beste oplossing vr woonboot?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoi

binnenkort ga ik mijn woonboot verbouwen en ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn.

Belangrijk om weten: ik ben voorlopig via een buur op het net aangesloten en word verondersteld een eigen kast aan te schaffen. Dit zou tot 4000 of meer euro kunnen oplopen (ze moeten doorboringen maken enz).

Voordeel van een woonboot is dat men zich kan verplaatsen, zo'n kast kan men echter niet meenemen...

Ik vraag me af of er een manier is om volledig zelfbedruipend te worden?
Ik heb immers een grote opp beschikbaar voor zonnepanelen, -boiler, windmolen... Kan stromend water ook dienst doen?

Ik ga met oude zeecontainers werken: in de wanden zullen enerzijds glaspartijen geplaatst worden, en de rest wordt aan de binnenkant geïsoleerd. Tussen de romp en de containers zal aan beide kanten zo'n 50cm vrije doorgang zijn.

Ik ben absoluut niet technisch onderlegd, tips van betrouwbare leveranciers zijn welkom!

Heeft iemand ervaring met Selfmatic?

groetjes, nadia

Reacties

Begin met uw boot te isoleren, neem uw buitenwanden PUR spuiten 20-30cm dik, een oerdegelijk laagje leggen zodat de koude van de watermassa buitenblijft. Sowieso is gans die boot van staal, en is de watermassa gewoonlijk kouder dan derest, dus sowieso zit je daar altijd met koude bruggen, dus gans uw boot met PUR opspuiten heb je nog dikke kans dat hij relatief lekvrij zal blijven. Opgelet natuurlik de ecofreaks hier gaan spreken van cellulos, mij kan het niet schelen of het cellulose wordt, en zij gaan u verwittigen van de kwalijke dampen, uiteraard als je zo massief purt's zorg dat je niet in de giftige dampen blijft liggen.

Nu wat mij verwondert is: zit er daar geen motor in die boot ? Heb je geen generator aan boord ? En heb je geen batterijbank aan boord ?? Heb je een boiler ? Heb je daar aardgas via 'propaanvatjes' ? Heb je een waterfilter ? Heb je een boiler ? Ik zou zeggen recycleren wat er te recycleren valt ?? Is toch redelijk pertinent.

In een tweede faze, kies je uw verwarmingssysteem, gezien je geen aardgas hebt, en los wilt staan van de wereld op PV gebied, is dat een knap lastige. Normaal een PV met een warmtepomp met COP3 zou u volledig energieneutraal kunnen maken, maa rin uw geval als je van het net hangt, kun je natuurlik niet profiteren van het net... Dus probleem is dat je warmte nodig hebt als de zon niet schijnt, daar gaat uw droom... Terwijl in feite, uw warmtepomp perfect kan zorgen dat je warmte uit het omliggende water trekt...

Laten we zeggen, een PV is leuk maar de batterijtjes die je daar voor nodig hebt om uw energie op te vangen is toch serieus kostelijk. Leg bvb 3000euro 2000Wattp zonnepanelne, maar je zult toch wel 5.000euro batterijen nodig hebben om die energie te bufferen, daarom zoek eens in uw boot of je een batterijbank hebt, dat is dan echt zo'n 20tal batterijen waar je energie kunt in opslaan, en die de energie van de PV/Zon/motor/generator opslaan...

Dus het alternatief, een WKK... ja geloof het of niet, maar een simpel diezelgroepje ingekapsels voor het geluid, u aangeboden hier op het messageboard door carlifire (ik weet niet of hij getrouwd is, en ik denk dat hij wel rustig op uw kosten wil experimenteren met een WKK, en sowieso is dat zijn hobby en wil hij wel eens bewijzen dat het werkt) Heb je daar een generator staan, dan moet je die gewoonweg ombouwen naar een WKK.. De winst zit hem hier, uw electriciteit komt gratis met uw warmte, of omgekeerd.  De sturing is eenvoudig: telkens als uw batterijspanning te laag wordt, start de motor, en draait hij een uurtje tot uw batterijbank weer opgeladen is. De warmte van de uitlaat recycleer je in een buffervat en dat gebruik je om te douchen en uw boot te verwarmen. De zuivere win/winat Het zou mij ook verwonderen dat er daar geen boilervat hangt in die woonboot van 300liter die je kan recycleren.

Vul dat met zonnepanelen, en in de zomer moet uw motor nooit draaien, want uw PV's gaan uw batterijbank opladen, opletten, soms ga je zien als de spanning t ehoog komt op uw batterijbank dat je gewoonweg de energie moet dumpen in uw boilervat... Jawel gewoon ordinair water opwarmen, omdat je teveel energie hebt, en uw energie in uw bank dient voor uw huishoudtoestellen/ Gezien de perfecte synergie met uw WKK (die je nodig hebt in de winter) en uw zonnepanelen, zou ik denken dat je wel goed off the grid moeten kunnen leven op die manier

In principe hebben we het nog daar niet over gehad, maa rje kan in feite kiezen tussen wisselstroom en gelijkstroom, laagspanning en hoogspanning. Noteer dat je alle toestellen wel vind voor de boot op 12V-24V maar dat je noodzakelijkerwijs eindigt met duurdere toestellen.. en veel minder keuze.

