Op zoek naar een wagen die niet kapot te krijgen is

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Men zegt wel eens dat een bouw je je wagen kost, maar ik heb de indruk dat dit bij ons echt wel letterlijk te nemen is. Hebben we dit weekend het meeste van onze goederen naar onze nieuwbouw verhuisd, heeft onze wagen deze avond meer dan waarschijnlijk zijn laatste adem uitgeblazen.

Nu begint voor ons dus de zoektocht naar een andere wagen (het moet dus geen nieuwe zijn), maar liefst eentje die zeer betrouwbaar is. We zijn het namelijk beu om gemiddeld om de 3 jaar van wagen te moeten wisselen. Ondertussen zien we echter het bos niet meer door de bomen.

Zitten hier toevallig geen kenners die ons op weg kunnen helpen? We rijden zo'n 30000km per jaar en vonden de ruimte van de mondeo wel leuk. Ook zouden we toch zo'n keer per maand een ongeremde aanhangwagen met een mtm van 750 willen kunnen trekken.

Alvast bedankt voor de tips!

Reacties

wij hebben nog steeds veel plezier van onze Citroen Berlingo van 2010, de 1.6 diesel met (slechts) 75 paardjes

we rijden er wel maar zo'n 13.000 km mee dus minder dan de 30k die jullie rijden

 

uiteraard hebben we met die auto geen flitsende prestaties maar destijds hebben we zitten afwegen waar we onze 3 kleine kinderen makkelijk in kwijt konden (toen nog met 3 kinderzitjes naast elkaar op de achterbank)

we hebben er ook een trekhaak op laten zetten (niet bij de garagist maar door andere firma) toen we onze verhuis gingen doen.

den onze heeft ook al een paar keer afgezien:

  • een pallet pellets in 2 keer halen was een avontuur ;-)
  • houten latten geladen en bij dichtklappen van kofferklep de voorruit doen barsten (nadien altijd de latten door de rechtervoorruit laten steken)

nu zijn de auto's uiteraard al flink veranderd en zijn er nog andere alternatieven te vinden

 

een persoonlijke wagen die ik je wel nog voorstel is de Dacia Logan MCV - opgelet die van de eerste reeks (de huidige reeks MCV is veel kleiner)

  • die zijn heel groot en veel kofferruimte
  • de gebruikte techniek is eenvoudiger dan vergelijkbare ruime wagen (Renault gebruikte bij het ontwerp al beproefde (oude) techniek voor hun Dacia)
  • wel minder comfort en allerlei gadgets maar dat moeten jullie zelf afwegen uiteraard

 

Destijds hadden wij ook de afweging gemaakt tussen beide auto's en werd het de Citroen omdat de garagist daarvan een goede reputatie had in ons dorp. Prijsverschil hebben we dan wel betaald uiteraard.

 

Bedankt voor de info. We zijn intussen inderdaad die zogenaamde 'Ludospaces' aan het overwegen. Lijkt mij inderdaad prijs/kwaliteit een interessante optie.

Audi 80 is zo'n wagen die nog steeds 2dehands te vinden is, maar die bijna niet kapot te krijgen is. Kan soms als oldtimer ingeschreven worden. Misschien handig als terkpaard-wagen (en 2e wagen).

Ook hier iemand met een Berlingo. Ene van 2000 (tweedehands gekocht met weinig km.) Heb die nu 5 jaar. 2.0 l diesel en een 145.000 km op de teller. Ik rij niet zo veel meer. Qua mekaniek kan die nog jaren mee, het is enkel het joetswerk (iemand vorig jaar tegengereden, was ok voor de controle), maar het ziet er niet meer uit.

Ik denk nu aan een Dacia duster, Nissan kwachkaai :-) , Kia sorento .. (om eens iets anders te hebben) en ook weer voor wat ruimte. Maar anders is een Berlingo perfect voor ruimte, comfort, betrouwbaarheid.

Inderdaad is een Audi 80 een hele goede optie, zeker in de Avant (= break) uitvoering voor het beter laadvolume. Die waren destijds de eerste auto's uit de VW groep die standaard het chassis/koetswerk met extra roestbescherming kregen. Daarmee dat er nu nog mooie exemplaren te vinden zijn.

De modellen van die tijd waren ook nog niet zo ver doorgedreven met techniek dus gaan meestal ook goed mee.

Wel altijd opletten uiteraard...

 

Hele leuke literatuur is ook te vinden op de website van Autoweek, rubriek Autoreviews (zie http://www.autoweek.nl/autoreviews)

Dan kan je daar de modellen die je leuk vind eens bekijken...

