Zonnepanelen off grid

Dag iedereen,

 

Ik zou graag zonnepanelen aanschaffen (misschien wel tweedehands), maar ik zou daarbij graag het prosumententarief vermijden. Dat laatste zorgt ervoor dat het voordeel zo goed als teniet gedaan wordt! 

Daarom zou ik graag zonnepanelen plaatsen waarvan ik de stroomopbrengst meteen kan "opsouperen". Daar ik aanneem dat door bewolking en dergelijke de opbrengst zeer tijdelijk kan terugvallen, vroeg ik me af of het mogelijk is dat eventuele apparaten stroom "bijnemen" van het reguliere net in voorkomend geval zodat er geen stilvallen is van de apparaten wat heel vaak schade toebrengt aan de apparatuur zelf.

Ik ben mij ook bewust van het bestaan van bvb de tesla Powerwall etc, al vind ik die eigenlijk wel heel erg duur. Die batterijbank zal ook niet het eeuwige leven hebben en wellicht zelfs verzwakken met de tijd en dan is het wel zonde van die +7000 euro. Eventueel wil ik nog wel aparte accu's kopen zoals we die in de auto's aantreffen van bvb het AGM type. Ik zie dat deze batterijen gemiddeld een vermogen (zeg ik dit goed?) hebben van 200 aH op 12 V. Ik neem aan om bvb een dagverbruik van bvb 10 kWh op 220V te dekken er flink wat van die accuutjes nodig zijn. Aangezien het wordt aangeraden om batterijen niet voor meer dan de helft te ontladen, neem ik aan dat er dan 2 maal 4 a 5 van die accu's nodig zijn? Of zie ik dit verkeerd?

 

Reacties

Het makkelijkste lijkt me je apparaten te voeden met een batterijpak, dat je indien nodig bij kan laden met het stroomnet. Een beetje vergelijkbaar met een regenwaterput die je bijvult met leidingwater. Stroomverbruik varieert nogal, wij zitten rond de 3 kWh per dag. Dat zouden dus 1 à 2 van die accu's zijn. Maar je moet vooral je zonnepanelen goed dimensioneren: pakweg 2 kWp aan panelen zullen op een zonnige dag gemakkelijk 12 kWh produceren, die moet je ergens kwijt kunnen.

Maar de vraag is natuurlijk waarom je dit wil doen. Het prosumententarief neemt het voordeel zeker niet weg, je hebt nog altijd een heel mooi rendement met je zonnepanelen. Bovendien is het normaal dat je dit betaalt want je maakt gebruik van het stroomnet en dat kost geld.

Het stroomnet niet gebruiken kost veel meer geld, dan heb je inderdaad batterijen nodig en allerlei extra apparatuur. Dit is minder rendabel én minder ecologisch. Als je het stroomnet gebruikt, kan de buurt er mee voor zorgen dat jouw opgewekte zonne-energie verbruikt wordt, en niet verloren gaat wanneer bijvoorbeeld je batterijen vol zitten in de zomer. En als je heel je huis via batterijen gaat voeden, bedenk dan dat het opladen en ontladen van batterijen ook steeds energie kost.

Ik weet eigenlijk niet of als je zonnepanelen, een terugdraaiende teller en een netaansluiting hebt, je het prosumententarief wel kan vernijden ? Ofwel neem je geen netaansluiting, maar dan heb je hopen batterijen nodig (en als die toch leeg zijn, heb je ook geen stroom meer); ofwel vervang je je terugdraaiende teller door een exemplaar dat niet terugdraaid, maar dan moet je je eigen productie (de zogenaamde gelijktijdigheid) voor minstens 50% zelf gebruiken en dat bereik je misschien pas door ook genoeg batterijen te voorzien.

Inderdaad, wat je wil doen gaat niet.

Je bent verplicht PV panelen die netgekoppeld zijn, te melden, en bijgevolg ook het prosumententarief betalen.

Dat tarief dient net om de kosten van het net te betalen, welk, zoals je zelf aangeeft, wel graag zou gebruiken als je PV panelen niks geven.

Batterijpakket en volledig offgrid gaan is geen realistische oplossing. Of je moet in de winter het ritme van de zon gebruiken, en koken op gas etc.

Batterijpakket + dubbele teller/slimme meter kan wel. Dan gebruik je maximaal je opgewekte stroom doordat je die zelf kan opslaan en gebruiken, en gebruik je in de mindere periodes het net. Voor dat laatste betaal je dan gewoon hetgeen je verbruikt.

Batterijpakket dient eigenlijk als stabilisator voor de fluctuerende opbrengst van je PV panelen.

Wil je geen batterijpakket, en toch geen prosumententarief betalen, dat kan. Dan moet je gewoon een slimme meter laten plaatsen, of de terugdraaiende meter laten vervangen door een niet terugdraaiende. Maar dan ga je op het einde van de rit duurder af zijn dan met het prosumenten tarief, omdat je eigenverbruik maar tussen de 20-30% max zit, als je zonder opslag werkt.

En die auto batterijen kan je niet veel mee aanvangen voor een performant batterijsysteem. Je moet het warm water niet willen uitvinden....

Dus eigenlijk zou je een slimme meter moeten hebben . Thuisbatterij en zoveel mogelijk zelf verbruiken . Hetgeen je op het net zet en afhaalt zoveel mogelijk beperken , dan betaal je geen prosumententarief ? 

Binnenkort wss wel het capaciteitstarief en dan is het terug betalen onder een andere benaming . Dan maakt het niet uit of je zonnepanelen en thuisbatterij hebt . Dan hangt het af van de zwaarte van je aansluiting . 

Op termijn gaan ze toch naar een slimme meter voor iedereen (in eerste instantie eerst voor de PV gebruikers en nieuwbouw) 

https://www.computable.be/artikel/nieuws/overheid/6303171/5440850/ibm-en-sagemcom-gaan-slimme-meters-leveren.html

Op dat moment wordt iedere kWh die je van het net haalt gemeten. Of deze dan ook integraal gefactureerd gaan worden, is nog even af te wachten, aangezien er nog sprake was van een overgangsregeling voor PV eigenaars.

Alleszins is het op termijn de bedoeling om iedere kWh die je van het net haalt te betalen, dus op dat moment wordt plaatsing van een thuisbatterij al interessanter. Momenteel heeft het nog weinig nut, omdat terugdraaiende meter + betalen prosumententarief nog voordeliger is.

Patrick A. schreef:

Dus eigenlijk zou je een slimme meter moeten hebben .

Wel, eigenlijk is een bidirectionele meter al genoeg.

Wordt die niet vervangen vanaf 2019 door slimme meter ?

Geen idee.

Is het slim om nu te investeren in een batterijpack zodat je off grid kan gaan? Zowel uit financieel oogpunt, als uit milieuoogpunt is dat héél weinig waarschijnlijk. Het is nu eenmaal beter om samen te werken d.m.v. een net. Reken gerust eens uit. Kost je hópen geld.

Zal het slim zijn om on grid te blijven en later te investeren in een batterijpack eens de slimme meter erdoor komt? Hmm, ik vind dat de politiek hier niet de goede stappen zet; Het blijft hoe dan ook beter om samen te werken. Als ik een overschot heb door mijn zonnepannelen is het uit allerlei oogpunten beter dat mijn buurman zonder zonnepannelen deze energie eerst gebruikt, dan dat ik hem opsla in batterijen. Dat gaat vanzelf met het huidige net.

Jamaar, met een stijgend aanbod aan hernieuwbare energie moet energie toch opgeslaan kunnen worden? Dat denk ik ook, maar dat lijkt me efficiënter als buurtbuffer te organiseren, dan dat iedere particulier apart zijn eigen batterijsysteem installeert (aparte plaats, onderhoud, service,...). Te vergelijken met het feit dat je beter (zowel financieel, als voor het milieu) in een grote coöperatieve windmolen investeert, dan dat je een kleinere zet in je eigen tuin.

Maar kost dat ook geen geld? Ja, maar er blijkt redelijk wat slapend spaargeld te zijn in België, dus burgers zouden hierin kunnen investeren. UIteraard moet er dan wel wat rendement tegenover staan.

Persoonlijk vind ik de laatste tijd dat we regelmatig een groen rad voor de ogen worden gedraaid en dat we hier als burger iets te gemakkelijk meegaan in hoe industrie en politiek het hebben uitgewerkt (Powerpacks, slimme meters, e-auto, houtkachels en afvalverbranding als groene energie,...).

Alleen maken ze het hier niet interessant om samen te werken . Het individu moet betalen . Dus het individu zoekt naar oplossingen . 

Ik heb het uitgeteld wat het kost op 10 jaar , de levensduur van een batterij , en het is even duur als geen zonnepanelen leggen en gewoon stroom afnemen . 

 

Terugdraaiende teller is het goedkoopst , maar die verdwijnt in de toekomst , dus dat is geen optie . 

Slimme meter en zonnepanelen is iets duurder maar je hebt het effect dat je niets of nauwelijks iets krijgt voor uw injectie . Maar wel 70 % van uw stroom moet betalen . Dus een 30 % eigen verbruik . 

 

 

Patrick A. schreef:

Ik heb het uitgeteld wat het kost op 10 jaar , de levensduur van een batterij , en het is even duur als geen zonnepanelen leggen en gewoon stroom afnemen .

Als je hiermee bedoelt PV leggen + batterij installeren + prosumententarief, dan kan dat goed zijn. Maar vandaag is zonnepanelen leggen en prosumententarief betalen (zonder batterij) een mooie investering, en dat blijft gelden voor elke installatie tot en met 2020 want die hebben 15 jaar recht op een terugdraaiende teller.

Daarna zal inderdaad via de digitale meter gewerkt worden met variabele tarieven voor injectie en eigenverbruik en volgens moment van de dag. Maar ze gaan het nooit zo organiseren dat zonnepanelen plaatsen niet meer rendabel is want dat is voor de beleidsmakers ook niet interessant.

Uiteraard kan men geen rekening houden met elke vindingrijke consument die zijn eigen oplossing bedenkt. De 'early adopters' zijn helaas soms de pineut (bvb het gezin met warmtepomp en elektrische auto die de stroomprijs ziet stijgen). Het beste wat je kan doen is nu investeren in iets wat zeker rendabel is (zonnepanelen, isolatie, ...) en verder je energieverbruik beperken. Dat zal altijd het beste blijven. Wil je meer doen? Koop aandelen van een coöperatie.

Ook interessant: http://www.vreg.be/nl/slimme-meters

Als individu kunnen we inderdaad niet zoveel, maar net als JanR zou ik zoveel mogelijk het energieverbruik proberen te beperken of aandelen van een coöperatie kopen (bv. Ecopower,...). Vele kleintjes, maken dan een groot. Op Zonstraal is er een topic 'Tariefstructuur 2019 overleg', wat ook interessant is.

Ik vind het altijd gek hoe men praat over batterijen voor off grid gaan. Dingen verslijten als gek, eigenlijk vrij tot zéér milieuonvriendelijk en er is dan nog eens verval op de energieopslag die ze doen.

Als je dit zou willen zou ik nog even de boot afhouden en wachten op het project van Solenco Powerbox. Een brandstofcel maakt van jouw teveel gebruikte energie waterstof aan dat wordt opgeslagen (met nagenoeg geen verval). Dit is moduleerbaar en kan tot 1850kWh energie opslagen. Door een omgekeerde brandstofcel wordt deze waterstof terug omgezet in electriciteit enerzijds en hitte anderzijds met een efficiëntie van 95%. 

http://www.vdbenergy.com/front-page/capital-firm/

Er was ergens een PDF over maar die kan ik niet meteen terugvinden.

