electrische wagen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Is natuurlijk niet direkt met bouwen te maken, maar ik denk dat hier toch wel wat geïnteresseerden te vinden zijn.

ik had zo gedacht dat al wie de aankoop van een elektrische wagen overweegt , hier in deze topic zijn ervaringen/ prijzen die kunnen bekomen worden kan delen .

Ik heb volgende deals al tegengekomen :

 

- peugeot Ion : nl prijs 30000 , nu : 21000 (peugeot geeft 30 % salonkorting) -5000 (fed premie) : 16000 euro

- nissan leaf : nl 24000 , nu -5000 (nissan korting) en -5000 (fed) = 14000 euro , maar wel 79 euro batterijhuur

 

Wie doet beter ?

 

wat me nog tegenhoud is : - ion/Imiev en C zero (= zelfde model) : alledrie maar vier zitplaatsen

                                           - renault zoe en nissan leaf : batterijhuur van 79 euro per maand : niet leuk , ik verbruik per maand zoveel niet in diesel, en dan heb je nog geen kilometer gereden. Na x aantal jaar batterijhuur betalen heb je nog niets in ruil (behalve dat je ze mag teruggeven als ze kapot is , maar de andere merken (waar de batterij erbij zit) geven meestal  toch 5 jaar garantie op de batterij, daar mag je lang huur voor betalen, hé)

 

 

PS , ik rij zelf al vier jaar met een twizy , wie daar de aankoop van overweegt mag gerust mij eens contacteren

Reacties

Begint zowat op het PV verhaal van enkele jaren terug te lijken: kapotsubsidiëren.

Toch hoop ik dat het evenveel succes heeft, dan geraakt ook dat eindelijk gestart.

Voor wat het waard is.
Wij hebben nu al een dik jaar een nissan leaf. Deze is een firmawagen. Ik bekijk daarom de kosten wat op een andere manier.

Wat ervaringen :
We rijden er best veel mee: 17.000km is niet weinig. Daar zit best wat werk verkeer in.
Verschil verbruik gewone weg versus autostrada is best groot. Op autostrada aan 120km/h kan je maar een 90 km uit de batterij halen. Op gewone weg is 120km haalbaar.
Verschil verbruik zomer-winter best groot. Op koudste dagen toch tegen 20% meer verbruik.
Met een fietsendrager en fietsen op de koffer nog een goede 60km bereik als je autostrada neemt.
Standaard lader is maar 1.5kw of laadt maar een 10 km per uur. Als je in de voormiddag de batterij bijna leeg rijdt kom je in de namiddag dan niet ver meer. Om optimaal van de auto te gebruiken heb je dus een sterkere thuislader nodig. We gebruiken thuis nu eentje van 3kw. Dan laad je voor ongeveer 20km per uur.
Je leert terug rekenen om te zien hoe ver je kan rijden. En vloekt als laadpalen dan niet werken of niet elektrische auto's de plaats innemen.
We hebben wel de plaats om thuis te laden maar heeft iedereen dat?
Heben momenteel een probleempje op de elektriciteit. Als auto laadt, we koken, wasmachine, warmtepompen verwarming en SWW draaien kom ik op een kring over de maximale stroom. Ik moet eens uitpluizen of ik iets kan veranderen of een zwaardere zekering nodig heb.
Superplezante auto om mee te rijden....
Irritant dat de auto niet toont in dashboard of je Standlichten of gewone lichten aanstaan. Al een paar keer vertrokken met enkel mijn Standlichten.
Irritant dat je standaard niet kan zien welke temperatuur de verwarming nastreeft. Je moet telkens die temperatuur veranderen om te zien wat de doeltemperatuur was.
In Auto stand geeft de verwarming te weinig verluchting aan de voorruit. Ze dampt dus te veel aan. Je moet daarom constant uit de auto stand maar je kan niet zien hoe hij dan wel ingesteld is. Dus je prutst te veeel me de verwarming.
Allerlei toestanden om verbruik te kennen (website app...). Maar mijn meter voor de laadpaal geeft toch dat veel meer geladen is dan de auto zegt. Ik moet dit eens zeer goed noteren (verschil 20a30%?).

