Zonnepanelen off grid

Dag iedereen,

 

Ik zou graag zonnepanelen aanschaffen (misschien wel tweedehands), maar ik zou daarbij graag het prosumententarief vermijden. Dat laatste zorgt ervoor dat het voordeel zo goed als teniet gedaan wordt! 

Daarom zou ik graag zonnepanelen plaatsen waarvan ik de stroomopbrengst meteen kan "opsouperen". Daar ik aanneem dat door bewolking en dergelijke de opbrengst zeer tijdelijk kan terugvallen, vroeg ik me af of het mogelijk is dat eventuele apparaten stroom "bijnemen" van het reguliere net in voorkomend geval zodat er geen stilvallen is van de apparaten wat heel vaak schade toebrengt aan de apparatuur zelf.

Ik ben mij ook bewust van het bestaan van bvb de tesla Powerwall etc, al vind ik die eigenlijk wel heel erg duur. Die batterijbank zal ook niet het eeuwige leven hebben en wellicht zelfs verzwakken met de tijd en dan is het wel zonde van die +7000 euro. Eventueel wil ik nog wel aparte accu's kopen zoals we die in de auto's aantreffen van bvb het AGM type. Ik zie dat deze batterijen gemiddeld een vermogen (zeg ik dit goed?) hebben van 200 aH op 12 V. Ik neem aan om bvb een dagverbruik van bvb 10 kWh op 220V te dekken er flink wat van die accuutjes nodig zijn. Aangezien het wordt aangeraden om batterijen niet voor meer dan de helft te ontladen, neem ik aan dat er dan 2 maal 4 a 5 van die accu's nodig zijn? Of zie ik dit verkeerd?

 

Reacties

Als uitsmijter, de proef op de som: 

De Kona EV zojuist gaan uittesten aan een Zappi V1  1-f op een 1x230Vx40A netwerk. 
Alle opties werken gewoon. De auto accepteert gewoon alle laadvermogens tussen 1.4 en 7Kw (de grens van de interne omvormer/lader van de EV). In de ECO+ stand volgt de laadcyclus gewoon de curve van de PV installatie. 

Mode heeft dus echt niets met de EV te maken en alles met de laadpaal/kabel. 

 

Leuk Ivo

al zou ik graag voor één keertje willen proberen te volgen aan de hand van wat cijfertjes en indien mogelijk een grafiekje.
Kan je even aanvullen?

1. Hoe laat startte je met laden van je EV?
2. Hoe laat stopte je met laden van je EV?
3. Hoeveel kWh heb je in je EV geladen?

4. Hoe weet je dat het laden de curve van PV heeft gevolgd? Heb je grafiekje van het laden van de auto? Of een grafiekje van je PV of van je verbruik? Dat zou veel verduidelijken.

Bedankt

 

...

Roel,

De Zappi laat dat allemaal rechtstreeks op zijn display zien, Er zijn drie modes die je zelf kan instellen. 
Wat vraag 1-3 voor meerwaarde heeft ontgaat mij volkomen. 
Vraag 4 kan je, zoals gezegd, volgen op het digitaal scherm van de Zappi. 
En neen, ik heb daar gisteren geen filmpje van gemaakt. Ik heb niet de gewoonte met een fototoestel of filmcamera op stap te gaan (en een smartphone heb/wens ik niet). 

Maar je moet me niet op mijn woord geloven. 
Deze mijnheer kan veel duidelijker en aanschouwelijker uitleggen dan ikzelf: 

https://www.youtube.com/watch?v=0EtegQfZQRw

En gelukkig ken ik wel iemand met een smartphone: 
Met belasting in huis: YouTube: Zappi v1 ECO+ mode with solar panels
Zonder belasting in huis: YouTube: Zappi v1 ECO+ mode with solar panels
En zelfs een oudere Hyundai EV aan de laadpaal :-)
De waarden die het display van de Zappi tonen komen overigens (met een afwijking van een paar watt) overeen met de waarden van de digitale meter (maar daar zijn geen simultaanbeelden van, zal je dus voorlopig zo moeten aannemen, of niet). 

ps. de mijnheer van Fully charged rijdt inderdaad niet met een Kona EV. Moest je er nog aan twijfelen dat, als uitzondering, dit niet zou werken op een Kona EV (en de fabrikant mij schriftelijk wat staat voor te liegen en de voorgaande filmpjes met de smartphone getrukeerd zijn) kan je nog tig gebruikersfilmpjes vinden waar met dit toestel allerlei EV's laden  (en met gebruik van alle functies) waaronder een Hyundai Ioniq en, ja hoor, een Kona EV. 
Ik heb ook geen aandelen bij "Myenrgi" :-). Ik geef dit toestel alleen als voorbeeld omdat (na veel opzoekingswerk) dit toestel zowat alles combineert wat ik als PV/EV bezitter wens. En dit voor een relatief zeer voordelige prijs en eenvoudige installatie. Alles zit immers al in het toestel zelf. De enige extra functie die ik heb is een UTP verbinding (omdat ik een wifi verbinding niet altijd vertrouw) naar de internetmodem om de kWh afname rechtstreeks te laten factureren. 
Standaard kregen we overigens een Alfen Eve single pro-line toegewezen: duurder en geen ingebouwde load balancing en PV connectie. Was nog extra extern in de zekeringkast te voorzien. 

Wat betreft mode laden, hier een link met een duidelijke uitleg:

https://nederlandelektrisch.nl/technologie/opladen/laadtechnieken

ps. En de VREG lijkt de verlengde saldering voor PV (15 jaar regeling) toch maar moeilijk te verteren. :-)

Ivo

ik verduidelijk even het waarom van de vragen 1 t.e.m. 3
Jij poste in de late avond dat je 'zonet' je wagen via Type 3 smartcharging (dus met enkel PV -energie) hebt geladen.

Ik was gewoon benieuwd welke PV-installatie je dan naast het stroomverbruik van je huis nog minimum 1,4kW kon aanleveren voor het laden van je EV. Op dat moment deed onze 7kVA PV-installatie een opbrengst van 1421W, een half uur later was dat nog amper 700W en nog een half uur later 70W... 

Ik zei dus al eerder dat ik misschien wel moet terugkomen op mijn uitspraak of een Kona nu al dan niet kan laden Type 3, maar ben heel benieuwd hoe je zonder monitoring en denkelijk ook zonder (genoeg) zon op de avond je EV geladen hebt met enkel en alleen PV-stroom... Eenvoudig antwoorden op vrangen 1 tot 3 geeft daar wat inzicht in.

Laat maar.