Voor wie het Frans machtig is ook nog wat leesvoer: https://energie.wallonie.be/servlet/Repository/le-reactif-n-88.pdf?IDR=…

Hier ga ik toch allesinds op wachten alvorens in andere technologieën te investeren.

 

Hallo allemaal,

Off Grif op particulier niveau is volgens mij geen optie... Wel kan je de juiste keuzes maken voor een lokale loadbalancing, (of injectie vermijden)

Wij denken dan aan een sturing die:

  • Een elektrische wagen laadt als er geïnjecteerd wordt
  • Sanitair water opwarmt (eventueel met je warmtepomp)
  • Elektrische toestellen aanstuurt
  • Diepvriezers dieper kaat koelen 
  • ...

Uit de slimme meter (die idd binnekort uitgerold wordt) zal een puls vetrekken, waarme "slimme" toestellen zullen weten dat er overschot aan stroom is. 

De leuke oefening wordt dan alle mogelijke "slimme" verbruikers op voorhend kennen, inschatten wat ze kunnen opnemen, en daarna een correct gedimensioneerde PV installatie bepalen.

Dit steeds op basis van de kwartuurgegevens van het induvidu! (ook pas te krijgen als de slimme meter er al staat...)

Het worden leuke tijden! :)

Steven

Natuurlijk is het mogelijk om geen prosumententarief te betalen. Sinds 15 februari 2017 hebben wij een bi-directionele meter (ipv een terugdraaiende teller) en betalen geen prosumententarief meer. Offgrid gaan is een ander paar mouwen. Momenteel beschikken we over een 13kW-batterijsysteem en mikken op 90% zelfvoorziening (let wel, onze cijfers zijn voor een kangoeroewoning, twee gezinnen/huizen onder 1 dak). Die 100% zelfvoorzienend zit er simpelweg niet in omdat er in de maanden december en januari niet genoeg PV-opbrengst is. Verder goed om weten dat offgrid ambiëren niet samengaat met grote verbruikers die voornamelijk actief zijn wanneer de zon niet/onvoldoende schijnt. Zoals daar zijn; electrisch kookvuur, warmtepomp, ...

Hieronder onze laatste 365 dagen in grafiek (batterij-systeem sinds 20/09/2018). Geschatte jaarafrekening na 1 jaar leven op PV en batterij: €140 te delen door twee gezinnen of dus net geen €6 per maand per gezin. Onze huidige overtollige energie (geel) gaat vanaf oktober 2019 naar het laden van een EV gaan.

Wat bedoel je precies met 90% zelfvoorziening? 

Dat je 90% van de tijd geen toevoer van het net nodig hebt of dat je met 100% van je PV productie 90% van je energiebehoeften dekt?

Zit in je verbruikscijfers/rekening dan ook elektrisch koken en verwarmen of doe je dat op een andere manier (in dat geval moet je de kosten hiervan ook bijtellen bij je energierekening).  

Je betaalt nu (met batterij) 140€ aan elektriciteit? (als ik het goed begrijp toch). Wat was voorheen dan je prosumententarief? (waarschijnlijk ook de delen door twee gezinnen?). 

ps. off grid gaan is al helemaal geen optie als je nog GSC steun geniet. 
nb. onze overtollige energie gaat vanaf nu vrijdag deels in een EV opgeslagen worden. Wij rijden per etmaal niet genoeg km om in 
de praktijk alle zelf geproduceerde energie in een autoaccu kwijt te kunnen (tot 25 kWh per dag => 165 Km per dag en we doen er maar 50/dag - 200/week. :-)

 

 

90% van ons jaarlijks verbruik komt niet en passeert niet via het net. 90% van onze elektrische energie komt hetzij rechtstreeks van PV (groen) of via de batterij (oranje).

Wij koken, verwarmen en maken warm water via propaan. Goed voor net geen 900 euro per jaar of 450 per gezin per jaar of € 37,5 per maand per gezin. Ik heb goede hoop (statistiek en simulatie) dit binnen afzienbare tijd met +/- 50% te verminderen, maar nu niet prioritair aan de orde. Eerst de EV, want daar zit een grotere groene en financiele besparing in dan in propaan.

Nou ja. Goed initiatief maar zo kunnen wij (en anderen) het dan ook. :-)
Zonder CV, SWW en koken op elektriciteit (GSC buiten beschouwing gelaten) zou ik waarschijnlijk 95% van de tijd (met batterij) off grid kunnen gaan. 
Betaal nu net geen 500€/jaar prosumententarief. Daarin zit ons totaal energieverbruik vervat, incl. 13.000 Km voor een EV (zonder rekening te houden met de positieve invloed van GSC, dan is de rekening positief). Zonder thuisbatterij en gas. 
Dit zijn reeds de huidige cijfers. Het verbruik (en dus meer eigen groene stroom beschikbaar) zal vanaf komende winter nog dalen door maatregelen die we nu aan het uitvoeren zijn (meer triple glas op zuiden, screens en verdriedubbeling van de muurisolatie). 
Dan kan er meer eigen geproduceerde energie naar de EV. We mikken naar 20.000 Km per jaar (niet uit financiële overwegingen want dat maakt niet echt uit). Gaan wel proberen al een thuislader voor de EV te laten installeren die voorbereid is op loadbalancing zodat de energie van de PV rechtstreeks naar de accu van de EV kan gaan en niet meer langs het grid moet passeren. Maar dat hebben we nu nog niet helemaal zelf in de hand. 

Zolang het systeem van saldering gehandhaaft blijft (zoals het er nu uitziet in onze situatie nog 7 jaar) zien we het nut niet in van een thuisbatterij (energieleverancier is Ecopower en eigen productie dekt ruimschoots de eigen energie behoeften). Lijkt ons (maar ik kan daar verkeerd in zijn en dan hoor ik het wel :-) ) veel economischer en iets ecologischer dan deels overschakelen op een batterij- en gasinstallatie?

Is bij de bidirectionele teller ook je injectie van overschotten al verrekend (ong. 10 cent/kWh bij Ecopower)? 

Financieel is er vergeleken met jouw situatie nu nauwelijks verschil. Al zijn er veel onbekende en dus mogelijks verschillende parameters die ons tot ditzelfde financiele plaatje brengen. Maar voor ons staat grotendeels voor 90% de prijs vast voor de komende jaren = geen of nauwelijks last van prijsstijgingen voor 20 tot 30 jaar. Verder plannen we ook nog verdere aanpassingen, niet dezelfde die jij opsomd, maar allemaal met het doel om ons onafhankelijker te maken voor maximum hetzelfde geld of minder dan op de moment van investering ;-) Aangezien alles altijd maar duurder wordt, komen we er op termijn dan toch altijd goedkoper uit. Verder is er voor deze opstelling geen uitbreiding van de netcapaciteit/kabels nodig alsook het bijbouwen van kern- en gascentrales is niet meer aan de orde. Ivm onze EV hebben we een type3 charger besteld...

Over welke EV gaat het? Lijkt me een superzuinig model in vergelijking met de Leaf e+ die wij bestelden :-)
25kWh (met of zonder laadverliezen?) voor 165km maakt 15,15kWh/100km zonder laadverliezen... Dat maakt me nieuwsgierig ;-)

In 2016 betaalden we in totaal 820 euro prosumententarief.

Ivm met je injectie opmerking van ecopower. Ecopower is niet direct de meest geschikte leverancier voor gebruikers met een bidirectionele meter. Ze hanteren dan wel een injectie vergoeding, hun afnametarief doet dit in rook opgaan.

Wij krijgen momenteel niets, nul, noppes voor onze injectie. In ruil daarvoor krijgen we een gunstig afname tarief. En dit blijft waarschijnlijk zo tot de intrede van het lang verwachte MIG6-protocol er is. Los daarvan zal vanaf begin oktober onze injectie drastisch dalen door het laden van de EV. Als we voor de overige injectie nog 6 eurocent/kWh krijgen, zal er nog een dikke 100 euro te verdienen zijn... Verrekend met de 140 te betalen euro's maakt dit 40 euro jaar factuur. Maar zover zijn we nog niet ---> wachten op MIG6 (al sinds 2016). Wie weet geraken we toch al offgrid nog voor MIG6 ooit gelanceerd wordt :-D (not)

Financieel? toch een klein verschil :-):
Ongeveer zelfde resultaat in verbruikskost doch zonder investering in batterij noch gasinstallatie. 
Het plaatsen van een thuisbatterij is voor ons tijdelijk van de baan (na verlengen terugdraaiende meter) en tot er meer duidelijkheid is over het nieuwe prosumententarief van de VREG en/of capaciteitstarief. We hebben nog een 7-tal jaar "bedenktijd". :-)
En we hopen ook dat tegen dan V2H bruikbaar is en we de thuisbatterij kunnen skippen en de autoaccu kunnen inzetten (met een veel grotere capaciteit dan een thuisbatterij tegen een veel lagere prijs). 

Onafhankelijk: je bindt je voor de grootverbruikers in je huishouden juist voor jaren aan onvoorspelbare gasprijzen. En dan kan je nu al zien dat die de komende 20-30 jaar stabiel gaan blijven en niet gaan stijgen? Wat betreft je elektriciteitsprijs zijn de komende 20-30 jaar ook al onzeker. Zolang je nl. niet off grid bent ben je gebonden aan de nettarieven van de DNB. En laten die nu net plannen hebben voor een capaciteitstarief => vaste kost voor aansluiting op het net, onafhankelijk van je verbruik en de kWh prijs. Bij plaatsing van een digitale meter verdwijnt immers ook je bidirectionele meter. 

Hoeveel betaal je dan nu voor afname elektriciteit? Ecopower biedt momenteel een injectietarief van 0,1035 €/kWh en vraagt voor afname bij een bi-directionele meter 0,2825 €/kWh (kan iets meer of minder zijn afhankelijk van netgebied). Als 90% van je verbruik onmiddellijke afname is maakt de hoogte van het afnametarief toch niet uit? Je hebt dan geen afname en dus ook nauwelijks tarifering. 
Benieuwd hoe je met een installatie van jouw grootte (8.5 kVp?) je overproductie dagelijks in een EV gaat kwijt geraken? Je homebatterij kan immers maar een 13 kWh bufferen. Lukt ons zelfs niet met een PV installatie van 5.6 kVp en een autoaccu van 64 kWh die tijdens de dag aan de lader mag hangen. Voor gezinnen die overdag hun auto gebruiken (ken je situatie in deze wel niet) lukt dan dus al zeker niet en gaat ook een groot deel van de productie (op de capaciteit van hun thuisbatterij na) terug het net op. 
Tijdens het hoogseizoen voor PV is (normaliter) ook je huishoudelijk verbruik het laagst (en de range van een eventuele EV het hoogst, lees laagst mogelijk verbruik per km). Als je in die periode  dagelijks minstens 13 kWh nodig hebt zijn er toch nog wel veel andere mogelijkheden om een ander resultaat te behalen? Zeker als je grootverbruikers niet op elektriciteit draaien. Zoniet ben je na eenmalig opladen van je thuisbatterij de volgende dagen ook alles kwijt aan het net. In de winter zal je thuisverbruik dan nog hoger zijn doch heb je het omgekeerde effect. De instraling zal dagen achtereen onvoldoende zijn om je batterij aan te vullen. Je gaat dan ook van het net moeten (bij) afnemen. Ofwel heb je dus een heel hoog elektriciteitsverbruik in combinatie met een kleine PV installatie  (maar dan begrijp ik je lage jaarfactuur niet goed) ofwel begrijp ik absoluut niet hoe je het jaar rond aan een onmiddellijk verbruik van 90% kan komen? Dat is nl. een zeer uitzonderlijke situatie (het gemiddelde draait rond 27-35%). En al heel zeker als je huishoudelijke grootverbruikers op gas werken. Welke toestellen staan er in de zomer dan door de dag te draaien dat je onmiddellijk 90% van je dagcapaciteit in PV kan verbruiken en dit met een installatie waar in het verleden 820 € prosumententarief werd aangerekend? (wat toch een redelijke zware installatie is => omvormer rond de 8.2 kVp?). 

