Waanzinnig dure gasketels in België

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

De Daalderop Combifort 24/50 staat bij Joossens.be te koop voor € 2.565 exclusief BTW.
Precies dezelfde ketel koop je bij PerfectieWarmte.nl voor € 1.257 exclusief BTW, deze ketel is in België dus 2x zo duur...

Kan iemand uitleggen waarom ketels in België zo duur zijn?

Reacties

Kosten evenveel enkel de winstmarges verschillen of woekerwinsten.

Wanneer een installateur een Cv ketel afzet heeft die al 25 à 55% verdiend.

Enkel hier zie je de prijzen staan bij installateurs moet je ze nog altijd vragen/krijgen.

Maar daar verschillen de prijzen met plaatsing ook onderling zoveel.

 

 

Nog een voorbeeld: Vaillant ecoTEC plus VCW 346 te koop bij lbge.be voor €1.245 exclusief BTW. Deze ketel is in NL bekend als de 30/34 CW5 en kost daar €874 exclusief BTW, ofwel 43% duurder in België... misschien iets voor Mario75.

Ben benieuwd wat onze vriend Lacroix  hiervan vind?

Een pot choco kost in België ook niet evenveel als in Nederland. Een pintje is in Nederland een stuk duurder dan in België (en een heel stuk). Wie vindt dat hij in België teveel betaalt, moet maar in Nederland kopen. Alleen, je moet in Nederland wel een ketel vinden die toegelaten is in België.

En nogmaals, diegene die vinden dat de ketels in België te duur verkocht worden, moeten maar zelf gaan verkopen. je gaat onmidddellijk iedereen uit de markt prijzen.

Wat wel even vergeten wordt, is dat het systeem in Nederland anders werkt dan in België. Als je in Nederland problemen met de ketel krijgt, ben je verplicht een duur onderhoudscontract te nemen. doe je dat niet, dan laten ze je in de kou zitten.

Dus Ingir en Chris. Sla de handen in mekaar en bedien ons land met goedkope ketels. Iedereen zal jullie dankbaar zijn.

http://www.aardgas.be/consumenten/veelgestelde-vragen/toestellen#

Mag ik een toestel uit Nederland ook in België installeren?

Nee.
De toestellen die op de Belgische markt verkrijgbaar zijn, moeten geschikt zijn voor de aardgassoorten die in België gedistribueerd worden. In Nederland zijn toestellen op de markt die niet behoren tot de toegelaten categorieën in België.

Het is bijgevolg wettelijk verboden om deze toestellen in België te installeren. Zelfs als ze “aangepast” zijn om toch in België te functioneren.

 

Hier in België is het de gewoonte dat de fabrikant zijn catalogustprijs geeft en dat de installateur een bepaalde aankoopkorting krijgt via zijn vakgroothandel. Bij loodgieters kan dat oplopen tot 50% of meer op bepaalde stukken. Ik denk dat het oorsprongkelijk de bedoeling was van dat systeem om die prijs te laten werken als "geleverd en geplaatst". Dus een ketel van 2500 Euro die aangekocht wordt voor 1250 Euro zou voor die prijs moeten geplaatst zijn, het is dus eigenlijk incl. manuren.

 

't Probleem is dat veel loodgieters gewoon de prijs van de cataloog aanreken en daarbij nog eens hun manuren tellen. Het systeem is door de tijd scheef getrokken.

 

In het buitenland werkt men anders. Daar is gewoon een bepaalde aankoopprijs en de installateur moet zelf maar uitmaken hoeveel hij er bij telt.

bert,

U slaat de nagel op de kop , sommige zullen  u stelling weer verbloemen met zever over loonlasten en dergelijke.

Pecunia non olet voor sommige installateurs.

 

 

laten we zeggen dat het systeemin belgie toch wat corrupt in elkaar zit

1° de meeste loodgieters zijn te dom om hooi te eten, ik zou aanraden van alle ingeniers om voortaan gewoon sanitair te gaan installeren ze gaan zonder problemen al hun collega's overtroeven

 

2° sowieso worden ze allemaal ondersteund door een netwerk van grossisten die inderdaad ook nog eens marge voor zich nemen omwille van de support. Die support is keibelangrijk, want de meeste van die loodgieters slagen er niet in zo'n systeem te berekenen, slagen er niet in om deftige offerte te maken, slagen er niet in om de installatie en sturing op punt te zetten, en slagen er niet in om support te geven bij panne...

