Advies tarief aansluiting buitenafvoer

Ik zou graag jullie idee hebben van hetgeen door onze sanitairman werd aangerekend voor het in regie aankoppelen van de afvoeren op bestaande buitenleidingen en over het nu nog bijrekenen voor een door hem vergeten koppeling. Ik heb een aantal foto's gelinkt en hierop is aangeduid wat er uitgevoerd werd en wat er nog moet gebeuren. Over het bestaande is een wit laagje gelegd om het aan te duiden. Dat wat nog moet gebeuren op met groen aangegeven.

Het ging en gaat dus over het aankoppelingen van binnenleidingen die al door de muur naar buiten staken, op bestaande leidingen. Ik heb het graafwerk gedaan en heb naderhand chape onder de leidingen gelegd en de kuilen terug gevuld. Dus enkel het leggen van de leidingen buiten en het materiaal ervoor.

Hetgeen reeds gerekend en betaald werd is €1500.

Daarbij heb ik toen gevraagd of dit dan alles was omdat ik dat veel vond, waarop ja werd geantwoord. De uitleg nu voor toch extra te willen rekenen is dat hij bedoelde 'ja, alles wat uitgevoerd is is daarmee betaald'.

Er zijn trouwens geen werkbonnen o.i.d.

Overigens stond op de allereerste offerte 'Sanitaire leidingen €1650' en 'Afvoeren €500'. En daar bleek het buitenwerk niet in begrepen te zijn.

De vraag is dus of jullie dit ruim gerekend lijkt en ik bijgevolg zou kunnen verwachten dat de ene koppeling nog in de reeds betaalde €1500 valt.

01.jpg
02.jpg
03.jpg

en het nog uit te voerene :
04.jpg

Bedankt!

Reacties

Hoi syngi,

Met die info kan niemand veel aan.
Wat je doet; je meet het aantal meter gelegde buizen. Kijkt na in de richtprijzen voor bouw hoeveel dat kan kosten en gebaseerd daarop kan je weten wat een realistische prijs kan zijn.

Omgekeerd: wat staat er in de offerte die je tekende?

Hey, bedankt, ik zal het zo nakijken.
Ivm offerte, zie hierboven, buitenwerk bleek niet in offerte te zitten en werd dan in regie uitgevoerd.

Bij werken in regie verwacht ik dat je vermelding krijgt hoeveel uren er gewerkt is.
Wat nog loet gebeuren kan natuurlijk nog niet gefactureerd worden wanneer in regie gewerkt wordt.

Walter

Niet gekregen en zie ook hierboven :

"Daarbij heb ik toen gevraagd of dit dan alles was omdat ik dat veel vond, waarop ja werd geantwoord. De uitleg nu voor toch extra te willen rekenen is dat hij bedoelde 'ja, alles wat uitgevoerd is is daarmee betaald'.

Er zijn trouwens geen werkbonnen o.i.d.

Overigens stond op de allereerste offerte 'Sanitaire leidingen €1650' en 'Afvoeren €500'. En daar bleek het buitenwerk niet in begrepen te zijn."

Je haalt hier toch twee zaken door elkaar? 

- Of je werkt met een voorafgaandelijke offerte: dan wordt er een vaste prijs afgesproken voor de in die offerte afgesproken werken (materialen inclusief werkuren). 

- Of je werkt in regie: dan wordt er een eenheidsprijs per uur afgesproken en worden bij afloop van de werken de materialen afzonderlijk gefactureerd en de gepresteerde uren daarbij gerekend. Je moet als opdrachtgever dan wel de geperesteerde uren zelf opvolgen (of 100% vertrouwen op de uitvoerder). 

Ieder systeem heeft - voor beide partijen - zijn voor- en nadelen. 

Om je een voorbeeld te geven: 
Eind 2018 heb ik in regie een gescheiden afvoer van de woning naar het straatriool laten uitvoeren.
Betrof afkoppelen bestaande afvoer aan bestaande septische put, nieuwe koppelstukken voor  aansluiting woning voor gescheiden afloop, 12 meter vuilwaterafloop en aansluiten op riool, 15 meter regenwaterafloop - aansluiten op waterput - overloop naar vijver, machinaal graven van sleuf van 15 meter van 30 cm naar 50 cm diepte, machinaal graven van sleuf van 12 meter van 30 cm naar riooldiepte, terug egaliseren van de sleuven, huur graafmachine voor 2 dagen (type bobcat).
De huur van de bobcat heb ik wel gedeeld met de buurman. 
Totale kostprijs 950 €.

 

 

 

 

 

 

 

Nee hoor, binnenwerk was offerte, buitenwerk bleek niet daarin te zetten en was in regie.

En wat was dan de afgesproken regieprijs (uurprijs), materiaalkost van het buitenwerk en het aantal gepresteerde uren voor buitenwerk? Als je dat optelt + BTW weet je toch of het totaal correct verrekend werd. 

Dagtarief is €300, materiaalkost en aantal uren waren niet op voorhand besproken en is ook niet genoemd achteraf.

Ik heb er moeite mee te geloven dat men in regie met  een dagtarief zou werken, want wat is dat dan precies ? Een uur werken is duidelijk, dat zijn 60 minuten werken door één persoon, een dag werken is veel te vaag, dat kunnen 12 uren zijn maar evengoed 6 uren. Dat kan door één persoon zijn of door een ploeg. En in de meeste gevallen is een vrijdagse werkdag bijvoorbeeld ook al korter dan een maandagse.

En wat rekent men dan als men door omstandigheden bijvoorbeeld maar 2 uur en een half heeft kunnen werken ? Nul komma drie dagen ?

Kortom, werken in regie wil zeggen per manuur, één man die 60 minuten werk levert. En daar bovenop komt dan nog de materiaalkost, de reiskosten, huren van materialen , kortom alle verdere kosten die de aannemer nog heeft moeten maken. 

Ik ken enkel de man zijn dagtarief. Over uurtarief is nooit gesproken, maar is natuurlijk eenvoudig om te rekenen. Dus staar je daar niet op blind. Een uitsplitsing van de kosten heb ik niet, enkel "uitvoering buitenleidingwerk €1500".

Neen, dat is niet om te rekenen om de redenen die ik hierboven aanhaalde.

Als je zegt dat de rekening enkel vermelde "uitvoering buitenleidingwerk: 1500 €" dan zou ik denken dat dit geen werk in regie is geweest maar volgens een vooropgestelde prijs die ook mondeling kan gebeurd zijn.

En dan is er achteraf nog een werkje ter uitvoering geweest waarvoor er uiteraard ook nog moet betaald worden.

Verder weet ik nog altijd niet wat de bedoeling is van uw vragen hierover op drie verschillende forums en wat je hiermee denkt te kunnen bereiken.

Ik ken enkel zijn dag tarief en het was in regie, met enkel "uitvoering buitenleidingwerk" op de eindfactuur. Het extra moet nog uitgevoerd worden.