We rijden momenteel (vervangwagen) met een Kona EV. Opgegeven WTLP verbruik van 15 kWh/100 Km, gemiddeld verbruik na 1600 Km: 13.4 kWh/100 Km. We rijden wel altijd in Ecomodus met autoregeneratie. Laadverliezen niet meegeteld (kunnen we nu niet incalculeren gezien een (Belgische) openbare AC laadpaal geen uitleesbaar display heeft om de effectief binnengehaalde kWh te kunnen checken, reken op 10-20%. Alleen aan een DC laadpaal heb je een overzicht van de geladen elektriciteit. Maar gezien deze gratis is en we hem maar zelden gebruiken nog niet veel aandacht aan besteed. Dus incl. 10% laadverliezen zou een effectief verbruik van 15 kWh wel kunnen kloppen. Toch in de zomer. Nog niet getest bij vriestemperaturen. Daar gaat het verbruik hoger liggen. 
De laadpaal was ingepland als een Alfen Eve Single Pro-line. Maar gezien de ingeplande installateur vervangen werd weet ik nu niet meer wat de opties zullen zijn. Zelf had ik liefst een Zappi V2 gezien deze direct van de PV kan laden. Vrijdag zal ik het weten. 

 

Ivo, dat zijn inderdaad mooie rijresultaten. Ik ben al een beetje jaloers. Ik heb de specs ook eens bekeken en die zijn best goed. Het enige wat ik mis is hoe je die in godsnaam met een slimme laadpaal (laden met eigen PV) gaat koppelen. De Laadgegevens zijn 7,2kW AC Type 2. Het is Type 3 die slim laden mogelijk maakt... Gelukkig is er voor jou geen noodzaak toe omdat je nog op een terugdraaiende teller zit. Het maakt dus niks uit of je direct eigen PV laadt of niet. Dat ligt bij ons wel even anders. Gelukkig is de Leaf e+ wel geschikt voor type 3 laden. (of had ik dat nu net speciaal uitgezocht :-) )

Wat betreft het financiële: Ik neem aan dat je driedubbel, glas, verwarmingssysteem, isolatie e.a. toch ook niet gratis waren... Wij hebben (nog) geen duur 3-dubbelglas en een gewoon goedkoop gasketeltje. Wij zijn een jong gezin, amper 3 jaar bezig met het aanpassen van onze woning/energienoden. Neemt niet weg dat jij nu al mooie cijfers hebt. En dat willen wij ook. Maar nog liever in de vorm van zo min mogelijk afhankelijk van extern en indien mogelijk helemaal onafhankelijk.

Wat betreft je gooi naar 95% zelfvoorzienendheid... Mooi ambitie en ik wil het graag geloven en nog eerder graag zien. Tot je me het tegendeel bewijst; LMAO (sorry voor de uitdrukking). Ik heb toegang tot 10-tallen installaties PV met batterij. Allemaal 'freaks' en niemand die aan de 90% geraakt...
Vermoedelijk heb je max een 5kVA omvormer. Je kookt elektrisch? 11kW? Dat kan je omvormer zelfs niet aangevuld met een batterij-omvormer nooit 100% dekken en al zeker niet op de uren dat de meeste mensen achter het fornuis staan. Elektrisch verwarmen (warmtepomp)? Die draait voornamelijk 's avond en 's nachts en dat tijdens de winterperiode. Maakt dat nu net de periode dat er een pak minder PV-opbrengst is. Kijk maar naar mijn jaar grafiek. Wij hebben een 7kVA PV  omvormer  en 3,3kkVA batterij-omvormer met 13kWh batterij en koken en verwarmen niet elektrisch. er is nu al in de winter PV tekort voor het gewone dagdagelijkse. Hoe ga je dat met je 5 kVA PV en bv 6,5kWh batterij (wij jhebben ook 6,5 per gezin) overbruggen. Ik ben uitermate benieuwd. ;-)

Wat onze gas betreft: zo groot  is ons verbruik niet en die willen we in een volgende fase met 50% verminderen, en komt uit een tankje dus geen jaarlijkse kosten voor aansluiting en meterhuur... Economisch gezien koop ik enkel gas wanneer de prijs laag staat.

V2G kan nu al, zij het dat momenteel enkel de Leaf EU gecertifieerd is om dat te mogen doen. de batterij mag dan wel groter zijn. De prijs voor dergelijke omvormer ook. afhankelijk de grootte van kVA lees ik cijfers tussen de 4000 en 8000 euro

Uiteraard snap ik dat de grote massa voor het gemak kiest van de terugdraaiende teller. dat is lekker makkelijk en zorgeloos. daar volg ik 100% in. Echter is er geen energiebewustwording bij de meeste van die mensen. Zo zullen de netbeheerders altijd ruim voldoende tot teveel capaciteit moeten voorzien (opwekking en eventueel opslag) en dat gaan die gebruikers betalen. Zolang niemand gaat zagen over de factuur maakt dat allemaal niks uit. Echter hoor en lees ik alle dagen kommer en kwel over de energiefactuur van het gemiddelde gezin. 

Wat betreft onze PV-installatie. Wij hebben een 7kVA -omvormer (8,33kWp) voor 2 gezinnen, dus 3,5 per gezin. Lijkt me niet overdreven in vergelijking me de modale vlaming... 
Momenteel krijgen we bij EBEM een afnametarief van 0,1655/kWh. Capaciteitstarief komt er voor iedereen... daar kan (helaas) niemand niet vantussen... tenzij idd offgrid --> momenteel onmogelijk voor een normaal gezinsleven.
Bij ecopower krijg je enkel injectievergoeding voor max de hoeveelheid energie die je afneemt. Dus is je afname 500kWh en je injectie 2000kWh dan betaal je voor 500kWh afname en ontvang je voor 500kWh injectie... die overige 1500kWh injectie moet je nog laten vallen.

Wat betreft het laden van onze EV: Met onze 7kVA PV omvormer kunnen met de Mennekes Amtron E EXTRA 7,4 C2 Type3 onze Leaf variabel laden tot max 6,6kVA (max AC laadvermogen van de Leaf). momenteel hebben we de meeste dagen 10 tot 20kWh over, die kan zo goed als allemaal in de auto. Die staat overdag gewoon thuis op de oprit. We werken beide met de fiets. De auto wordt in de week enkel 's avonds gebruikt voor de boodschappen en transport van en naar de hobby's. Er wordt dus niet van de thuisbatterij overgepompd naar de batterij van de auto. enkel rechtstreekse PV-energie zal naar de auto gaan en dit pas nadat de thuisbatterij vol is. (de instellingen kan je naar keuze aanpassen). Zie bijlage.

BTW, onze bi-directionele meter van Infrax IS een digitale meter... 

Het is toch de laadpaal die het laden van het net/PV naar het voertuig aanstuurt en niet de interne lader van de EV. Die interne lader zet alleen de toegeleverde AC stroom om in de benodigde DC stroom voor de EV. 
In je EV (toch in de Kona en de e-Niro en in een Leaf zal het niet anders zijn) kan je zelfs instellen op welke tijd het laden moet starten, eindigen en tussen welke % van je batterijcapaciteit het laden moet beginnen en/of stoppen. 
De laadpaal (en dat heeft niets te maken met de interne lader van de EV) moet dus kunnen load balancen (sommige palen kunnen dat zelf met stroomklemmen anderen hebben er de P1 poort van een digitale meter voor nodig). Enerzijds voor de veiligheid van de thuisinstallatie (geen overbelasting van de hoofdveiligheid bij gelijktijdig EV laden en gebruik grote stroomverbruikers in de woning (inductie, droogkast,WP,...) zodat je prioriteiten kan instellen op de laadpaal (gaat nooit via de EV) en/of je voorkeur kan geven aan PV of net. o.a. een Zappi V2 kan dat. 
Om economische redenen maakt een slimme laadpaal voor ons niet uit. Voor de EV nemen wij geen stroom af tegen betaling maar verkopen wij juist onze overtollige PV stroom. Vandaar dat de laadpaal uitgerust moet zijn met een kWh-teller met verzendmodaliteiten.  Verschillend uitgangspunt dus. 

Wij hebben juist om technische redenen niet voor de e-leaf+ gekozen (en ook al omdat hij dit jaar niet leverbaar is). Grootste nadeel van een e-Leaf is dat de batterij niet actief gekoeld en niet voorverwarmd kan worden. 

Onze hele woning is voorzien van dubbel 0.8 glas. Voor de uitbreiding hadden wij daar dan ook voor gekozen. Maar voor dezelfde prijs wilden ze ook driedubbel glas plaatsen. Enige reden dat we daar voor gekozen hebben. Niet omdat het moest maar omdat het geen meerkost was. De uitbreiding heeft niets te maken met het huidige verbruik van de woning. Was een comfortkwestie. Dat de uitbreiding het lage energieverbruik van de woning waarschijnlijk nog naar beneden kan halen is gewoon een leuk extraatje. De fysieke afscheiding tussen huidig hoofdgebouw en nieuwe aanbouw blijft (atypisch) gewoon bestaan. Kunnen we, afhankelijk van seizoen en weer, hoofdgebouw en aanbouw bij elkaar betrekken of totaal gescheiden houden. 
Ons verwarmingssysteem en SWW waren inderdaad niet gratis. Maar dat was een systeem op gas (of eender ander energiesysteem) ook niet. Maar door dit 100% elektrisch uit te voeren en te koppelen aan PV was op 5 jaar de meerprijs voor een elektrisch systeem al terugverdiend, incl. de investering in de PV installatie. Dit effect blijft voorlopig voortduren en is niet afhankelijk van gas of mazoutprijzen van derden. Hoe laag die prijzen ook zullen zakken, onder nul (zoals nu mijn elektriciteitsprijs) zal of zou het nooit zijn. 