3° Wat er typischook gebeurt is dat er een soort corruptie verhaal in die sfeer hangt. O pburo wordt er mensen omgekocht om adressen te lekken. Aannemers profileren zich dan in naam van de grossist om dan het contract binnen te halen. En ze stellendan nog wonderbaarlijk niet de systemen voor die je wilt, maar andere systemen waar ze meest procent op hebben.. Dus ja

 

Iemand die een cv ketel wilt moet dit zelf maar uitmaken wat hij wilt uitgeven.

Enkel de prijzen liggen +- 50% uitéén en dat is zéér verwarrend.

Alles word ongeloofwaardig voor die mensen.

Geef  gewoon aan dat er geldwolven zitten bij sommige installateurs.

En nu dit aan de kaak word gesteld , zullen mensen scherper staan bij offertes.

 

Wat u zegt klopt ,mijn ex schoonbroer heeft pakken geld(prijs van auto) en goedbetaalde job gekregen als die al de adressen van bepaalde firma meebracht.

Dit is gebeurd aan onderkant van ladder , Wat zou er dan aan de bovenkant van ladder  allemaal niet gebeuren.

Mss. beerputje dicht laten.

 

Ja, loonlasten...Ik denk als men gewoon al 40 Euro/uur vraagt dat de loonlasten daar ruim mee gedekt zijn. En als een installateur een verplaatsingkost doortelt of een toeslag voor gebruik van machines heb ik er totaal geen probleem mee...Dat zijn normale kosten die voor de klant ook zichtbaar zijn.

 

Voor mijn part mag iedereen zijn boterham verdienen, een beetje wist op materiaal en stukken kan voor mij gerust maar 35, 40 of 50% is er gewoon los over...

In NL kun je een ketel zo via internet kopen, nieuw en tweedehands, zelf installeren is ook geen probleem. Daardoor ben je niet afhankelijk van een installateur en kan deze ook geen geintjes uithalen met kortingen. Die korting steekt de NL-klant in eigen zak.

 

Via sites als Werkspot.nl worden complete CV-installaties (alles nieuw) in bestaande woningen geplaatst voor bedragen van ca. €5.000, volledig geplaatst en werkend opgeleverd inclusief BTW.

Wat wel even vergeten wordt, is dat het systeem in Nederland anders werkt dan in België. Als je in Nederland problemen met de ketel krijgt, ben je verplicht een duur onderhoudscontract te nemen. doe je dat niet, dan laten ze je in de kou zitten.

 

Dat is niet juist, je bent niet verplicht een onderhoudscontract te nemen. Er zijn wel installateurs die aan koppelverkoop doen maar dat is zeker niet gangbaar. Je kunt zonder problemen de ketel laten plaatsen door firma A en het onderhoud laten plegen door firma B, al dan niet in abonnementsvorm.

 

Een typsich jaarabonnement bestaat uit 24-uurservice bij storing,  jaarlijkse schoonmaakbeurt warmtewisselaar en controle vitale onderdelen (uitlezen automaat, meten gasdruk, controle expansievat). De kosten van zo'n abonnement bedragen € 60-120 per jaar (de hoogste bedragen zie je vooral bij die koppelverkoop). Een abonnement is niet echt noodzakelijk want de warmtewisselaar en condensafvoer kan zelf eenvoudig schoongemaakt worden, en als je woning goed geïsoleerd is hoef je ook niet te vrezen om in de kou te moeten zitten. Zeker niet als je ook een houtkachel hebt...

 

Aangezien onderhoudscontracten niet verplicht zijn is dit ook geen reden waarom de ketel in NL goedkoper zouden zijn. Het lijkt er meer op dat in NL een normale prijs voor de ketels betaald moet worden terwijl in België dezelfde ketels 40-100% duurder zijn. Dan praten we niet over een paar euro (van choco of pils) maar over honderden tot duizenden euro's.

