Warmtepomp met R22 gas... Retrofitten ?

Hallo,

 

Ik bezit een warmtepomp van Masser.

Dit systeem werkt nog met R22 gas wat volgens mij nu verboden is. 

Ik merk een verminderde warmte de laatste maanden dus technische dienst zal moeten langskomen.

Wat zijn nu de alternatieven nu dat R22 gas niet meer mag bijgevuld worden ?

Een ander gas ? Werk dat dan even goed wat betreft rendement ?

Ik lees over "retrofitten" van installatie...

Maar ik heb geen idee wat de impact en kost hiervan is...

Dank bij voorbaat

Reacties

Hoi,

'Verboden' ; het toestel mag nog verder werken maar niet meer bijgevuld worden (gelukkig maar).

Contacteer masser : ik vermoed dat ze je wel een voorstel kunnen doen.
En je kan ook andere koeltechnische bedrijven aanspreken voor een aanpassing van de installatie.

Laat maar eens weten wat hun voorstellen inhouden.

Walter

Dag Walter,

Ondertussen heb ik ook een probleem met mijn water boiler. Masser technieker langs geweest en op minuten diagnose:

panne door lek dat komt door kalkvorming op anode.

Tweede mening gevraagd en blijkt dat gasdruk op circuit bijna weg is....

Probleem met anode/warmetewisselaar is dus eerder doordat al jaren die wamtewisselaar teveel moet draaien.

Ik ben het zo beu om bedrogen te worden door Masser.

Weet er iemand adressen van koeltechniekers die mij kunnen helpen.

De koeltechnieker die me verder helpt zegt dat hij geen gas mag bijsteken omdat dit wettelijk niet mag als er verlies is.

Dank voor de hulp

"

Bij de ondertekening van het Kyoto verdrag heeft Europa de 20/20/20 regel geïntroduceerd. Als gevolg hiervan is de verbanning van het koelmiddel R-22 bij wet tegen 2015 vastgelegd. Dit koelmiddel werd vroeger in airconditioning- en process cooling systemen toegepast. Ondanks de energetische efficiëntie heeft dit medium naast een negatief effect op de opwarming van het klimaat (GWP) ook de eigenschap om de ozonlaag aan te tasten.  Daarom moet R-22 vervangen worden door huidige koelmiddelen van het type R410a, R134a … die geen negatief effect hebben op de ozonlaag.

Vanaf 1 januari 2015 zal het in Vlaanderen en Wallonië niet meer toegelaten zijn om uw installatie te herstellen indien er R-22 koelmiddel bijgevuld dient te worden, bijvoorbeeld na onderhoudswerken of na een lekkage, ...
In Brussel is de wetgever strenger en worden al vanaf 1 januari 2015 alle installaties met R-22 verbannen, m.a.w. het bezit van het koelmiddel R-22 is vanaf 01/01/2015 verboden in Brussel!"

R22 bijsteken kan dus niet. Retrofitten is een mogelijke oplossing. Wat dit kost en of het niet beter is om gelet op de problemen met de anode/ouderdom een nieuw systeem te kiezen, zal je moeten beslissen na het ontvangen van prijsoffertes.

Volgens mij kan iedere koeltechnicus je installatie retrofitten.
Er zijn er verschillende in je buurt: telefoon nemen en wat rondbellen.
Wel zullen ze eerst het bestaande gas moeten wegnemen.
Maar als er een lek ik moet dat natuurlijk eerst hersteld worden. Kon de andere technieker daar geen offerte voor maken?

Walter

Dag Walter

Bij nader inzien is het gas r404 en dat zou vanaf 2020 niet meer mogen bijgestoken worden.

Koeltechnieker die ik nu vond die wil geen gas bijsteken omdat hij zegt als er verlies is (te weinig druk op mijn gas voor warm water boiler) dit wettelijk niet mag bijgestoken worden.

Masser zegt dan weer dat af en toe de ventielten met het rubber wat zou slijten en die om de zoveel jar moeten vervangen worden zodat er geen lekkage is.

Wat betekent retrofitten eigenlijk ? En is dat een grote kost ?

 

Dank !

Tom

 

Retrofitten is gewoon het oude gas vervangen door een nieuw gas. Normaal kan dat me een klein redement verlies.

Dat verhaal van de rubbertjes; iets dat iedere koeltechnicus kan. Er is niets speciaal aan een masser pomp. Ik wist zelf wel niet dat er rubbetjes zitten in een koelinstallatie. Ik dacht dat alles gesoldeerd werd.

