zeecontainer als woonunit in woonboot

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik heb een spits gekocht (vrachtschip van 5 x 39m) die ik als woonboot wil inrichten.

Het hergebruik van zeecontainers lijkt me wel een goed idee. Ik hou sowieso van een industriële look.
De containers zouden in het ruim met elkaar verbonden worden en zo één grote ruimte vormen. Bedoeling is dat er aan beide zijden nog ruimte is om te bewegen (dus tussen het casco en de containerwand). Ik wil ook grote raampartijen zodat de grote ruimte zichtbaar blijft. Allicht moet ook een stuk van het dak door glas vervangen worden om zo nog meer lichtinval te creëren.

Ik vraag me af of dit idee een betaalbare oplossing is en of er problemen kunnen rijzen waar ik geen weet van heb! Graag reacties en tips (mocht je een architect of firma kennen met ervaring).

alvast bedankt! Nadia

Reacties

Het idee ziet er leuk uit. Ik weet alleen niet hoe het nu zit met het adres gegeven. Ik heb daar ook eens naar gekeken, maar toen kwam ik er achter dat ik daar geen domicilie adres kon op zetten. Dat wil dus zeggen dat je adres voor de staat altijd ergens anders moet staan.

Het omvormen van een vrachtschip naar woonboot, is zoals het omvormen van een bedrijfspand naar een woonhuis. Dat moet aan reglementering voldoen en moet ook goed gekeurd worden. Je moet eens informeren bij ministerie van waterwegen. Die mensen zullen je daar zeker mee op weg kunnen helpen.

Ook komt de kost van havenlig geld altijd aan de orde. Dat is een kost dat blijft. Heb je een vaarbrevet? Of is het gewoon om op de zelfde plaats te laten liggen?

Ook moet je er naar kijken naar stroom en water voorziening. Als je een varend huis wil, dan moet je autonoom over water en elek kunnen voorzien. Een stroomgroep of zonnepannelen en batterijen en dan een water tank zijn dan nodig.

Als je wil varen, dan moet je zien dat alles aan de norm voldoet om er mee te mogen varen. Het hangt er dan van af waar je gaat varen. Binnen of zeevaart.

Beste Nadia, neem eens contact op met de architect van onze woning (Bart Cobbaert van Denc-studio). Deze heeft zelf een binnenschip omgebouwd tot woonboot.

Roel

Ligplaatsen voor woonschepen worden aangeduid door de waterwegbeheerder. Momenteel is er een tekort. Veelal moet je hiervoor inschrijven op een wachtlijst. Als je er eentje kan bemachtigen, dan is het geen enkel probleem om je hier te domiciliëren. De waterwegbeheerder zal je dan ook toestemming geven om een elektriciteitsaansluiting te plaatsen op de wal (=walstroom). Ook water en kabel zijn mogelijk. Alles op eigen kost en in overleg met de water- en kabelmaatschappij.

Over de 'bestemmingswijziging' moet je je geen zorgen maken. Je schip gaat van 'beroepsvaart' naar 'pleziervaart' maar een bouwvergunning of architect heb je niet nodig. Na de ombouw dient de meetbrief aangepast te worden. 

Een keuring is inderdaad verplicht. Maar die is in eerste instantie gericht op het onderwaterschip/casco. Wat betreft de vormgeving boven de waterlijn ben je redelijk vrij, zolang het een schip blijft en geen drijvend appartement. Waterwegen & Zeekanaal stelt het zo: ". In het geval het schip verbouwd werd, is het uiterlijk weinig of niet veranderd en heeft de eventuele verbouwing slechts een geringe invloed op het uitzicht aan de buitenkant. Zowel het casco (romp van hetschip) als de bovenbouw van het schip zijn t.o.v. het oorspronkelijk uitzicht niet ingrijpend gewijzigd. Zie 

http://www.wenz.be/opencms/export/sites/default/publications/Brochure_w…

Wil je varen dan zijn bijkomende keuringen vereist. En de normen worden weldra strenger.

 

 

 

 

en hij woont er ook al een aantal jaren in met zijn gezin

 

 

Nadia,

Vooreerst proficiat met uw aankoop. Dat er problemen gaan rijzen waar je nu nog geen weet van hebt, daar kan je zeker van zijn!

Maar ik wil u niet ontmoedigen. Problemen zijn er om opgelost te worden.

In verband met die containers rijzen er al enkele problemen.

Primo. Containers zijn, net als uw spits trouwens, uit staal gemaakt. Staal heeft woontechnisch gezien een belangrijk nadeel. Dat ademt voor geen fluit. Het vocht dat jij in die container gaat produceren door te koken, te douchen en te ademen kan niet weg door dat staal. Dus je zal moeten ventileren. Maar dat moet je in een huis ook doen. Tot zover geen probleem. 

Verder isoleert staal voor geen meter. Integendeel. In de zomer een oventje. In de winter een diepvries. Dit heeft als gevolg dat het vocht uit je binnenlucht bij het minste temperatuursverschil onmiddellijk condenseert tegen het koudere staal. En maak u geen illusies. Als jij morgen met twee vriendinnen en een tasje koffie in een container gaat zitten dan is het binnen de kortste keren aan het regenen IN die container! Ik zweer het u, de druppels vallen zo van het plafond.

De oplossing: een serieus pak isolatie tegen dat staal en dat pak dan potdicht maken met een dampscherm. Van de beschikbare ruimte in die container kan je dan al 30 à 40cm aftrekken, in de hoogte, de lengte en de breedte. Plus constante ventilatie, zoals hoger vermeld. Let op. Er mag geen millimeter staal meer zichtbaar zijn aan de binnenkant. Dat is een koudebrug. Die wordt gegarandeerd kletsnat. Over isolatie, ventilatie, dampschermen en koudebruggen vind je op dit forum tonnen informatie. Lezen maar!

