wat verkiezen jullie : zoutwateraccu of LI-ion

Hallo,

met de komst van de nieuwe premie voor thuisaccu stel ik mij de vraag , vvor de mensen die geïnteresseerdzijn in dergelijk systeem , en wetende dat enkel milieuvriendelijke technologie wordt gesubsidieerd, welk systeem verkiezen jullie :

Li-ion of zoutwateraccu.

Lood mag je vergeten.

Weet er iemand of er nog een andere technologie op de markt is ?

ikzelf ben volop fan van het zoutwatersysteem.

Reacties

Het is momenteel geen kwestie van kiezen tussen de twee. 

Eerder een installateur vinden die weet waar hij over spreekt. 

Zoutwatersysteem is in se zeer goed maar is redelijk omvangrijk voor een thuisinstallatie. 

Voor mij lijkt de zoutwateraccu wel wat voordelen te bieden : geen gevaarlijke stoffen, minder milieubelastend, 100% ontlading zonder nadelige gevolgen...

inderdaad wat bulky en zwaar (125 kilo per ondeelbare stack)  ; Bij mij zouden ze in de kelder moeten komen, zal nog leuk worden om ze naar beneden te krijgen.

Wat ik zeker niet wil in Li-ion in mijn huis (in de auto niet aan te doen). Maar zeker geen vaste installatie in huis  >> brandgevaar.

Ook al is de kans klein , toch niet ondenkbaar (googel maar eens "thermal runaway lithium battery").

Probleem is dat je het niet geblust krijgt eens het begint.

En één van de vertegenwwordigers wou mij toch een Li-ion aansmeren, en als ik begon over het brandgevaar , zei hij : O maar voor thuisinstallaties doen we er een automatisch blussysteem bij !!!

 En dat moet mij geruststellen ??? Ik denk het niet !

 

Hoi,

Inderdaad je komt in verhouding veel Li-ion systemen voor.

Kwam dan ook al vrij vroeg in de buurt van de Greenrock systemen.

Persoonlijk vind ik bovenstaande een levensgevaarlijk systeem op grote schaal.

Ik ben persoonlijk voorstanders van Sma onderdelen en greenrock werkt bij all-in vooral met Victron(daarom niet slecht).

Wat de grootte betreft, neem wel wat plaats in, maar dat neemt een pelletketel en een buffer en silo ook.

 

 

Ben nu eerder geneigd om voor LiFePO4 batterijen te kiezen. 

Zoutwaterbatterijen zijn milieutechnisch de beste oplossing en kunnen herhaaldelijk die^ontladen worden maar nemen zeer veel ruimte in (en die is er niet altijd). 
LiFePO4 heeft dezelfde voordelen als Li ion maar heeft het bijkomende voordeel dat bij kortsluiting en brand ze geblust kunnen worden en niet moeten ondergedompeld worden in een bak water. Ze hebben ook een redelijk grote energiedichtheid (nemen minder plaats en gewicht in) en kunnen werken op iedere omvormer/systeem (ook deze van SMA). 

 

Heb er ook al naar gekeken , maar eigenlijk enkel die van alpha ess gevonden ( en stickergenoten ).

 

IvoB schreef:

.....

LiFePO4 heeft dezelfde voordelen als Li ion maar heeft het bijkomende voordeel dat bij kortsluiting en brand ze geblust kunnen worden en niet moeten ondergedompeld worden in een bak water.

Geen idee waar u die informatie heeft gehaald, maar LiFePO4 is OOK een Li-ion batterij. Lithium-ion betekent per definitie dat er geen zuiver Lithium wordt gebruikt, maar in verbinding met andere elementen, net zoals Ijzer kan verbonden worden met zuurstof tot "roest", een totaal andere stof dus. De "gevaarlijke" Li-ion batterijen worden zo goed als niet meer geproduceerd.  De gevaarlijkste ( relatief gezien ) is de LiNiMnCoO2  (  Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (LiNiMnCoO2) — NMC ) die men praktisch in alle BEV's gebruikt en die men inderdaad  in een bad stopt als ze in brand vliegen. Nu, LiFePO4 kan ook in brand vliegen en zal men in bad moeten stoppen, maar de kans dat die in brand vliegen bij kortsluiting is zovele maal kleiner dan bij de NMC types. Men gebruikt de NMC types in BEV's omdat die nogmaals kleiner en lichter zijn dan de LiFePO4  ( LFP ) types voor éénzelfde energieoplsag  ( 150–220Wh/kg in plaats van 90–120Wh/kg voor LFP ).
 
Of zoutwater batterijen zo milieutechnisch  beter zijn is nog de vraag. Die bevatten ook nogal dure en zeldzame metalen. Een citaat van een producent
http://aquionenergy.com/technology/deep-cycle-battery/
"Our unique Aqueous Hybrid Ion (AHI) chemistry is composed of a saltwater electrolyte, manganese oxide cathode, carbon titanium phosphate composite anode, and synthetic cotton separator. The battery utilizes non-corrosive intercalation reactions at the anode and cathode."

Energiedichtheid :  max. 100 Wh/kg 

Ze kunnen blijkbaar ook geen grote piekvermogens leveren en dus gaat er meer kWh aan batterij moeten geinstalleerd worden dan bij het gebruik van Li-ion

@pluxyke: Tecloman-Chengdu Telongmei Energy Storage Technology Co., Ltd fabriceert ook LiFePO4 batterij systemen. 
(Ik heb al kennis van zeker twee dealers die ze in België plaatsen). 

Bij o.a. LiFePO4 moet je ook niet altijd afgaan op de marketing dat ze een DoD van 100% hebben. Dat kan nl. met iedere batterij. Het komt alleen de levensduur van de meeste batterijsystemen niet ten goede. 

 

Nog een producent die LiFePO4 in een mooi kastje stopt :

https://blueplanetenergy.com/products/blue-ion2

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de historiek en de ontwikkeling van de zoutbatterij

https://www.drten.nl/zeezout-batterij/

Al de patenten zijn op naam van dit bedrijf en van zijn uitvinder Marnix ten Kortenaar. De wereldwijde productie (ook de Canadese) maakt gebruik  van deze patenten. Zijn ontwikkelingen gaan nog steeds verder naar verdere optimalisatie van het laad- en ontlaadproces van deze batterijen, daarna komt er een volledige productie in samenwerking met een Belgische industriële partner. 

30 Wh/kg is niet bijzonder denderend ( https://www.betterworldsolutions.eu/factory-sea-salt-batteries/ ) en niet beter dan de klassieke loodaccu ( 30–50Wh/kg ). Welke materialen worden er gebruikt voor de cathode en de anode ?