Voila dat is mijn gedacht: 

dankjewel brother paul voor de uitgebreide reactie!!!

van PUR ben ik zélf ook geen voorstander, los vh feit dat het idd niet echt eco is, ook nog eens brandbaar in geval er ooit gelast moet worden, naar het schijnt zijn er zelfs scheepswerven waar ze er dan niet eens aan willen beginnen.
Nu, er zullen wel voldoende andere isolatiematerialen zijn denk ik dan.

de afkorting PV ken ik al (photovoltaische zonnepanelen, just?) maar WKK ken ik niet :(
Ik heb nu 2 batterijen die ik oplaad, de motor heb ik ook, draait 1x per maand

En nee zu, voorlopig geen boiler aan boord... Wel 2 grote mazouttanken, en 1 kleine watertank (1000L)

Apparaten op 12 of 24V zijn er wel, vooral werkgerief, en ook een paar schakelaars en licht uiteraard. Maar is wel de bedoeling van gewone huisapp aan te kopen.

En verder, ben echt niet technisch aangelegd maar wel bereid om veel te leren. Ik zal me dus nog eens tegoei op uw uiteenzetting concentreren :)
Want leest alsof het toch mogelijk is om zo zelfstandig mogelijk te worden (de boot dan)

En straks check ik de bijdrage van carlifire

thx!!!

Nadiadl,

heb je al gehoord bij Bart Cobbaert en Seasens, de tips die je in het andere topic kreeg? Je situatie is zo specifiek, dat je hier weinig antwoorden zal vinden denk ik.  Selfmatic zal je ook geen pasklaar antwoord kunnen geven, zij focussen zich op woningen, met gemengde klantentevredenheid.

Mits een zeer verregaande isolatie (minstens tot lage energie niveau) zijn er voor verwarming (en warm water) waarschijnlijk wel mogelijkheden. Zou je één mazouttank kunnen ombouwen tot een (zeer goed geïsoleerde) boilertank? Naverwarmen kan je waarschijnlijk met mazout uit de andere tank doen (of gasflessen voor warm water).

Electriciteit zal een groter probleem zijn. WKK is warmtekrachtkoppelling, dat houdt in dat je in een generator electriciteit produceert en de restwarmte gebruikt voor verwarming of sanitair warm water. Mogelijks is dat wel een oplossing voor je boot, gecombineerd met PV en een zonneboiler.  WKK bestaat bij mijn weten enkel nog maar op industriële schaal, en is dus groot en duur. Carisfire kan je misschien wel een systeem in mekaar knutselen, maar zijn betrouwbaarheid als leverancier moet hij nog bewijzen. 

Een windmolen zou ik niet gebruiken, want het is toch de bedoeling dat de boot ter plaatse blijft hé?

Gebruik maken van waterkracht is wel inventief en misschien interessant als je langs een stromende/getijderivier ligt. Ik denk echter dat enkel de Zeeschelde hiervoor in aanmerking komt (tot in Merelbeke/Heusden). Voor zover ik weet zijn ook hiervoor geen pasklare constructies voorhanden. Er zijn wel generatoren op een aantal sluizen, misschien kan je je daarop inspireren.

Nadiadl,

Autonoom werken .

Diesel stroomgenerator +- 3KWh nominaal verbruik  met inverter systeem (minder verbruik bij minder stroom afname)

Warmtepomp lucht /water 3 KHw .

Dagekijks verbruik  (afhankelijk van ruimte en isolatie) in winter +- 4 à 7 euro per dag.

Boiler van 300 à 500 L voor verwarming  sww.

Installatie moet maar paar uur per dag draaien.

Voor huishoudelijk gebruik met omvormer 24v--220v, enkel kleine verbruikers

http://www.wholesalesolar.com/battery-banks.html

Voor groot verbruikers (wasmachine enz..) rechtsreeks van  generator.

Alles met de nodige sturing

Koop altijd een goedkopere generator als reserve.

Heel dit systeem kan een degelijke scheeps sanitair installateur bouwen .

Chris

 

 

Het Gentse architectenkantoor EVR-architecten is reeds geruime tijd bezig met duurzaam en energiezuinig (passief) bouwen. Zij hebben van 2002 tot 2010 hun kantoor gehad op een verbouwd [[http://www.evr-architecten.be/HET_BINNENSCHIP.html|binnenschip]].

Nadiadl

Autonoom ,

Verwarming en SWW op stookolie.

Batterijset (24v met omvormer 220v)voor lage verbruikers (Tv, koelkast , led verlichting  ,PC)

Kan aangevult worden met paar PV panelen voor in zomer batterij te laden

Een 3 KW  inverter generator op stookolie voor zware verbruikers(wasmachine eenz..)

Chris.

Beste,

Graag hadden wij onze firma aan u voorgesteld.

www.bude.be.

Wij zijn een familiebedijf dat gespecialiseerd is in het bouwen van containers en modulaire units. De ombouw van zeecontainers tot architecturale projecten is één van onze specialiteiten. Ook maatwerk behoort tot de mogelijkheden, waarbij we containers gaan bouwen die qua uitzicht identiek zijn aan zeecontainers, maar die wel kunnen verschillen van afmetingen. We hebben de nodige ervaring om zeecontainers goed te isoleren en af te werken aan de binnenzijde. Hierbij zullen we nadenken welk verwarmings-/koelingsstysteem het meest ecologsich is voor uw toepassing. Kortom , wij kunnen u een totaalproject aanbieden.

 

We zijn gelegen aan het het kanaal, waarbij we uw boot hier kunnen leggen. Met onze PUR-installatie zouden we uw boot aan de binnen zijde kunnen isoleren met PUR-schuim.



U mag steeds contact met ons opnemen. Onze contactgegevens kan u vinden u op onze website.

 

Met vriendelijke groeten,

 

David Vaes