 

Het verschil is te groot, het is duidelijk dat in België ergens heel veel geld blijft steken tussen fabrikant en eindgebruiker. Verder valt op dat de markt keurig is afgeschermd voor buitenlandse ketels door middel van regelgeving... (zie bijdrage Koen-44)

Uiteraard ben je niet verplicht een onderhoudscontract te nemen, maar als je bij storing een interventie aanvraagt, laten ze je verrekken. Maar, inderdaad, in België zijn er ook genoeg installateurs die hun klanten achteraf in de kou laten staan. Installateurs die goede service bieden zijn niet dik gezaaid en kunnen dan ook een offerte naargelang maken. Werk genoeg. Het gebeurd regelmatig dat er offertes gemaakt worden om een werk niet te hebben. En dan kan het zijn dat het werk nog wordt binnengehaald. Dit zegt toch voldoende?

Maar ik stel voor dat ipv installateur's uit te maken voor dieven, dat er een klacht neergelegd wordt bij de bevoegde instantie's.

Trouwens, het is niet enkel de installateur die verdiend. Architecten en studieburelen houden ook nog een hun hand op. Daar heb ik nog niets van gehoord.

Ik ben trouwens geen installateur, ik werk voor een baas.

Met wat gaan die ingenieurs een ander overtroeven brother paul ?? Dat die ingenieurs eens op hun eigen 'niveau' blijven, maar daar zijn ze waarschijnlijk te dom voor, en dus moeten de meesten maar bediende of lager spelen. Zoals epceekens uitschrijven,....

Voor de rest past je 'antwoord' op hln.be

de meeste loodgieters zijn te dom om hooi te eten,

Paul,

Is het al weer eens nodig om een ganse groep te schofferen? Regelmatig moet je eens kwetsende of kleinererende opmerkingen kunnen maken specifiek naar bepaalde mensen. Voordat je andere mensen in het vizier neemt, moet je misschien  je eigen bijdrages eens opkuisen. Ik heb het niet over een schrijffout, of dt, maar over het slordig schrijven van volledige teksten. Leestekens, hoofdletters en spatie's zijn afspraken binnen een taal om het geheel leesbaar te houden.

En het is niet aan jou om iemand op basis van bepaalde studie's vakkennis toe te schrijven. Ernstige fouten worden gemaakt in alle stappen van een project, van de studie tot de uitvoering.

En we zullen het maar niet hebben over de sector waar jij op je website naar verwijst.

Dus eerst voor eigen deur vegen en laat in vervolg die kwetsende opmerkingen. Dit is niet gepast op een forum als dit.

et voila een subtiel monopolie  en belgen dokken 1000euro per jaar teveel voor hun verwarming dank u wetgever

Kijk, ze zijn allemaal heel bekwaam in loodgiete, zeg maar buizen leggen, waterdicht maken, aardgas aanleggen en waterdicht leggen etc dan doen ze schitterend, daar ga je mij niet over horen klagen. En het sanitair wordt perfect geinstalleerd, daar hoor je mij ook niet over klagen.

Maar de problemen beginnen met

1° weersafhankelijke sturingen ? die gasten kunnen allemaal geen PLC's programmeren, die zijn daar echt te dom voor, en dat is geen verwijt dat is gewoon een constatatie. Ik heb dus nog geneen tegengekomen die mijn sturing correct afgesteld heeft, de meeste slagen er zelfs in draden verkeerd te verbinden zodat die sturingen totaal flippen. Maar kom als je dan na 4 keer service te roepen die dan meestal komt van de grossist geraakt het probleem opgelost, niet door hun vakkundigheid maar dankzij de grossist en het bedrijf die de ketel verkoopt. Dus support is gigantisch belangrijk

 