Voilà als me nog iets te binnen schiet pen ik het neer.

Walter

Interessant, die ervaringen!

Ik wil het topic niet kapen, maar toch denk ik dat als we ons huidig wagenpark vervangen door elektrische auto's we er verre van zijn. Er zijn er gewoon teveel (==> files,...). Bv. alle woon-werkverkeer van minder dan 15 km lijkt me in de meeste gevallen vlot te doen met een elektrische fiets (niet vergeten, het regent-bijna-nooit in België of in Nederland). En met de batterijen van één elektrische auto, kan je al redelijk wat elektrische fietsen "bevoorraden".

Zelf hebben we één auto, een +- 14-jaar  dieselwagen met geen 7000 km/jr. Ik denk niet dat we het milieu een dienst zouden bewijzen door een elektrische wagen aan te schaffen. Zo is de kans groot dat onze auto tweedehands ergens anders alsnog opduikt.

Maakte een foutje: op gewonen weg kan 150km uit de batterij komen, niet 120km.

Maakte een foutje: op gewonen weg kan 150km uit de batterij komen, niet 120km.

Ik denk voor niet ervaringsgerelateerde opmerkingen, start je eigen vraagstaart.

Walter

Walter, ik geef je gelijk, maar aan de andere kant: mocht iemand een topic starten over "ervaringen met particuliere windmolens", dan zou ik het ook niet kunnen nalaten daar enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Zo ook bij "ervaringen van de elektrische wagen": de eerst vraag die je je moet stellen is: "heb ik die e-wagen eigenlijk wel nodig"? Maar zoals gezegd: ik wil het topic niet kapen en zal dan verder ook niets bijdragen, ik heb nl. geen elektrische wagen :-). En de eerst volgende stap zou misschien eerder een autodeelwagen zijn (mag een diesel zijn, maar een e-wagen is ook goed) i.p.v. een eigen e-wagen.

Maakt het uit of je elektrisch of fossiel stilstaat?

Bedankt voor de praktijkervaring. Vooralsnog niet bruikbaar dus (als je hem zelf moet betalen).

Vraag me wel af, als ze betaalbaar en gebruiksvriendelijk worden, en iedereen gaat, met of zonder subsidie overschakelen naar zo'n voertuig waar al die elektriciteit dan vandaan gaat moeten komen om dat wagenpark rijdende te houden?

How, how, zeker goed bruikbaar en een plezier om mee te rijden!

Zelf rijd ik sinds twee jaar met een elektrische Kangoo. Slechts één nadeel, dat trouwens niet voor iedereen hoeft te gelden, de beperkte actieradius ( 110 km)

We hebben gisteren een Leaf met 30 Kwh batterij bestelt.

Zodra die geleverd is kunnen we stoppen met het gebruik van fosiele energie.

 

Ikzelf rijd ondertussen al een jaar of vijf rond met een elektrische scooter (momenteel Govecs 2.4)

In mijn ogen nog altijd veel ecologischer dan een elektrische auto.

Vreemd dat er niet meer mensen mee rondrijden.

 

Ook de overheid is blijkbaar blind voor de mogelijkheden.

 

dirk

Hoe plan je de 30kwh batterij te laden?

Via de meegeleverde lader of een wallbox. (snelladen onderweg kan ook)

Het is de bedoeling om alleen op te laden als er aanbod is van wind- of zonneenergie (volgens de voorspelling van elia)

 

Dirk

Ok: hou er rekening mee dat met de meegeleverde lader een zowat lege batterij 20uur laden nodig heeft.
Dus als je 's avonds zowat leeg thuis komt heb je 's morgens maar nog steeds een beperkt rijbereik.
Een idee welke laadbox je eventueel op het oog hebt?

Walter

Ikzelf rijd ondertussen al een jaar of vijf rond met een elektrische scooter (momenteel Govecs 2.4)
In mijn ogen nog altijd veel ecologischer dan een elektrische auto.
Vreemd dat er niet meer mensen mee rondrijden.