Voor alle duidelijkheid, ik doe geen gooi naar 95% zelfvoorzienigheid. Ik geloof daar nl. niet in. En zeker niet in de huidige salderingsregeling voor PV. Niets zo goedkoop als het net als opslagbuffer. Dus,onder de huidige omstandigheden, zeker geen ambitie.  Mijn punt was dat als je elektriciteitsverbruik alleen maar moet dienen voor standaard huishoudelijk verbruik (incl. een uit de kluiten gewassen PV installatie) en alle niet stuurbare grootverbruikers (SWW, koken, CV) op een andere energiedrager zijn aangesloten het niet moeilijk is om zelfvoorzienend te zijn met een PV installatie. Zelfs voor 100% (als je PV installatie maar groot genoeg is om bij weinig instraling de thuisbatterij gevuld te houden). 
Voor alleen huishoudelijk verbruik (zelf incl. elektrisch koken) zou ik toekomen met 3-5 kWh/etmaal. Gedurend het overgrote deel van het jaar zou de productiecapaciteit van de PV installatie dat aankunnen. Met toevoeging van een thuisbatterij zou de ontbrekende periode (2-3 maanden) dat ontbrekende stuk niet kunnen opvangen. Met 13 kWh accucapaciteit (en 10 kWh bruikbaar vermogen) zou ik het dan maar max. 3 dagen volhouden. En de "gaten" in instraling zijn soms veel langer (die instraling moet ook nog eens hoger zijn dan de laadcapaciteit van de accu, ze moet immers ook nog het dagelijks verbruik bovenop kunnen leveren). Dat is op te vangen met een oversized (nog meer) PV installatie. Maar dan rijst er weer het probleem dat in 80% van de tijd je weer veel te veel productie hebt die je alleen maar aan het net kwijt kan. En dit alleen maar om een paar verbruiksgaten te kunnen vullen. 

"Momenteel krijgen we bij EBEM een afnametarief van 0,1655/kWh"
Dat is uiteraard een uitzonderlijk lage all in kWh prijs.

Wat betreft het laden van de PV surplus in een Ev heb je dus hetzelfde "luxe" probleem als wij. Je kan overdag je surplus (rechtstreeks) in je EV laden. Voor ons zou dat tot 15-25 kWh per dag zijn (we verbruiken 5 kWh per dag en produceren 20-33 kWh per dag.  Maar dat betekent een dagelijkse laadcapaciteit (in de zomer dan nog) van 100 tot 185 Km. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we die voor de "lol" dagelijks gaan oprijden? :-) Ook voor ons een reden om nog geen thuisaccu te plaatsen. Bij een productie van 30 kWh en een dagverbruik van 5 kWh  zou er 25 kWh overproductie zijn. Hiervan gaat eenmalig 13 kWh in de thuisaccu (eenmaal vol en geen hoger verbruik gaat er de volgende dagen ook niets bij) en zouden we dat in de autoaccu moeten laden. Dat is an sich geen probleem. "Probleem" is dat we die niet gaan "oprijden" gewoon om het niet aan het net te gunnen. Dan lijkt het me veel voordeliger (zolang het nog kan en mag) om die surplus in het net (naar de buren) te pompen en tegen prosumententarief (effectieve kost zonder rekening te houden met GSC en laden EV zo'n 10 cent/KWh) terug van dat net te halen als we het wel nodig hebben zonder tussenkomst van een thuisaccu en de beperkte mogelijkheden van een 13 kWh accu (een 13 kWh accu kan bij surplus wel de dag/nacht schommelingen opvangen maar geenzins de seizoensonevenwichten; iets wat het net als buffer geen probleem mee heeft). 

 

 

 

Als je wagen geen type 3 ondersteunt kan je niet type 3 laden en val je automatisch terug op type 2 voor AC
Er is een verschil tussen getimed laden aan een bepaald vermogen en gestuurd variabel laden...

https://www.laadkabeldiscounter.nl/blogs/weblog-laadkabels/methoden-van-laden-mode-1-mode-2-mode-3-en-mode-4/

Onze bestelde Nissan Leaf e+ Tekna wordt na de zomer geleverd...
en kan wel voorverwarmd worden (ook vanop afstand)
Passieve koeling vind ik persoonlijk (net als vele anderen) juist een voordeel...

Ook speciaal voor de Leaf gekozen om volgende redenen:
 - grote gezinsauto
 - aanvaardbaar bereik
 - passief koeling (enige EV die aan dit princiepe vasthoud)
 - Type 3 laden
 - homologatie OK voor fietsendrager 
 - EU gecertifieerd voor V2G

Ik heb het niet over de voorverwarming en koeling van het interieur van het voertuig maar om de actieve koeling van de batterij. 
Dat heeft een Leaf niet. Is een issue in alle besprekingen van de e-Leaf. En in de "+" versie is dat niet gewijzigd. 
Passieve koeling is gewoon (in het beste geval maar daar wil Nissan niet over communiceren) een ventilator. Of in het slechtste geval gewoon de luchtstroom. Als je dat een voordeel vindt ben je wel bij de minderheid. :-) Het is nadelig voor de prestaties en laadcapaciteit van de batterij. Ik merk duidelijk het verschil tussen actief ingeschakeld en passief (biede opties zijn mogelijk in onze EV). 
Geen enkele fabrikant gaat extra voorzieningen voorzien als het niet nodig zou zijn voor de prestaties. Laat staan een nadeel. Dat als een voordeel afschilderen is, voor mij en het grootste deel van de EV community, gewoon marketingstrategie om een lacune te verbergen. 

De Kona EV is in het interieur inderdaad aan de kleine kant. Daarom is dan ook maar een vervangwagen in afwachting van de levering van de e-Niro. Zelfde techniek, accucapaciteit en motor dan in een Kona maar ruimer interieur (en vooral beter afgewwerkt, minder plastics) en grotere koffer voor lagere prijs. De kofferinhoud van een e-Leaf is inderdaad nog iets groter maar onpraktischer door het niveauverschil in de laadvloer. De leaf heeft ook een lagere accucapaciteit dan Kona en Niro (Nissan rekent met max. accucapaciteit (voordeel van marketing als je het niet verder uitzoekt - de bruikbare capaciteit ligt rond de 56 kWh ) en Kia en Hyundai met echt bruikbare accucapaciteit (de max. capaciteit ligt op 68 kWh) .
Een Kona EV is trouwens ook gehomologeerd voor dakdragers en trekhaak fietsendrager. 
Voordeel van de e-Leaf (voor ons) was dat hij idd al de mogelijkheid had tot V2G. Maar gezien het net dit hier nog niet toelaat geen directe meerwaarde. We gokken erop dat tegen dat dit hier mogelijk is we al aan een volgende EV toe zijn. :-)

De rest van de verschillen zijn gewoon smaak en daar kan je niet over argumenteren :-). 
ps. We konden kiezen tussen een Kona EV Sky sensation, e-Niro More+Luxe, e-Leaf+all in en Tesla 3 SR+. Om uiteenlopende redenen (het zijn alle vier goede EV's met hun eigen voor- en nadelen die persoonlijk de balans meer of minder doen doorslaan voor een specifiek model) hebben we uiteindelijk voor een e-Niro gekozen met de Kona als overgang tot levering (11 maand wachttijd). 

 

 

Het is gewoon koeling via luchtstroom, zelfs geen ventilator. Het rapidgateprobleem doet zich enkel voor bij DC snelladen (50kw en meer) en dit enkel indien er meer dan 1 snellaadproces wordt uitgevoerd tijdens één lange autorit. iets wat wij niet gaan doen met onze EV, die gaat alleen AC laden max 6,6

ik ben idd bij een minderheid, maar heb om dezelfde redenen een thuisbatterij zonder actieve koeling. enkel convectie wordt toegepast voor koeling. en dat heeft zo zijn voordelen.
Ter voorbeeld:
 - Een Tesla Powerwall 2 (actief gekoeld) heeft een standby-verbruik van 40W (aan 24u 7/7 365 dagen maakt dit een verbuik van dik 350Kwh)
 - Onze LG Chem RESU Plus setup met SMA SI4.4m12 heeft een standby-verbruik van 16W (of jaarlijks 140kWh)

Dat is 210kWh verschil, fluisterstil en nog nooit warm (en dus helemaal niet heet) geweten. Ik zoek vanavond de max gemeten temp even op in de logs

 

Er is dus idd een voordeel aan actieve koeling voor zij die vaak fast DC charging willen doen... maar niet iedereen (lees O.a. ik) wil dat

Voor alle duidelijkheid : Ik schilder de Kona helemaal niet af. De specs zien er idd goed uit. Buiten het ontbreken van type 3 laden heb ik niets negatief vermeld over je/deze wagen.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat wie dan ook iets of iemand afschiet. Ik beschou het gewoon als een open discussie waar ik hopelijk iets uit kan bijleren. Als ik in iets verkeerd ben hoor ik het graag dus hou je vooral niet in. :-)

Maar volgens mij kan je met (bv.) een Zappi EV Smart Laadstation V2 1 fase evenzeer gebalanceerd laden. Onafhankelijk van de mogelijkheden die de Ev zelf biedt. De paal zelf is mode 3 of mode 2 (niet de Ev).

Ter info: https://www.zappi.info/

Roel,
Voor alle duidelijkheid en zekerheid heb ik het rechtstreeks bij de fabrikant opgevraagd en deze geeft mij ook (wat betreft mode2/3) gelijk. 

Alle laders die direct aan de meterkast zijn aangesloten (>12A) noemt men mode 3 laders. De bijgeleverde lader die in een normale Schuko prise wordt gebruikt noemt met Mode 2 laders. Dus de "granny" stekker die je er meestal bijkrijgt voor in het stopcontact. :-)
Maar daar had ik het dus duidelijk niet over als ik het had over een thuislaadpaal. Dan spreek ik over een rechtstreeks op de meterkast aangekoppelde paal (in ons geval 3x6mm²). 

Dus alle EV's ondersteunen mode 3 laders en kunnen (als voorbeeld) gebruikt worden met de ECO+ stand van Zappi (of een ander merk). Dus ook bij de Kona EV (en gelijkaardige e-Niro) is dat geen negatief aspect. 

De Kona en de e-Niro hebben momenteel alleen 1-fase laden tot 7kW (32A). 

Indien volgend jaar de e-Niro een 3-fase lader aan boord zou krijgen (wat nog niet bevestigd is maar je kan maar beter vooruit zien), dan kunnen we nog steeds met de monofase lader (V1) laden. Het laden op 3x16A is weliswaar iets sneller (11kW) maar door de loadbalancing kan het soms zelfs minder snel laden.

Voordeel van een V2 is dat hij geen externe Type B differentieel nodig heeft daar de nieuwe v2 modellen een geintegreerde DC lekdetectie hebben (maar dat is in deze discussie bijzaak, geef het alleen maar mee ter info). 

 

 

Ivo

heb je dit nagevraagd bij de fabrikant of bij je garagist? Het is nog niet zo'n duidelijke materie voor iedereen. 

Ik vrees toch dat je hier de bal misslaat. Je kan met een een EV Mode 2 wel degelijk laden aan een Mode 3. Alleen laadt je dan niet Mode 3 (Smart) , maar Mode 2.
Voor Mode 3 moet je EV uitgerust zijn met een communicatie module (aangesproken via 1 van de pinnen in de laadconnector). Pas dan zal er variabel worden geladen. voor de huidige Kona EV lees ik Mode 2

Wat betreft de koeling van de batterij inderdaad een verschillend uitgangspunt. 
Wat betreft thuisladen maakt de snelheid van AC laden niet zoveel uit. In principe overwegend tijd genoeg om de accu vol te laden. 
Extern laden is een ander paar mouwen. Ik heb noch tijd noch zin om uren in een winkel door te brengen om de EV wat bij te laden dus dan mag het wat vooruit gaan. :-). Op 20-30 minuten winkelen (al heel lang voor mij) laadt onze EV aan een AC laadpaal op tegen een gemiddelde snelheid van 26 Km/uur (of 9-13 km per winkelbeurt. Aan een DC50 is dat aan 286 Km/uur (en minder laadverliezen maar dat doet er niet toe wegens gratis laden) of 95 tot 140 Km extra range. Van peanuts tot goed bruikbaar en mooi meegenomen dus. :-)

 

Zoals ik zei, bij de fabrikant. 
Zelf twijfelde ik daar niet aan. Maar om je onzekerheid met betrekking dit punt weg te nemen rechtstreeks bij de fabrikant. 
In de UK passen ze dit al langer toe (en veel uitgebreider zelfs tot een connected home grid) en zijn er op dat vlak geen problemen gemeld. Ons bedrijf heeft alleen al 200 Kona EV's rondrijden. De installatie laadpalen worden (en op vraag met load balancing, maar tot nu toe meestal Alfen palen) intern uitgevoerd. Ook nog geen klachten gehad. 