Secundo. Het idee van een doos-in-een-doos is op zich niet slecht. Daar heb ik zelf ook nog mee gespeeld. Maar alweer opgepast. Als je nu rondloopt in je ruim lijkt dat een enorme zaal. Ik schat zo een 26x5 meter. Wanneer je daar reusachtige dozen gaat in zetten, wordt dat al snel een pak kleiner. Hou er goed rekening mee dat je schip ter hoogte van de gangboorden geen 5meter breed meer is. Maak een schets -bij voorkeur in 3D (SketchUp)- en probeer er eens wat container-configuraties in te Tetrissen. Je zal al snel merken dat je ze vooral in de lengte moet plaatsen. Gevolg: ze moeten ongeveer in het midden staan, anders hangt je schip scheef. Ook niet alles vooraan centreren, anders komt je schroef te veel uit het water door de hefboom. Ballast zal onvermijdelijk zijn. 

Denk aan eventuele gezinsplanning. Een spits is niet breed. Een gang wordt moeilijk. En serieel geplaatste vertrekken zijn niet echt comfortabel voor een gezin met kinderen.

Verder ben je verplicht om je vuilwater te zuiveren met een IBA systeem. Als je niet te veel pompen wil installeren, verzamel alle natte cellen dan in één container. 

Grote raampartijen zijn op zich geen probleem. Althans toch niet in de container. In de romp van het schip wel. Ik hoop dat je kan lassen of een lasser in de familie hebt, want lasuren zijn dure uren.

Bovenlicht zal ook noodzakelijk zijn. Op dit vlak heeft de Friese (geknikte) luikenkap al een streepje voor op een gebogen luikenkap. 

Ik denk dat oude containers wel een betaalbare oplossing zijn maar niet noodzakelijk de beste.

Laat eerst de architect in jezelf even bovenkomen voor je er één inhuurt. Die hebben soms de neiging om er een drijvende bungalow van te maken. Een woonschip moet toch een beetje 'scheeps' blijven, niet?

Een woonschip beschikt bij de aanvang van de ombouw uiteraard over een keuring met geldig vlakrapport. Maar dat weet iedereen.

 

Veel succes!

 

 

 

 

 

Hallo Nadia,

Wij hebben in Engeland (Londen) een Spits liggen die volledig is ingericht in retro- industriele stijl en waar containers (met hefmechasnisme) zijn toegepast.

http://www.spacemanspiff.moonfruit.com/

 

Als je nog vragen hebt dan kunt je altijd contacteren.

 

Groet,

 

Cees Brommet

Rotterdam Yacht Centr

Kennissen van ons hebben dit in de jaren 90 ook al gedaan.

Hun website is:  http://www.seasens.be/

De wetgeving is misschien ondertussen veranderd maar ze kunnen je wellicht nuttige info geven.

 

Prachtig!!! Ben jaloers! :)

Ik stel me alleen de vraag in hoeverre een binnenwand zou afgebroken worden als er gelast moet worden?

En eu... voor een hefboommechanisme heb ik allicht geen budget ;)

Maar ga de technische fiche eens inspecteren se

 

grtjs, nadia

klopt helemaal :)

heb vaste ligplaats maar helaas geen eigen electr.kast... voorlopig neem ik via buur, maar die geraakt dit wat moe (ik lig dichter bij de kast dan hijzelf)

voorlopig woon ik in de schipperskajuit, rudimentair maar ook gezellig :)
 

heel erg bedankt voor je uitgebreide informatie! 
Ik heb idd al veel gelzen over isoleren, maar vind weinig over de combinatie met staal!

Gezinsplanning is geen issue, de schipperskajuit kan dienst doen vr logées, en de matrozenkajuit kan in een latere fase ingericht worden. Ik dacht aan patio, living, keuken, badkamer, dressing en slpkm, patio (in die volgorde, dus idd sanitair samen)
Een exkolonel heeft een bedrijf dat oude zeecontainers verkoopt, hij kan ze ev snijden en aan elkaar lassen (bv 2 x 44ft container, ...). Bedoeling is om aan elke zijde een halve meter open te laten (tss romp en container) met het oog op ev laswerken in de toekomst... In de breedte hou ik dan slechts 4m over, maar vr de living met open keuken wel een lengte van meer dan 12 m... het ruimtelijk gevoel wordt zo gerespecteerd!

Gelukkig heb ik in mijn kenissenkring een ervaren lasser, mss kan ik die inschakelen vr de patrijspoorten en zo

moet ik idd dringend eens doen!

Beste,

Graag hadden wij onze firma aan u voorgesteld.

www.bude.be.

Wij zijn een familiebedijf dat gespecialiseerd is in het bouwen van containers en modulaire units. De ombouw van zeecontainers tot architecturale projecten is één van onze specialiteiten. Ook maatwerk behoort tot de mogelijkheden, waarbij we containers gaan bouwen die qua uitzicht identiek zijn aan zeecontainers, maar die wel kunnen verschillen van afmetingen. We hebben de nodige ervaring om zeecontainers goed te isoleren en af te werken aan de binnenzijde. Hierbij zullen we nadenken welk verwarmings-/koelingsstysteem het meest ecologsich is voor uw toepassing. Kortom , wij kunnen u een totaalproject aanbieden.

U mag steeds contact met ons opnemen. Onze contactgegevens kan u vinden u op onze website.

 

Met vriendelijke groeten,

 

David Vaes