Niets vreemd aan. Wat een E-scoouter doet kan ik net zo goed met de fiets doen, onafhankelijk van de voorspellingen van Elia of wat voor weer dan ook. Wel is mijn actieradius dan beperkt tot ong. 200 km.Maar ook hier is de overheid blijkbaar blind voor de mogelijkheden ;-)

Dag Dirk,

Heb je een goede  prijs  kunnen bekomen voor de leaf  ?

En ga je batterij kopen of huren ?

Ik vermoed dat je een elektriciteitscontract hebt met enkel groene energie? Bij welke leverancier zit je, als ik vragen mag?

Alleen laden bij aanbod van wind- of zonneenergie: hoe pak je dit concreet aan? Is dat een standaardmogelijkheid bij het laden, of is dit iets wat je manueel moet instellen? Kan dit onafhankelijk van de plaats waar je laadt (bv. aan het werk versus thuis)? Het lijkt me alvast slim in te spelen op vraag-aanbod, want waarschijnlijk gaan we id toekomst naar een systeem waar de verbruiker zelf meer zal moeten zorgen voor die verhouding ("afgedwongen" door een hogere prijs op piekmomenten).

Walter,

Twintig uren opladen lijkt mij erg overdreven.

Bij mij duurt het zowat 9 uur om 22 kWh op te laden met de bijgeleverde noodkabel die je eender waar in een gewoon stopkontakt kunt steken.

Bij de gewone thuisbox duurt het maximum 8 uur.

Voor een batterij met 34 kWh zou het dan aan die thuislader ongeveer 12 uur kunnen duren van volledig plat (wat nauwelijks zal gebeuren) tot volledig vol. 

Idd een lapsus : had even in mijn hoofd dat de standaard lader 1.5kw was. Niet dus: even gaan nakijken : het is een 10A lader dus 2.4kw. Het is dus een goede 12uur laden voor de 30kwh batterij. Of een 15 km per uur laden.
Mijn laadpaal werkt aan 16A. Ik denk dat dit het maximum is dat mijn leaf kan laden via de standaard aansluiting.

Walter

@ Walter : De standaard (huis-tuin en keuken) lader zou 3 KW zijn

Met een wallbox zou ik 6 KW kunnen laden. (dus vol in 5 uur)

Bovendien gaat de batterij maar zelden helemaal leeg zijn in ons geval (mijn echtgenote gebruikt de wagen vooral om van en naar het station te rijden, en boodschappen allerhande te doen) Het is en blijft een auto, en die proberen we zo weinig mogelijk te gebruiken. (10 000 Km/jaar)

 

@ Geert : Sowieso de beurskorting van 5000 € - de overheidspremie van 4500€ ... en in de garage hebben we daar nog een aantal honderd euro afgekregen. We hebben gekozen voor de goedkoopste versie zonder opties (die heeft al meer luxe dan nodig is)  De batterij gaan we waarschijnlijk huren, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Je zou bijna een glazen bol moeten hebben om de juiste keuze te kunnen maken.  :-/

@ m2ts : Ik ben klant van Ecopower, maar onze PV panelen produceren al vele jaren meer stroom dan we verbruiken. We hebben dus een zwaar negatieve meterstand. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen is iets wat ik voor mezelf doe als experiment, om te kijken hoever je daar kan in gaan. (en dat blijkt heel ver) Ik kijk daarvoor gewoon naar het weer, of ik kijk op de site van elia (waar je in real time de productie van zon en wind kan volgen)  Eigenlijk kan daar gewoon een simpele app voor gemaakt worden denk ik.

 

@ IvoB : Ik weet niet hoe goed je de Govecs kent, maar ik zie mezelf geen 90 km fietsen in twee uur tijd :-) Met de productie van 1 (één) PV paneel brengt mijn govecs mij jaarlijks 5000 Km ver. Ik gebruik die scooter vooral voor woon-werk verplaatsingen die schommelen tussen 20 en 80 km. Een beetje luxe mag je wel hebben vind ik.