Vrijdag zie ik de installateur van de laadpalen (dat was toch de afspraak). Als extra zekerheid zal ik het nog eens aankaarten bij deze. 

Garagisten en kennis EV? :-)

Een eventuele thuisbatterij is een andere zaak. Daar zou ik (met de huidige stand van de techniek) ook eerder kiezen voor een LG Chem unit dan een Tesla Powerwall (als je die laatste al effectief kan krijgen). 

 

Extern laden kost geld :-) Thuis Mode 3 laden kost niets extra.
Tijdens het winkelen moet ik niet per se terug bijladen (tot 100%). Ik geraak nog perfect, zelfs meerdere dagen, heen en terug en zal dus telkenmale thuisladen.

Je tankt je benzinewagen nu toch ook niet per 5 liter bij :-)

IvoB schreef:
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we die voor de "lol" dagelijks gaan oprijden? :-) Ook voor ons een reden om nog geen thuisaccu te plaatsen. Bij een productie van 30 kWh en een dagverbruik van 5 kWh  zou er 25 kWh overproductie zijn. Hiervan gaat eenmalig 13 kWh in de thuisaccu (eenmaal vol en geen hoger verbruik gaat er de volgende dagen ook niets bij) en zouden we dat in de autoaccu moeten laden. Dat is an sich geen probleem. "Probleem" is dat we die niet gaan "oprijden" gewoon om het niet aan het net te gunnen. Dan lijkt het me veel voordeliger (zolang het nog kan en mag) om die surplus in het net (naar de buren) te pompen en tegen prosumententarief (effectieve kost zonder rekening te houden met GSC en laden EV zo'n 10 cent/KWh) terug van dat net te halen als we het wel nodig hebben zonder tussenkomst van een thuisaccu en de beperkte mogelijkheden van een 13 kWh accu (een 13 kWh accu kan bij surplus wel de dag/nacht schommelingen opvangen maar geenzins de seizoensonevenwichten; iets wat het net als buffer geen probleem mee heeft). 

Je mist nog iets; mensen met een terugdraaiende teller gaan nooit injectievergoeding of iets voor hun overschot krijgen. Die blijven onder het systeem prosumententarief vallen. Het zijn de bi-directionele (digitale/slimme) metereigenaars die (zullen) kunnen instappen op de injectievergoeding...

Je gaat dus jaar op jaar moeten zien dat je verbruik overeenkomt met je PV-opbrengst. Dat ligt bij ons anders. ;-)

Beste Roel, de laatste ontwikkelingen in DNB land toch wel opgevolgd zeker? 

Iedereen die aangesloten is op het elektriciteitsnet zal een digitale meter (slim is hij niet, hij kan wel iets slimmer worden als je daar zelf extra voor bijbetaald of de kennis hebt om externe app aan te sluiten. Eerder dommer dan een oeroude farrarismeter. Die kon al vooruit en achteruit draaien. De digitale meter heeft twee telwerken + externe handelingen nodig om tot hetzelfde resultaat te komen) "krijgen". 
Het is geen voorrecht noch een optie. Het is een verplichting. 
En PV bezitters (waaronder wij beiden dus) staan eerst in de eerste rang voor installatie van dat nieuwe wondertuig. Ferrarismeter of bidirectionele meter maakt niet uit. Beiden zullen vervangen worden door het nieuwe speelgoed. Voor de uitrol is de voornaamste incentive nl. niet mogelijke besparingen bij de klant (het zal de meesten eerder meer gaan kosten, toch als ze hem "slim" willen maken) maar de uitlezing op afstand door de DNB van je verbruik en injectie. 
Na installatie van de digitale meter staat het je als PV bezitter (volgens de huidige wetgeving) vrij om voor één van de door de VREG opgelegde tariefformules te kiezen. Het prosumententarief is daar één van (met de beperking dat het max. 15 jaar na eerste datum van de PV-installatie op het EAN-adres mag blijven lopen). Je "mag" altijd kiezen voor een andere tariefformule. De VREG heeft trouwens de opdracht gekregen een nieuwe tariefformule uit te werken om PV-eigenaars aan boord te houden. Waarschijnlijk dus met een injectievergoeding die gunstig genoeg moet zijn om ze vrijwillig te doen afzien van de prosumentenvergoeding. 

Het capaciteitstarief zal inderdaad voor iedereen gelden. Ook mede mijn punt dat je dus nu absoluut niet kan inschatten hoe de kost van je elektriciteitsrekening de komende 20-30 jaar zal evalueren, laat staan dat ze niet zal stijgen. Mede ook één van de redenen dat ik op dat vlak liever de kat uit de boom kijk voor ik nieuwe bijkomende investeringen doe. 

ps. Je verbruik wordt uitgelezen met een meter geplaatst door de DNB volgens hun tijdslijn. Eigenaar van die meter ben je nooit. Dat blijft de DNB. Enig verschil is dat als je de tijdslijn van de DNB volgt er geen tussenverrekening zal volgen tussen injectie en afname en als je er eentje vraagt (als dat al mogelijk is buiten hun tijdslijn) je opdraait voor de kosten en er een tussenverrekening zal gebeuren (wat afhankelijk van het tijdstip negatief kan zijn voor de prosument). 

 

Zeker opgevolgd ;-)

En ik zeg net hetzelfde, kort en duidelijk :-)  Wie kiest voor het bi-directioneel tarief-systeem mag meedoen met de injectievergoeding. wie kiest voor het compensatie-tariefsysteem, mag niet meedoen. Simpel

De nieuwe digitale meter zal inderdaad niet slim worden gelanceerd. Atrias is al jaren achter op schema met de IT-kant...

roel.nagels schreef:

Extern laden kost geld :-) Thuis Mode 3 laden kost niets extra.
Tijdens het winkelen moet ik niet per se terug bijladen (tot 100%). Ik geraak nog perfect, zelfs meerdere dagen, heen en terug en zal dus telkenmale thuisladen.

Je tankt je benzinewagen nu toch ook niet per 5 liter bij :-)

Ook hier verschilt onze situatie dus grondig. :-)
Extern laden kost voor mij nooit geld (ik gebruik een multilaadpas). 
Maar onafhankelijk daarvan hoeft extern laden ook niet altijd geld te kosten. Daarom dat ik specifiek het DC50 laden tijdens het winkelen als voorbeeld nam (iedereen of toch velen kunnen daar gelijk gebruik van maken). o.a. LIDL plaatst op zijn nieuwe vestigingen zonnepanelen (met subsidie). Maar ze stellen die PV stroom ook GRATIS beschikbaar aan hun klanten of voorbijgangers(rijders) tijdens de openingsuren van de winkel (parking is nooit afgesloten). Gelukkig is de LIDL in mijn onmiddellijke omgeving splinternieuw EN uitgerust met een gratis triple laadpaal (met twee, altijd vrije, parkeerplaatsen): 1x AC 32A 22kW, 1x CCS (de nieuwe EU standaard) DC50 en 1x ChaDeMo (speciaal voor de Leafs :-) ) 50DC. 
Thuisladen (van het net of de PV) levert mij geld op. Mijn surplus in een EV steken zelfs nog meer. :-).
Dus eigenlijk ben ik nog meer gemotiveerd om zoveel mogelijk thuis te laden. Maar het is wel mooi meegenomen dat ik tijdens het winkelen, indien nodig, op een 20-tal minuten veel kan bijladen (en voor iemand die moet betalen om thuis te laden nog goedkoper ook) en op een zeer eenvoudige en comfortabele wijze: geen eigen kabel inpluggen (plug en go), geen laadkaart gebruiken, altijd parkeerplaats vrij. 
ps. aan bloeddonor centrum Mechelen kan je als donor ook gratis laden. Maar dat is zo'n gedoe (parkeren/pasje afhalen/eigen kabel inpluggen/eigen kabel na donorbeurt terug uitpluggen/pasje terug gaan binnenleveren/terug naar de parking) en dat voor een schamele paar kWh (AC 11 kW) dat het meer een beproefing is dan een voordeel. Dan hebben ze het bij Lidl duidelijk beter begrepen (geen pas, geen eigen kabel, snelladen). 

Ik heb noch een benzine noch een dieselwagen maar wel gehad. Was een totaal andere beleving dan een EV. Uiteraard tankte ik die niet per 5 liter bij. Daar was ook geen enkele noodzaak toe. Die had een dubbele actieradius dan de modernste EV. Die actieradius kon je dan nog bijna volledig benutten en indien nodig in notime (max. 5 minuten) volledig terug aanvullen. 
In mijn eigen nadeel moet ik er zelfs aan toevoegen dat tijdens ICE rijden ik niet zo zeer keek naar de rijstijl (range was geen probleem, fossiele pomp om de paar 100 meter te vinden en voltanken nam geen tijd in beslag) maar nu een zeer bewust ECO rijder ben (limiter staat hier zelfs altijd op "90" en regen op 3). 

Wij hebben nog het voordeel onze EV thuis te kunnen opladen (maar ook niet volledig leeg rijden en dan in notime terug zijn volledige range geven, reken maar een volledige nacht als je dat zo wil doen). Maar velen (stad, rijtjeshuis, geen parkeerplaats voor de deur, verouderde thuisinstallatie,....) hebben dat voordeel al niet. Die moeten dus, willen of niet, van elk ogenblik gebruik maken om hun batterij in range te houden of ze zouden wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan (of hun EV alleen gebruiken om rond de kerktoren te rijden maar dan kan je, volgens mij, je beter te voet of per fiets verplaatsen).
Ik laad regelmatig op in de omgeving van Mechelen. Is daar redelijk goed geregeld. Maar dan is de laadcapaciteit ook nogal bedroevend. Heb toevallig het overzicht van gebruik laadpalen binnen gekregen: 

13/04: 24 kWh op 7 uur 32 min. (Allego => stadsbezoek)
16/04: 21.1 kWh op 6 uur 26 min. (Eneco => parking werk)
25/04: 21 kWh op 9 uur 30 min. (Eneco => parking werk)
27/04: 11.3 kWh op 2 uur 36 min. (Allego => bezoek bib)
02/05: 16.5 kWh op 0 uur 21 min. (Lidl => winkelbezoek)

Leuke bezigheid als je niet de beschikking hebt over een thuislader of lader op het werk. Dan ga je echt wel laden wanneer het kan. 
Dat is dan nog eens de positieve kant. Ook al eens naar Antwerpen geweest:
1. Eerste laadpaal werkte niet (softwareprobleem)
2. Twee laadpaallocatie bestond niet meer (wel nog als "vrij en in werking" aangegeven op de loadmap.
3. Derde laadpaallocatie stond één voertuig te laden en op de gedeelde parkeerplaats stond een fossie wrak geparkeerd. 

