Uitlaat / Inlaat condensatieketel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

Ik heb onlangs een Vaillant Ecotec condensatieketel laten plaatsen. Hierbij werd gekozen
om niet een concentrische afvoer/invoer buis te gebruikan (lengte v kelder naar schouw = 12 meter) maar om de bestaande inox rookavoer buis (20 cm doorsnee) te gebruiken en daar de nieuwe (flexibele) rookafvoerbuis (12 cm) door te steken. De ruimte tussen de 2 buizen zou dan dienst doen als inlaat. Op deze manier zouden we hetzelfde effect bekomen als een geheel nieuwe concentrische buis)

Nu heb ik achteraf gezien dat de aansluiting van de ketel inlaat niet is dichtgemaakt met die oude brede inox buis. Bijgevolg, wordt de lucht niet van buiten aangezogen (via die bestaande buis, maar wordt hij gewoon aangezogen uit de kelder.

Heb 2 vragen:

1. Heeft dit een invloed op het rendement van de ketel? Tzz. zorgen de warme afvoergassen voor een extra rendement indien ze de inlaatlucht al opwarmen (de binnnebuis (=afvoer) warmt de aangevoerde koude buitenlicht al een beetje op.) (zoals het effect in de concentrische buis).

2. Zijn er eventueel nog andere negatieve gevolgen door deze gebrekkige uitvoering.

Bedankt.

 

Reacties

de aanwezig zuurstof in lucht brandt evengoed bij koude lucht als bij warme lucht - volgens mij dan toch.

 

er kan wel een verschil zijn tussen de hoeveelheid aangezogen lucht en de omgevingstemperatuur. Het meest bekende voorbeeld hiervan is bij automotoren met turbo en/of intercooler. De intercooler koelt de aangezogen lucht is vooraleer deze in de motor wordt gepompt. Is de kwaliteit van die afgekoelde lucht dan beter in vgl met dezelfde motor met enkel turbo (maar zonder intercooler) ?

Neen. De kwaliteit van de lucht en aanwezige zuurstof is hetzelfde.

Maar koelere lucht is compacter dus zuig je meer lucht en zuurstof aan in die motor. Dus kan je meer pk's uit die motor halen.

 

In een gasketel zit zo geen turbo of intercooler en denk ik ook niet dat voorverwarmde lucht ook automatisch een hogere verbranding zal geven.

 

Andere nadelen ..... in jouw situatie enkel maar 'voordeel' me dunkt, niet zozeer omwille van temperatuur van de lucht maar eerder omwille van het lange aanzuigkanaal van verse lucht. Als je de brander enkel het bestaande inox afvoerkanaal laat aanzuigen, zal dat mindere prestatie van de ketel geven.

ik veronderstel dat dat inox afvoerkanaal toch al gauw enkele meters lang is en hiermee zal aanvoer minder makkelijk zijn

voorverwarmde lucht kan mss enkele watt schelen aan warmte opbrengst (omdat de lucht dichter bij het optimale verbrandingstempertuur zit en zo dus net iets minder warmte afneemt om zich op temperatuur te brengen), maar zal door het minder geconcentreerd zijn grotere kans geven op onvolledige verbranding. Maar dit is natuurlijk theoretisch, of dat in de praktijk ook merkbaar is, is iets anders...

voorverwarmde lucht kan mss enkele watt schelen aan warmte opbrengst (omdat de lucht dichter bij het optimale verbrandingstempertuur zit en zo dus net iets minder warmte afneemt om zich op temperatuur te brengen), maar zal door het minder geconcentreerd zijn grotere kans geven op onvolledige verbranding. Maar dit is natuurlijk theoretisch, of dat in de praktijk ook merkbaar is, is iets anders...

Wij hebben een flexibel gestoken in de schouw voor de uitlaat en de inlaat komt gewoon uit de kelder.  En dat werkt perfect.  Het rendement is ook prima.  Onze kelder is nu nog stoffig, misschien is dat minder gunstig, maar tot nu toe is ook dat nog geen probleem geweest.

Wel vandaag gemerkt dat de uitlaat niet met aluminium buizen moet gedaan worden.  Heb de buis en de bocht moeten vervangen omdat er gaten inzaten.  Het condenswater is blijkbaar te agressief voor alu.  Die stukken verkopen ze ook in PE.