Uiteraard moet je rekening houden met het feit dat er steeds minder mensen zijn met goede ervaringen dan die met slechte ervaringen.

Wij hebben een Volkswagen T4 bus uit 1999.  De motor heeft een grote cilinderinhoud (2,5 liter) maar levert in verhouding niet zoveel pk's (88 PK).  Wij zijn echt heel tevreden. In onze ogen rijdt deze bus nog altijd als nieuw en er staat 270.000 km op de teller. Het verbuik valt ook wel mee: meestal zitten we op 8l/100 km (diesel).  Buiten het normale onderhoud hebben we nog nooit stukken gehad. We zijn het zo gewoon dat onze bus het altijd perfect doet dat het idee dat er ooit iets mis zou aan kunnen gaan ons helemaal vreemd is: ze werkt gewoon altijd. 

Ook deze bus wordt regelmatig gebruikt voor verbouwingswerken en trekt dan met plezier een zware oplegger mee. Deze bussen zijn ook helemaal niet duur op de 2de hands markt. Onze bus is wel in heel haar leven perfect onderhouden geweest en wordt heel weinig gebruikt voor korte afstanden (dan gaan we met de fiets of openbaar vervoer). Dat is misschien wel belangrijk om te weten als je op zoek zou gaan. 

Groet, 

Kristof 

Voila...intussen van garage naar garage gereden en prijzen laten maken. Wat er momenteel nog in de running zit:   Citroën Berlingo en Ford Tourneo.    De citroën is nieuw (stockwagen); de Ford is een directiewagen en 850 euro duurder dan de Citroën. Vandaag met de Berlingo een uitgebreide testrit gedaan en dat beviel eigenlijk zeer goed. Komende zaterdag doen we hetzelfde met de Ford.   De garantie op beide wagens is als volgt geregeld: Citroën: De termijn van de afbetaling (max. 5j) en max. 200 000 km; hetzelfde geldt inzake bijstand. Ford: 5j en max. 100 000km; levenslange bijstand.   Zo zijn jullie alvast op de hoogte ;)

heb ik die vraag op forum politics niet zien passeren ?

Niet dat ik weet...

Ik vind het gewoon grappig dat oude grote dieselwagens gewoongweg besproken worden op het ecobouwers forum.

Er is nog ontzettend veel werk in België.

Vind je het zo eenvoudig dan om de volgende afweging te maken:

oude dieselwagen goed onderhouden en tot de draad verslijten, wat hem minimaal 50% meer levensduur geeft.

versus

elke 5 jaar een nieuwe wagen kopen

 

Een nieuwe wagen zal ongetwijfeld schoner zijn, maar hoe zit het met de productie van een wagen?

 

Wat op korte termijn een enorme impact heeft op fijn stof en potentieel honderdduizenden zware longaandoening binnen de EU, is de vernieuwing van het oud dieselpark, opnieuw overstap naar benzine, of nog liever hybrides en elektrische auto's.

Met prehistorische technologie blijven rondrijden onder het mom van nieuw is vervuilender is eigenlijk ronduit misdadig.

Dan kan je ineens argumenteren dat onze oude kerncentrales tot op de draad verslijten en niet vervangen door steenkoolcentrales of gascentrales beter is.

dat krijg je dan opeens niet meer verkocht...

?

Tja, dat is dan een afweging van luchtvervuiling plaatselijk versus algemene milieuvervuiling in het oosten. Of dacht je dat er geen automotive onderdelen uit het oosten kwamen? Of dat productie ginder zuiver is?

Electrische wagens? Google eens neodymium vervuiling. Neoymium komt quasi uitsluitend uit China en is in grote hoeveelheid nodig voor de permanante magneten in elektrische motoren.

Staalproductie in China proper?

Ik ben niet pro het één of het ander, ik kijk namelijk niet zwart-wit. En de waarheid begint met na te denken over wat we niet weten en dus over het hoofd zien.

 

Maar wel op bouwinfo.be?

Yannick,

Waarschijnlijk denk jij dat oude wagens steeds dieselverslindende wagens zijn.

Mijn eigen ervaring (gemiddeld gebruik; relatief weinig stadsverkeer; +/- 40% snelweg):

1e dieselwagen: Audi 80, 1600 diesel, bj 1988, verbruik +/- 5,3 L/100 km

  • 2e dieselwagen: Audi 80, 1900 TDI, bj 1994, verbruik +/- 6L/100 km
  • huidige dieselwagen: Audi A4, 1900 TDI, bj 2004, verbruik +/- 6,7L/100 km
  • andere gebruikers met Audi A4, 2.0 TDI, bj 2008 en recenter, verbruik +/- 6,5 L/100km en meer

 

Conclusie: ofwel moet je een zeer recente, zuinige wagen hebben, ofwel een oude wagen. Hoe ouder, hoe zuiniger over het algemeen (tot ergens 1986-1990, ouder dan dat zal terug minder zuinig zijn). Of je moet een zeer zuinige rijstijl hebben.

