VERBRUIK ELEKTRISCHE WAGEN FISCAAL BEKEKEN

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heb dit al eens gepost op een ander forum, maar misschien zitten hier mensen in dezelfde situatie die hier een eigen visie over hebben.

Ik heb sinds kort een elektrische wagen die ik dan ook oplaad via mijn eigen PV-installatie.

Deze wagen wordt 100% voor mijn éénmanszaak gebruikt en dus ook volledig (afschrijving , onderhoud én verbuik) in de zaak als onkost ingebracht.
Als je diesel tankt met een conventioneel bedrijfsvoertuig, bewaar je je bonnetjes en dien je deze brandstofkost in bij je boekhouder als onkost. Dit is eenvoudig , nooit discussie met de fiscus.

Het wordt een beetje moeilijker met PV en elekwagen : mijn verbruik elek (voor privé + zaak) op jaarbasis is  zo goed als 0, dus (bijna) niets te betalen (allee, voorlopig toch).
Maar ondertussen heb ik wel stroom voor mijn bedrijfsvoertuig getankt via mijn privé-PV-installatie (die ik als particulier bekostigd heb, deze installatie heeft niets met de onderneming te maken).

Heeft er al iemand aan gedacht hoe je dit fiscaal kan inbrengen als "brandstofkost" ??

iemand zei me : aparte teller monteren voor opladen wagen, en dan maandelijks als particulier de verbruikte KWh's voor je voertuig aan markttarief factureren aan je onderneming.

Feit is dat vanaf nu de elekwagen een flinke hap uit mijn stroombudget zal nemen, het is nu natuurlijk aan mij om aan te tonen dat dit stroomverbruik voor het elek-bedrijfsvoertuig was , en niet voor mijn privé.

Is dit fiscaal haalbaar volgens jullie ??

Reacties

Misschien best op voorhand afspreken met de fiscus?  In Nederland heb ik dit ooit gedaan voor mijn informatica bedrijfje, en dit zou nu ook mogelijk zijn in Belgie. (van horen zeggen) En een afspraak maken op basis van gereden kilometers ipv teller plaatsen (= duur?)

ik weet ook wel dat werknemers bij de fiscus geselecteerd worden op autistisch gehalte en totaal gebrek aan nek uitsteken maar soms loop je wel eens tegen iemand aan die het goed meent en duidelijkheid + rechtszekerheid wil scheppen.

eddy

 

Ik denk ook aan het inbrengen van een "brandstofkost" per km

Over het bedrag kan de fiscus discusieeren

Maar ontkennen dat er een kost is kan niet

Beste Geert,

Ik heb net dezelfde situatie.

Boekhouder heeft voorgesteld van een onkosten vergoeding te maken van prive aan firma.

Bv. 15000km à 3000kWh *22cent; dus 660EUR.

Groeten!

Jeroen Beeckx

 

 

 

Of u stroom neemt van PV installatie of van uw meter is gelijk.

waar ga je de stroom halen in winter,Pv installatie?

Neem gewoon het aangegeven verbruik van uw auto ,

en breng het gemiddelde  in.

Gaan ze heus niet moeilijk over doen.

 

Is de PV installatie eigendom van uw bedrijfje of is deze privé eigendom.

Indien bedrijf : investering afschrijven van de installatie en wagen afschrijven

Indien privé eigendom : als je de PV energie wenst te gebruiken voor proffesioneel gebruik zal je dit als privé inkomsten moeten aangeven.

Ook al zegt ons gevoel dat je over 5 jaar wellicht meer dan 2 euro per liter aan de pomp betaalt, houden we hier toch de inflatie als groeipercentage aan. Zo zal per eenheid de olie ieder jaar duurder worden dan elektriciteit: bij een inflatie van 2% wordt elektriciteit volgend jaar 0,05 € / 100 km duurder en diesel 0,15€ / 100km.

Voor bedrijven is elektriciteit 100% aftrekbaar, brandstof 75% aftrekbaar

De stroomoverschotten van de zonnepanelen op je dak bieden stroom tegen een tarief van ca. 50 € / MWh - dit is de vergoeding die uw onderneming normaal ontvangt voor de elektriciteitsproductie.

Brandstof wordt via accijnzen zwaarder belast dan elektriciteit.

 

 

Voor alle duidelijkheid : (en zoals vermeld in mijn oorspronkelijke vraag ) : de PV panelen zijn van mijn privé, de wagen is van de "onderneming" (éénmanszaakje).

 

Al mijn facturen (gas ,water, het beetje elec dat we tot nu toe aangerekend kregen) komen op mijn privé-naam toe , en daarvan (zoals bij alle éénmanszaakjes zonder bijkomende gebouwen of magazijnen) wordt dan een zeker percentage in onkosten gestoken voor de zaak (a rato van het percentage van onze privéwoning dat voor de zaak gebruikt wordt) Dit is pure basis fiscaliteit van een kleine onderneming , tot nu toe niets speciaals.

