Faillissement Solar Total ( Solar Living)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

De rechtbank van Koophandel in Hasselt heeft het faillissement uitgesproken van Solar Living, de recente naam van het vroegere Solar Total.
Niet alleen verliezen 60 werknemers hun job maar heel wat klanten komen in de kou te staan. Zoals oa op deze site te merken regende het klachten over dit bedrijf vraag blijft hoe de garantie nu moet opgevraagd worden.

Reacties

Er zullen er nog volgen.

Klanten hebben nog wel fabriek garantie.

Enkel vallen ze nu onder zelfbouwers.

Mail naar fabrikant van omvormer en panelen betreft garantie.

verzendingskosten en werkuren is ten laste van eigenaar.

 

 

 

 

Hoe bekom je de vervanging van een defect Chinees paneel onder fabrieksgarantie ?

En het probleem is de mensen die de verzekering Zorgeloze Werkings Garantie hadden.  Deze die jaarlijks betaald hebben zijn hun garantie kwijt, maar erger nog deze die dit onmiddelijk voor 20 jaar betaald hebben, die zijn hun geld kwijt.  Gelukkig heb ik dit niet genomen.  Ik heb met hun wel wat meegemaakt na installatie, stelling die 5 weken is blijven liggen, dan heb ik de ZWG opgezegd, discussies dat gedeelte betaald moest worden, geen antwoorden sturen enz....Na maanden dat alles afgehandeld was ineens terug een faktuur voor ZWG, maar dit werd snel afgehandeld.  Met de maatregelen van de regering zullen er nog volgen.  Wel spijtig van de mensen die hun job kwijt zijn.

Jef,

Je moet is een mail sturen naar een (groot )Chinees bedrijf,

die bewegen hemel en aarde om een klant tevreden te stellen.

Probleem is verzendingskosten, werkuren.

PV panelen 230Wp kun je al kopen voor 160 euro.

Als de verzendingskosten hoger zijn dan paneel....

De PV panelen is de minste zorg ,

omvormer als daar iets mis mee is ....

 

@Carisfire:

 

PV panelen kan je voor die prijs al hier vinden, dus waarom naar China gaan zoeken?

De verzekeringscontracten zouden volgens de krant niet bij het bedrijf zitten, maar bij een verzekeraar. Dat zou dus in principe geen probleem mogen zijn. Ze laten wel 10 miljoen euro schulden achter...

Daar stel ik me wel ernstige vragen bij. Je kan veel zeggen over het plotseling afbouwen van subsidie's, maar zo een schuldenberg heeft toch andere oorzaken. Temeer daar tot voor kort er zeker geen gebrek aan werk was. Geen wonder dat de prijs van de panelen zo laag was. Het laatste woord zal nog niet gezegd zijn in deze zaak.

Bert,

Zij zijn wel bereid de garantie te geven (China).

Enkel verzendings kosten zijn voor klant

Ik wil enkel aangeven dat het verzenden ,

duurder is dan hier één kopen.

Stel je het allemaal niet wat eenvoudig voor ? Gesteld dat de Chinese producent aan de garantieverplichting voldoet is je paneel nog niet bij je thuis en zeker nog niet op je dak. Zelf liet ik ST een maand geleden weten dat de display van mijn omvormer niet meer werkte . Ik hoop dat Diehl zijn verplichtingen nakomt maar zullen ze een technieker uit Duitsland sturen om te bepalen welk onderdeel moet vervangen worden . Bij een leverancier hoort een service ( niet dat ik veel van ST verwacht maar toch)  Gelooft de fabrikant een zelfplaatser die beweert dat het paneel defect is ????

 

Jef ,

Zoals ik al melde, panelen zijn de zorg niet .

Omvormer is een ander probleem om te laten herstellen.

 

PV installatie die nu onder garantie vallen ,

hoeveel gaan er daar nog garantie op hebben na 10 jaar?

5 %,zou nog  veel zijn.

Veel van die bedrijven zijn opgericht onder een aparte NV of BVBA.

Veel winst genomen en nu door ??? veel schulden .

Er gaan er nog veel volgen , kan ook niet anders.

garantie is fly away.

Ik las dat de managers de bui zagen hangen en vertrokken lang voor de rechtbank het faillissement uitsprak. In de scheepvaart worden kapiteins die als eerste een zinkend schip verlaten vervolgd maar in de zakenwereld zouden de verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid kunnen ontlopen ? Ik denk inderdaar dat dit nog een staartje krijgt.

 

Ik contacteerde de curator.

Alle personeel werd ontslagen er is dus geen technische ondersteuning meer.

Voor de ZWG zoeken ze een overnemer en vragen ze geduld. Ik citeer:“In verband met deze lopende contracten wordt er gezocht naar overnemers die bereid zijn de door de gefailleerde gestelde garanties en dienstverleningen over te nemen.In die optiek dien ik U dan ook verzoeken even geduld te willen oefenen.Indien een dergelijke overnemer gevonden wordt zal deze overnemer de onderschrijvers van een dergelijk contract met de gefailleerde, en dit met akkoord van de curator, rechtstreeks benaderen”

Voor mijn Diehl omvormer met defecte display contacteerde ik de fabrikant en ook daar toont ST zich op zijn best.

Bepaalde omvormers ( kijk op http://www.platinum-update.de/index.php?id=3647&L=1 om te weten of de jouwe daartoe behoort) hebben een update nodig. Diehl vroeg begin 2010 de lijst van de eindgebruikers aan ST maar kreeg geen antwoord …. Maar Diehl zal mijn omvormer herstellen ….. binnen 12 weken. Voor een fabrieksgarantie kan het tellen natuurlijk los van wat ST ( niet) deed !