Maar weinig wagens, met sterke motor, halen een verbruik lager dan 5,5 L/100 km in de praktijk. Misschien de meest recente modellen? Fabriekscijfers zeggen helaas niets.

 

En zoals al hierboven door iemand aangehaald, mag je de milieukost van een nieuwe wagen niet onderschatten. Die is over het algemeen groter dan de gemiddelde wagen vervuilt aan verbruik over zijn ganse levensduur. Dus liever een wagen onderhouden dat hij het 500.000 km uithoud, dan na 200.000 km vervangen.

 

Alleen zit je met de oude wagens wel zonder roetfilter. Al kun je bij die filters ook grote vragen stellen. Het fijnste (meest schadelijke) stof blijft over.

Dag Gommer. Ooit een renovatieproject gedaan waarbij je een oude ketel verving? Of een nieuwbouw gezet? Wat kiest u dan, die oude 2de hands ketel die nog 10 jaar overleeft, en hem zo 10 jaar langer in omloop laten en zo de productiekosten van de nieuwe ketel uitsparen? Of kiest u voor de nieuwste condensatieketel?

 

Volgens uw standpunt zou u dus ook voor die 2de hands oude ketel moeten gaan. Maar dit gebeurt nergens voor zo ver ik weet. Iedereen gaat bij renovatie of nieuwbouw voor de beste nieuwste budgetair haalbare ketel. Dus waarom zou men niet mogen gaan voor de nieuwste wagen en zijn eigen wagen verkopen op de 2dehands markt? Want veel van de jeugd zal wel de 2dehands wagen kopen omdat een nieuwe wagen zoveel duurder is, en de 2dehands wagen nog in orde is. Maar natuurlijk elke 5 jaar een nieuwe auto is overdreven. Moest je nu zeggen na 10 jaar, dan is dat zeker niet on-ecologisch om een nieuwe wagen te kopen ter vervanging van die 10 jaar oude oude wagen. Zeker omdat er voor het moment een sterke evolutie is in zuinigheid van de wagens (hybrides met 2-3 liter verbruik per 100 km) is het zeker niet zo onlogisch,

 

En vele groeten van een Asthma-patiënt. Ik merk het verschil wel tussen de oude wagens en de nieuwe wagens. Zeker ook de hybride-bussen zijn veel minder hatelijk om achter te fietsen. En voor de rest zie ik ook veel oude wagens die dus wel in perfecte staat om te rijden zijn, maar waardat als ik erachter fiets wel een spontane hoestbui krijg. Visueel zie je het verschil ook wel die vervuiling. Sommige wagens hebben zels een uitstoot die helemaal zwart ziet, en soms ook rook met een wit-blauwe schijn. Die wagens zijn nog perfect om mee te rijden. Maar ik weet niet wat de ecologische impact is van die vervuiling...

 

Elektrische wagens hebben inderdaad ook hun keerzijde. Daarnaast ook omdat onze elektriciteit ook omstreden is op vlak van ecologie. Daarom lijkt mij een hybride nog de beste oplossing voor het moment.

En wagens moet sterke motor's hebben, want men blijft er maar staal op plakken om ze 'veiliger' te maken. Denk maar aan de trend in Amerika, al die SUV's die als gewone gezinswagen worden gebruikt... Oké, er leven wat mensen weg van de stad, maar de meeste wonen toch ook in Amerikaanse woonwijken in de regio rond steden. En vaak hebben die nu net een SUV.

 

Die trend baart me zorgen, vooral als die overwaait naar België. Want ik ben namelijk een fietser. Zomer winter, ik doe bijna alles met de fiets. Ook omdat ik gewoon een student ben, maar toch neemt het niet weg dat ik bijna alles met de fiets doe. Een aanrijding met een SUV wil ik als fietser toch zeker nooit meemaken, dan ben ik waarschijnlijk zelfs niet meer geschikt voor het ziekenhuis. In Amerika hebben ze de SUV's getest op veiligheid bij aanrijdingen. De test werd verricht waarbij een SUV tegen de zijkant van een personenwagen rijdt. Gevolg: SUV had niet echt een probleem. De personenwagen darentegen was kapot. De SUV had namelijk niet ingereden op de beschermende delen die bij gewone personenwagens worden gebruikt, hij zat erboven. Los door de deur met de neus op de plaats van de bestuurder. De SUV is wel veilig, maar hij is een risico voor elke gewone personenwagen, en laat staan voor fietsers met zo een hoger contactpunt.