De diesel die getankt werd voor mijn bedrijfswagen (die ik ondertussen verkocht heb) , werd netjes volledig als onkost ingebracht , nooit discussie gehad met de fiscus, want we hadden ook een gezinswagen , waar we al onze privéverplaatsingen mee deden.

 

Als ik echter voortdoe zoals gewoonlijk , maar nu met mijn nieuwe electrische wagen, heb ik

1) vanaf volgend kwartaal geen dieselonkosten meer (leuk , zegt de fiscus , meer winst voor de zaak, dus meer belastingen te betalen)

2) vanaf volgend jaar een sterk verhoogde elecfactuur, waar natuurlijk de nieuwe bedrijfswagen de oorzaak van is.(die dan niet meer op diesel rijdt , maar op elec, doch het blijft een bedrijfswagen, dus "brandstofkost" aftrekbaar)

 

Mijn probleem is hoe de fiscus duidelijk maken dat de grootste hap van het elecbudget naar de  elecwagen zal  gaan (want aan de woning is niets veranderd), en ook dat deze elec ergens vandaan is gekomen .(want als ik niets kan inbrengen lijkt het alsof de wagen dan , fiscaal gezien, op lucht rijdt = geen brandstofkosten)

Pittig detail is natuurlijk dat het moeilijk uit te maken is waar de stroom exact vandaan komt , aangezien alles samen wordt gerekend (privé en zaak, PV en netstroom) ; Het ene moment zal dit van de PV-panelen zijn, het andere moment van het net.Er is gewoon een jaarlijks factuur (netto-verschil eigenopwekking-afname).

Het beste (fiscaal bekenen) zou natuurlijk zijn dat ik het laadpunt van de wagen enkel op netstroom zet , en gewoon de jaarlijks factuur afwacht. Of zelfs een aparte aansluiting met tellerkast , enkel voor de elecwagen; Dit is echter al te gek, er moeten eenvoudigere manieren bestaan .Maar dan is het spijtig dat ik in de zomermaanden niet zou opladen met zonnestroom, net als deze volop beschikbaar is.

Je wagen 's nachts opladen met de nachtteller?  Deze zal een getrouw beeld van je extra verbruik van je electrische wagen geven en wordt niet door de PV opbrengst beïnvloed.

Heb je eigenlijk al contact gehad met de belastingcontroleur? Die moet je toch een antwoord kunnen geven?

Eventueel zou je kunnen voorstellen om een extra teller te plaatsen op je laadpunt om het juiste verbruik te meten.

 

http://www.taxworld.be/taxworld/belastingambtenaren-mogen-niet-alleen-op-kantoor-maar-ook-thuis-werken.html?LangType=2067

http://www.bij-verdienen.be/zelfstandig-bijberoep.html

Eigelijk moet je het anders bezien,

Gezien het elektrische apparaat (elektrische auto) vanuit uw prive wonig gevoed word,

is daar een aftrekpost voor wat nu al mag (zie computers, laptops(batterij),gsm,elektrische verwarming))

Zo kan het ook voor uw rijdend elektrische apparaat.(eli auto).

Daar er nergens ander betalende oplaadpunten in de buurt zijn.(zeker s'nachts nachttarrief).

Daar u stroom neemt van uit  prive is enkel dezelde prijs aftekbaar ,

Ook niet zonder BTW, gezien  in prive deze het niet kan verhalen.(volledige KW/prijs terug betalen)

Voor prive is er geen verdienste ,maar moet zelfstandige verbruiker wel zelfde koste terug betalen.

De aftrek som van aangekochte stroom moet verminderd worden met 25% voor prive gebruik.

Ik zou eens ten rade gaan bij het belastingskantoor van uw sector. Als ze het bij de belastingen ook niet direct weten kan je eventueel ook uw vraag eens richten bij de FOD financieën zelf in Brussel (eventueel via het hoofd van het belastingskantoor), ze gaan u daar ongetwijfeld wel een antwoord op kunnen geven. Vroeg of laat gaan veel meer zelfstandigen dat beginnen doen dus gaan ze toch een bepaalde regeling moeten uitwerken.

 

Met elektriciteit is het natuurlijk niet zo éénvoudig om uw kost te bewijzen. Bij een auto, lichte vracht-, vrachtwagen of machine ga je gaan tanken aan de pomp met uw tankkaart van het bedrijf waarna je een factuur krijgt die je kan inboeken. Bij elektriciteit thuis is dat natuurlijk niet mogelijk.

 

Ik denk dat de simpelste regeling het verbruik per km in rekening brengen met het werkelijk aantal gereden km is. Stel dat deze 0,4kWh per km verbruikt en je doet er 8000 op een jaar kan je 3200kWh inbrengen aan 0,22 Euro/kWh. Dit lijkt me de meest logische regeling en daar gaan ze waarschijnlijk niet moeilijk over doen.

 

Ik weet niet of het bij uw model mogelijk is te zien hoeveel kWh je hebt verbruikt? Sommige modellen hebben een laadteller staan die het stroomverbruik bijhoud van de laadbeurt(en). Je kan ook zelf natuurlijk een kWh tellertje plaatsen.