2° offertes berekenen voor grootte van ketel, je leest het verhaal toch permanent waar een ketel van 10kW kan staan wordt steevast eentje van 25kW aangeraden, overdimmensionering troef dus. Niets die klopt, ofwel leggen ze dan de vloerverwarmingsleidingske sop sommige plaatsen een gatje, en andere plaatsen te dicht allemaal zever die je later ontdekt dat op de ene plaats koud is en op een andere plaats te warm. Dan gebruiken ze stukje smallere buis, die gasten kennen dus geen bal van huydraulica, met alle gevolgen van debiet als gevolg... en waarom ? aja ze hebben 10meter gekocht en 2 meter tekort gekocht blabal.. En dan de afvoeren allemaal samen op een rijtje knutslen, de buizen gebroken in de grond steken, dan komen de problemen maa rliefst een paa rjaar later uit, en dan afwentelen op de verzekering echt schande.. onverantwoord gedrag maar da tmoet je allemaal als intelligente winstmaximalisatie beschouwen ?

3° moet je eens een aardgasbuis die doorroest is herstellen, en dan gaat de pipo loodgieter die perfect herstellen, maar ja hij is wel vergeten zijn cursus te volgen du shij mag geen attest schrijven... en al zo'n zever. Wetjes en regelkes die de heren nog eens versmachten.

4° vraag een sprijs voor een zonneboiler aan 20 loodgieters. Het wordt echt gillen...

5° vraag eens prijs voor zonneboiler geintegreerd met uw verwarming ? Nog meer billekletserij

6° vraag een sprijs voor zonneboiler met PVT energiedak.. ze horen het donderen in keulen, niet te doen gewoon

 

echt waar ik heb niets tegen loodgieters hoor, maar echt dat is jammergenoeg mijn ervaring die ik opgebouwd heb met een 10tal loodgieters. En nee nog nooit een slimme loodgieter tegenkomen, gewoon lefgozers, profiteurs, mensen die dingen verkopen die ze niet op punt krijgen, mensen die profiteren van 

Zo lomp zijn ze nu ook weer niet  , je kent toch de uitdrukking.

" die trekt juist op onze loodgieter" :-)))))))

Alle gekheid op een stok je ,

Paul over heel de lijn heb je gelijk pas meegemaakt in bouw van dochter, cv was dikke miserie en andere(waarschijlijk één die goed in les heeft opgelet) heeft het moeten opknappen .

Is touwens nu op zijn eigen begonnen , die weten ze wel wonen.

" En nee nog nooit een slimme loodgieter tegenkomen, gewoon lefgozers, profiteurs, mensen die dingen verkopen die ze niet op punt krijgen, mensen die profiteren van"

Ik daarentegen ben al veel bouwvakkers tegengekomen die qua verstandelijke capaciteiten soms ver boven sommige zelfverklaarde slimmerikken staan.Maar er zitten soms inderdaad minderen bij zoals dat ook al eens voorvalt bij apothekers. Maar bij apothekers valt dat niet altijd zo op. Zij zijn eigenlijk maar voortverkopers en winstnemers van wat de pharmaceutische industrie hen aanbrengt. Er zijn er zelfs die niet eens een zin fatsoenlijk en volledig kunnen schrijven. Voor alle duidelijkheid, ik wil hiermee niet de hele vakgroep veroordelen, dat zou pas dom zijn.

Charel

toch nog één iemand hier die een paar wijze woorden kan neerpennen.

 

NL = netto-prijs omdat men in NL staat op een lage prijs

B = brutto-prijs omdat Belgen graag marge hebben om te onderhandelen, die prijs zal je als partikulier NOOIT betalen als je een ketel gaat kopen en vraagt of er iets vanaf kan

als je een goedkope installateur vindt en de installatie is niet speciaal ingewikkeld, moet deze de ketel + alle toebehoren kunnen plaatsen aan de brutto-prijs !

 

verder moet je ook appels met appels vergelijken,

Daalderop verkoopt men in NL met duizende per maand, in B nog geen duizend per jaar, en voor onze wetgeving moet er dan nog een speciale aanpassing gebeuren om te werken op ons aardgasnet (wisselende kwaliteit)

 

dus die extra kost moet je verdelen over een beperkt aantal ketels

maw, de markt hier is gewoon kleiner.

