'Impact woningisolatie wordt zwaar overschat'

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Niet dat het hier op het forum nog nooit aan bod was gekomen, maar nu staat het ook in 'de media': ' 'Impact woningisolatie wordt zwaar overschat''

Reacties

zucht ..

 

De kennis van sommige professoren over woningisolatie wordt ook zwaar overschat.

 

Goed isoleren is de enige goede manier om het energieverbruik drastisch te verlagen (ik spreek uit jarenlange ervaring)

Slecht geïsoleerde huizen verwarmen met warmtepompen op groene stroom (zoals de professor suggereert) is onzin.

 

Het probleem zit volgens mij veel meer in de manier van isoleren.

Veel zogenaamde professionele isolatieplaatsers hebben totaal geen verstand van goed isoleren.

Ik kom heel regelmatig in pas gerenoveerde woningen, en het is werkelijk bedroevend om vast te stellen hoe erbarmelijk de woningen soms "geïsoleerd" zijn.

 

Premies's worden uitgekeerd, facturen worden betaald, maar energie besparen doen we niet op die manier ...

 

Dirk 



Dirk,

ik denk niet dat er iemand aan twijfeld dat je goed moet isoleren maar ik betwijfel dat het milieu er binnen pakweg 10 jaar zoveel beter zal zijn door alleen maar hoge isolatienormen ( op papier want NOOIT wordt het verbruid gemeten) .

PH alleen zal de luchtkwaliteit niet " significant" verbeteren ... En ja , soms hebben professoren wel degelijk gelijk bvb als ze stellen dat isolatie het gedrag beinvoed. Ook hier op het forum lees ik over verwarmde slaapkamers over binnentemperaturen van 23, 24 °c alleen omdat het goedkoop is. Daarnaast wordt er niet echt moeite gedaan tegen de vervuiling van bvb het vervoer. Wie kan me bvb uitleggen waarom de elektrisch auto gesubsidieerd wordt en niet de fiets ? ( zijn er te weinig files ?) wanneer wordt er eindelijk gestopt met het steunen van bedrijfswagens etc.  ja hans ook professoren hebben soms gelijk de impact van isoleren wordt overschat !

Kan jullie redenereringen (deels) volgen maar toch enkele kanttekeningen:

-  Isolatie is goed maar waarom niet laag verbruik belonen (hoe je dat ook doet)? Lees her en der ook over passiefhuizen en lage energiewoningen en wat voor modieuze termen dan ook. als ik dan de energievraag lees val ik ook stijf achterover.

- Fietsen worden (als de werkgeve meewil) ook al gesusidieerd door de km-vergoeding (en is netto in het polleke zonder telkens een administratieve molen te moeten doorlopen).

- Dat ze elektrische wagens subsidiëren kan ik begrijpen. Maar dan wel tot een zeker basisbedrag en niet luxevoituren die dan nog eens voor meer dan 100% aftrekbaar zijn. Is een fiscaal vehikel dat niets meer met milie te maken heeft. Nog minder begrijp ik in deze context waarom de overheid niet eerst bij zichzelf begint ipv allerlei ingewikkelde systemen op poten te zetten waat maar een klein deel van kan profiteren (zonder oog voor de milieuimpact). Maak het openbaar vervoer om te beginnen 100% milieuvriendelijk (al eens met de fiets of motor achter zo'n dieselbus gehangen, een voorbeeld van slecht onderhouden/afgestelde motoren).

- Ergo de bedrijfswagens. Is gewoon een fiscaal/economisch vehikel onderhevig aan lobbywerk.

Kan jullie redenereringen (deels) volgen maar toch enkele kanttekeningen:

-  Isolatie is goed maar waarom niet laag verbruik belonen (hoe je dat ook doet)? Lees her en der ook over passiefhuizen en lage energiewoningen en wat voor modieuze termen dan ook. als ik dan de energievraag lees val ik ook stijf achterover.

- Fietsen worden (als de werkgeve meewil) ook al gesusidieerd door de km-vergoeding (en is netto in het polleke zonder telkens een administratieve molen te moeten doorlopen).

- Dat ze elektrische wagens subsidiëren kan ik begrijpen. Maar dan wel tot een zeker basisbedrag en niet luxevoituren die dan nog eens voor meer dan 100% aftrekbaar zijn. Is een fiscaal vehikel dat niets meer met milie te maken heeft. Nog minder begrijp ik in deze context waarom de overheid niet eerst bij zichzelf begint ipv allerlei ingewikkelde systemen op poten te zetten waat maar een klein deel van kan profiteren (zonder oog voor de milieuimpact). Maak het openbaar vervoer om te beginnen 100% milieuvriendelijk (al eens met de fiets of motor achter zo'n dieselbus gehangen, een voorbeeld van slecht onderhouden/afgestelde motoren).

- Ergo de bedrijfswagens. Is gewoon een fiscaal/economisch vehikel onderhevig aan lobbywerk.

Op papier kan men zich groen rekenen, maar in de praktijk vrees ik ook dat de impact van woningisolatie wat wordt overschat (niet dat die er niet zou zijn). Dit is bekend als de Jevons paradox. Betere isolatie => meer ruimtes die men verwarmt ; zuiniger tv ==> grotere tv die men aankoopt  ;  led-verlichting ==> meer lichten op, in en onder. Etc etc.

 

Ik vind ook dat men laag verbruik meer mag belonen. Dat kan gemakkelijk voor bv. huisbrandolie, gas en elektriciteit, maar als dat als gevolg heeft dat iedereen vanalles gaat verstoken in zijn allesbrander (steenkool, nat hout, leemplaten,...) is dat ook geen stap vooruit. Of ze zouden met een schoorsteentaks moeten komen om dit wat in te perken ;-). Een tweede iets is dat iemand die wat spaargeld heeft, makkelijker kan investeren in een lager verbruik, dan iemand die in de armoede leeft. Daar kunnen tegemoetkomingen voor komen, maar het maakt zo'n constructie er niet gemakkelijker op.

 

Net als jef-14 denk ik dat er nog enorme winsten te halen zijn bij het vervoer. Zowel op vlak van vervuiling, als van brandstofverbruik.

Idd grappig: waar halen ze die berekeningen dan? Iemand die zich groen gerekend heeft zou ik niet vertrouwen.
En zeker niet als die dan afkomt met co2 neutrale energie. Als iemand die uitvindt, ik investeer direct mee....
En heeft die professor dan berekent hoeveel het kost om co2 neutrale energie aan te maken (of bedoelde die gewoon kernenergie. ...).

Walter