 

Dirk

 

80 km woon/werkverplaatsing, chapeau dat is 160 km per dag. Dat doe ik idd ook niet. 60 km is voor mij ook het maximum terwijl 35 km eigenlijk de comfort grens is. Niet voor de te leveren inspanning (alles went) maar omdat je anders te lang onderweg bent. Bij 60 km was ik toch al dagelijks 5 uur onderweg en dat was maar drie keer per week haalbaar (er zijn ook nog andere dingen te doen). Bij 35 km is het 1Hr25 per rit dus best doenbaar. Zeker als je weet dat je er met de auto tussen de 45 en 80 minuten over doet. Maar ik heb het anders opgelost en de knoop doorgehakt: na deze winter gaat de auto de deur uit en stop ik met uithuizig werken dus geen woon/werkverkeer meer :-)

De besdte oplossing is nog altijd minder gemotoriseerd verkeer dan ander gemotoriseerd verkeer.

Met die 80 km bedoel ik 40 km heen, en 40 km terug ..

Verder helemaal mee eens dat minder verkeer veel beter is dan "ander gemotoriseerd" verkeer.

Ik rijd zelf niet met de auto, en heb zelfs geen rijbewijs ;-)

Vroeger deed ik woon- werkverkeer met een ligfiets (12 km enkele rit)

Als je energiespaaradvies aan huis wil geven moet je je nu eenmaal verplaatsen.

Daarvoor is de govecs ideaal, al is het in volle zomer net iets leuker dan in de herfst of winter :-)

Als het stenen uit de grond vriest (zoals vandaag) is een fiets wsl aangenamer dan een scooter, omdat je jezelf warm fietst.

 

Dirk

ivm. de huur of aankoop van de batterij heb  ik volgende redering :

 

ofwel huur je , en betaal je per maand een 80 euro. Na 4 jaar heb je de kostprijs van een nieuwe batterij bijeen "gespaard" , maar op het einde van de rit ben je je geld zowieso kwijt. Het enige dat je "overhoudt" is het recht om als de batterij kapot of minder vermogen heeft (ong 75 %) je een nieuwe mag vragen.

Pittig detail , bij renault is het zo dat je de waarde van de batterij zelf moet verzekeren. Dit staat zo in het huurcontract. Dit is in mijn ogen pure oplichterij : je huurt een batterij,die nooit je eigendom zal zijn,  maar het risico op brand en diefstal wordt netjes op  de huurder afgewenteld.Bij een normale huur zit dit risico in de huurpijs inbegrepen.

 

ofwel koop je ze, ok, is een meerprijs van 3-4000 euro , maar als je dit in een lening giet (tegenwoordig soms aan 0 %) moet je de kost ook niet 1 keer op tafel gooien. De meeste merken geven dan ook 5 jaar garantie , dus dan ben je ook zeker dat in de loop van die 5 jaar als ze defect is, je ze mag omruilen. Na 4 jaar afbetalen heb je tenminste nog iets : de eigendom van je batterij. Bij de huur heb je ...niets.

Geert,

In plaats van te zeggen 'bij de huur heb je...niets' zou je ook kunnen zeggen 'uw wagen, hoe oud hij ook is blijft beschikken over een niet verouderde batterij'

Dus een substantieel deel van de wagen is nauwelijks onderhevig aan veroudering, wat bij een eventuele verkoop een troef of een meerwaarde kan zijn.

Trouwens, als er tegen de tijd dat de eerste batterijen versleten zijn, er ondertussen betere zijn ontwikkeld (grotere range, kortere oplaadtijd) dan krijg je hiermee ook weer een welgekome upgrade.

Maar psychologisch voelt het voor mij ook beter moest ik niet meer die maandelijkse huurkost hebben, nu lijkt het of ik er helemaal geen voordeel mee doe. Hetgeen ik bespaar aan brandstof geef ik uit aan huur, aan iets dat niet van mij is.

Rationeel gezien meen ik dus dat huren in dit geval beter is, gevoelsmatig is het pure bezit aantrekkelijker. (is dit typisch Belgisch?)

