch - een weerstand of zoiets die vermogen geeft.

cris2 schreef:

Oeps - dan sla ik de bal helemaal verkeerd .. kan iemand dit bevestigen ? 


Dit was een video die ik ooit zag die het goed uitlegt: https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

Ik heb hem niet opnieuw bekeken (en dacht dat er wel een amerikaanse twist in zit), maar dacht dat de uitleg zeer goed was ;-).