Dan ben je blij als je ergens 5 kWh (of thuis) kan bijladen. :-)

Ik ben 100% voor EV (en PV) maar vertel we graag het volledige verhaal met alle pro's en contra's (niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden en mag dus het hele verhaal horen om te kunnen overwegen of het voor hem nuttig is). 

roel.nagels schreef:

Zeker opgevolgd ;-)

En ik zeg net hetzelfde, kort en duidelijk :-)  Wie kiest voor het bi-directioneel tarief-systeem mag meedoen met de injectievergoeding. wie kiest voor het compensatie-tariefsysteem, mag niet meedoen. Simpel

De nieuwe digitale meter zal inderdaad niet slim worden gelanceerd. Atrias is al jaren achter op schema met de IT-kant...

Maar gezien je de tarieven na het  bi-directioneel tarief-systeem niet kent kan je nu niet inschatten wat het beste is. De eerste kunst is je onmiddellijk eigen verbruik te kunnen inschatten (anders is bi-directioneel tarief hoogstwaarschijnlijk nooit voordeliger dan prosumententarief) en proberen dat omhoog te krijgen. Je beseft toch wel dat je met een onmiddellijk eigen verbruik een hoogst uitzonderlijk geval bent? (vraag me zelfs af hoe je dat voor elkaar krijgt in de praktijk). De meeste mogen al blij zijn (en hun levensstijl gevoelig aanpassen) als ze boven de 30% geraken. 
Tips hoe je aan die 90% komt? (liefst nuttige tips dus niet door de dag je lichten laten branden of je frigo laten openstaan :-) ). 

Klopt. Blindelings overstappen op een bi-directionele meter is als Russische roulette spelen.
Een zelfvoorzieningsgraad van 28% komt overeen met de het prosumententarief. Alles hoger is beter. Vanaf 70% spreken we van financiëel interessant. En dat is voor een doorsnee gezin een haalbare kaart. Natuurlijk valt het argeloze/zorgeloze gebruik van het net weg als je overstapt. Er is een zekere bewustwording vereist. Alles boven de 70% is minder evident te verkrijgen, maar niet onmogelijk.

Ik weet heel zeker dat we de uitzondering zijn in België. Echter heb ik zicht op enkele andere installaties in het buitenland. In bijlage eentje (Oostenrijker) die specifiek heel dicht aanleunt bij onze situatie. Zelfde PV-omvormer (merk en grootte), zelfde batterij-omvormer (zij het een vorige versie 11), eveneens 13kW LG Chem batterij (zij het ook de vorige generatie), ongeveer een zelfde jaarverbruik, ...
Enig verschil: onze PV-opbrengst in de wintermaanden ligt hoger dan die van deze Oostenrijker.

Ter vergelijking ons vorige jaar:

Ivm tips: verbruiken wanneer de zon schijnt, niet of minimaal verbruiken wanneer de zon niet schijnt... :-)

Ja, dat is een voor de hand liggende tip maar heeft niets met de werkelijkheid van een doorsnee gezin te maken (en dat zijn wij ook niet). :-)
Je zegt dus:
- altijd van thuis uit werken of uitsluitend met het hele gezin nachtwerk doen
- bij overvloedige zonneschijn je lichten in huis aandoen en na zonsondergang in het donker gaan zitten.
- je diepvries in de winter uitschakelen. 
- zo weinig mogelijk je huishouden op elektriciteit doen en zoveel mogelijk op gas (anders is er nog een grotere onbalans voor koken en SWW, laat staan Cv). 

Als ik het goed begrijp is jullie PV jaarproductie 9397 kWh en jullie jaarverbruik 4824 kWh? 
Als dat zo is (als ik goed kon volgen is EV nog niet in gebruik) is dat toch een redelijk hoog huishoudelijk verbruik excl. CV, SWW en koken? En als jullie productie 2x jullie verbruik is waarom is de zelfvoorzieningsgraad dan maar 61%? Die is toch het dubbele van het verbruik? Sorry voor de vragen maa rik ben een leek in het uitlezen van een bidrectionele meter. 

Komen die cijfers en statistieken trouwens uit je bi-directionele meter of gebruik je daar een extern programma voor? (als ik het goed begrepen heb zou de nieuwe digitale meter geen inzicht geven in je eigen onmiddellijk verbruik, alleen totale injectie en totale afname)

ps. ik kan nergens uit je energiebalans van 2019 afleiden dat je een direct verbruik van 90% hebt?  

[quote=roel.nagels]

Ivo
heb je dit nagevraagd bij de fabrikant of bij je garagist? Het is nog niet zo'n duidelijke materie voor iedereen. 
Ik vrees toch dat je hier de bal misslaat. Je kan met een een EV Mode 2 wel degelijk laden aan een Mode 3. Alleen laadt je dan niet Mode 3 (Smart) , maar Mode 2.
Voor Mode 3 moet je EV uitgerust zijn met een communicatie module (aangesproken via 1 van de pinnen in de laadconnector). Pas dan zal er variabel worden geladen. voor de huidige Kona EV lees ik Mode 2

Ik heb nog wat extra aanwijzingen dat je het, op dit vlak, verkeerd voor hebt:
Bij de Kona wordt standaard een "granny" 1x230V laadsnoer geleverd (voor in een stopcontact). Daar hangt standaard een kastje aan waarop je 8/10/12A kan inschakelen. Volgens die instelling laadt de Kona ook gewoon meer of minder. De EV kan er dus mee overweg (is een eevoudige vorm van balanced loaden). Een slimme laadpaal doet ook niet meer dan de laadstroom verhogen of verlagen, in- of uitschakelen. Met dit verschil dat hij (via p1 poort digitale meter of een stroomklem) kijkt of de PV panelen (of een windturbine) actief is en teruglevert aan het net. Vanuit het perspectief van de EV maakt dat dus niet uit. 
Tweede punt is dat in o.a. NL alle thuislaadpalen al standaard voorzien zijn van een smart functie en minimaal gebalanceerd laden. Verschillende Nederlanders gebruiken die functie al (digitale meter is daar ook al meer algemeen) in combinatie met een Kona EV.

Ik zie niet in waarom Hyundai (en Kia) voor de Belgische markt een EV zouden ontwikkelen met aangepaste (minderwaardige) functies. 

Volgens mij ga je er verkeerdelijk van uit dat de laadmodussen op een EV slaan. Die slaan op de laadpaal. 

Ivo

ik zeg absoluut niet dat je moet vals spelen door zoveel mogelijk lichten aan te doen tijdens dat de zon schijnt of te vriezen met de diepvriesdeur open. Nog minder zeg ik dat je al je verbruik moet verschuiven naar gas (zoals reeds gezegd proberen we dit ook te minderen). Maar de mentaliteit van wassen en plassen 's nachts is inderdaad verledentijd bij ons. We werken beide uithuis, Ik overdag, mijn partner met gebroken uren. Geen nachtwerk. Onze grote verbruikers ( vaatwasser, wasmachine, droogkast) worden aangestuurd door onze PV-installatie. Dit zijn echt niet de modernste toestellen; was- en droogmachine worden 14 jaar...

Onze PV werd destijds bemeten op het verbruik van 2 gezinnen (= 2x3600kWh). Nu hebben wij een ideale zuidelijke ligging en een specfiiek type panelen. Geen poly of mono, maar dunne film. Hierdoor bekomen we een resultaat van dik 9000kWh ipv de voorgerekende 7500kWh. De afgelopen jaren is er door bewust omgaan met energie een 3Mw minder verbruik op jaarbasis. Die willen we nu opnieuw inzetten in de EV.

4824kwh voor 2 gezinnen of 2412kwh voor 1 is niet veel hoor.
De cijfers en grafieken komen uit een aparte bi-directionele meter van SMA Home Manager v1 + SMA eMeter (tegenwoordig beschikbaar in 1 toetsel  SHM v2) Die stuurt alles door naar het sunnyportal.com portaal.

2019 is nog niet om hé en een direct verbruik van 90% is voor ons onmogelijk. Dat ligt eerder rond de 50%
Een zelfvoorzieningsgraag van 90% is wel haalbaar.

Zelfvoorzieningsgraad is 'Eigen stroomvoorziening' gedeeld door 'Verbruik' (nuttig/belangrijk voor bi-directionele gebruikers)
Zelfverbruiksgraad is 'Eigen stroomverbruik' gedeeld door 'PV-opbrengst' (onbelangrijk, zolang er bv geen injectievergoeding is)

Hierbij 2019 tot heden

 

Roel, ik beweer ook niet dat jij dat zegt. Was eerder ironisch bedoeld. 
Vanuit standpunt wassen en plassen kan ik, vanuit eigen ervaring, absoluut niet vatten wat een klein beetje verschuiven in levenstijl kan betekenen in onmiddellijk zelfverbruik. Toch niet van 25-30%% naar waarden als 90%. 
Om uit eigen ervaring een voorbeeld te geven: normaal was je jezelf als het noodzakelijk is en draai je een wasmachine als deze vol is en niet als de zon vol schijnt. Nu doen wij dat ook al anders. Wij wassen voornamelijk als de zon schijnt. Gewoon omdat we dan al geen droogkast moeten gebruiken maar de was rechtstreeks buiten in zon en wind kunnen drogen. En ons SWW wordt in de winter maar verwarmd tot 40-50°C en dat daalt naargelang de buitentemp. stijgt tot 20°C (de normale aanvoertemp. op dat ogenblik). Goedkoper en minimalistischer kan al niet. Maar dat kan je overwegend alleen in periodes van goed weer en dus ook al groene stroom genoeg in overvloed. Niemand gaat zijn was in de winter (denk een een week sneeuw => nul productie PV) opsparen voor een dagje zon (en dan dekt de productie waarschijnlijk nog de afname niet). Een vaatwasser gebruiken we hoogstens twee keer per week. 
Zelf werk niet meer buiten huis en mijn vriendin heeft glijdende uren en werkt meestal 3/7  ook van thuis uit. 
Ik zie dus echt niet in waar wij nog veel kunnen "verschuiven". De enige optie is een EV en die door de dag niet gebruiken. Maar hier heb je hetzelfde praktische probleem. Allemaal goed in de zomer wanneer je met de fiets kan gaan werken (en wat heeft het nut van de opgeslagen PV stroom dan in de accu van de EV?) maar niet zo handig bij slecht weer als je de auto wel wenst te gebruiken (en er nauwelijks groene stroom voorhanden is). De theorie en de praktijk werken elkaar gewoon tegen. 
Als ik je uitleg hoor leven wij nog "strenger" dan jullie (geen diepvries, geen droogkast, SWW wordt alleen op temp. gebracht bij overschot elektriciteit, Ev in gebruik, full led verlichting, CV hoofdzakelijk in werking tussen 08:00 en 21:00 uur en 's nacht uitgeschakeld, PV productie die, over een jaar gezien, hoger is dan totaal energieverbruik,....). En wij halen in de verste verte geen 90% onmiddellijk verbruik. 

Heb wel ove rhet hoofd gezien dat het voor 2 gezinnen was. Dan is het inderdaad in de lijn der verwachtingen. 
Ter info: wij produceren ongeveer 5000 kWh/jaar en verbruiken er 3000 tot 4800 per jaar. Maar dat is all in 100% elektrisch, zonder andere energiebronnen.