 

dit is niet alleen zo bij CV-ketels maar bijna alle producten in B

Waarom heb je die cv niet gewoon zelf gelegd. Is toch poepsimpel. Alles via een webshop in Nederland kopen (de goedkoopste) en dan zelf aan de slag. Neen, ondanks alle geroep dat de installateurs afzetters en onbekwaam zijn, jij die alles beter  weet en kent,  had je er toch eentje nodig.

Paul en Chris,

Misschien dat jullie eerst maar eens de opleidingen tot erkend Cerga-installateur en G1/G2/G3 gaan volgen (en de certificaten ook behalen).

Dan kunnen jullie meepraten over  deze zaken.

Die regelgeving is trouwens een omzetting van een Europese richtlijn (EPB richtlijn), maar dat wisten jullie waarschijnlijk al.

Die regelgeving is er net om te voorkomen dat iedereen (en ook knoeiers die van niets weten) aan de gastoestellen gaan sleutelen. Met alle gevolgen van dien.

 

Voor zover ik weet zijn er al diverse ketelfabrikanten (ATAG en Itho) die gasadaptieve ketels leveren waarbij de branderwerking automatisch wordt afgestemd op de aangeboden gassoort. Deze Nederlandese ketels kunnen daarom zonder meer worden toegepast in België. Zoals eerder gezegd staat alleen de regelgeving toepassring in de weg... beter bekend als protectionisme met als resultaat dat de eigen (Belgische) klanten voor honderden tot duizenden euro's bestolen worden.

 In die topic waar naar verwezen wordt over Nederlandse ketels, heb ik ooit vermeld dat een ketel uit NL in BE geplaatst mag worden als er ook BE op het kenplaatje staat.

Het is inderdaad zo dat die ketels met brandercontrole (toch de merken die ik ken), een veel uitgebreidere lijst van toegelaten landen hebben. Op het kenplaatje staan niet enkel NL (of voor België BE), maar een hele reeks landen. Staat BE in het lijstje, dan is hij toegelaten en gaat hij werken zoals het hoort. Staat BE er niet op, dan is hij niet toegelaten.

En de regelgeving staat dit niet in de weg, want de ketels zijn beschikbaar.

daar ik een condensatieketel wil plaatsen was ik steeds van oordeel dat ik dat zelf niet mag doen daar ik nog een gasaansluiting  moet doen,die gekeurd moet worden maar zojuist vertelde iemand mij dat ik dat zelf wel mag, een kennis van hem heeft dat zelf ook gedaan   mag dat nu of niet,

Je kan de ketel probleemloos zelf plaatsen en de gasleiding aanleggen. De gasleiding moet je dan laten keuren door een keuringsorganisme, anders komt de gasmaatschappij de teller niet open zetten.

De indienststelling van de ketel moet gebeuren door een erkend technicus G2. Deze technieker moet dan ook de ganse papierwinkel invullen.

Lacroix,

Wie gaat er aan gastoestellen sleutelen? ik niet ,ken daar geen knetser van.

Ik kan over die zaken niet meepraten, europese richtlijnen is chinees voor mij.

Ha , lezen kan ik nog juist,  ketel x kost daar 3000 euro btw in  en ketel  X kost op een ander 1700 euro btw in.

U vind dit normaal , en iedereen moet volgens U cv ketel kopen van 3000 euro.

Dit kan u niet verdedigen , nooit.

 

Lacroix,

Deze werkwijze word meer en meer toegepast, komt omdat de aankoops prijzen van cv ketels teveel verschillen.

Anders beginnen zelfbouwer daar niet aan , ligt zuiver aan sector.

Stel, ik zeg stel dat een C klasse mercedes in buiteland 45% minderkost , dan zal er vlug een handeltje buitenom gebeuren .

aan wie ligt het dan ,toch aan de fabrikant (sector).

En dat gebeurd nu met Cv ketels .