Probleem is dat je dit moet afzetten tegen de duurzaamheid van de batterij.
Batterij verouderen. Als je ze veel gebruikt verouderen ze sneller. Gebruik je ze niet verwacht ik ook veroudering, Zonder deze kennis is het echter een gok.
Als nissan meedeelt hoeveel laadcycli haar batterijen moeten/zullen aankunnen, wat de spreiding is van de veroudering je beter oordelen.
Zelf denk ik dat huren enkel voor de veelgebruiker zinvol is.

Walter

"@ Walter : De standaard (huis-tuin en keuken) lader zou 3 KW zijn
Met een wallbox zou ik 6 KW kunnen laden. (dus vol in 5 uur)"
=> ben je zeker? In de laatste review die ik zag was de standaard lader nog steeds 10A of dus 2.4kw.
En laden aan 6kw een extra te betalen optie (anders maximaal 16A of een kleine 4kw)? Heb je die optie genomen? Merk op dat laden aan 6kw 25A vraagt. Niet iedereen huis kan dat.
Maar ik vond die info niet direct op de nissan site enkel in een review. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken.

Walter

Ik zou nooit een wagen willen waarvan je de batterij moet huren. Als je weinig rijdt is dit te duur. Bij Tesla geven ze zeven jaar garantie op de batterij en de nieuwe batterijen op de markt zullen het zeker niet slechter gaan doen. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je rijdt maar bij veel mensen is na zeven jaar de wagen al afgeschreven. Dit huren van batterij gaat volgens mij ook snel verdwijnen, wegens de prijsdaling van de batterijen.. Hoeveel gewone dieselmotoren geven geen problemen binnen de zeven jaar? Die huur je toch ook niet.

Ik zou nooit een wagen willen waarvan je de batterij moet huren. Als je weinig rijdt is dit te duur. Bij Tesla geven ze zeven jaar garantie op de batterij en de nieuwe batterijen op de markt zullen het zeker niet slechter gaan doen. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je rijdt maar bij veel mensen is na zeven jaar de wagen al afgeschreven. Dit huren van batterij gaat volgens mij ook snel verdwijnen, wegens de prijsdaling van de batterijen.. Hoeveel gewone dieselmotoren geven geen problemen binnen de zeven jaar? Die huur je toch ook niet.

Tegen elektrische wagens zijn is gewoon van de pot gerukt, weet je hoeveel mensen wel in de mogelijk zijn om volledig te rijden met de elektriciteit die ze zelf kunnen opwekken met zonnepanelen? Massa's ! Niet iedereen rijdt 500 km per dag en de uitstoot is nul dan.

Dag Walter,

 

Heb het even nagekeken.

 

Standaard lader (gewoon stopcontact) is 220V/16A ofwel 3,6 KW

Er zit ook een lader in de 30 KWH versie van 6,6 KW voor laden met een wallbox of onderweg. (32A)

Dit is geen optie, maar zit er standaard in.

De betere wallbox kan je natuurlijk ook op een lager vermogen instellen (16 of 20A bvb)

 

Daar bovenop een Chademo DC snellader, maar die laadpunten zijn voorlopig dun gezaaid in ons land.

Wij hebben (nog) geen FastNED zoals onze nederlandse vrienden.

 

Dirk

@ Geert,

 

De batterij kopen (30 KWH) kost geen 3 of 4, maar 5900 euro.

Daarvoor kan je ongeveer zes jaar huren.

 

Het probleem stelt zich vooral op latere leeftijd.

Stel dat na 7 of 8 jaar de batterij "op" is. ... maar je wil de auto natuurlijk langer houden.

Dan moet je een nieuwe batterij kopen die weer een jaar of 8 meegaat .. maar gaat de auto op dat moment nog 8 jaar mee ?

 

Als de batterij maar zes jaar meegaat, dan doe je geen winst of verlies. Als je huurt kan je wel altijd rekenen op gratis depanage wanneer je zonder stroom valt.

 

Ik heb ondertussen ook wel ergens gelezen dat de batterijen een tweede leven kunnen krijgen in bussen of vrachtwagens, en zelfs een derde leven als huisbatterij.

Waarschijnlijk ga je er dus nog wel geld voor krijgen later.