Aha, de SMA HM. Verklaart veel. 

Je laatste paragraaf is ook heel verhelderend. Daarom dat ik al heel in het begin om verheldering gevraagd had. Maar je hebt me dan nog op het verkeerde been gezet. :-) Het is je zelfvoorzienigheidsgraad (productie minus verbruik) die 90% is en niet je onmiddellijk verbruik (had ik toch duidelijk gevraagd?). Dan begrijp ik het wel. Onze "zelfvoorzienigsgraad is dan +100% :-). 

Ivo

wanneer onze EV met Type 3 thuis geladen wordt, zal onze zelfverbruiksgraad drastisch toenemen en bij gevolg ook onze zelfvoorzieningsgraad, beide richting 100%.  dit is dan weer gunstig voor de netbeheerder omdat er van ons dan kwasi geen netbelasting meer is: niet voor afname en niet voor injectie.
Verder fietsen wij weer en wind altijd naar het werk en school. En eigenlijk nog iet vaak door de regen moeten fietsen. Zo vaak regent het niet in ons landje. 

ivm je woordkeuze 'strenger'... ik snap je connotatie. Maar wij willen niet inboeten op wat een doorsnee gezin doet. Dus ja, wij hebben en gebruiken een droogkast voor bv lekker zachte handdoeken, een diepvriezer voor bv lekker (zelfgemaakt) ijs, een oven voor pizza en koekjes, ...

Je verbruiksgraad is 100%, Je zelfvoorzieningsgraad zit vermoedelijk tussen de 28% en 50% alsook je zelfverbruiksgraad. Voor de rest val je terug op het net met een netto-telsysteem (het net als batterij) ;-)

Ivo

speciaal even opgezocht in de statistieken van de batterijomvormer (in dienst sinds 20/09/2018)
Dit is dus zonder actieve koeling. Puur natuurlijke convectie.
Dat komt deels ook natuurlijk omdat we twee batterijen hebben. :-) Elke batterij kan dus maar voor max 1650W laden of ontladen (onze batterij-omvormer is max 3300W). 1 batterij zou dus dubbel zo zwaar belast worden als onze beide tesamen en mogelijks iets meer temperatuurverschillen maken.

Of je zou een zeer a-typisch gebruik van een auto moeten hebben (waarom heb je dan überhaupt een auto?) of ik zou toch het praktisch gebruik van een EV afwachten voor je zo'n uitspraken (die nu nog veronderstellingen zijn) doet. 
Bij ons lukt dat spijtig genoeg niet. In de zomer veel meer energie over dan we in Km kunnen oprijden. Ik ga echt niet met een EV rondjes zitten ronddraaien om de overproductie van de PV niet in het net te moeten injecteren. En in de winter heb ik alle zelf geproduceerde energie nodig om mijn huishouden draaiende te houden. Dan zal het overgrote deel van de EV energie ook gewoon van het net komen. Benieuwd hoe waar jij de energie voor de EV dan vandaan gaat halen? Of plan je in de zomer extra veel Km te gaan doen en in de winter alles met de fiets? Zoniet zal het tegen de volle prijs zijn (je e-rekening zal dus nog stijgen want je krijgt niets voor injectie en kan je zomerproductie niet salderen) Toch als ik een bi-directionele meter zou hebben of zou kiezen voor een digitale meter met het nieuwe injectietarief. Beiden stellen me immers niet in staat te salderen. Overproductie ben je gewoon kwijt (of moet je opsouperen, of dat nu een EV is of niet maakt niet uit) en tekorten moet je rechtstreeks van het net afhalen (en een thuisbatterij gaat dat in de winter echt niet oplossen, de PV produceert, bij ons toch, niet eens genoeg voor rechtstreeks huishoudelijk gebruik, laat staan om dagelijks een batterij van 13 kWh aan te vullen. Dat zou, en we blijken toch al een redelijk laag e-verbruik te hebben, zelfs niet voldoende zijn om één huishouden meerdere dagen draaiende te houden. Laat staan twee. 
Er is een zeer groot verschil gemiddeld zelfvoorzienend te zijn of iedere dag van het jaar. Moest het laatste kunnen (in ons klimaat) waren er al tig meer off grid installaties. Dan was er geen kunst aan. (Iemand die voor zijn elektriciteit off grid gaat maar dan on grid gaat voor bv. gas om de tekorten op te vangen noem ik voor alle duidelijkheid ook een semi off grid. 
Ons huishouden draait nu ook 100% op elektriciteit (met net als buffer). Maar het is voor ons nu al geen kunst om echt off grid te gaan (gewoon door SWW en CV niet meer elektrisch op te wekken en een homebatterij te plaatsen). De installatie staat er zelfs al en is volledig onafhankelijk van derden of prijzen van derden. Maar dan zou ik ook mezelf een rad voor de ogen draaien. 
Dan hou ik het voorlopig toch liever op het prosumententarief en het net als buffer. In de zomer mogen mijn buren dan over mijn overproductie beschikken (en het net wordt echt niet overmatig belast door de korte afstand die mijn stroom daarbij moet afleggen, anders moest hij van Doel of verder komen). In de winter zal ik het dan voor mijn huishouden en EV terug van het net nemen, zonder meerprijs. Mij lijkt het dus dat, onder de huidige omstandigheden, het gebruik van een EV een extra motivatie is om voor een EV te kiezen. 
De theorie achter EV, PV etc. is allemaal heel mooi. Maar om dat allemaal in de praktijk in ons klimaat in evenwicht te houden is een bijna onmogelijk gegeven. 
Als jij daar in slaagt (met twee gezinnen dan nog): chapeau! (je e-rekening wil ik in 2020 na een jaartje EV dan toch wel eens terug bekijken :-) ). Ik geef grif toe, na 5 jaar dagelijks mijn cijfers bijgehouden te hebben (productie/verbruik) ik daar niet in slaag (gemiddeld uiteraard wel, met de vingers in de neus. Dagdagelijks echter belange niet). 
Ik heb respect voor je inspanningen maar wil alleen maar aaangeven dat het in de praktijk allemaal niet zo voor de hand liggend is als men theoretisch wil aantonen. 
Om terug te komen op een EV prijs ik me (en da tmag je zelf ook doen) gelukkig dat ik thuis (en op het werk) kan laden. Ik raad, op dit ogenblik, ook niemand het (normaal) gebruik van een EV aan als hij dat niet kan. Gisteren nog naar de "wereldstad" Antwerpen geweest. Een half uur rondgereden om een werkende (of vrije) laadpaal te vinden. Nopes. Maar op een gewone ICE plaats gaan staan. In Brussel bijken er nu vier (4!) te staan. In Amsterdam blijkbaar + 1000. :-)
De soap rond de digitale meter laat me nu ook al inzien dat we er hier in Vlaanderen nooit gaan komen. Verloren zaak. Business as usual tot de ijsberg voor de boeg opdoemt. 

Het overgrote deel van je uitleg is meestal goed doordacht. Ik begrijp dan ook niet dat je de ongerijmdheden in deze niet wil inzien. 

Enerzijds wil je het energetisch leven beleven van een doorsnee gezin maar toch een onmiddelijk verbruik bekomen van 90%? 
Ik wil je niet bekeren tot een "strenger leven". Ik wil, uit de praktijk, gewoon aantonen dat zonder droogkast, zonder diepvries, met gestuurd koken je die graad van onmiddellijk verbruik al niet kan bekomen. Laat staan als je van alle energetisch comfort wil genieten als het je past. Wil je dan alleen "zachte handdoeken" tijdens periodes van zon? Je diepvriezer gaan sturen volgens de stand van de zon? In de winter geen pizza en koekjes?......
Met je fietsgebruik (bravo voor de inspanning maar dat was in deze context het punt niet) bereik je juist het tegenovergestelde dan wat je wil aantonen. Ga je, eenmaal je EV hebt, bij mooi weer je fiets dan aan de kant laten om de overproductie van je PV in de EV "op te rijden"? (want salderen kan  je niet met je bi-directionele meter). In de winter en op donkere dagen ga je dan wel met de fiets blijven rijden en de EV aan de kant laten want anders ga je het net overbelasten door dagelijks de energie van het net te moeten halen om de EV rijdende te houden? Kan allemaal uiteraard. Maar een doorsnee gezin gaat daar toch anders over denken. 

Uiteraard hou ik het nog steeds bij het net als batterij. Dat is tenminste praktisch uitvoerbaar. Het hele jaar rond. En als extra kost het me nog eens niets extra. Ik ben ook niet heiliger dan de gekende. Economie en ecologie gaan hier nog altijd hand in hand. Ecologie op de eerste plaats als het een waardig alternatief is. Als het praktisch niet anders kan economie op de eerste plaats. 
Om de zelfvoorzienighedsgraad een paar % te doen stijgen is niet veel inspanning nodig. Maar de laatste loodjes zijn in de praktijk een onmogelijkheid. Net zoals het geen kunst is om de accu van een EV tegen een redelijke snelheid van 20 naar 75% te brengen. Daarboven begint de echte uitdaging pas. Vandaar ook het grote verschil tussen een accu met opgegeven bruikbaar vermogen of max. vermogen, de cijfers lijken op papier ongeveer idem maar in de praktijk een groot verschil. 

 

 

roel.nagels schreef:

Ivo

speciaal even opgezocht in de statistieken van de batterijomvormer (in dienst sinds 20/09/2018)
Dit is dus zonder actieve koeling. Puur natuurlijke convectie.
Dat komt deels ook natuurlijk omdat we twee batterijen hebben. :-) Elke batterij kan dus maar voor max 1650W laden of ontladen (onze batterij-omvormer is max 3300W). 1 batterij zou dus dubbel zo zwaar belast worden als onze beide tesamen en mogelijks iets meer temperatuurverschillen maken.

Ik neem aan dat je het over de batterij van je woning hebt en niet over deze van je EV?
Ik gaf al aan dat er een groot verschil is in gebruik (en belasting) van een homebatterij en deze van een BEV.
(Een accu voor thuisgebruik zou wel eens een afgekeurde of einde levensduur BEV accu kunnen zijn)

Voor thuisgebruik zie ik het nut ook niet in van actieve koeling. Daar moet je me dus niet van overtuigen. :-)
Daar zijn we het al over eens. 

 

Ivo,

tot op niveau van thuis-batterij is het bij ons geen theorie meer. We hebben onze batterij en hebben over de laatste 365 dagen gezien nu 69,44% SSQ (zelfvoorzieningsgraad) en dit met een batterij-systeem dat nog maar een half jaartje mee inspringt. je ziet ook in grafiek van de Oostenrijker dat die 84% SSQ haalt en ja ook die heeft overschot waar hij gelukkiglijk rijkelijk voor wordt beloond met injectievergoeding. Dus hoge SSQ: het kan! In de jaargrafiek die ik poste, kan je ook zien dat er nog heel veel dagen een injectie (geel) van 10 tot 30kWh is. Die gaat zo veel mogelijk slim in de EV gaan. Is er nog overschot, dan gaat die gewoon naar het net en zal ik daar ooit wel eens injectievergoeding voor bekomen. Momenteel gaan ze gratis het net op. De EV moet niet alle dagen rondrijden zodat de batterij leeg genoeg geraakt om de dag nadien alle injectie er terug in te krijgen. Dat is nergens voor nodig. 