Hallo,

 

Nieuw op dit forum, maar gevonden door het faillissement van Solar Total. Ik heb eind november 2010 ook pannelen laten plaatsen via ST. Eigenlijk toen geen enkel probleem ervaren, alles perfect verlopen.

 

In november 2012 heb ik echter een herstelling aangevraagd, de omvormer werkte niet meer doordat de voedingskabel niet correct werd aangesloten en er uiteindelijk een conctactprobleem is ontstaan. Ook deze herstelling verliep zeer correct en vlug. De hersteller zei me toen ook dat een vergoeding zou worden uitbetaald volgens hetgeen we hebben misgelopen op onze teller.

 

Toen ik echter niet meer hoorde van ST, besloot ik te bellen, maar het nummer was niet meer in gebruik. Vandaag vindt ik nu via internet de berichten dat ST failliet is gegaan, met de nodige problemen.

Ik heb nu eens verder gezocht en blijkt dat de firma SOLECO het klantenbestand heeft overgenomen en vraagt aan de klanten om zich via een bepaalde pagina aan te melden:

http://www.soleco.be/nl/actie/verzekering

Gezien ik dit nog niet bij de berichten heb zien staan, plaats ik het hier maar bij.

Hopelijk komt er nog een oplossing, want ook ik heb de ZWG afgesloten.

 

Mvg

Beste Morpheus666,

Ben in de zelfde situatie. De installatie (juni 2012) is vlot en zonder problemen verlopen en ik heb ook de ZWG onderschreven.

Ik heb volgende e-mail ontvangen. Blijkbaar is deze firma in het bezit van het klantenbestand van ST. Heeft  u ook de zelfde ervaring?

Hier de e-mail van de firma Solar Technique Kiwietstraat 179 3500 Hasselt

28 december 2012

Onderwerp: Voortgang Zorgeloze werkingsgarantie Solar Living ( SolarTotal )

Geachte heer, mevrouw,

Uit de gegevens, die wij ter beschikking hebben, blijkt dat u via SolarTotal (Solar Living) een zorgeloze werkingsgarantie heeft afgesloten.

Helaas verkeert SolarTotal in staat van faillissement. Hierdoor is uw onderhoudscontract vervallen. Wij begrijpen dat dit een zeer vervelende situatie is en hebben dan ook alles in het werk gesteld om u een oplossing te kunnen bieden.

Wij hebben dan ook goed nieuws voor u. De overige betrokken partijen, waaronder de verzekeraar van uw installatie en de leverancier van uw monitoringsysteem, bieden u via Solar Technique een alternatief servicecontract aan bestaande uit:

  • Een service ingeval van storing;
  • Dekking tegen schades ten gevolge van weersomstandigheden, brand, vandalisme en diefstal;
  • Vergoeding van eventuele productieverlies;
  • Monitoring van uw pv-installatie.

Als Solar Technique zagen wij het faillissement van SolarTotal aankomen en zijn daarop al in onderhandeling gegaan met de leverancier van het monitoringsysteem en de verzekeraar van Solar Total, HDI-Gerling Verzekeringen N.V., om voor de betrokkenen de pijn van het aankomend faillissement zoveel mogelijk te verzachten.

Klik hier om het volledige bericht te lezen

 

Met vriendelijke groet,

Solar Technique

 

 

Beste,

 

Ik heb deze mail niet ontvangen, maar ik heb wel een artikel gelezen dat waarschuwt voor firma's die klanten contacteren om hun zo binnen te halen. Dit zou niet volgens de correcte procedure zijn. Hier het artikel:

http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=9414&titel=Soleco%20Technics%20verwerft%20klantenbestand%20failliete%20Solar%20Total&category=nieuws

 

Hier een artikel met de vermelding van de curator die werd aangesteld:

http://www.madeinlimburg.be/nieuws/solar-living-12-000-gedupeerden-en-10-miljoen-schuld/

 

Ik heb me ingeschreven op de website van Soleco via de link die ik eerder heb gepost, maar ik verwacht nog een antwoord. Vermoedelijk zullen zij nu wel een hoop antwoorden krijgen.

 

Mvg

Beste allen,

Ben nieuw op dit forum, maar ook gedupeerde (Solar Total panelen + ZWG sinds 2009).  Bij deze een link naar een brief van de curator, waarin duidelijk vermeld wordt dat Soleco inderdaad de enige partij is die de rechten verworven heeft op het clënteel van de gefailleerde: http://www.soleco.be/files/Brief_Curator_Faillissement_Solar_Total.pdf

Dus best voorzichtig omspringen met aanbiedingen van andere firma's zoals Solar Technique...

Mvg

Wat mij wel opvalt hier en op andere forums over Solar Total.

Zéér veel problemen met hun  PV installaties.

Toch een bedenking , betreft kwaliteit van deze installaties ?

Ligt daar niet de oorzaak van faling?

Missschien hebben zij het zien aankomen, al die problemen?

En snelle vlucht met de poen genomen?

Nu is  verzekering opgezadeld met de bakkeleien.

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik nog niet veel problemen heb gehad met de installatie. Enkel een voedingskabel die niet goed zat en een onderbreking heeft veroorzaakt, maar dat was op een half uurtje reeds hersteld.

Voor de rest heb ik nog geen beroep moeten doen op de ZWG. Ik had geluk, want de enige keer dat ik het nodig had, was een maand voordat ze failliet zijn gegaan.