Walter

Heb het even opgezocht op mijn factuur

Het gaat over "Dopjes voor schräder ventiel" en "SCHRÄDER VENTIEL"

Dat kan blijkbaar verweren waardoor er gas ontsnapt na een aantal jaren

En die worden dan vervangen bij onderhoud...

 

Beste, ik heb dit verhaal met belangstelling gelezen. Ik ben ook eigenaar van een Masser installatie en ik heb deze week de technieker van Masser over de vloer gehad. Hij zegt mij dat het ook het gas R22 is dat ontsnapt is en dat hij dit niet meer mag aanvullen. Enige oplossing is een nieuwe warmtepomp zegt hij mij. Flouzje, wat is jou oplossing geweest om jou probleem uiteindelijk op te lossen?

Bedankt alvast voor enige hulp.

Jean

 

Jean VdB schreef:

Beste, ik heb dit verhaal met belangstelling gelezen. Ik ben ook eigenaar van een Masser installatie en ik heb deze week de technieker van Masser over de vloer gehad. Hij zegt mij dat het ook het gas R22 is dat ontsnapt is en dat hij dit niet meer mag aanvullen. Enige oplossing is een nieuwe warmtepomp zegt hij mij. Flouzje, wat is jou oplossing geweest om jou probleem uiteindelijk op te lossen?

Bedankt alvast voor enige hulp.

Jean

 

Beste JeanVDB,

Onlangs (op 25/11/2019) schreef Monic op dit forum in de blog https://www.ecobouwers.be/forum/vernieuwen-warmptepomp

25/11/2019 - 12:41Monic

Na drie jaar in de kou

Na drie jaar in de kou gezeten te hebben met een kapot Masser systeem en alle frustraties over het bedrijf er bij, ben je op zoek naar een speld in een hooiberg. En wat vonden we: de Gouden Speld in de Hooiberg. Peter uit Nijlen heeft op basis van zijn eigen ervaring een oplossing ontwikkeld! Doordat Peter een warmteluchtpomp aansluit op het bestaande vloerverwarmingsnet weet hij letterlijk de mensen uit de kou te halen. Het blijkt ook een technisch hoogstaande oplossing te zijn. Met een uitmuntende dienstverlening waarbij kwaliteit en klanttevredenheid hoog in het vaandel staan, maakt Peter een zeer bijzonder ondernemer; wat mij betreft Ondernemer van 2019! Peter en zijn collega's kun je ook goed in huis hebben: zeer vriendelijk en er wordt ook zeer netjes gewerkt: alles wordt gestofzuigd en geveegd; je zit dus nooit met de troep in huis. Een ongekend doorzettingsvermogen heeft het leven van een flink aantal mensen een hoop verbeterd. In alle opzichten dus een warm mens. Peter, dank je wel voor een comfortabel huis in Poppel! Peter is bereikbaar op 0476 256809

Misschien kan dit je helpen of kan je misschien via Privé mail contact opnemen met deze persoon die hetzelfde probleem had en dezelfde ervaring heeft moeten doorstaan als jij nu.

Dan heb je tenminste de inlichtingen uit de eerste hand van iemand met kennis en ervaring.

Jean,

Belangrijkste raad die ik je kan geven: luister niet meer naar Masser. Hun enige bekommernis is om zoveel mogelijk geld aan jou te verdienen niet om jou zo goedkoop mogelijk te helpen. Ik heb al heel veel verhalen gekregen van ontevreden mensen naar aanleiding van mijn berichten hier op het forum.

Ikzelf ben geholpen geweest door een koeltechnieker naar het systeem te laten kijken. Mijn problemen zijn (voorlopig?) opgelost. Ik moet nu enkel nog wachten tot volgend jaar en dan gaan we terug de gas erafhalen en wegen hoeveel er nog op zit tov vorig jaar, want we zijn niet zeker of er nu een (grote) lek is of niet.

Laat me even weten in welke regio je woont dan kan ik je misschien helpen met een koeltechnieker.

 

 

 

Ondertussen bericht gekregen van Jean dat ook bij hem het probleem opgelost is via een koeltechnieker. Het zoveelste verhaal... Dank u Masser voor de hulpvaardigheid en klantgerichtheid ;)

flouzje schreef:

Ondertussen bericht gekregen van Jean dat ook bij hem het probleem opgelost is via een koeltechnieker. Het zoveelste verhaal... Dank u Masser voor de hulpvaardigheid en klantgerichtheid ;)

@ flouzje,

Fantastisch dat je iemand kon helpen!