Moeten alle bedrijswagens inderdaad emissievrij tegen 2025 ?

Dit forum gaat over bouwen, maar ik wil deze vraag hier toch eens stellen (zie titel). Natuurlijk dienen zommige zaken extreem te worden gesteld om uiteindelijk maar iets daarvan daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen.

Wij hebben inderdaad zelf één van die 'verdomde' bedrijfswagens, maar die wagen is wel een 'echte' bedrijfswagen die jaarlijks misschien wel 40000-45000 km doet om iemand zijn/haar job dat nu éénmaal vraagt. EV's halen momenteel maximaal 500 km uit een batterij en dan moet je 'bijtanken' wat tijdens de job meestal niet zomaar even kan gedaan worden.

Resten de overige emissievrije technieken. Als die dan al de nodige radius hebben, stuitten ze op het 2de probleem dat nog veel delicater is. Eén persoon heeft namelijk een zware handicap, is gekluisterd aan een rolstoel en kan zich alleen over 'langere' afstand voortbewegen d.m.v. die auto en een ligfiets met drie wielen (een ligtrike dus met de 2 wielen achteraan). Gaan we ergens naartoe om te 'wandelen' of te fietsen, dan moet die fiets dus mee. Die hang je niet zomaar even op een fietsendrager en kan dus alleen in de auto mee. Dus, aangezien die fiets ruim meer dan 2 meter lang is en meer dan 85 cm hoog, heb je dus een auto nodig die genoeg binnenruimte biedt. Tussen de huidige wagens die we kennen, was er welgeteld 1 (met een klassieke aandrijving) die we konden kiezen. Dus dan heb je een emissievrije wagen nodig met 1) voldoende radius en 2) genoeg binnenruimte. En die is er momenteel gewoon niet (zelf al zou er geen budgettaire beperking zijn).

 

Reacties

<a href="mailto:pierrechristiaens@telenet.be">pierrechristiaens@telenet.be</a> schreef:

... Bij normaal rijden zal een elektrische of hybride praktisch altijd minder fijnstof uitstoten. En er zullen altijd uitzonderingen zijn, bestuurders die hun banden en/ hun remmen extra doen afzien. Enj het gewichtsverschil bij zware SUV's valt ook te relativeren.

Ik weet niet of de studies ook aanwijzingen bevatten over de absolute hoeveelheid stof an de zwaardere elektrische wagens, vergeleken met de uitstoot van de oudere of zelfs de nieuwe diesels. En ook ten opzichte van het absoluut niveau van het fijnstof, vooral bepaald door de industrie, verbranding en binnenwaaiend buitenlands stof. Maar ik ben niet alleen om te oordelen dat zulke vergelijking geen zin heeft om verschillende soorten motoren onderling te vergelijken.

@ Pierre,

Nee de studies hadden nooit als doel uitstoot te meten. Deze studies  waren kostenanalyses of kwaliteitsanalyses. Maar ze bevatten voor mij genoeg elementen en aanwijzingen om een vergelijkende interprettatie mogelijk te maken. 

Ik denk ook niet dat je een studie zal vinden die de vergelijking zal maken tussen de reële uitstoot bij benzine, aardgas en diesels van euronorm 5, 6 en 6temp. Door de onduidelijkheid over de "sturing" van de software in Euronorm 5 en 6, zal geen enkele constructeur meewerken aan zo'n studie. Dus een vergelijking met elektrisch is dan ook niet mogelijk.

Het enige wat je wel kan vaststellen, dat is dat de zuivere elektrische mobiliteit 1/4de van de energie verbruikt van de thermodynamische mobiliteit (diesel, benzine, aardgas, ....). De hybridetechniek met partieel elektrische aandrijving is 20 jaar te laat en heeft energetisch relatief weinig (20% i.p.v. 75% bij volledig elektrisch) voordeel de dag van vandaag. De klassieke en de hybride aandrijving hebben wel nog het voordeel van de autonomie, maar je moet je afvragen of dit nog voordelig afweegt t.o.v. de energetische voordelen van de elektrische mobiliteit met uw dagelijks gebruik.

En denk er eens over na dat elektrische mobiliteit (50% van alle inschrijvingen nieuwe voertuigen over de laatste 3 jaar) het meeste succes heeft in Noorwegen en laat dat nu juist het land zijn, dat zeer koud is in de winter en dus dat de autonomie van deze elektrische mobiliteit hier het meest negatief beïnvloed wordt van heel Europa.

Aan ons nu om de nieuwe mobiliteit zuiver te houden en het kan zelfs zonder CO2- en milieubelastende uitstoot, als we ons daarvoor willen inzetten.