Na isolatie rijwoning buitenzijde

Bij een rijwoning zouden we graag isolatie aanbrengen aan de buitenzijde. Voorkeur gaat uit naar ecologische bouwmaterialen. 

Momenteel dacht ik aan volgende opbouw: 

bestaande gevel - 12/14cm isolatie - wortelwerende/UV-bestendige doek - latwerk - begroening

De vraag is nu vooral welke isolatie we best kunnen gebruiken, ik dacht aan rotswol omwille van de stevigheid en makkelijke plaatsing. Nadeel is natuurlijk de geringe isolatiewaarde in die dikte, met 12cm komen we niet aan een u-waarde van 0.24W/m²K

Zijn er nog mensen met een soortgelijke opbouw / afwerking? 

Reacties

Bestaande muur is een volle muur. Die 0.24 is inderdaad ifv subsidies. Op de bouwplaats mag je slechts 14cm over de rooilijn komen, vandaar de beperkingen naar isolatiekeuze. De groene gevel wordt een soort net die voor de gevel komt op +/-2cm. De muuraanzet wordt best met een isolerende steen opgevangen ifv waterbestendigheid. Onder het maaiveld kunnen we niet aan, het is een rijwoning.

Je zou ook eens moeten narekenen welk percentage van de gevel wordt ingenomen door ramen en deuren. Hoe groter dat aandeel hoe twijfelachtiger de rendabiliteit van het isoleren der muren.

M.i. hangt de rendabiliteit niet zóveel af van de oppervlakte van de ramen en deuren. Wel van de isolatiewaarde van die ramen en deuren en op welke windrichting die gericht staan. Als dit het noorden is, kan het tegenvallen. Ook wil Marijke een ander zicht op de gevel (nl. begroening), dus als je al sowieso stellingen ed. nodig hebt, lijkt me de isolatie wel een investering die de moeite waard is. Met PUR/PIR haal je natuurlijk wel hogere isolatiewaarden, maar dat is minder ecologisch. Het zouden dan wel vaste platen zijn, dus in de verre toekomst relatief eenvoudig te verwijderen... en wie weet tegen dan ook te recycleren...

Of resol platen?

De oriëntatie is zuid, we willen met de groengevel dus ook een gedeeltelijke zonwering maken. Aan de binnenkant is niet meer mogelijk door dat deze reeds is afgewerkt. 

Ik denk dat je bij naisolatie van een rijwoning altijd wel met koudebruggen zit, ook al doe je het aan de binnenzijde. Er is een kelder onder de woning die niet in het verwarmd volume zit, daar was het idee dan om het plafond nog mee te nemen, zo los je dat toch al wat op.

Eventueel kunnen we nog 1 steen afkappen zodat we een dikte van 24cm kunnen plaatsen ipv 14cm. Resol isolatie is wel heel kostelijk dacht ik.

Met pur/pir is het productieproces natuurlijk ook heel schadelijk en gemaakt met eindige grondstoffen, ...

Iemand ervaring met houtwol in deze toepassing?

Je schrijft "Ik denk dat je bij naisolatie van een rijwoning altijd wel met koudebruggen zit, ook al doe je het aan de binnenzijde." Hierdoor lijkt het alsof je gemakkelijker koudebruggen kan vermijden, als je vanbinnen isoleert. Dat lijkt me niet. Zo heb je bv. de overgang van een tussenverdiepvloer: de koudebrug vermijden kan gemakkelijker aan de buitenkant, dan aan de binnenkant. Het isoleren an sich kan mss wel gemakkelijker aan de binnen- dan aan de buitenkant (bv. wegkappen oude steen, fundering verbreden, dak verbreden... om dan pas "gemakkelijk" te kunnen isoleren).