 

Beste Ingir,  http://www.sunwindenergy.com/news/denmark-prohibits-oil-and-gas-heaters  Boontje komt altijd om zijn loontje.   In weerwil van wat de beleidsmakers onderwijs mogen beweren, zal het heus zoooo lang niet meer duren dat loodgieters en chauffagisten niet meer met hun BMW X5 de oprit van hun klanten komen opstuiven, maar tevreden zullen zijn met een baantje als 'herschoold technieker' in dienst van een warmtepompenfabrikant ...  met een (tegen dan elektrische) Citroën Berlingo onder hun kont.   Maar daarvoor kwam ik hier niet, vertel je gedacht 's over: http://www.ecobouwers.be/forum/post/clean-air-low-energy#comment-169488

Dat je niets van ketels en regelgeving kent is wel erg duidelijk. Maar je voelt je toch geroepen om mee te praten. Zwijg dus gewoon over dingen waar je niets van weet en laat het over aan mensen die er wel iets van kennen.

indien men jaren in het verwarmingwereldje heeft vertoefd is het prijsverschil tussen sommige in het buitenland te verkrijgen ketels een vaststaand feit.Vragen hieromtrent bij personen die de prijszetting een beetje kennen geven (na lang aandringen) een steeds weerkerend antwoord: indien de belgische veelal onwetende consument bereid is de hogere belgische prijzen te blijven betalen zal er weinig of niets veranderen.Zwaar onderhandelen is de boodschap. Natuurlijk spelen er nog andere factoren mee maar daar heb je als kleine garnaal weinig over te zeggen. Een argument waar fabrikanten heel gevoelig voor zijn is gewoon hun produkten niet meer aanschaffen en zoeken naar een alternatief

Ha , je komt weer met je struisvogel tactiek af.

 

ik las dit op de site van vincotte

Wat moet aanwezig zijn bij de keuring?

Tijdens de keuring moeten volgende elementen aanwezig zijn:

  • het attest van de installateur of bewijsschrift van de doe-het-zelver met een schematische voorstelling van de aanwezige leidingen en toestellen. Onze inspecteur bezorgt u bij aanvang van de keuring een dergelijk formulier dat u op dat moment kan vervolledigen en ondertekenen in hoedanigheid van installateur. Enkel attesten met het holografisch logo worden aanvaard. Er worden geen blanco formulieren vooraf opgestuurd.
  • de leidingen en verbindingen
  • de verbruikstoestellen
  • de schoorsteenaansluiting en de schoorsteen (indien noodzakelijk)
  • de uitmonding van het verbruikstoestel
  • luchtaanvoer en -afvoer (indien noodzakelijk)
  • Onze inspecteur bezorgt u bij aanvang van de keuring een dergelijk formulier dat u op dat moment kan vervolledigen en ondertekenen in hoedanigheid van installateur.
    Enkel attesten met het holografisch logo worden aanvaard.
    Er worden geen blanco formulieren vooraf opgestuurd.

Opmerking: de leidingen moeten zichtbaar en/of bereikbaar zijn. Er moet eveneens een meetpunt aanwezig zijn waarop de testinstallatie aangesloten kan worden (T-stuk met kraan en stop).

Wanneer is een keuring van de gasinstallatie verplicht?

Deze keuring is verplicht vóór het openstellen van de gasmeter (de indienststelling) en de uitbreiding van elke gasinstallatie.

De keuring van de gasinstallatie is in de drie Gewesten van ons land verplicht.

Wat kijken we na?

Tijdens de keuring wordt nagegaan of de installatie conform de geldende normen uitgevoerd is. Er wordt een visuele controle gedaan van de toevoer van de verbrandingslucht, de afvoer van de verbrandingsproducten, leidingen, de manier waarop buizen verbonden worden, de manier van plaatsing, de verbinding van het toestel met de binnenleiding en een dichtheidsproef.

Wat is het resultaat?