Wel een beetje een scheve vergelijking. Een ketel heeft relatief weinig ingebedde energie. Het verbruik ligt 10-tallen malen hoger dan de ingebedde energie.

Een ketel kan je ook financieel terugwinnen door het minderverbruik. Met een wagen zal dat nooit lukken. Bespaar maar eens 10-30.000€ met een verschil in verbruik van 1-2L/100 km. In het beste geval zal je dus met 2L/100km besparing à 1,4€/L uitkomen op 357.000 km bij een wagen van €10.000 (incl. btw) die 2L/100km uitspaart.

Gezien de meeste wagens rond de 200.000 km worden gesloopt, zal je dus zelfs financieel nooit geen voordeel doen. Uiteraard is hier geen rekening gehouden met onderhoudskosten, maar om 357.000 km te halen zal je diezelfde kosten ook hebben.

Dus om het financieel terug te verdienen moet je al minstens 4L/100km kunnen besparen. Met een verbruik van 5-6L/100 km voor oude wagens, is dit dus nog steeds niet haalbaar (zeker niet voor wagens van slechts €10.000).

Vooraleer we hier te ver off-topic gaan bij deze een update van onze zoektocht:

Tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:   Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)   Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie...    

nog een kleine opmerking, vermits je 2 diesels in je lijstje hebt staan... met zo'n 30.000 km per jaar is de diesel eigenlijk niet zo'n goede keuze en kan je misschien toch beter een benzine kopen.

toegegeven, de prijs van een liter diesel is minder dan die van benzine maar je betaalt ook meer aan andere kosten (wagenbelasting, duurder onderhoud etc.) Bij veelal kortere ritten rijden zijn de moderne diesels ook heel vatbaar voor problemen met de (bijna standaard) roetfilters. Prima principe en idee van die filters maar bij korte ritjes gaan die snel verstoppen en als ze moeten vervangen worden kan je best schrikken van wat ze kosten.

kijk voor een idee van de kostprijs per km dan ook zeker eens op deze site:

http://www.autogids.be/kostprijs-auto.cfm

 

lees het ook even op http://www.radio2.be/inspecteur-decaluwe/benzine-of-diesel

 

In occasie is het prijsverschil meestal een stuk kleiner, dus dat voordeel valt al grotendeels weg.

Om een vergelijking te maken in verbruik:

Skoda Yeti bj. 2012:

Stel 30.000 km/jaar:

  • 8,2L benzine verbruik à 1,432 => €3523
  • 5,6L diesel verbruik à 1,277 => €2145,36 stel diesel komt op gelijke prijs met benzine => €2406

Dat is hier gerekend voor beste teruggevonden verbruik benzine vs slechtste diesel. Zelfs bij dezelfde dieselprijs als de benzine is het verschil nog €1100 per jaar. En eigenlijk meer, gezien de prijzen waarschijnlijk terug hoger zullen liggen eer de prijs gelijk wordt.

Verkeersbelasting:

  • benzine: €181,76
  • diesel: €267,83

Dus zo kom je nog steeds op een voordeel van €1000/jaar voor de Diesel. En dat in het slechtste geval. Eer je €1000 EXTRA  onderhoudskosten aan een diesel hebt, moet je er al veel gebeuren.

 

Dus puur financieel is Diesel nog altijd interessanter. Op 4 jaar (120.000 km) doe je minstens €4000 voordeel.

Dat is inderdaad ook onze ondervinding. Vandaar dat we nog steeds naar diesel uitkijken...

Wat onze zoektocht betreft is het zo dat na de testritten het hart voor de YETI kiest en de ratio voor de Tourneo. Morgen weten we normaal of de huidige eigenaar van de Yeti zich kan vinden in ons voorstel. Zo niet, dan wordt het heel gemakkelijk en zal het de Ford worden...

Ik begrijp niet goed waarom er bij een afstand van 30 000 km per jaar over diesel en benzine wordt gepraat. Dan zou ik zonder twijfel voor LPG of CNG kiezen.
Als jouw gekozen model niet bestaat in LPG- of CNG-versie kan je het altijd laten inbouwen. Beiden heb je op max. 3 jaar terugverdiend. Bij voorkeur kies je een motor met turbo of hoge compressie (als de elektronica optimaal is afgesteld heb je dan amper meerverbruik en in sommige gevallen zelfs lager verbruik dan benzine).