Positie Ramen HSb

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hallo allemaal,

Onze HSB staat er, dak erop, pavatex tegen de gevel geschoten :)
Eindelijk zeg je dan...

Onze ramenman kwam gisteren "opmeten" maar liep geheel niet warm van het concept "HSB".

Nu komen ze af dat de "dorpels" (Ramen GV tot op de grond) in de gevel (die er nog niet staat daar we zo snel mogelijk binnen willen afwerken) moeten geplaatst zijn. Deze nadien plaatsen zou onmogelijk zijn en prutswerk.

Eveneens voorzien zij rond hun ramen een "PUR" schuim rand van 3cm...
Is dit gebruikelijk?
Wijzelf hadden gevraagd om de ramen in multiplex kaders te plaatsen en deze dan in de HSB te zetten maar dit zien ze geheel niet zitten.

kan iemand adviseren...
Het gaat nochthans om een gekende firma, wel niet in passiefverhalen...

resultaat, ze weigeren op te meten totdat de dorpels en gevel er staan...

Thans!

Reacties

Al wat door deze firma gemeld wordt is inderdaad gebruikelijk, en dat is juist de moeilijkheid: Firma's doen graag (en goed) wat gebruikelijk is en al wat er van afwijkt is overleggen, onderhandelen, informeren, oneindig veel geduld hebben en honderd procent blijven opvolgen.

En als je met de nodige overtuigingskracht (eventueel je architect) het waarom kan uitleggen, en daarbij niet botst op al te veel koppigheid, dan komt het vast in orde!

 

Aandachtspunten:

- probeer je ramen geplaatst te krijgen alvorens de gevel aan de buitenzijde wordt afgewerkt: zo heb je met tape en folie meer controle over lucht, wind- en waterdichting. De dorpels moeten er echt nog niet liggen. Denk wel na over aansluitingen voor een perfecte maatvoering.

- indien je ze kan overtuigen van multiplexkaders: let op dat er ruimte blijft voor de scharnieren na binnenafwerking met gipsplaat. Kijk erop toe dat alle naden luchtdicht verlijmd zijn: tussen plaat en raam is nog logisch, maar tussen de platen onderling wordt vaak vergeten.

- zorg er voor dat de multiplexkaders (als het al lukt) voldoende dik en stevig zijn: vaak zijn ze krom en gebogen en een moeilijkheid om later binnen af te werken. Vraag om in atelier het werk al te mogen nakijken, want eenmaal op de werf gearriveerd is het vaak te laat om het werk nog deftig over te doen.

- Bij meting voldoende marge laten tussen multiplexkaders en skeletstijlen (rondom 20 à 25 mm), zodat er bewegingsruimte is om de ramen er in te krijgen en zodat voldoende breedte beschikbaar is om met isolatie te kunnen vullen. Die isolatie is inderdaad vaak PUR (een evidentie in de bouw), maar minerale wol kan ook (ecologisch uiteraard te verkiezen). Plaats dat dan best zelf, want je kan achteraf nauwelijks controleren of de kieren goed gevuld zijn.

 

Succes! Moeilijk gaat ook...

hmmm, als je HSB aannemer ook in zou staan voor de buitenschrijnwerkerij had je die problematiek eigenlijk niet (dan lagen de ramen al klaar tegen het einde van plaatsing van de HSB.

hier heb je verschillende firma's...

 

op zich is het raar de buitenschrijnwerkerij enkel wil opmeten nadat de dorpels aanwezig zijn.

 

Bij ons werden de ramen geplaatst in de openingen en een maand later heeft de aannemer van de gevelsteen de gevelstenen alsook bijhorende dorpels geplaatst.

 

ik zou die firma toch niet zo hoog aanschrijven omdat ze gekend zijn, zeker niet na het horen van je verhaal

 

kan je anders eens niet horen bij de firma van je houtskelet met welke ramenfirma ze gewoonlijk werken ?

 

Waarom ingewikkeld maken als het ook simpel kan ...

 

Hoe ik het gedaan heb :

Opening opmeten, en hier dan 40 mm van aftrekken in elke richting. (dat is de afmeting van je raam)

De opening tussen raam en houtskelet vul je dan later op met bvb een "pavatex natuur" houtvezelisolatieplaat van 19 mm.

Dit geeft een perfecte koudebrugvrije en purloze oplossing.

Mocht het raam er niet tussen passen, dan kan je van één van de stroken pavatex met een elektrische handschaaf een mm af schaven.

Onder het raam leg je enkele blokjes om het raam te ondersteunen ... tussen de blokjes vul je aan met isolatieplaat.

Dorpel kan je perfect nadien er onder schuiven.

 (bij een dikke dorpel natuurlijk een dikker blokje, en dikkere isolatie leggen, vb 2x 19mm of 3x)

Een alu tabletje als dorpel vormt al helemaal geen probleem ..

Daarna plak je alles lucht- en winddicht af. (eventueel zet je eerst nog enkele stroken isolatie ter verkleining van de koudebrug)

 

Dirk

dorpels : enigzins begrijpbaar, is bij vele zo

geen multiplex : direct een andere zoeken, er zijn er genoeg die dit wel correct, voor een juise prijs willen uitvoeren.

 

 

Als uitvoerder bij algemene aanneming zou ik je toch willen adviseren om de dorpels te hebben liggen vooraleer je ramen gemeten worden. De eindeloze problemen die wij ondervinden met waterdichting, luchtdichting, maatvoering in dit issue is niet te overzien.

De gevel zou je naderhand inderdaad nog kunnen plaatsen. Wees je wel bewust dat de kitvoegen rondom de ramen dan ook nog door derden dienen uitgevoerd te worden, al is dit waarschijnlijk niet het grootste probleem.

 

De multiplex-kaders zijn een voorbeeld van goede praktijk in deze tijd. Blijf hierop aandringen. Het luchtdicht aansluiten van de ramen op je hsb wordt anders een erg lastige klus omwille van de bevestigingsdoken. De Pu kan je best vervangen door minerale wol. Als je toch voor pu kiest, zorg er dan voor dat er pu gebruikt wordt die na verharding flexibel blijft (den blauwe van Soudal (SWS-systeem) bv). Belangrijk bij de meeste van deze pu-systemen is het vooraf bevochtigen van de ondergrond. Dit soort pu heeft vocht nodig om de volledige zwelling te laten gebeuren (check technisch fiche hiervan), de meeste aannemers zijn hiervan zelfs niet op de hoogte.

 

Mvg en veel succes,

Bij een HSB worden de dorpels achteraf geplaatst. Er is onderaan je raam normaal gezien een aluminium lip voorzien waar je dan je dorpel onder schuift. Dus de dorpel staat eigenlijk voor het raam.