Na de controle en goedkeuring van de gasinstallatie ontvangt de aanvrager het attest dat nodig is voor het openzetten van de gasmeter of

 

  wat ik hier lees wil zeggen dat ik mijn ketel zelf plaats,keuring is in orde ik geen attest van een g2 instalateur nodig heb om de gas open te zetten

 

Natuurlijk liggen de prijzen in belgié veel te hoog

sommigen nemen gewoon de max adviesprijs

ik heb hier een 9-tal jaar geleden een volledige nieuwe CV op aardgas met gaswandketel geplaatst

alles zelf gedaan tot en met het hangen en aansluiten van de waterleidingen aan de ketel

MAAR de gasleiding heb ik laten leggen door de fima waar ik alle materialen heb gekocht

aan 20 procent korting

ja ik weet die hebben daar rond de 50 procent op hebben

heb dan wel alles aan 6 procent gekregen

3 jaar geleden kocht ik een houtkachel in duitsland voor 900 euro in promotie en die verdienen daar ook nog aan hé

DIEZELFDE koste hier tussen de 1295 en 1595 euro

toch wel een groot verschil

wat mij opviel was hoe groter het verschil hoe meer zever uitleg ik kreeg wat nergens op sloeg

en die mocht ik ook volgens sommigen zelfs niet plaatsen want de schouw moest opgemeten worden

hallo hier heeft al 20 jaar een kachel in gestaan en het is een met potten gemaakte schouw

het is zoals met de zonnepanelen in den tijd van de belastingsaftrek en GSC

de prijs van de installatie's zakte gewoon mee met de GSC alsof de fabrikanten hun prijs zouden aanpassen aan de uitgekeerde GSC in belgié

gewoon woekerwinsten bij sommigen

en van service jaja zolang de garantie loopt moet ge ze maar eens bij u krijgen

hetzelfde bij een pelletkachel bij mijn nicht

zolang de garantie liep hebben die geen goen lopende kachel gehad en veel zever met de verkoper

na garantie zelf op gedaan en was na een uur opgelost en brand nu al 3 jaar perfect

was gewoon een verstopt stukje leiding aan een drukventiel en dat hadden ze natuurlijk niet gevonden maar het hing aan de schouw volgens hun haha dat zijn dan de specialisten

hoeveel zouden er geen verkopen als er een hype is zonnepanelen pelletkachels in een keer zijn het specialisten in de materie

na die periode zullen ze snel bij u zijn dan moet ge betalen

ikzelf laatst nog meegemaakt

onder garantie periode verschillende keren naar daar geweest en kwamen ze lijken en vonden ze niets en het bleef hetzelfde
na garantie periode jawel

1 maand na die periode vonden ze vanallles en moest het zo gezegd dringend vervangen worden

ja nu ga ik ofwel bij iemand die het na zijn uren doet of doe ik het zelf

het gaat hier over een auto van een grote garage

MVG

 

 

wat ik hier lees wil zeggen dat ik mijn ketel zelf plaats,keuring is in orde ik geen attest van een g2 instalateur nodig heb om de gas open te zetten
 

De indienststelling door de erkend technieker kan uiteraard pas gebeuren als er gas is. De ketel moet kunnen branden

 De keuring van de gasleiding heeft geen uitstaans met de inbedrijfstelling door een erkend technieker. De keuring van de gasleiding betreft enkel de gasleiding. Of die nu dient voor een verwarmingsketel, fornuis, gashaard of wat dan ok, maakt niet uit. Dit is voor de veiligheid van de binneninstallatie te waarborgen.

De indienstelling door een erkend technieker is milieuwetgeving, en valt eigenlijk onder de Europese EPB richtlijn.

Het enige verschil is dat als je je gasleiding niet laat keuren, je ook geen gas krijgt, terwijl er op de verplichte indienstelling geen toezicht is (voorlopig toch niet).  Zonder de indienststelling zal de ketel dus toch kunnen branden, gewoon omdat niemand weet dat die ketel er staat.

35, 40 of 50% is er inderdaad gewoon los over, maar dit is niets meer dan de wet van vraag en aanbod.

 

Een goede loodgieter krijgt steevast meer vraag naar zijn diensten dan hij tijd beschikbaar heeft. Hij past zijn offertes daar naar aan: zolang hij voldoende klanten blijft hebben, kan hij zijn winstmarge verhogen. De krapte aan goede loodgieters is dusdanig hoog dat hij die prijs ver kan opdrijven. De krapte is zelfs dusdanig hoog dat zelfs de minder goede loodgieters ruim veel werk hebben.

