thuisbatterij en thuis-oplaadstation

Beste

Wij hebben momenteel 20 zonnepanelen van 320kwp en 2 omvormers (eentje van 3,2 en van 1,55 kwp). Wij beschikken ook reeds over een digitale meter. Voor die reden overwegen wij nu om een thuisbatterij aan te schaffen. Volgende week wordt onze elektrische wagen een BMW ix3 geleverd.

Hiervoor zouden wij een wall-box oplaadstation aanschaffen. Deze zou aan 22kwh opladen.

Graag zouden wij via een slim systeem zoveel mogelijk stroom willen verbruiken vanuit de thuisbatterij.

Om de wagen sneller op te laden overwegen wij om een 3-fasen 400V bekabeling te laten leggen.

De installateur van de zonne-installatie, laat ons nu weten dat wij alles dan zouden dienen om te bouwen/vervangen; oa. huidige omvormers vervangen, vervangen optimizers, enz.

Dient dit echter, vanwege de 3-fasen of vanwege de batterij te gebeuren? of wat is de reden en wat is er eigenlijk nodig of overbodig?

Alvast bedankt

Reacties

Je moet een hele hoop afwegingen maken...
- je auto op 400V/3 fasen laden is een hoog piek vermogen; dat kost in de toekomst veel geld
- daarom beter je auto eerder traag laden....? Waarom zou je auto snel moeten laden?
- wanneer kan de auto laden? Overdag als de zon schijnt?
- je auto heeft een batterij die 2-3 keer groter is dan je thuis batterij. Is die thuisbatterij dan wel zinvol in combinatie daarmee?
- wil je auto snel laden met thuisbatterij moet die veel vermogen kunnen leveren; dat is ook weer duur...
- heb je al zich over je eigen elektriciteit verbruik - hoeveel stuur je het net op? Heb je de kwartierinfo al vrijgeschakeld? Moest je de kwartier info hebben; als je mij die deelt kan ik je vertellen wat een batterij van welke grootte je kan opleveren. Ideaal heb je hiervoor een jaarcyclus als input. Kwartier info nog niet vrijgeschakeld? Dan zo snel mogelijk doen....
- je omvormers zijn 'te klein voor je zonnepanelen - vermogen zonnepanelen is merkelijk groter dan de omvormers vermogens; staan de panelen niet op zuiden gericht.
Weet je wat je opbrengst momenteel is van je panelen?

Je batterij systeem is een slim systeem. Dat moet zicht hebben op alle energiebronnen en constant de keuze maken welke energie hoe gebruikt moet worden (stop ik de energie van de zon in de batterij of op het net..., haal ik energie uit het net of de batterij...). Daarvoor is de kans groot dat dat enkel kan met een systeem dat rechtstreeks op de pv panelen is aangesloten. Daarom dat hij stelt dat je de omvormers moet vervangen door iets dat die intelligentie aankan. Maar misschien bestaan er andere systemen...

Of ook; kan best zijn dat je nu al maximaal gebruikt maakt van de zon en dat je 'kleine' batterij weinig verandert....

Walter

beste Walter

wat is het nadeel dat de omvormers te klein zijn?

Laurette

 

Je hebt 6kWp piek aan zonnepanelen, 4,7kW aan omvormer.  Dat wil zeggen dat als de zon 'juist' staat ze 6Kw levert.  Maar je omvormers kunnen dat niet omzetten.  In het slechtste geval leveren ze dan geen vermogen (wat zeker oudere omvormers doen) dan wel beperken ze het vermogen tot 4,7kW; dan gaat nog 1,3kW verloren.  

In een verleden met de netvergoeding per geinstalleerd vermogen werden er wel eens te kleine omvormers geinstalleerd om de kost van de netvergoeding 'klein' te houden.  

Omdat elektriciteit op het net steken slechts een peulschil opbrengt (40€/MWh) ten opzichte van wat het kost om af te nemen (250€/MWh https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12/heb-je-zonnepanelen-en-een-digi…;), is het vast slechts zelden de moeite om de pieken in de zomer ook op te vangen met een duurdere omvormer. Ook panelen zullen vanaf nu vast meer dan vroeger veel verticaler opgesteld worden om ook buiten de zomer zoveel mogelijk opbrengst voor eigen gebruik te hebben. 