 

Langs de andere kant merk ik dat mijn elektrische scooter na drie jaar toch al minder ver rijd dan in het begin (vooral in de winter)

Autobatterijen zijn misschien wel van een andere (betere?) kwaliteit.

 

Dirk

Ok duidelijk genoeg.
Ik kan ook snelladen. En nog nooit de kans gehad het te testen. Het is niet evident omdat je dikwijls nog een 'kaart' of iets dergelijks vooraf moet kopen.

Walter

"Autobatterijen zijn misschien wel van een andere kwaliteit?"

 

Ja, gewone startbatterijen zijn van mindere kwaliteit, gewone autobatterijen kunnen niet tegen diep ontladen en niet gevuld blijven voor langere perioden.

Ze moeten vooral een startvermogen geven en worden direct terug volgeladen. Ze houden hun vermogen goed bij als ze volgeladen zijn. Vandaar dat enkel korte ritten rijden nefast kan zijn voor gewone autobatterijen.

Als een gewone autobatterij weinig geladen is wordt ze zuurder en beschadigd zichzelf.

Batterijen om stroom te leveren, ook al zijn ze niet vol geladen, worden ook tractiebatterijen genoemd en vindt ge voor caravans, schrikdraad, vorkheftrucks en andere elektrische voertuigen, aan aanzienlijk duurdere prijzen.

Omwille van de prijs vindt ge voor de hobby toepassingen veel "half of semi-tractie batterijen". Goedkoper maar niet zo bestand tegen lang leeg staan.

Ik weet bv. niet hoe bestand de batterij van mijn elektrische fiets is maar ik hang ze na gebruik zo snel mogelijk aan de lader zodat ze niet lang leeg zou blijven staan. Idem voor mijn accugereedschap.

Om stil te staan ben je sowieso beter uit elektrisch, aangezien je dan 0 verbruik hebt. Met fossiel, verbruik je nog steeds, aangezien de motor dan nog draait; tenzij met start-stop systemen.

 

Voor de rest moeilijke, discutabele, materie.

Dat geldt alleen als je de verwarming uit laat :-). Bij dit weer een 25% vandere je verbruik.

Walter

Dirk, 

Al een velomobiel overwogen? Eventueel met elektrische ondersteuning. Helaas is de aankoopprijs wel aan de hoge kant. Maar het is een plezier om mee te rijden.

Voor mijn woon-werkverkeer lukt het redelijk: 32 km heen, 32 terug (Telkens +/- 1u). Helaas heb ik geen elektrische ondersteuning en moet ik 51m klimmen. Met elektrische ondersteuning zou het comfortabeler (en sneller) zijn.

Wat dat "kapotsubsidiëren" betreft valt één en ander nogal mee denk ik.

 

De premie van de overheid is lager dan het bedrag dat de overheid ontvangt aan BTW !

Kost de belastingbetaler dus nul komma nul euro.

We krijgen er schonere lucht voor in de plaats. We hebben de slechtste luchtkwaliteit in Europa !

= Voordeel voor iedereen.

 

Als de fabrikanten de premie verdubbelen kost dit de belastingbetaler weeral niks.

 

Het heikele punt is de productie van de wagen, en vooral de batterijen. Zoals vandaag weeral blijkt uit het nieuws ... (cobalt ontginning door kinderen, maar evengoed voor de batterijen van onze smartphone)

 

Dirk

eergisterenavond nog eens stil gevallen met platte batterij.  Voelt natuurlijk vrij stom om op 2km van huis vast te zitten en wachten tot iemand de auto oppikt en je tot thuis brengt.

Walter

Ik ga zelf ook een Leaf kopen, maar ben er nog niet uit om de batterij te huren (Flex) of te kopen.

Met het verschil in aankoop kan ik 6 jaar huur betalen, da's toch niet niks.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is op de tweedehands markt, alhoewel eigenlijk ook niet opgaat.

Mijn aankoop is lager geweest, dus ik ga er minder voor krijgen - voordeel voor de koper is dat hij de auto goedkoper kan kopen en een batterij verzerkering heeft.

Iemand meer ervaringen of informatie opgedaan?