 

En die krapte zou wel eens het gevolg kunnen zijn van het feit dat velen letterlijk en figuurlijk neerkijken op loodgieters en hun job. De zeer hoge winstmarges voor zelfstandige loodgieters is aldus waarschijnlijk de compensatie die ze krijgen voor het vaak aanwezig misprijzen van de maatschappij tegenover hun stiel en hun persoon.

 

De nagel op de kop denk ik. Ook hier wordt dat misprijzen al eens geuit.

En dan kan volgende reactie het gevolg zijn:" En nu zal ik eens laten zien wie hier de slimste is"

Een gevolg is ook dat de potentieel goede vakmannen er niet aan beginnen, dan liever er voor kiezen om enigzins tegen hun goesting een maatschappelijk hoger gewaardeerd beroep uit te oefenen.

Charel

ik kan mij niet inbeelden dat de europese wetgeving als doel heeft dat  de verkoop van een product beperkt wordt tot een land door lokale wetgeingen. Integendeel de dag dat het aan de klok hangt maken ze er werk van volgens mij om dat op te ruimen.

 

weet je ik heb een huis met een gekeurde installatie, en in het ene stopcontact krijg ik met een toestel kortsluiting en slaat de 'plong uit' en in het andere stopcontact kan ik gezellig doorrijden tot er vlammen uit de machine komen.. rara... wat is er aan de hand ?

Ik kan het keuringsverslag tonen... 

Kan aan gevoeligheid van zekering liggen of belastigsfactor op andere fase.

Ps . attest voor keuring kan je zo kopen van installateur mits de nodige euro's

Daalderop verkoopt men in NL met duizende per maand, in B nog geen duizend per jaar

 

Dat verklaart niet het prijsverschil want het marktaandeel van Daalderop in NL is maar gering ten opzichte van bijvoorbeeld Nefit of Vailliant. Er worden zeker geen duizenden per maand verkocht, eerder honderden. De hoge prijs van de Daalderop-ketels in België lijkt veel meer op kameleoneske aanpassing aan de couleur locale.

Ik zag net een aanbod voor een niet-verplicht onderhoudscontract bij vervanging van de gasketel (bedragen voor vervanging ca. € 1.600 inclusief complete montage, inwerkstelling en BTW).

 

De kosten voor het jaarabonnement bedragen € 60-120 afhankelijk van het gekozen pakket.

 

http://www.budgetketel.nl/index.php?id=f.5

 

 

je moet toch keuringen hebben ? Dus het monopolie begint daar..

Je bent vrij om een keurder te kiezen. een indienstname moet gebeuren door een erkend technieker. Wat is het probleem.

Als ik medicijn nodig heb op voorschrift, moet ik ook langs bij de huisarts. Hoor ik daar kritiek op? Neen.

Een wagen moet in principe na vier jaar naar de keuring. Kritiek? Neen.

En zo kunnen we nog even doorgaan.

Ik zou eigenlijk eens willen weten wie hier op het forum zit met behulp van een I phone, een Ipad, een veel te dure laptop. En dat zijn toestellen die maar enkele jaren (als het zo lang is) meegaan, en pure luxe zijn. Een basisbehoefte als verwarming en warm water zijn altijd te duur. Over luxeprodukten hoor je niets (ik heb de goedkoopste gsm en laptop die ik kon vinden, voor mijn verwarming daarentegen heb ik duurder  materiaal gekozen, en dat heeft me nog geen moment in de steek gelaten, net zomin als mijn telefoon en laptop trouwens). En dit stoort  mij behoorlijk!

Als mijn gasketel het morgen begeeft dan koop ik weer de goedkoopste ketel die ik nu kan krijgen en installeer het apparaat zelf. Kosten € 600 !! Gaat het apparaat na twee jaar (garantie) in panne dan koop ik zo een nieuwe...  De ketel draait echter al 12 jaar probleemloos en ik verwacht daar nog minstens 8 jaar aan toe te voegen.

 

Ik zie geen enkele reden om een dure ketel aan te schaffen.