Evt ook meer in een avondregime (verticaler en naar westen) om meer zelf te kunnen verbruiken in afwachting van een huisbatterij.

Mijn naïeve visie, correcties welkom, we hebben zelf nog geen zonnepanelen of huisbatterij.

@Bram: je theorie is correct maar in de praktijk stuit je meestal oppraktische bezwaren. 
Heb je een hellend dak ben je gewoon gebonden aan de dakhelling en oriëntatie van je dak.
Heb je een plat dak heb je meer speeltuimte (afhankelijk van de oriëntatie van de woning en omliggende bebouwing) moet je bij verticaler geplaaste panelen ook meer ballast voorzien en je dak moet daarop voorzien zijn. 

@Walter: ik ben het bijna met al je opmerkingen eens. 
Behalve de intelligente sturing. 
Een DC koppeling (PV + batterij) heeft als voordeel dat je uit je PV meer energie kan laden in de batterij. 
Het nadeel is dan (zeker als je voor beiden één hybride omvormer gebruik) deze omvormer nooit meer aan het huishouden kan leveren dan het piekvermogen van de omvormer. 
Wanneer je PV-installatie bv. 5 kW levert en je batterij is nog gevuld en je omvormer kan maar 5 kW leveren zal je nooit meer dan 5 kW kunnen leveren aan de woning. Vraagt deze 6 kW zal er 5 kW geleverd worden door de PV-installatie en zal er 1 kW uit he tnet getrokken worden (ook al zit er genoeg capaciteit in de batterij). 
Heb je nog een GSC gerechtigde installatie is dit ook geen aangeraden optie want alle opgewekte stroom zal niet meer door de GSC teller stromen. 

Je kan dan beter, zeker bij een bestaande installatie, beter een AC koppeling doen via een nieuwe (hybride) batterij omvormer.
Gezien de AC PV-omvormer voor de batterijen staat zal alle opgewekte energie nog voor 100% door de GSC teller stromen en dan pas naar de batterij. Bij een huishoudelijke energievraag kan de sturing van het systeem ook probleemloos 5 kW via de panelen leveren + 1 kW (begrensd tot het gecombineerd vermogen van de 2 omvormer) vanuit de batterij (om het vorige voorbeeld aan te houden. 

Het is ook geen enkel probleem (2 keer AC geschakeld) voor het BMW om altijd naar een nulpunt te streven (zoals je al uitgelegd hebt) of nadien het BMW softwarematig te herconfigureren naar het capaciteitstarief (geen nulpunt meer maar eakshaving naar bv. max. 2.5 kW) of af te stemmen op de prijzen van dynamische tarieven (wat vanaf 01/04/2021 trouwens een voorwaarde is als je een batterij met premie wenst te installeren. 

@Laurette: waarom zou je aan 22 kW willen laden? In de toekomst (2022) gaat je dit bijna 50 € per overschrijding van de 2.5 kW norm extra kosten. Een BEV laad je in de praktijk niet van 0 naar 100%. Deze laad je best van 20 tot 90% en niet in sprongen (zoals bij een brandstoftank) maar steeds als er een laadpaal beschikbaar is. Deze gewoonte laat je bij een BEV best varen. 
Ik laad thuis altijd AC op aan max. 4 kW. Dat is meer dan voldoende. Dan volstaat een laadpaal van 1F 32A ruimschoots.
En en je huisinstallatie vraagt geen aanpassing. 

Een BEV prioritair laden via de omweg van een thuisbatterij lijkt me ook geen goed idee. De thuisbatterij kan maar laden aan de max. capaciteit van de batterijomvormer en (aangeraden) op 60-70% van de bruto batterijcapaciteit. Wat (als je het betaalbaar wil houden) veel te weinig is voor een EV batterij die veel meer capaciteit vraagt.