Momenteel nog wel wat theorie, maar vanaf oktober praktijk... Er is 'geel' genoeg om van februari tot oktober (half november) gratis te rijden. En laat nu ook net deze start van 2019 bijzonder somber zijn geweest in vergelijking met voorgaande jaren. Er is dus nog meer potentieel...

Wat betreft het nut van de auto, maak je geen zorgen. die gaat echt wel rijden ipv stilstaan. We mikken op 18000km per jaar. Verder fietsen we ook heel veel. Bewegen is nu eenmaal gezond ;-)

Wat betreft je uitspraak van zonder droogkast e.a., klopt niet. Hoe minder toestellen je gebruikt, hoe minder je (al dan niet gestuurd) rekening moet houden met het verbruik ervan. SSQ is de verhouding eigen stroomvoorziening(zonder netgebruik) gedeeld door verbruik. Dus hoe minder je verbruikt, hoe meer je van je PV-opbrengst beschikbaar hebt voor direct eigen gebruik.

Je SCR (zelfverbruiksgraad) moet niet 100% zijn. Idealiter wel natuurlijk.
Jij redeneert nog altijd met het feit dat je al je PV-opbrengst op moet doen (wat economisch inderdaad ideaal is, maar rendementsgewijs gezien geen topvereiste is). Dus uiteraard, hoe mee SCR, hoe financiëel beter.

Ivm de zachte handdoeken :-) , zie afbeelding in bijlage 'Dryer'. Zelfs in de wintermaanden goed vertegenwoordigd :-)
Dryer (2019 so far)
- jaarverbruik : 98,92kWh
- PV : 91%
- Batterij : 6%
- Net : 3%

Sorry, maar ik ben op dat vlak niet van de slimsten. Grafieken, percentages (en vooral deze van andere landen) woorden (zelfvoorziening/eigen voorziening/eigen (onmiddellijk) verbruik,...) die voor iets anders geïnterpreteerd kunnen worden maken bij mij de verwarring alleen groter. Ik ben de laatste 5 jaar alleen afgegaan op cijfers uit mijn eigen praktijk (en jaar na jaar zelfs praktische proefopstellingen uitgeprobeerd: 100% elektrisch op 365 dagen, alleen elektrisch voor huishouden en CV/SWW alleen elektrisch boven bepaalde min. temperaturen, CV/SWW 0% elektrisch, etc. Nooit had mijn 5.6 kWp (zelfs niet met een virtuele batterij van 13 kWh) me 365 dagen uut de nood geholpen. En dat voor een verbruik van slechts één gezin, geen twee. 

Ik zal me er moeten bij neerleggen dat je een hoogst uitzonderlijk geval bent (maar ik begrijp nog steeds niet hoe). 
Ik begrijp wel dat je het % van je onmiddellijk zelf verbruik  de hoogte kan inkrijgen. Maar wat daar het praktisch nut van is zie ik niet in. Het zijn maar statistieken. Praktisch is het alleen als je 365 dagen aan 100% zit en ds off grid kan gaan. 
Of je nu 10%of 99% zelfvoorzienend bent maakt niet uit voor het prosumententarief. Zolang je on grid bent telt alleen het max. omvormervermogen om dat te berekenen. Maar je kan voor dat bedrag dan wel salderen tussen de seizoenen. 
Je kan inderdaad via een bi-directionele of digitale meter met derde tarief prosumententarief skippen. Maar je verliest dan wel het voordeel van salderen. Een nadeel (heb ik voorheen al uitgelegd) dat bij gebruik van een EV alleen maar zal toenemen. Je moet dan bij overproductie eigen stroom gebruiken of zeer goedkope stroom van het net afnemen. Op andere tijdstippen zal je nog meer zeer dure stroom moeten afnemen. Je EV heeft immers niets aan je propaangas. Statistisch zal je % dan wel zeer goed zitten. Maar praktiscch en economsich betwijfel ik dat ten zeerste. 
We zullen beiden, na een jaar gebruik EV , en de één met de ander zonder thuisaccu, de facturen nog eens naast elkaar leggen. :-)

Met een thuisaccu heb ik inderdaad nog geen ervaring. Gezien uit mijn proefopstellingen blijkt dat deze in de winter geen meerwaarde heeft (PV produceert niet genoeg om de combinatie van thuisaccu en eigen verbruik voloende aan te vullen) en in de zomer vrij nutteloos is (PV produceert teveel en EV maakt te weinig Km om overproductie 100% in kwijt te geraken). 
Bij salderen (prosumententarief) geen probleem. Bij afgerekend worden op injectie en onmiddellijk/verschoven verbruik des te meer. 

Met een EV heb ik wel al dagdagelijkse praktijk. En dat is heus niet zo rooskleurig als de theorie laat uitschijnen. Gelukkig kan ik experimenteren met een EV zonder er de kosten voor te moeten dragen. Gelukkig heb jij mogelijkheden die velen niet hebben. 
Hopelijk vanaf volgende week ook praktische ervaringen met de thuislaadpaal. 
Als de EV niet alle dagen moet rondrijden om de overproductie vann PV in kwijt te geraken volg ik al hellemaal niet meer in verband met je bewering dat je zoveel mogelijk, in weer en wind, met de fiets doet. 
Een overproductie van 10-30 kWh staat voor een range van 66-200 Km. Als je een accu niet leeg rijdt kan je ze de volgende dag ook niet meer bijvullen. Ofwel doe je dus dagelijks minstens 66 Km en bij een zonovergoten dag tot 200 Km/dag met de EV (en dan nog afstanden per fiets?) ofwel kan je één dag (hoogstens 2) je overproductie kwijt in de EV en gaat de volgende dagen de rest gewoon het net op. Bij een bidirectionele ben je deze voorgoed kwijt (en erger, in de winter moet  deze nog eens tegen betaling van het net halen wegens gebrek aan voldoende eigen productie. In jouw geval dus ong. 16 ct/kWh). Bij prosumententarief gaat er (in theorie*) gewoon zoveel in de EV als er echt nodig is voor EV verplaatsingen (de rest kan dan idd per fiets of te voet)  en de rest gaat gewoon op het net (naar de buur). Maar bij tekorten, gemiddeld 365 dagen lang, haal ik deze voor (theoretisch, praktijk is gunstiger*) ongeveer 10 ct/kWh terug van het net. 
* ik geef als voorbeeld de situatie van een gemiddelde prosument met een EV. Mijn eigen situatie is niet representatief en haal ik dus niet volledig als voorbeeld aan om de situatie niet nog meer te vertelkenen in lhet voordeel van prosumententarief en salderende teller. 
Ik verkoop nl. mijn overproductie aan derden (niet aan de netbeheerder of leverancier) tegen een prijs minimaal zo hoog als de all in leverprijs van de leverancier. Overproductie PV => EV is dus pure winst/netafname => EV minimaal kostendekken. dit terzije ter info en uiteraard niet representatief alsvoorbeeld. 
Wat betreft je tegenvoorbeeld van al dan niet gebruik van droogkast (en andere elektrieche toestellen) geeft dit des te meer aan hoe scheef getrokken de situatie in de praktijk is. Gebruik van een elektrisch toestel ism een digitale meter kleurt je statistieken groen. Als je het niet gebruikt rood. No comment!. Die stats begrijp ik dan weer wel. De praktische toepassing helemaal niet. Als ik geen behoefte heb aan eigen verbruik ga ik dat verbruik toch niet creëren om mooie stats te kunnen bekijken of om "overschotten" statistisch mooi weg te werken? 

Ach je zal wel gelijk hebben. Maar de praktische logica ontgaat mij volkomen. Maar dat zal wel aan mij liggen. 
De praktijk zal me wel uitwijzen vanaf welk ogenblik het prosumententarief best vervangen kan worden door een slimme meter met alternatief tarief, met of zonder thuisaccu. In dit marktsegment is afwachten alleen maar voordeliger: techniek gaat er op vooruit tegen steeds lagere prijzen. Tenminste zolang we er niet toe gedwongen worden. 

Mijn eerste praktisch probleem oplossen is de EV aan een werkende thuis laadpaal krijgen. Daarna dit over langere tijd (meerdere seizoenen) evalueren. Dan pas besluiten trekken voor volgende stappen. 

 

Ivo, je bent een taaie :-)

Ik schrijf nergens dat we onze droogkast laten draaien wanneer dat helemaal niet nodig is. We creëren geen onnodig verbruik voor het vergroenen van de statistiek, Ik moet geen overschot wegwerken, die mag gerust het net op.
Ook schrijf ik nergens dat het niet gebruiken van bv de droogkast je statistieken rood kleurt. in tegendeel. Geen verbruik van een droogkast is minder verbruik. En dus afhankelijk wanneer die droogkast niet draait, is dat minder rood én minder groen.

Ik schrijf wel: Het feit dat de droogkast niet draait, heb je op dat moment meer eigen stroom ter beschikking voor je andere verbruikers en dus draaien je andere verbruikers mogelijks meer in het groen (eigen stroom).

Voor mijn uitspraken over EV in de praktijk te zien, moet je nog even wachten op de levering van onze Leaf. ;-)
Ik zie ook hier de mogelijkheden reeds bij gebruikers in het buitenland. Zodra ik eigen materiaal heb, maak ik ze wel publiek ;-)

Overigens: het is niet de aankoop van de EV die lijdt tot het fietsen. We fietsen al jaren en vervangen nu gewoon onze huidige auto door een nieuwe EV. en dat creëert deze groene en financiële mogelijkheden :-)

Dat is juist mijn (luxe)probleem. Ik heb nog zo weinig (groot)verbruikers dat er nog weinig te verschuiven valt naar onmiddellijk verbruik bij zonnig weer. 
Om nogmaals  op een droogkast terug te komen:
typisch een toestel (zachte handdoeken terzijde gelaten want dat is iets persoonlijks en zonder valt best wel mee te leven) waarnaar je overproductie kan verschuiven (toch als je aanwezig bent want ook weer een toestel dat best niet wordt geprogrammeerd om onbewaakt te starten) bij onafgebroken zonovergoten dagen (bij wisseling wolken/zon is het inzake onmiddellijk verbruik al problematisch) maar niet echt nodig hebt op die dagen. Dan kan het vlugger en beter met rechtstreekse (onafhankelijk van een eletrisch toestel) wind- en zonne-energie. Juist een toestel dat je inzet op druilerige regenachtige dagen (met weinig tot geen PV overschot) 

Uw huidige ICE vervangen door een EV (in deze context) is een totaal verkeerd voorbeeld. Je ontloopt telkens de grond van de zaak (dus ik ga ze niet meer uitvoerig herhalen). De brandstof voor een ICE is steeds beschikbaar, onafhankelijk van het aantal Km dat je er mee rijdt en onafhankelijk van de beschikbare surplus van je PV installatie. Je EV en het gebruik (toch zoals jij hem wenst te gebruiken) is daar totaal van afhankelijk. Je kan hem uiteraard ook inzetten zoals een ICE maar dan vervalt het argument van de groene en financiële mogelijkheden voor een groot deel. Niets verkeerd aan maar je moet het dan ook niet steeds naar voorschuiven als een argument. 
Aan buitenlandse experimenten spiegel ik me liever niet. Het is al moeilijk genoeg de Vlaamse materie te blijven beheersen. PV en EV zijn uitermate regio en seizoens gebonden.