Andere nadelen ..... in jouw situatie enkel maar 'voordeel' me dunkt, niet zozeer omwille van temperatuur van de lucht maar eerder omwille van het lange aanzuigkanaal van verse lucht. Als je de brander enkel het bestaande inox afvoerkanaal laat aanzuigen, zal dat mindere prestatie van de ketel geven.
ik veronderstel dat dat inox afvoerkanaal toch al gauw enkele meters lang is en hiermee zal aanvoer minder makkelijk zijn

Op wat baseer jij je om dit antwoord te geven? Waarom zou de ketel minder presteren als het aanvoerkanaal van de lucht langer is? Graag een beetje uitleg.

Misschien ook eens de formule van Siegert bekijken.

Als je problemen wil krijg je ze. Zoals je al gemerkt hebt dat aluminium ongeschikt is als rookgasafvoer, zal je ook gaan merken dat stof een grote vijand is van een gasketel. Als er iets is dat problemen veroorzaakt in een gasketel, is het vervuilde verbrandingslucht. Dus maar snel naar buiten met die aanzuig.

Siegert brengt uitkomst.

En de invloed van de luchttemperatuur op de verbranding is eenvoudig uit te rekenen.

Het is aangeraden de lucht direct van buiten te nemen. Of dit veel invloed heeft op het rendement hangt een beetje van de temperatuur in de kelder af. Wat belangrijker is , is dat de aangezogen lucht geen verontreinigingen mag bevatten. Is het bijvoorbeel een kelder waar wasmachine of droogkast staat, dan is het zeker raadzaam om de lucht van buiten te nemen. Let wel op: als het inoxkanaal ooit voor een olieketel heeft gediend, mag je dit in geen geval gebruiken om de lucht aan te zuigen. De resterende zwavel kan de gasketel beschadigen.

sja, 3 jaar geleden was het blijkbaar nog niet duidelijk dat aluminium niet geschikt is.  Ze verkopen die alu stukken nog steeds trouwens.

Onze kelder heeft al wat stof te verduren gehad in die drie jaar.  We hebben daar nog geen problemen mee gehad.  Maar hij krijgt ook wel onderhoud.

Ik vind dit dus wel in orde, en veel goedkoper dan lucht te moeten nemen van buiten.

Wij hebben ook een vaillant ecotec trouwens (exclusiv)

Ik zie niet direct een nadeel, wel een voordeel.

Als je verbrandingslucht uit de kelder onttrekt dan heb je en passsant een gedwongen mechanische ventilatie van de kelder.

Als die kelder in het begin al muffig en stoffig zou zijn dan zal dat enkel verbeteren hierdoor. Wel te verstaan dat er geen stofmakende activiteiten in de kelder plaatsvinden.

Zorg er wel voor dat de kelder via een rooster lucht van buiten uit kan aantrekken.

Waarschijnlijk was het nog niet duidelijk aan diegene die de ketel geplaatst heeft of het materiaal heeft verkocht. Rookgassystemen voor condensatieketels zijn altijd al in kunsstof of roestvaststaal uitgevoerd geweest. Aluminium is enkel geschikt voor niet condenserende gasketels. Maar na al die jaren worden er toch nog fouten gemaakt.

mijn inlaat zit in de kelder, en heb daar nu nog netjes nooit last van gehad. Als er stof ligt in uw kelder zou ik beginnen met mijn kelder eens te stofzuigen... dat is dan toch weer een propere ruimte ?

 De enige last die ik ondervind is het drukvat die zo af en toe druk verliest, en de software die soms flipt of 'verkeerd' stookt zodat hij in error gaat. 

ik ben nog eens verteld dat de inlaat hoger dan 11meter langs een dubbelwandige buis moeilijk gaat, vooral dan bij de gewone gaskachels. 

Dus ik denk dat je u geen zorgen hoeft te maken, je zou in theorie een klein beetje meer rendement hale nop die manier maar het zal misschien 1% schelen , specailisten moeten mij maar tegenspreken.

 

ik heb altijd gehoord dat lucht door een lange buis (6m buis lijkt me al redelijk lang) een zekere weerstand heeft. Dus heeft de condensatieketel meer kracht nodig om de nodige lucht aan te zuigen. Ben ik dan verkeerd met die redenering ?

BEDANKT IEDEREEN !