Wanneer je een thuisbatterij installeert met een BMS met goede cascadesoftware ziet dit systeem je laadpaal als een gewone verbruiker. Deze verbruiker zal dus ook opgenomen worden in de nulbalans. Bij voldoende PV-produktie wordt deze energie eerst gebruikt in het huishouden (waar de laadpaal gewoon een onderdeel van is). Is er meer vraag dan produktie wordt er hulp aan de batterij gevraagd. Kunnen deze twee aan de vraag niet voldoen zal er pas bijstand van het net gevraagd worden. 
Omgekeerd zal er pas in laatste instantie teruggeleverd worden aan het net => eerst huisverbruikers, dan opslag in batterij en laatst terugleveren aan het net. 
Tenminste onder de huidige situatie. 
Wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd zijn er weer andere prioriteiten. 
Idem als er dynamische afname en teruglevertarieven worden ingevoerd. 
Je BMS is dus best hier al op voorbereid. 

 

 

 

 

 

 

Beste Walter

wij willen van de energie van de zon zoveel mogelijk in de batterij stoppen. heb rapporten gedownload van zowel ons verbruik als onze input alsook ons kwartier info. (hebben onze PV panelen sinds augustus 2020 en onze digitale meter sinds 23/11/2020)

echter hoe voeg ik de downloads toe?

 

 

Beste Ivo, mag ik hier vragen welke thuisbatterij over een BMS beschikt. of mag ik dit hier niet vragen?

Laurette

Elke goede thuisbatterij beschikt over een BMS (battery management system).
Zoniet zou het een dode doos zijn. 
De kwaliteit en de mogelijkheden van het systeem worden bepaald door de software en de wijze waarop deze is aangepast of kan aangepast worden aan de vraagvereisten van de gebruiker en zijn verbruikersprofiel. 

 

 

Ik denk dat BMS hier foutief als term gebruikt wordt.  'Normaal' is BMS een battery management systeem.  En enkel verantwoordelijk voor de gezondheid van de batterijen (zorgen dat de celle ok zijn, dat je niet te veel stroom in of uit stuurt, dan je bij over of onderspanning de batterij afkoppelt)  En dat zit in alle batterij voor thuis gebruik.  

Je moet een algemeen 'Huis Energie Management Systeem' dat de energiestromen in huis beheert.  Dat is meer dan de batterij te managen.  

Dag Laurette,

Ik ben zelf installateur van laadpalen, thuisbatterij, zonnepanelen.
Ik zou een "slimme" laadpaal installeren die je overtollige elektriciteit overdag in het de wagen steekt. Indien je thuis bent zal er alvast niets geëxporteerd worden.

Als ik het goed begrijp hebben jullie momenteel een 1-fase 40A aansluiting op het net? Deze zou ik gewoon behouden. 7,4 kW is nog steeds zeer snel, 's avonds insteken en 's ochtends vol bereik hebben is voor de meeste EV-rijders voldoende. De keren dat je echt 22 kW nodig hebt kan je beter even naar de DC fast charger rijden om daar te laden aan 50-150 kW (ik ken de snellaadspecificaties van de BMW niet).

Verder kan het plaatsen van een batterij interessant zijn om je eigenconsumptie te verhogen. Een batterij van 7 kWh kan afhankelijk van je verbruiksprofiel de eigenconsumptie al verhogen tot 70%. Nu moet je natuurlijk niet overdrijven in de grootte van zo'n installatie. De hoogste winst in eigenconsumptie zit in de eerste kWattUren in opslag. Ook stopt de subsidie vanaf 9 kWh.
Een batterij plaatsen om de gigantische batterij van een EV in 1 keer op te laden is gewoon niet kosten-efficiënt. Ook zal je de batterij niet vaak volledig leegrijden voordat je hem weer aan de stekker hangt.

Met vriendelijke groeten,

Jonas

Persoonlijk zou ik ook geen BMS als term gebruiken (tenzij in de context zoals Walter omschreef), maar eerder EMS als in 'Energy management system' of 'Energy management software'. Een term als HEM (Home energy management) kan ook, dan benadruk je nog meer het thuisgebruik van zo'n systeem.