elektrische wagen opladen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Gegeven: een PV installatie op een woning met achteraan in de tuin (40 m) een garage. Wat is de aangewezen kabelsectie (6m², 10 m²?) om de wagen te kunnen gebruiken als netbuffer ttz. voldoende laadcapaciteit op dergelijke afstand over te brengen vanaf de zekeringkast, monofasig welteverstaan, rekeninghoudend met de verliezen door lengteweerstand?

Reacties

zie volgende handige selectietool :

 

https://www.mijntu.nl/images/content/emobility-kabeltool.pdf

Handig. Dank je wel, 4 m² dus!

Niet mogelijk de auto te gebruiken als net buffer: tenzij je natuurlijk maar zeer weinig met die auto wil rijden.

En om het correcte antwoord te weten moet je natuurlijk weten aan welk vermogen je de auto wil/kan laden.

Walter

positief blijven walter: zeeeer weining, dus is hij minstens 16  u dag aan de laden waardoor het laadvermogen absoluut niet enorm moet zijn.

Je auto laten gebruiken als buffer voor het net...

Batterijen verslijten door het op- en ontladen.

Wat doe je als jouw batterij leeggebufferd is door teruglevering aan het net en je wil vertrekken?

Het is een mooie theorie om de elektrische wagens als buffer te gebruiken, maar praktisch gezien zal niemand dit doen omdat een wagen altijd volgeladen moet klaar staan om te kunnen rijden.

Als de netbeheerders buffers willen, dat ze die zelf bekostigen.

Dat de batterij van de auto te klein is, is één probleem. Ander probleem is dat meeste autogebruik overdag is. Dus terwijl je zonnestroom kan laden is de auto niet thuis. En als je savonds thuis komt moet je laden van.het net. Blijft dus enkel over de auto maar zeer beperkt gebruiken.

Enige bufferoptie die er echt is is stroom laden wanneer die goedkoop is en verbruiken wanneer die duur is. Maar dan moet je er mee leven dat de radius van de elektrische auto zeer klein wordt.

Walter

Het is een misvatting dat alle batterijen vesrlijten door ze te laden en ontladen. Lithium batterijen, zoals meestal gebruikt tegenwoordig, verslijten. Punt. Ze verslijten door een vorm van zelfontbinding vanaf dag 1 na productie. Als je ze verder laadt en ontlaadt tussen 20% en 80% zoals gebruikelijk bij batterijen voor elektrische wagens, dan versnel je het verouderingsproces niet.

Dus overdag opladen wanneer de stroom goedkoop is dan toch? En 's avonds wagen gebruiken als het wegennet het enigszins nog toelaat. Mocht er ooit, ooit, een slimme meter worden verplicht, zie ik alleen maar voordelen, als je overdag met de fiets gaat werken/ontspant enz. uiteraard. Dus kabeltke 4 mm², maar 6 mm² voor de zekerheid.